Gå til innhold

Forelders hus jævlig - hva gjør jeg?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort noe som har vist seg å være fryktelig dumt: sagt ja til å bo hos pappa i sommer mens han er på ferie. Jeg har begynt å jobbe i samme kommune som faren min bor, og siden han skulle ut på lengre ferie og leiemarkedet i den kommunen er nærmest dødt har jeg sagt ja til å bo hos pappa i sommer/høst til jeg finner meg et annet sted å bo. 

Det viser seg derimot når jeg kommer at huset er verre enn en svinesti, og jeg vet søren meg ikke i hvilken ende jeg skal begynne. Jeg snakker ikke om litt støv i kroker eller litt rot på kjøkkenbordet, her er det synlige, møkkete flekker på omtrent alle overflater, det går ikke ann å spise på spisestuebordet fordi det er overfylt av papirer, støv i alle kriker og kroker som har satt seg fast, jeg brukt to dager på å vaske komfyren og jeg får fortsatt ikke den synlige skitten bort. Tviler på at han har vasket noe siden jeg flyttet ut for 7 år siden, og badet har jeg ikke lyst å tenke på en gang. Har så lyst til å kaste alt han har ut og kjøpe nytt møblement fordi jeg vet sannelig ikke om det noen gang kommer til å bli rent. 

Hadde jeg hatt mulighet til det hadde jeg flyttet ut på flekken, men jeg har ikke råd til å kjøpe noe enda (også en grunn til å bo hos pappa, billig leie), og det er ikke noe ute til leie enda. Ingen venner jeg kan flytte med her heller. 

Blir også litt bekymret for framtiden. Nå er han jo en fullt funksjonell mann som i teorien skulle ha klart å ta vare på et hus, men hvordan blir det når han blir eldre og ikke klarer å bevege seg så mye? Vi har allerede blitt enige om at jeg skal være hovedpårørende når han trenger hjelp til å holde styr på ting selv, men hvis han er så møkkete nå, så må jeg jo nesten gjøre det til en fulltidsjobb å vaske etter han når han blir eldre!

Uansett, noen som har noen gode råd til hvordan å vaske et sånt hus? Kluter, vaskemidler, smarte tips til hva som kan kastes/byttes ut eller ikke, hvordan ha energi til hva jeg tror kommer til å bli et prosjekt hele sommeren samtidig som jeg jobber 100%? Hvilke rom burde jeg fokusere på å vaske først, kjøkken, bad, soverom, stue? 

(Kan jo si det at jeg nå skjønner hvorfor vi alltid møtes og feirer ting hos mamma eller andre i familien🙃)

Anonymkode: 1fd47...dad

• Liker 1
  • Hjerte 17
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Start med de rommene som du bruker mest: bad, kjøkken og soverommet  hvor du sover. 

Kjøp en dampvasker, den kan du bruke på badet og kjøkkenet. Det blir skinnende rent uten noen kjemikalier. Du trenger ikke å kjøpe en stor dampvasker. Kärcher har en type som heter EasyFix og kommer i ulike prisklasser. En til rundt kr 1.500 holder helt sikkert.

Alt av papirer får du legge i noen kasser, f.eks banankassser. Så får han selv gå igjennom det.

Anonymkode: b8df6...884

• Liker 9
  • Nyttig 9
Skrevet

Dampvasker og et godt avfettingsmiddel. 

Selv hadde jeg begynt med badet, da jeg tror jeg hadde opplevd det som verst.

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Clasohlson og Jernia har ofte kächer tøyrenser og slik til leie. Greit å bruke det på sofaen og tepper 

Anonymkode: ef310...bab

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Pust med magen, dette går helt fint! 

Som de over her nevner så lønner det seg å investere i en dampvasker, det dreper bakterier uten at du behøver å bruke sterke vaskemidler. Sparer deg for mye skrubbing også 👍 Begynn med badet, der kan du godt bruke litt kjemi. Kjøp vaskemidler for bad eller bruk eddikk, spray på og la det virke litt før du vasker/ damper. 

Anonymkode: 6629e...fd3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør rent. Det er det han håper på. Kjøp et telt og bo i hagen ❤️

Anonymkode: 26582...a92

• Liker 6
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Ta bilder før du begynner å vaske i tilfelle han nekter for hvor ille det er/var

Anonymkode: 4c39b...479

• Liker 12
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Han er en mann med inntekt, og det blir ikke din oppgave å vaske gratis for en voksen mann. Han får begynne og betale en vaskehjelp for å komme dit en gang annen hver uke eller så, og vaske ned skikkelig. Holde det vedlike.

Siden han ikke evner å holde omgivelsene ryddige og rene, får du bare si til han at han må begynne og betale noen for å gjøre det. Det er IKKE en datters oppgave å vaske skitten etter faren sin fordi han er lat og giddalaus og ikke evner å se sin egen dritt.

