Gå til innhold

Forelders hus jævlig - hva gjør jeg?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forresten: Kjøp noen gode mikrofiberkluter, en komfyrskrape, og masse WC-rent og ovnsrens. Det bør ta de fleste flekker. 

Anonymkode: b6bb4...8c6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Mitt svar avhenger av hva som er grunnen til at det har blitt så skittent der. 

Hvis grunnen er at din far er lat, men ellers har helse til å vaske og holde det i orden, syns jeg han kan betale for nesvask av leiligheten (blir nok dyrt når det er såpass ille) og fast vaskehjelp deretter. Alternativet til å bruke disse pengene er å skjerpe seg kraftig. 

Dersom det er helsemessige årsaker til dette, kan det være et alternativ å kontakte kommunen eller fastlegen. De som ikke er i stand til å ta vare på seg selv kan ha krav på hjelp, her i form av vaskehjelp. 

Anonymkode: f195c...b31

Vaskehjelp fra kommunen er en betaltjeneste. Så da kan man likegodt kjøpe hjelp privat

Anonymkode: 643dd...ab8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vaskehjelp fra kommunen er en betaltjeneste. Så da kan man likegodt kjøpe hjelp privat

Anonymkode: 643dd...ab8

Kommunalt er billigere (men dårligere, så tipper uansett det lønner seg å kjøpe privat 😅)

Anonymkode: 28628...a7b

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du betaler leie for å bo hos din far, synes jeg ikke at du skal vaske ned huset hans gratis.

Anonymkode: c47af...2a3

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke betal noen andre for å vaske du kan bli sittende med regningen. 

Anonymkode: 26582...a92

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Seriøst? Hadde det vært din far, hadde du hatt slike holdninger? 

Jeg hadde bare gått i gang, brettet opp armene og startet med å kaste alt rusk og rask. Deretter vasket kjøkken og bad. Stue og slikt kan man ta litt etter litt. Hadde også satt meg ned med han og lurt på hvordan det har blitt slik, og hva man skal gjøre for å unngå at det ender opp slik igjen. Har han grei økonomi kan det være lurt å søke om hjemmehjelp eller privat vaskehjelp. 

en annen ting- har du ikke besøk din far hjemme på 7 år? Tenker på han stakkars mannen som frøs ihjel i sitt eget hus, da ingen hadde vært hjemme hos han og sett etter hvordan det sto til. Han insisterte på å møtes hos andre, det er som regel en grunn til det og da bør man komme i posisjon til å få kommet inn å se etter. 

Alder er irrelevant, det kan dreie seg om psykisk sykdom, alvorlig depresjon eller begynnende kognitiv svikt. 

Anonymkode: 56ef5...aab

Man bretter opp ermene, ikke armene.

Anonymkode: fcd6b...ae7

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du skal i hvert fall ikke finne på å betale husleie når boligen er så godt som ubeboelig. 

Anonymkode: 67be6...9e6

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp Jif ovn og grill. Spray på og la stå til flekkene bare kan tørkes lett bort. 👍

Anonymkode: e6915...917

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt svar avhenger av hva som er grunnen til at det har blitt så skittent der. 

Hvis grunnen er at din far er lat, men ellers har helse til å vaske og holde det i orden, syns jeg han kan betale for nesvask av leiligheten (blir nok dyrt når det er såpass ille) og fast vaskehjelp deretter. Alternativet til å bruke disse pengene er å skjerpe seg kraftig. 

Dersom det er helsemessige årsaker til dette, kan det være et alternativ å kontakte kommunen eller fastlegen. De som ikke er i stand til å ta vare på seg selv kan ha krav på hjelp, her i form av vaskehjelp. 

Anonymkode: f195c...b31

Har virkelig de som ikke er i stand til å ta vare på seg selv krav på hjelp? Min mor er 88 år. Bor alene og har diverse helseutfordringer. I ti år har hun fått vaskehjelp fra kommunen. Men i år ble den fratatt henne, uten begrunnelse. Vi har prøvd å klage, men klagene ble avslått. I vår klage nevnte vi sykdommene hennes. Men det var fjernet i avslaget, der stod bare alderen hennes. 

