Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mange symptom og plager som tilsier at jeg er komet i overgangsalder. Har lest side opp og side ned og holder på å bli sprø🙈 Jeg fikk prøve østrogenplaster og følte litt bedring enn stund, men så ble alt galt igjen…… angst fra helvete og anfall med panikkangst hver natt. Har lest at dersom en tar bare østrogen og ikke progesteron så blir en østrogendominant, noe som kan stemme for meg. MEN…..legen mente at dette ikke stemmer…..så nå lurer jeg på om jeg heller skal bestille time hos gynekolog, men må jeg da ta GU? Jeg fjernet livmoren for mange år siden (har fortsatt eggstokker). 
Er det mange som plages med angst? For meg har dette blitt helt jæ….. har ikke hatt angst før, men nå våkner jeg hver eneste natt med så heftig angst at det gjør vondt i kroppen😬 Legen mente at jeg kunne begynne med terapi, men det hjelper vel neppe dersom det er hormonkaos som er årsaken? Jeg vet ikke hva jeg har angst for🫠 Akkurat nå er jeg litt fortvilet over mangel på hjelp….. Jeg er høyt utdannet, står i full jobb og har aldri vært sykmeldt - og vil helst ikke bli det pga manglende hjelp fra fastlege…..

Anonymkode: 091b8...a97

AnonymBruker
Skrevet

det første du bør kreve er at legen din tar relevante blodprøver slik at du får en baseline på hormonnivået ditt i dag og så igjen om eks 3 mnd for å sammenligne om prøvene er innenfor "normalområde" 
Deretter bør du be om en henvisining til gyn, evt gå privat å få tatt en UL for å se om du fortsatt produserer egg osv eller hva som er ståa der.. 
Så bør du ikke spørre legen om å prøve, du bør si du ønsker på prøve ut kombipreparater. 

Anonymkode: ff8e1...72b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har mange symptom og plager som tilsier at jeg er komet i overgangsalder. Har lest side opp og side ned og holder på å bli sprø🙈 Jeg fikk prøve østrogenplaster og følte litt bedring enn stund, men så ble alt galt igjen…… angst fra helvete og anfall med panikkangst hver natt. Har lest at dersom en tar bare østrogen og ikke progesteron så blir en østrogendominant, noe som kan stemme for meg. MEN…..legen mente at dette ikke stemmer…..så nå lurer jeg på om jeg heller skal bestille time hos gynekolog, men må jeg da ta GU? Jeg fjernet livmoren for mange år siden (har fortsatt eggstokker). 
Er det mange som plages med angst? For meg har dette blitt helt jæ….. har ikke hatt angst før, men nå våkner jeg hver eneste natt med så heftig angst at det gjør vondt i kroppen😬 Legen mente at jeg kunne begynne med terapi, men det hjelper vel neppe dersom det er hormonkaos som er årsaken? Jeg vet ikke hva jeg har angst for🫠 Akkurat nå er jeg litt fortvilet over mangel på hjelp….. Jeg er høyt utdannet, står i full jobb og har aldri vært sykmeldt - og vil helst ikke bli det pga manglende hjelp fra fastlege…..

Sjekk litt rundt og finn en gynekolog som er god på perimenopause og som kan hormonell ubalanse. Hun jeg går til skriver ut bio identiske hormontilskudd uten sjekk med ultralyd om du feks ikke kan komme til henne. Eller så er det en fordel å få sjekket oppi der uansett. Hun jeg går til tar også blodprøver. 

Anonymkode: 5109c...ba3

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer at overgangsalderen kan herje med psyken hos kvinner, ja. Jeg hadde angst fra før, men det var jo bare bagateller i forhold til den redselen og angsten jeg begynte å føle på etter at overgangsalderen kom og gikk. Har helt syk angst for bagateller, redd for ting som kan skje, og ser alltid for meg et verste fall scenario i alle slags situasjoner.

