Gå til innhold

Forelders hus jævlig - hva gjør jeg?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, det er faren til Ts det er snakk om her, jeg hadde aldri tolerert at noen snakket sånn om min far. Ts skal bo der gratis mens hun sparer til å kjøpe bolig, da skulle det bare mangle at hun vasker og ellers hjelper til. Jeg skjønner og har sett at det kan bli skittent og ekkelt hjemme hos folk som bor alene etterhvert som de blir eldre, men ikke tråkk på folk av den grunn, Ts har alle muligheter til å flytte til et annet sted hvis hun vil, men håper og tror at hun blir værende og heller tar jobben med å vaske, sånn at hun og pappaen fortsetter å ha et godt forhold. 

Anonymkode: 8a8dd...4f6

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du skal bo der gratis, så syns jeg du kan betale ett firma som kan komme å vaske. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vasket, men jeg hadde også tatt en alvorsprat med forelderen min når h*n kom hjem om å bruke penger på vaskehjelp en gang i måneden eller to.

Anonymkode: 5a736...16e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du fortsatt er veldig ung, så ta bilder av det grusomme og send til moren din, eventuelt andre i din fars familie som bryr seg om ham og deg. 

Be dem være diskré, komme "plutselig" ubedt innom med noe til deg f.eks. Så kan de reagere. "Næmmen Arne, her ser det ikke ut, vil du ha hjelp til å få skikk på dette?"

Dette kommer til å bli ubehagelig for alle involverte parter, men det må gjøres noe med. 

Anonymkode: 81ad3...26f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg ville ha brettet opp ermene og tatt rom for rom slik mange beskriver. Sannsynligvis har det bare utviklet seg over tid til det har blitt uhåndterlig og han selv har sett seg blind på det eller bare utsatt det. Et skinnende rent og ryddig hjem gir motivasjon og er så mye enklere for ham å vedlikeholde fremover. 

Etter at han kommer hjem ville jeg bare vist ham det og sagt at han nå må opprettholde dette fremover eller bestille vaskehjelp hver 14.dag, finn gjerne linker til ham. Eventuelt bare rydde alt og vaske det verste og be ham bestille rundvask/"flyttevask". 

Dette er hva jeg selv ville ha gjort. Det er en helt uvurderlig hjelp og han er tross alt faren til ts. Det er veldig sannsynlig at han på et sted har skammet seg over dette siden alt av feiringer og treff de siste 7 årene har foregått utenfor hans hjem. Da ønsker man ikke hverken gjester eller vaskehjelp. 

Anonymkode: f1efd...9e0

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode svar! Tror jeg fikk litt knekken i stad, men skal fortsette i morgen etter jobb! 

Bare en liten oppklaring, jeg har absolutt hatt mye kontakt med faren min de siste 7 årene, men vi har bodd ganske langt unna hverandre så det har blitt for det meste over telefon og internett. Når jeg har kommet hjem til jul og bursdager og slikt har vi alltid vært hos mamma eller andre familiemedlemmer. Jeg var mye på besøk i hjemmet hos han de første 2 årene, etter det var det korona så da fikk jeg ikke besøkt hjemme hos han så mye da det var lite reising generelt. Regner med at det er som folk sier at det har bygd seg opp over årene, og at han sikkert har følt litt skam over det og derfor har han ikke villet ha noen hjemme hos seg i senere tider heller. 

Han er en fullt oppegående mann som det ikke egentlig står noe i veien for at han skulle klare å holde huset i orden, så skal snakke med han når han kommer hjem igjen hvordan det har blitt sånn. Tenker også jeg får spørre om kompensasjon i form av lavere leie hvertfall for vaskeutstyret som må kjøpes inn (han har noe, men gulvklut bl.a mangler så må jo kjøpes uansett). Når jeg får muligheten til å flytte ut kommer jeg nok til å prøve å hjelpe han med husvaska så det ikke blir så ille igjen, hvis han lar meg. 

Var litt oppgitt over at han har dratt på ferie uten noen forsøk på å hvertfall rydde bort tingene sine så det blir enklere å vaske, kan være det skinte litt gjennom i tidligere innlegg. Beklager det, jeg er veldig glad i han men kanskje ikke så mye akkurat i det øyeblikket😅

Anonymkode: 1fd47...dad

• Liker 3
  • Hjerte 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for mange gode svar! Tror jeg fikk litt knekken i stad, men skal fortsette i morgen etter jobb! 

Bare en liten oppklaring, jeg har absolutt hatt mye kontakt med faren min de siste 7 årene, men vi har bodd ganske langt unna hverandre så det har blitt for det meste over telefon og internett. Når jeg har kommet hjem til jul og bursdager og slikt har vi alltid vært hos mamma eller andre familiemedlemmer. Jeg var mye på besøk i hjemmet hos han de første 2 årene, etter det var det korona så da fikk jeg ikke besøkt hjemme hos han så mye da det var lite reising generelt. Regner med at det er som folk sier at det har bygd seg opp over årene, og at han sikkert har følt litt skam over det og derfor har han ikke villet ha noen hjemme hos seg i senere tider heller. 

