AnonymBruker Skrevet 8. juli #1 Skrevet 8. juli Første barnet starter i barnehagen nå i høst, og vi har fått en liste over klær som må være i barnehagen (yttertøy og i skiftekurven). Men, hva slags klær bruker barna deres i barnehagen, spesielt om vinteren? Da er det 3-lagsprinsippet som gjelder. Betyr det at barnet går inne i ullbody/strømpebukse, altså lag en? Også tar de ansatte på lag to pluss utedressen når de skal ut? Hva med tidlig og sen høst? Jeg bare lurer på, kler dere ungen slik at den går inne med innerste laget på, og utedressen kan settes rett utenpå? Anonymkode: 723a9...c9f
smurfebuss Skrevet 8. juli #2 Skrevet 8. juli Ja, send barnet i barnehagen med det innerste laget. Hvis du vil skåne ulltøy for matflekker kan du ta en tskjorte utenpå. 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #3 Skrevet 8. juli Tusen takk. Pinlig dumt spørsmål, men når jeg ikke vet, så vet jeg ikke. Anonymkode: 723a9...c9f 1
smurfebuss Skrevet 8. juli #4 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk. Pinlig dumt spørsmål, men når jeg ikke vet, så vet jeg ikke. Anonymkode: 723a9...c9f Neida. Ikke så lett å vite om man aldri har vært i en barnehage før. Vi som jobber der er vant til mange spørsmål om klær - og ser mange snodige valg foreldre gjør. 😅 F.eks barn med fullt ullundertøy og bare ull i skiftetøyet en dag med over 20 grader. Når vi spør ved henting om litt andre klær (der foreldre selv kommer i shorts), så blir de skikkelig overraska: de har bare ikke tenkt på det fordi de hver dag i nesten ett år har kledd ungen sin i ulltøy på morningen. 😆 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli #5 Skrevet 8. juli Vi brukte ikke strømpebukse, mye enklere med stilong+sokker til skift T-skjorter i ull/kortermede ullbodyer, så lenge huden til barnet tåler det, er også kjempefint som innerste lag. Finnes også ullbukser som er litt tykkere enn stilongs, som er topp (vi har brukt Hust and Claire sine mye). Vi sender alltid barnet i bhg i klær som passer både for innelek og som innerste lag/gå ut i. Sjekker værmeldingen og kler etter sesong. Anonymkode: 4b217...2e8 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #6 Skrevet 8. juli Mine barn har atopisk eksem og kan ikke ha ull mot huden. Så har enten ullundertøy på (bomull på innsiden), eller vanlige joggeklær i bomull. Som mellomlag la jeg frem ett fleecesett og ett tykkere ullsett i hylla. Og ellers egnet yttertøy etter sesong Og ja, de ansatte er relativt flinke til å kle etter været. På kalde vinterdager var det ullsett som mellomlag og så vinterdress. På varmere dagere tok de kanskje kun ullgenser og ikke bukse, eller ingen av delene. Du kan bare spørre de ansatte der om klærne du bør ha med. Jeg spør om klesråd og oppdragerråd 🤣🤪 Og ingen foreldre gjør det helt likt. Husker vi fikk en milelang liste da de startet i barnehagen, men når man starter der så går det seg raskt til. De ansatte varlser deg om barnet mangler noe. Anonymkode: 34d23...6dd 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #7 Skrevet 8. juli På vintern går ungene inne med ullundertøy på, også tar barnehagen på ull eller fleece og vinterdress når de skal ut. Unnundertøy på senhøsten og tidlig vår også. Da tar bare de ansatte på ull eller fleece og parkdress når de skal ut. Selv liker jeg godt kattnakken helårsregndressen/vinterregnsdressen da den har litt fór og er fin å bruke i overgangen høst-vinter og vinter-vår. Da har man ullundertøy og kun dressen utenpå. Min erfaring som ped.leder og mamma. Anonymkode: 06adc...8b5 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #8 Skrevet 8. juli Mange går i bare ullundertøy, så tar vi på ull eller fleece og vinterdress ,når vi skal ut, eller sove. Mage bruker tshirt over, eller sånn fotballsett. Mange går bare i myke joggeklær. Anonymkode: 1eca2...73f
AnonymBruker Skrevet 8. juli #9 Skrevet 8. juli Anbefaler ull som lag to også, ikke fleece. Og stillongs , ikke strømpebukse Anonymkode: cb211...45c 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #10 Skrevet 11. juli Hen gikk med ull inne ja. Dei fleste gjorde det, tror eg. Anonymkode: a9afc...a9e
Surriball Skrevet 11. juli #11 Skrevet 11. juli Jeg har aldri sendt ungene min i ullundertøy, det blir det bare eksem av... Vanlige hverdagsklær i bomull er bra nok, og så har jeg hatt ulldress til mellomlag og parkdress/vinterdress/regntøy etter været.
AnonymBruker Skrevet 11. juli #12 Skrevet 11. juli Surriball skrev (8 timer siden): Jeg har aldri sendt ungene min i ullundertøy, det blir det bare eksem av... Vanlige hverdagsklær i bomull er bra nok, og så har jeg hatt ulldress til mellomlag og parkdress/vinterdress/regntøy etter været. Å si at det blir eksem av ull er jo bare tull. Da har barnet eksem fra før av og ull trigger eksemen. Det fins mange alternativer med både bomull, bambus og viskose på innsiden av ullundertøyet som produserer i dag slik at man ikke får ull rett på huden. Anonymkode: 06adc...8b5 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli #13 Skrevet 11. juli Surriball skrev (8 timer siden): Jeg har aldri sendt ungene min i ullundertøy, det blir det bare eksem av... Vanlige hverdagsklær i bomull er bra nok, og så har jeg hatt ulldress til mellomlag og parkdress/vinterdress/regntøy etter været. Jeg har 2 barn som har hatt eksem, det var ikke ull som var problemet… begge er kvitt alt eksem nå etter riktig behandling ☺️ Finnes også mye gode ullklær med bomull eller silke på innsiden. Anonymkode: 966ed...975
Surriball Skrevet 12. juli #14 Skrevet 12. juli Alle mine barn har eksem som trigges a ull mot kroppen, også ved rett behandling. Ull er tull
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå