Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte å kjøpe andel via den nye nettsiden til Det Norske Travselskap fordi det virker som en trygg måte å handle på.

Tenkte ikke å kjøpe en 20.000 kr. pr. andel hest eller 5k + i månedsbeløp, men noen av de billigere f.eks. 1000 kr. innkjøp og 500 kr. mnd.

Vet at å gå i pluss nærmest er umulig, og at 9/10 travhester aldri gjør sin første start og de er billigst å eie fra start av før det er noen garanti at det blir noe god travhest av det, eller travhest i det hele tatt. Det vet man ikke 2-3 år før deres potensielle første start.

Vi har jo elitehester som har tjent f.eks. 20 mill. i sin karriere, la oss det er 20 andelseiere der, det blir 1 mill. til hver totalt gjennom årene, men de har til gjengjeld betalt 10.000 kr. inn i hesten pr. måned i 10+ år. Selv med eierskap i verdens beste travhester blir det vanskelig å gå med pluss.

Tenkte dette derfor mer som en hobby, - finne en hest med fast bane som er i nærheten, få en ny hobby å følge den, og anser pengene som tapt som alle andre hobbyer uansett er. Men man blir jo mer interessant som menneske hvis hobbyen din etter jobb er å dra opp på travbanen for å se hesten din i løp, enn å f.eks. bruke 500-1.000 kr. på kafèbesøk etter jobb. Samme tid og penger brukt, bare på noe som kanskje gir mer ''mening''? Noen som har erfaring med hvordan det formelt/økonomisk og sosialt er å eie en travhest?

Anonymkode: 16830...b7d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har eid og trent travere, og det sies det ikke er den raskeste veien til konkurs, men den sikreste 🤪 Men har hatt mye opplevelser og både opp og nedturer. Jeg turde aldri regne på det, det er mye utgifter involvert og gleden var stor selv om det «bare» var en sistepremie!

Vet ikke hvilken travbane som er nærmest deg, men hender trenere legger ut andeler på individer de har troen på. 

Ellers har Heidi Moen noe som hun kaller «Kjerringhesten», hun er aktiv og god på sosiale medier, Snapchat og Facebook primært og har en del opplegg for andelseierne sine! 

Anonymkode: 68d4b...d2d

AnonymBruker
Skrevet

Høy sannsynlighet for å gå i minus, i alle fall! 🤣 Se på det som å betale for moro. Hvis du synes det er gøy med trav/trenger spenning i hverdagen.

Anonymkode: 2dab5...210

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2025 den 16.38):

Jeg har eid og trent travere, og det sies det ikke er den raskeste veien til konkurs, men den sikreste 🤪 Men har hatt mye opplevelser og både opp og nedturer. Jeg turde aldri regne på det, det er mye utgifter involvert og gleden var stor selv om det «bare» var en sistepremie!

Vet ikke hvilken travbane som er nærmest deg, men hender trenere legger ut andeler på individer de har troen på. 

Ellers har Heidi Moen noe som hun kaller «Kjerringhesten», hun er aktiv og god på sosiale medier, Snapchat og Facebook primært og har en del opplegg for andelseierne sine! 

Ser litt på den nettsiden til Det Norske Travselskap at det er mye ink. i prisen pr. måned: 

• Forsikring
  • Administrasjon
  • Oppstalling
  • Trening
  • Skoing
  • Veterinær
  • Transport
  • Innskudd til klassiske løp

Er det noe annet jeg ikke har tenkt på at kan være en løpende utgift her?

Ser på det igjen kun som ren hobby og anser pengene som tapt. Tenker bare det er litt interessant å betale +/- 500-1.000 kr. i mnd. hvis det uansett er budsjettert på annet jeg ikke nødvendigvis trenger.

De hestene som har bane nærmest meg er også de dyreste, både i engangs innkjøpspris pr. andel og pr. mnd. så er ikke engang nødvendig å eie en travhest i nærområdet jeg noen gang kommer til å få sett. Føler det gir like mye mening å ''sponse'' med noen hundrelapper i måneden og heller se den på TV noen ganger i året og vite at man eier en (av relativt mange må sies) andeler i den.

Har ikke f.eks. råd til at det hver måned er kostnad på 500 kr. og alt over inkludert, men så plutselig må de øke prisen hver måned i flere år til over 5.000 i måneden f.eks. Hva er jussen og slik rundt det å bare øke prisen uten gyldig grunn, eller er det ikke noe dårlig erfaring med det der ute?

Og PS: Hvordan blir dette mtp. på skattekort? Kan man skrive av andelen på noe vis og må alle gevinster over 0 kr. dokumenteres inn?

Anonymkode: 16830...b7d

AnonymBruker
Skrevet

Husker ikke hvor stort beløp man må vinne før man må oppgi det i skattemeldingen, men det er stort. Tviler på fradrag så lenge du ikke er næringsdrivende. 
En jeg kjenner ble skjønnslignet pga hesten hans vant stort, der skattevesenet ga seg da han i såfall ville ha fradrag for alle utgifter for både den, og alle de andre hestene som ikke sprang inn nok til å dekke utgiftene 😆

Tviler på utgiftene pr mnd vil øke. De har et rimelig romslig budsjett pr hest pr måned. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...