Han er en fullt oppegående mann som det ikke egentlig står noe i veien for at han skulle klare å holde huset i orden, så skal snakke med han når han kommer hjem igjen hvordan det har blitt sånn. Tenker også jeg får spørre om kompensasjon i form av lavere leie hvertfall for vaskeutstyret som må kjøpes inn (han har noe, men gulvklut bl.a mangler så må jo kjøpes uansett). Når jeg får muligheten til å flytte ut kommer jeg nok til å prøve å hjelpe han med husvaska så det ikke blir så ille igjen, hvis han lar meg. 

Var litt oppgitt over at han har dratt på ferie uten noen forsøk på å hvertfall rydde bort tingene sine så det blir enklere å vaske, kan være det skinte litt gjennom i tidligere innlegg. Beklager det, jeg er veldig glad i han men kanskje ikke så mye akkurat i det øyeblikket😅

Anonymkode: 1fd47...dad

Lavere husleie? Om du skal vaske huset, et grisehus, burde du faktisk ikke betale et øre, men blitt betalt!! Det er en voksen frisk mann! 

Anonymkode: 02026...b7a

• Liker 6
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tenker også jeg får spørre om kompensasjon i form av lavere leie hvertfall for vaskeutstyret som må kjøpes inn (han har noe, men gulvklut bl.a mangler så må jo kjøpes uansett).

Det synes jeg absolutt ikke du skal gjøre. Du er, så vidt jeg kan forstå, i full jobb og hadde du bodd for deg selv, måtte du ha handlet inn vaskeutstyr. Uten å kjenne til hva du betaler i leie, så synes jeg det er passelig smålig å kreve redusert husleie for noe som sannsynligvis koster deg noen hundrelapper. Tiden du bruker på vaskejobben, får du tenke på som omsorgsarbeid for en du er glad i.

Tror du ikke, hvis du kom i en vanskelig situasjon, og trengte hjelp, at dine foreldre hadde hjulpet deg, uten krav om tilbakebetaling?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en eldre slektning som bodde slik. Skilt, i jobb, voksne barn bor et godt stykke unna. 

Der tok barna vasking og rydding en ferie, deretter en pedagogisk alvorsprat. Han måtte fordøye over flere år (og griset til like ille igjen), men gikk til slutt med på å selge huset og flytte i rekkehusleilighet mer sentralt i bygda og å betale for vaskehjelp der - organisert av barna. Det fungerer fint nå,heldigvis, siden han er eldre og begynner å få dårlig helse. 

Jeg er slett ikke sikker på om denne kategorien gubbe kan oppdras til å holde rent selv, til tross for å være oppegående på andre livsområder. 

Anonymkode: 750cb...184

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
MorTil2 skrev (23 minutter siden):

Det synes jeg absolutt ikke du skal gjøre. Du er, så vidt jeg kan forstå, i full jobb og hadde du bodd for deg selv, måtte du ha handlet inn vaskeutstyr. Uten å kjenne til hva du betaler i leie, så synes jeg det er passelig smålig å kreve redusert husleie for noe som sannsynligvis koster deg noen hundrelapper. Tiden du bruker på vaskejobben, får du tenke på som omsorgsarbeid for en du er glad i.

Tror du ikke, hvis du kom i en vanskelig situasjon, og trengte hjelp, at dine foreldre hadde hjulpet deg, uten krav om tilbakebetaling?

Du må være en sånn mann uten bo evne  selv. For dette gir ingen mening. Hvorfor i allverden skal datteren ta denne overraskende møkka etter en frisk og oppegående mann i det hele tatt? 
Hun burde fått betaling og takk og unnskyldning og jeg vet ikke hva!  Og jeg hadde da aldri krevd leie av mitt eget barn, ung eller voksen! 

Anonymkode: 2415c...efc

• Liker 6
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
MorTil2 skrev (23 minutter siden):

Jeg er uenig. Vaskejobb koster 470-780 kr for timen pr. person i sving. Det er helt legitimt å verdsette husarbeid ut ifra hva tjenesten hadde kostet kjøpt. Det er helt rimelig og innenfor dagens lovverk å be om reduksjon i leie eller kompensasjon for arbeidet. Dessuten har far i dette tilfellet ikke bedt om hjelp, han har latt sitt barn flytte inn i en rotet rønne i lag med seg, uten å omtale boforholdene.

Og sammenligninga med akutt skade eller sykdom som gjør at du aktivt ber om hjelp fra nettverket ditt, glemmer at slike tjenester ofte går begge veier og handler ikke om det å bo i lag, men om å finne midlertidige løsninger.