Har du en paragraf vi kan vise til?

Anonymkode: 10cc1...bdb

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Bestill en vaskehjelp. Trekk av noe av leien. Snakk sammen når han kommer hjem igjen. Ellers ta det med ro

Anonymkode: e105a...3d3

• Liker 2
Skrevet

Ring og hør med han om hvordan det er blitt sånn. Spør rett ut. Får du ikke noe fornuftig svar, så spør om du kan bo der gratis mot at du vasker.  Er det så galt at han har manglende boevne, så hør med kommunen. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner veldig godt hvorfor moren din skilte seg fra ham hvert fall.

Jeg tenker at han bør over i en lettstelt leilighet så fort som overhodet mulig. Eventuelle overskuddspenger han da får, må brukes på regelmessig vaskehjelp slik at han ikke gror inne i egen skitt og møkk. 

Anonymkode: 565b0...eb8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har virkelig de som ikke er i stand til å ta vare på seg selv krav på hjelp? Min mor er 88 år. Bor alene og har diverse helseutfordringer. I ti år har hun fått vaskehjelp fra kommunen. Men i år ble den fratatt henne, uten begrunnelse. Vi har prøvd å klage, men klagene ble avslått. I vår klage nevnte vi sykdommene hennes. Men det var fjernet i avslaget, der stod bare alderen hennes. 

Har du en paragraf vi kan vise til?

Anonymkode: 10cc1...bdb

Da min far trengte hjelp fikk vi hjelp av de på fastlegekontoret, kontordamen hjalp til med søknaden. Det gjaldt visst bare å «skrive de rette tingene» visst.  Min far hadde fått avslag flere ganger. Jeg vet ikke hva de rette tingene var. Kanskje du kan høre med de? Eller noen andre fra kommune/helse som dere kjenner? De vet hva som er de rette argumentene.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nesten ingen menn som har boevne til å bo i noe annet enn en liten og lettstelt leilighet. Hvis ikke faren min hadde mamma som ubetalt vaskehjelp, hjemmesykepleier og hushjelp, så hadde han grodd inne i sin egen dritt. Jeg er selv i separasjonsprosess pga godt voksen gubbe med stadig dårligere boevne. Jeg har ingen planer om å bruke den siste halvdelen av livet mitt på å være ubetalt slave slik som mamma. 

Anonymkode: 565b0...eb8

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er motbydelig å se hvordan menn lever når de lever alene. Møkk og skit over alt, null hygiene. Er alt for mange menn som mangler boevne. 

Anonymkode: 11912...f6a

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bestill en vaskehjelp. Trekk av noe av leien. Snakk sammen når han kommer hjem igjen. Ellers ta det med ro

Anonymkode: e105a...3d3

Hun kan jo ikke gjøre det uten at han har samtykket til det.

Jeg ser også at folk sier send bilde og be han bestille folk som vasker. Han visste jo om hvordan det så ut når han reiste på ferie. Forstår ikke hvilken forskjell et bilde skal gjøre da. 

Ellers er det også en del andre uhøflige forslag. Han har rett til å bestemme i eget hus. Men kanskje ts kan diskutere mulighet for å hyre inn noen som kommer ukentlig. 

Men også rart at han ikke ser selv at det er skittent. Bryr han seg ikke da? Eller er han syk? 

Anonymkode: e6915...917

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har gjort noe som har vist seg å være fryktelig dumt: sagt ja til å bo hos pappa i sommer mens han er på ferie. Jeg har begynt å jobbe i samme kommune som faren min bor, og siden han skulle ut på lengre ferie og leiemarkedet i den kommunen er nærmest dødt har jeg sagt ja til å bo hos pappa i sommer/høst til jeg finner meg et annet sted å bo. 