Jeg bruker Vagifem, stikkpiller til skjeden. De hjelper på skjeden lokalt, den er ikke så tørr og sår lenger men smidig og fin. Om det har gjort noe for angsten, er jeg usikker på. Føles ikke sånn. Men kanskje det hadde vært enda verre om jeg ikke brukte de stikkpillene. Dosering er to ganger i uka, faste dager. 

Anonymkode: 405ae...004

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan vet du at angsten skyldes overgangsalderen? Kan like gjerne være at du har høyt eller lavt stoffskifte. Eller feiler noe annet. Hvilke blodprøver har legen tatt av deg, nylig?

Anonymkode: e4769...4bf

AnonymBruker
Skrevet

Tren, spis sunn mat. Kutt ut snop, snacks og take away. Sjekk vitaminer og mineraler. 

Anonymkode: 291da...80f

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig bra facebookgruppe der det er gode råd å få. 

( overgangsalder-en glad kropp ).

Jeg kom i tidlig overgangsalder og fikk mye angst og ble helt dement. Klarte ikke henge med på noe plutselig. Fikk hjelp av østrogen gel, progesteron- utrogestan og testosteron.

pass på kun få bioidentiske hormoner. Selv om du har fjernet livmor bør du for din egen helse også ta progesteron syklisk. 

utover dette har jeg bra utbytte av EEA - essensielle aminosyrer, kreatin og magnesium glycinate.

Anonymkode: a9708...7af

AnonymBruker
Skrevet

Oppsøk en gynekolog først og  fremst. 
De er spesialister på dette temaet. 

Anonymkode: 4b0b1...213

AnonymBruker
Skrevet

Overgangsalder er ikke forpyser..

Jeg ble plutselig redd for å fly! Det har jeg gjort regelmessig i voksen alder og aldri opplevd noe ubehagelig på flyturer.

I tillegg ble jeg ' redd" for å kjøre bil, spesielt tunneler og høye broer.

Når er jeg godt i overgangsalder så håper håper ting bedrer seg snart.

Anonymkode: 1a818...30c

AnonymBruker
Skrevet

Har vært i overgangsalderen i 2 år eller mer. Eneste jeg sliter med er heftige hetetokter og søvnproblemer. 
Utover det ingenting. 
Trening hjelper. 

Anonymkode: f5430...609

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2025 den 18.07):

Hvordan vet du at angsten skyldes overgangsalderen? Kan like gjerne være at du har høyt eller lavt stoffskifte. Eller feiler noe annet. Hvilke blodprøver har legen tatt av deg, nylig?

Anonymkode: e4769...4bf

Selv om høyt stoffskifte kan ha en del av de samme symptomene som overgangsalder (varmefølelse/hetetokter, uro, hjernetåke osv), så merkes det på en helt annen måte enn overgangsalder. Høyt stoffskifte er jo en sykdom som virker ganske heftig inn på kroppen, og man blir temmelig syk. Jeg hadde bare såvidt litt over normalt stoffskifte (pga Graves) men ble skikkelig dårlig og måtte sykemeldes fra jobb frem til medisinen begynte å virke og stoffskiftet gikk ned. Overgangsaldersymptomene var bare barnematen i forhold.

AnonymBruker skrev (På 8.7.2025 den 13.11):

Dersom du ikke har livmor, går det fint å kun ta østrogen. Grunnen til at man skal ta progesteron (eller ha hormonspiral) i tillegg til østrogen, er fordi østrogen får livmorslimhinnen til å bli tykkere. Når man ikke lengre menstruerer, kan fortykket livmorslimhinne øke risikoen for livmorkreft. Progesteron er altså for å beskytte livmorslimhinnen. Har du ikke en livmorslimhinne som kan bli fortykket, så trenger du ikke ta progesteron.

Gå uansett til gynekolog. Du kan bestille en pratetime om du ønsker det. Kanskje du kan ta blodprøver på forhånd og avtale at første timen er bare en liten prat om blodprøvesvarene og overgangsalder generelt. Du vil nok bli anbefalt en gynekologisk undersøkelse, for å sjekke eggstokkene, men mulig det går helt fint uten siden du ikke har livmor. Det er bare å spørre gynekologen.

Anonymkode: 08ac8...c7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...