Gå til innhold

Nabobarna bare gikk inn verandadøra

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ute en tur og tenkte at jeg skulle lufte litt på stua så jeg åpnet verandadøra litt. Jeg var litt lenger nede i hagen. Da jeg kom tilbake hadde tre nabobarn bare gått inn og de satt i sofaen. Jeg forklarte at det er ikke greit å bare gå inn. Den ene sa at du bestemmer ikke over oss og rekte tunge til meg. De andre sa at de fikk lov. Jeg sa at her bestemmer jeg hva som er lov. De gikk etterhvert og snudde seg og rekte tunge til meg. Hva i all verden skal man si? Noen mener det sikkert er min skyld siden jeg hadde åpnet døra, men jeg var ikke langt unna og hadde ikke regnet med dette. 

Anonymkode: 418b7...6dc

• Liker 5
  • Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De må jo være veldig trygge på deg, som gjør at de bare går rett inn, og svarer som de gjør?

Ta en prat med foreldrene! Ikke fordi dem gikk inn, det er ikke det verste. De trodde nok at du var hjemme. Men måten de snakker til deg på etter at det har skjedd, tenker jeg er problemet he.

Anonymkode: 33df1...7d1

• Liker 18
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De må jo være veldig trygge på deg, som gjør at de bare går rett inn, og svarer som de gjør?

Ta en prat med foreldrene! Ikke fordi dem gikk inn, det er ikke det verste. De trodde nok at du var hjemme. Men måten de snakker til deg på etter at det har skjedd, tenker jeg er problemet he.

Anonymkode: 33df1...7d1

Tja, jeg vet hvem de er men kjenner de ikke så veldig godt. Jeg kan prate med foreldrene 😊

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva faen? Hadde jagd de ut og sagt at det der er uaktuelt! Og jeg hadde gitt klar beskjed til foreldrene! 

• Liker 34
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er en merkelig ting, som også skjer rundt her. Ikke bare barn, men voksne også, av og til helt fremmede.  Hvis de ser at verandadøra står åpen, så går de der, enten helt inn i stua eller står i døra og roper.  Altså, de gidder jo ikke å gå til hoveddøren og ringe på.

Jeg monterte port og lås rundt der, så jeg fikk slutt på problemet, men det er virkelig et merkelig fenomen. Frekt.

Anonymkode: b2f91...093

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er en merkelig ting, som også skjer rundt her. Ikke bare barn, men voksne også, av og til helt fremmede.  Hvis de ser at verandadøra står åpen, så går de der, enten helt inn i stua eller står i døra og roper.  Altså, de gidder jo ikke å gå til hoveddøren og ringe på.

Jeg monterte port og lås rundt der, så jeg fikk slutt på problemet, men det er virkelig et merkelig fenomen. Frekt.

Anonymkode: b2f91...093

Utrolig frekt!

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En del barn har ikke lært om private grenser av foreldrene sine. Da må vi andre si ifra, så lærer de det etter hvert. Det kan hende de var frekke mot deg fordi de var flaue.

Anonymkode: 2a8a5...5b4

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det opplevde jeg også, hadde fri en dag, skulle hvile litt i loftstua. Når jeg kom ned i stua satt nabogutten og spilte tv-spill i stua; «jeg hadde så lyst», han var smørblid. Hadde gått inn døra. 
En annen nabogutt løp inn og satte seg på doen vår uten å si noe, og løp ut igjen. Hadde fortalt det til mora og fikk en melding med beklagelse 

Anonymkode: b62e7...da0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg var ute en tur og tenkte at jeg skulle lufte litt på stua så jeg åpnet verandadøra litt. Jeg var litt lenger nede i hagen. Da jeg kom tilbake hadde tre nabobarn bare gått inn og de satt i sofaen. Jeg forklarte at det er ikke greit å bare gå inn. Den ene sa at du bestemmer ikke over oss og rekte tunge til meg. De andre sa at de fikk lov. Jeg sa at her bestemmer jeg hva som er lov. De gikk etterhvert og snudde seg og rekte tunge til meg. Hva i all verden skal man si? Noen mener det sikkert er min skyld siden jeg hadde åpnet døra, men jeg var ikke langt unna og hadde ikke regnet med dette. 

Snakk med foreldrene. Det her er så klart ikke greit, og du skal kunne ha verandadøra åpen uten at noen unger kommer inn. 

Anonymkode: 2e65b...533

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Oisann. Disse barna har åpenbart ikke blitt oppdratt til å respektere andres eiendom og grenser. Frekke var de også.

Snakk med foreldrene. Enkelte foreldre eier ikke evne til å oppdra barna sine dessverre. 

Anonymkode: ea5a0...b43

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ringt politiet med en gang og sendt bekymringsmelding til barnevernet, selv om de er mindreårige så har de ikke lov til å ta seg inn i andre sin bolig uten videre. Er jo tydelig at foreldrene ikke evner å oppdra barna sine når de oppfører seg sånn.