Det viser seg derimot når jeg kommer at huset er verre enn en svinesti, og jeg vet søren meg ikke i hvilken ende jeg skal begynne. Jeg snakker ikke om litt støv i kroker eller litt rot på kjøkkenbordet, her er det synlige, møkkete flekker på omtrent alle overflater, det går ikke ann å spise på spisestuebordet fordi det er overfylt av papirer, støv i alle kriker og kroker som har satt seg fast, jeg brukt to dager på å vaske komfyren og jeg får fortsatt ikke den synlige skitten bort. Tviler på at han har vasket noe siden jeg flyttet ut for 7 år siden, og badet har jeg ikke lyst å tenke på en gang. Har så lyst til å kaste alt han har ut og kjøpe nytt møblement fordi jeg vet sannelig ikke om det noen gang kommer til å bli rent. 

Hadde jeg hatt mulighet til det hadde jeg flyttet ut på flekken, men jeg har ikke råd til å kjøpe noe enda (også en grunn til å bo hos pappa, billig leie), og det er ikke noe ute til leie enda. Ingen venner jeg kan flytte med her heller. 

Blir også litt bekymret for framtiden. Nå er han jo en fullt funksjonell mann som i teorien skulle ha klart å ta vare på et hus, men hvordan blir det når han blir eldre og ikke klarer å bevege seg så mye? Vi har allerede blitt enige om at jeg skal være hovedpårørende når han trenger hjelp til å holde styr på ting selv, men hvis han er så møkkete nå, så må jeg jo nesten gjøre det til en fulltidsjobb å vaske etter han når han blir eldre!

Uansett, noen som har noen gode råd til hvordan å vaske et sånt hus? Kluter, vaskemidler, smarte tips til hva som kan kastes/byttes ut eller ikke, hvordan ha energi til hva jeg tror kommer til å bli et prosjekt hele sommeren samtidig som jeg jobber 100%? Hvilke rom burde jeg fokusere på å vaske først, kjøkken, bad, soverom, stue? 

(Kan jo si det at jeg nå skjønner hvorfor vi alltid møtes og feirer ting hos mamma eller andre i familien🙃)

Anonymkode: 1fd47...dad

Gå på tiktok og Instagram så er det ei som vasker sånne boliger. 

Først ville jeg tatt kjøkken eller bad, de tyngste rommene.

Begynn med rydding og kastet alt som kan kastet, legg det han vil ha (papirer) i en kasse. Deretter begynne i høyden når du vasker. Alle rom deretter.

Du trenger engangskluter til første runda vask, de er billige og kan kastes. Så mikrofiberkluter som siste finish. Svint skuresvamp hjelper deg på vanskelige flekker. Mikrofibermopp til vegger og gulv. Jif skurekrem til bad, sammen med svamper og mikrofiberkluter. 

Europris har et bredt utvalg såper, se og les hva som kan passe best hos deg. 

Hvis stekeovnen er veldig skitten kan det hjelpe å varme opp til 50 grader før du begynner å skure den med anbefalt såpe. 

Anonymkode: 456c6...422

• Nyttig 2
Skrevet

Har en onkel som er akkurat slik, han gjør null og niks i hjemmet, bare sitter foran tv'en. Stekepanner og tallerkener fulle av fett og matrester blir bare satt i oppvaskkummen til de råtner, holdt på å brekke meg forrige gang jeg måtte ta tak i det der. Toalettet vet jeg knapt hvordan jeg skal beskrive. Han vil ikke høre snakk om noe hjemmehjelp eller noe slikt men det er helt innafor at slektninger må hive seg i vaskinga før de i det hele tatt kan sette seg ned mens han ser dagens sjuende episode av Pantelånerne i Las Vegas

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du ikke besøkt din far på 7 år, men gjør det først når du har et behov for et sted å bo for å spare penger, får du ikke mye sympati fra meg.

Kanskje, hvis du hadde vært litt mer tilstede, så hadde du oppdaget tidligere at han trenger hjelp? Istedenfor å bry deg og bekymre deg for hva hjemmet sier om livet og tilstanden til din far, skriver du et langt innlegg om hvor ille dette er for deg! Og på toppen av det hele bekymrer du deg for hva dette betyr for din fremover? 

Det er sikkert ikke greit å komme til et slikt hjem. Men helt seriøst. Du gjør ikke deg selv særlig sympatisk i måten du beskriver hjemmet til en du skal bry deg om.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror jeg hadde ringt et vaskefirma. Men du må nok belage deg på rydding så de kommer til. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...