Anonymkode: 64433...76c

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
MorTil2 skrev (42 minutter siden):

TS sparer faren for mange tusen ved å gjøre denne jobben - selvfølgelig bør han dekke kostnadene! 

Hvorfor skal han ikke ta økonomisk ansvar for sitt eget rot? Han er jo en frisk, oppegående mann sier ts. 

TS, du må være streng her. Når han kommer tilbake må du konfrontere han og si at dette ikke er greit. Han ødelegger jo også boligen ved å leve sånn. 

Hjelp han med å bestille fast vaskehjelp. Forklar han at det er helt greit å trenge hjelp med rengjøring. Dette er nok mye mer vanlig enn vi liker å tro, men da må han bare betale for hjelp da. Trenger jo ikke være omfattende hjelp, trenger ikke være skinnende rent. 

Og ts - besøk faren din oftere. Friske, oppadgående mennesker kan ha sitt de sliter med, så et tilsyn i hjemmet nå og da er dessverre nødvendig. ❤️

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har hatt god og jevnlig kontakt gjennom livet, så tenker jeg at dette er noe du faktisk helt gratis gjør for din far. Det heter å være medmenneske, og faren din er ikke et vilt fremmed menneske som du blir plassert hos. Tenk på alle de tingene din far har gjort for deg gjennom årene, (som sagt, hvis kontakten har vært god og "normal").  

Ta fram den medmenneskelige følelsen, og gjør dette for din egen gode samvittighet. 

Anonymkode: a5e7c...2d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette (egentlig wc rens) fra Europris er et billig vidundermiddel, som tar omtrent alt. Bare pass klær. Det tar farge av klær mer effektivt enn klorin. 

Lurt å ha en sprayflaske du tynner det ut med vann og sprayer på bad og kjøkken. Spray, vent litt og skyll av. Om noe ikke forsvinner da spray en gang til, og vask med svamp/klut før du skyller. Tar også bort det meste av misfarging i fuger mellom fliser. 

Screenshot_20250709_142433_WhatsApp.jpg

Anonymkode: 6aea6...7de

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser flere har anbefalt damvasker (Kärcher?). Helt OT, men ghar noen testet den på takplater? Jeg har prøvd å søke, men har ikke fått gode treff. Sliter med litt dårlig trekk i pipa innimellom, og det gir sot i taket.

Anonymkode: a19e2...4e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg ser flere har anbefalt damvasker (Kärcher?). Helt OT, men ghar noen testet den på takplater? Jeg har prøvd å søke, men har ikke fått gode treff. Sliter med litt dårlig trekk i pipa innimellom, og det gir sot i taket.

Jeg har ikke testet det på takplater, men har brukt den på vegger. Gikk helt fint det, men var forsiktig med å ikke holde den lenge på samme sted. 

Anonymkode: ecc62...422

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dessuten har far i dette tilfellet ikke bedt om hjelp, han har latt sitt barn flytte inn i en rotet rønne i lag med seg, uten å omtale boforholdene.

"Barnet" er en voksen person som selv skriver at hun valgte å flytte inn hos faren av praktiske grunner. Slik du beskriver det, skulle en tro det var snakk om omsorgssvikt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette (egentlig wc rens) fra Europris er et billig vidundermiddel, som tar omtrent alt. Bare pass klær. Det tar farge av klær mer effektivt enn klorin. 

Lurt å ha en sprayflaske du tynner det ut med vann og sprayer på bad og kjøkken. Spray, vent litt og skyll av. Om noe ikke forsvinner da spray en gang til, og vask med svamp/klut før du skyller. Tar også bort det meste av misfarging i fuger mellom fliser. 

Screenshot_20250709_142433_WhatsApp.jpg

Og med på kjøpet får du en fryktelig sterk lukt som skader lungene dine. Værsågod! JEG står over. 

Anonymkode: ef99a...28c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og med på kjøpet får du en fryktelig sterk lukt som skader lungene dine. Værsågod! JEG står over. 

Anonymkode: ef99a...28c

Det kan man verne seg mot, og det kan luftes, og det går uansett over.

Jeg foretrekker å få det rent, og dette tar det det meste ikke tar. Bruker det ikke til normalvask, men til det som ikke løsner enkelt. Utvannet bruker jeg det riktig nok ofte til dusjen, men har da klut foran nesa, og går ut til jeg kan spyle. 

Ts ba om noe som tar vanskelige ting. Da er denne fantastisk. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har prøvd dampmopp på takplater. Ikke sot, men innrøyka i mange år. Var helt fantastisk. Bare pass på å ha nok rene mopper/kluter til å sette på, og beveg den fort over. Gå heller over flere ganger enn å la dampen få for lang tid, da takplatene lett tiltrekker seg fuktigheten. 

Anonymkode: b6bb4...8c6

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...