Anonymkode: ca4e7...693

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde snakket med foreldrene. Sånn er ikke akseptabel oppførsel 

Anonymkode: e88c0...8e7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Oisann. Disse barna har åpenbart ikke blitt oppdratt til å respektere andres eiendom og grenser. Frekke var de også.

Snakk med foreldrene. Enkelte foreldre eier ikke evne til å oppdra barna sine dessverre. 

Anonymkode: ea5a0...b43

Sånn er mange barn i dag. Foreldrene aner ikke hvordan de skal sette grenser for barna sine. De er også for opptatte av å realisere seg selv, og da blir det lite tid til å oppdra barn. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg hadde ringt politiet med en gang og sendt bekymringsmelding til barnevernet, selv om de er mindreårige så har de ikke lov til å ta seg inn i andre sin bolig uten videre. Er jo tydelig at foreldrene ikke evner å oppdra barna sine når de oppfører seg sånn.

Anonymkode: ca4e7...693

Virker som en ekstremt overdreven misbruk av barnevernet. Ts kan heller gjøre det hvis hun oppdager at barna blir utsatt for vold eller annen omsorgssvikt.

Noen barn bare gjør ting. Noen barn som pleide å besøke bestemoren som var min nabo, pleide å komme på min dør. De lurte på om de kunne komme inn og hadde masse spørsmål om mye rart. De var ikke vanskjøttet, de var bare barn som kjedet seg. Men de var jo mere høflige og spurte først og ringte på. 

Anonymkode: c7131...dc2

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja, jeg vet hvem de er men kjenner de ikke så veldig godt. Jeg kan prate med foreldrene 😊

Ja bare prat med foreldrene. De kunne jo finne på å skade seg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den ene sa at du bestemmer ikke over oss og rekte tunge til meg. De andre sa at de fikk lov. Jeg sa at her bestemmer jeg hva som er lov. De gikk etterhvert og snudde seg og rekte tunge til meg. Hva i all verden skal man si?

Jeg hadde tatt de der og da. Kaste de rett ut. Å snakke til foreldre av slike barn har sjeldent noe for seg, barna har blitt slik ofte nettopp pga foreldrene. Da må 'landsbyen' trå til for å oppdra de. 

Anonymkode: 09de6...bdf

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Barn eier ikke oppdragelse lenger. De tror at alt dreier seg om dem og hva de vil. Manglende grensesetting hjemmefra. Og frekke i munnen i tillegg. Fysj og fy, hadde jagd dem ut, og lært dem en lekse. 

Sier du fra til foreldre, så vil nok mor sette seg ned med dem og si "stakkars lille vennen, hva føler du nå etter at damen var så streng".

Anonymkode: b1fcf...a86

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

til dere som svarer i denne tråden, gjorde dere aldri noe galt når dere var unger? det var ikke måte på hva vi kunne finne på, på 80 og 90 tallet, det var epleslang, vi laget sånne små kinderegg bomber(ufarlige) og la på døra å ringte på for å skremme og masse annet, kunne sikkert skrevet ei bok med 20 bind med alt det gale vi gjorde, tydeligvis så ante ikke 80 og 90 talls foreldre hvordan de skulle oppdra barn, så ikke merkelig at dagens foreldre ikke har lært det.

Det er klart det må tas med foreldre, men BV som nevnt oppføre og gå så hardt ut som å si at det er manglende oppdragelse etter en enkelt hendelse, jammen er det strenge krav til hvordan barn skal oppføre seg

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (1 time siden):

til dere som svarer i denne tråden, gjorde dere aldri noe galt når dere var unger? det var ikke måte på hva vi kunne finne på, på 80 og 90 tallet, det var epleslang, vi laget sånne små kinderegg bomber(ufarlige) og la på døra å ringte på for å skremme og masse annet, kunne sikkert skrevet ei bok med 20 bind med alt det gale vi gjorde, tydeligvis så ante ikke 80 og 90 talls foreldre hvordan de skulle oppdra barn, så ikke merkelig at dagens foreldre ikke har lært det.

Det er klart det må tas med foreldre, men BV som nevnt oppføre og gå så hardt ut som å si at det er manglende oppdragelse etter en enkelt hendelse, jammen er det strenge krav til hvordan barn skal oppføre seg

Ja visst gjorde vi ting. 

Husker vi var på plommeslang. Fikk streng beskjed hjemmefra at det ikke var lov til. Vi måtte spørre de som bodde der om vi kunne få lov til å ta noen. Så vi gjorde det. Fikk beskjed om at nei, de plommene var ikke modne enda. Men vi visste jo allerede at de var veldige gode og modne. Vi lærte at de voksne lyver for oss. Vi fortsatte med plommeslang, men uten å dele med de voksne hjemme 😛 

Anonymkode: 09de6...bdf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (6 minutter siden):

Jo, men jeg gikk aldri inn hos naboen, satte meg der og mente at det var min rett - de hyss jeg gjorde visste jeg også at egentlig ikke var ok. Det virker ikke som disse barna skjønner at de faktisk gjør noe feil. 

Anonymkode: 2e65b...533

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...