Be han betale for rengjøringshjelp! Du kan faktisk ringe han og si det mens han er på ferie, be han vippse deg nok til å betale en person for å komme og vaske NÅ, for det er så møkkete at det er ubeboelig, kan du si til han. For hvorfor skal du ikke si noe, men bare begynne og vaske i stillhet? Han fortjener å få høre sannheten.

Anonymkode: 01731...184

• Liker 23
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet

Ta bilder, send dem til faren din og be han bestille vaskefirma.. 

Anonymkode: 2415c...efc

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser flere har svart det jeg var på vei til å si; skaff en dampvasker, det er uansett en god investering å ha til senere da den løser opp de mest strie flekkene. Men ikke kjøp en slik hendig håndholt en, du må ha en sterk en. Tenk deg sånn støvsuger du drar etter deg i str,

Eller lei inn noen til å ta jobben. Koster nok litt, (men er hvis du fortsatt har lyst til å bo der) koster mindre enn å leie et annet sted.

Anonymkode: ecc62...422

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta bilder, send dem til faren din og be han bestille vaskefirma.. 

Anonymkode: 2415c...efc

Enig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en ikke helt ulik, men lettere situasjon. Jeg begynner alltid med å rengjøre kjøkkenet. Tar litt av gangen.

På tre dager nå har gjesterommet jeg bruker, bad, kjøkken og stue blitt grovt vasket. I kveld tar jeg håntak på kjøkken og dører.

Om jeg tar over huset til foreldrene mine, blir svært mye kastet eller gitt bort. De vil trolig ikke få noen beskjed fra meg om at de må vaske og rydde bedre, vi har bare svært forskjellige standarder for hva som tolereres.

Anonymkode: 64433...76c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jupp, jeg hadde gått for denne løsningen altså😅👏 Ikke faen om jeg vil være hus og vaskehjelp for kunne bo der. Hadde lett vasket og ryddet om det faktisk var ok der fra før men ikke sånn som beskrivelsen er her. 

Endret av Fighter83
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Seriøst? Hadde det vært din far, hadde du hatt slike holdninger? 

Jeg hadde bare gått i gang, brettet opp armene og startet med å kaste alt rusk og rask. Deretter vasket kjøkken og bad. Stue og slikt kan man ta litt etter litt. Hadde også satt meg ned med han og lurt på hvordan det har blitt slik, og hva man skal gjøre for å unngå at det ender opp slik igjen. Har han grei økonomi kan det være lurt å søke om hjemmehjelp eller privat vaskehjelp. 

en annen ting- har du ikke besøk din far hjemme på 7 år? Tenker på han stakkars mannen som frøs ihjel i sitt eget hus, da ingen hadde vært hjemme hos han og sett etter hvordan det sto til. Han insisterte på å møtes hos andre, det er som regel en grunn til det og da bør man komme i posisjon til å få kommet inn å se etter. 

Alder er irrelevant, det kan dreie seg om psykisk sykdom, alvorlig depresjon eller begynnende kognitiv svikt. 

Anonymkode: 56ef5...aab

• Liker 6
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt redd for helsen til faren min om han bodde slik jeg ser for meg det er i denne boligen. Syns også det er rart at han lar deg bo der når det ser ut sånn, kan det være et slags rop om hjelp?

Anonymkode: 99d46...d99

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt svar avhenger av hva som er grunnen til at det har blitt så skittent der. 

Hvis grunnen er at din far er lat, men ellers har helse til å vaske og holde det i orden, syns jeg han kan betale for nesvask av leiligheten (blir nok dyrt når det er såpass ille) og fast vaskehjelp deretter. Alternativet til å bruke disse pengene er å skjerpe seg kraftig. 

Dersom det er helsemessige årsaker til dette, kan det være et alternativ å kontakte kommunen eller fastlegen. De som ikke er i stand til å ta vare på seg selv kan ha krav på hjelp, her i form av vaskehjelp. 

Anonymkode: f195c...b31

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og til de ekstra vanskelige flekkene på komfyren: Mr Muscle tar det meste.

Anonymkode: 64433...76c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vasket ett og ett rom. Rundvask når man er litt eldre er tungt. 

Anonymkode: 610a7...755

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Telt, og rengjort badet.

Anonymkode: b8ee9...b5c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er i litt samme situasjon. Men her er det sviktende helse, og mor som nekter å innse at de trenger hjelp i huset. Jeg hadde heller ikke vært der på mange år (de har kommet hit, pga avstand, og det var DE som flyttet, ikke jeg!) og fikk sjokk når jeg så huset. 

Begynte med badet, så kjøkkenet... Deretter de andre rommene... Mamma skulle bevise for meg at hun ikke trengte hjelp, og brukte en dag jeg var ute å handlet på å vaske stuebordet... Av alle ting 😅 Stuebordet er gjort på 10 min, lixom... 

Hun fikk iallefall hindret meg i å ringe kommunen der, men om det er like ille neste gang ringer jeg uansett hva hun sier. 

Anonymkode: b6bb4...8c6

• Liker 2
  • Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...