Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden var det en del som forbannet seg over et tre som blokkerte for solen for mange som bor i blokka mi. En lavere blokk på 4 etasjer. 
En morgen lå treet på bakken. 😀 Noen hadde i løpet av natten saget ned treet. Åpenbart brukt manuell sag for å ikke vekke noen.  Og det ble gjort under en regnfull mørk høstnatt, så det var ikke mange ute på den tiden. 
Ble et himla styr fra de som eide treet. Med politianmeldelse og greier. Men de fant aldri ut hvem som gjorde det. 
Hver gang jeg går forbi stubben av det nedsagde treet og solen skinner..sender jeg en stille takk til de som gjorde det.
Selv om jeg vet det var ulovlig.
Man kan risikere en skyhøy bot om du gjør noe slikt. 

Anonymkode: 46699...04e

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som du kan lese over, har altså styret gitt meg fullmakt til å ta dette opp selv. Og du kan mene hva du vil, men det er faktisk regler på dette området, man har rettigheter når et tre på nabotomten går over på ens egen.
Men bare sleng noe av din irritasjon over livet over på meg i dag, du!

Anonymkode: 36eea...3c9

Og du har en god sak når dette treet kommer inn mot din leilighet. Det er bare å lese den linken jeg la ved, og så få en advokat til å se på det, om dette ikke lar seg løse i minnelighet. Hadde aldri godtatt at et tre vokste inn mot min husvegg leilighet eller ikke. Det kan skade bygningen blant annet ved sterk vind. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Overraskende mange negative svar du får her. De klarer åpenbart ikke sette seg inn i situasjonen. Selvfølgelig er det ikke snakk om å fjerne skjæres bosted nå i hekkesesongen, men så er den over og er ikke lenger et hjem for fuglene. Annet enn et pitstop. 

Jeg er dessverre (eller heldigvis) ikke kjent med borettslag, sameie og sånne ting. Jeg ville uansett gjort alt for å få fjerna det treet eller i hvert fall få beskjært det, om jeg så måtte ordna alt selv, både det praktiske og økonomiske. Det er ikke bare viktig for deg nå, men også for eventuelt salg senere. Kan du ta kontakt med naboene dine, og høre om de vil støtte deg? Det vil styrke saken din om dere er flere, men du kan jo også legge til for dem, ettersom de ikke blir plaget av treet, at det ikke er snakk om at de må ut med utgifter osv. Du må rett og slett prøve å gjøre en avtale med naboen, om ditt styre ikke vil ha noe med det å gjøre. 

Anonymkode: 6ea52...67e

Tusen takk for konstruktivt svar, det er nettopp dette.
Jeg vil selvfølgelig ikke fjerne et reir med unger i, jeg tok det med som et poeng fordi det i det minste er noe de andre naboene også er blitt forstyrret av. JEg tror kanskje jeg bare får foreslå at jeg betaler det selv, det er kanskje litt surt, men jeg er redd for at de skal slå seg helt vrange her. Vi har jo rett til å beskjære det mye, siden masse av grenene går langt inn på vår tomt, da burde det kanskje ikke være vanskelig å få tatt litt i høyden og. Ser ikke helt hva problemet skulle være for dem.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For noen år siden var det en del som forbannet seg over et tre som blokkerte for solen for mange som bor i blokka mi. En lavere blokk på 4 etasjer. 
En morgen lå treet på bakken. 😀 Noen hadde i løpet av natten saget ned treet. Åpenbart brukt manuell sag for å ikke vekke noen.  Og det ble gjort under en regnfull mørk høstnatt, så det var ikke mange ute på den tiden. 
Ble et himla styr fra de som eide treet. Med politianmeldelse og greier. Men de fant aldri ut hvem som gjorde det. 
Hver gang jeg går forbi stubben av det nedsagde treet og solen skinner..sender jeg en stille takk til de som gjorde det.

Eller borre et lite hull nede ved roten, og banke inn en rundupplugg :) God natt til det treet :) 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For en del år siden hadde vi en lang trolletråd om noen trær som skygget for tv signalene og eier av trærne som ikke ville rydde trærne sine. 
Denne tråden minner om den gamle tråden.

Trådstarter der ville og gå sine egne veier for å ordne opp. 
Du bor i en leilighet, ergo har du et styre å forholde deg til. Du skal ikke ta kontakt med nabostaten, men med ditt eget styre når noe ikke er etter ditt ønske. 
Fuglene skal og bo et sted. Akkurat som alle andre av naturens skapere. At skjæra har slått seg ned hos deg i naboens tre, må du bare finne deg i. De står fritt til å velge hvilket tre de vil bo i. Er leiligheten ikke til å holde ut i får du flytter. 

Anonymkode: 81668...9cd

Man kan fint kontakte styret i det andre borettslaget som privatperson. Man er ikke avhengig av at eget styre gjør det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
TomKrus skrev (1 minutt siden):

Og du har en god sak når dette treet kommer inn mot din leilighet. Det er bare å lese den linken jeg la ved, og så få en advokat til å se på det, om dette ikke lar seg løse i minnelighet. Hadde aldri godtatt at et tre vokste inn mot min husvegg leilighet eller ikke. Det kan skade bygningen blant annet ved sterk vind. 

Takk! Og ja, jeg tror jeg må fremheve at de har erstatningsansvar om noe skjer i en storm. Jeg kan nå ta i bladene fra balkongen min, selv om treet altså står på nabotomta. (Klint opptil gjerdet vårt)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tusen takk for konstruktivt svar, det er nettopp dette.
Jeg vil selvfølgelig ikke fjerne et reir med unger i, jeg tok det med som et poeng fordi det i det minste er noe de andre naboene også er blitt forstyrret av. JEg tror kanskje jeg bare får foreslå at jeg betaler det selv, det er kanskje litt surt, men jeg er redd for at de skal slå seg helt vrange her. Vi har jo rett til å beskjære det mye, siden masse av grenene går langt inn på vår tomt, da burde det kanskje ikke være vanskelig å få tatt litt i høyden og. Ser ikke helt hva problemet skulle være for dem.

Jeg eier en utleiegård, vi hadde et stort tre i hagen. Du må søke om å felle et tre, selv om det står på privat grunn. Det kan være verneverdig. I vårt tilfelle var treet råttent, men det kostet ca 45 000 å få det fjernet av profesjonelle. 

Anonymkode: bf6eb...81d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg heier på treet

Anonymkode: 1fc75...479

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Gjest Cartman
Skrevet
TomKrus skrev (35 minutter siden):

Bare tull, det reiret forsvinner ikke av seg selv. Du kan fjerne det når reiret er tomt og det verken er egg eller fugleunger der. Så hvem sin eiendom står treet på ?

Les denne TS: https://advokatmatch.no/nabolovens-spesialregel-om-traer

Den tar for seg det meste rundt slike problemstillinger. 

Det var jo poenget mitt. Kan du ikke lese. Reiret borte = ikke i bruk. Tror du reiret er tinglyst hos kartverket eller at fuglene demonterer reiret og plasserer det i en lagerbod? Ut i fra hovedinnlegget så står treet på et annet borettslag sin tomt. Igjen, du burde lese før du kommenterer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Takk! Og ja, jeg tror jeg må fremheve at de har erstatningsansvar om noe skjer i en storm. Jeg kan nå ta i bladene fra balkongen min, selv om treet altså står på nabotomta. (Klint opptil gjerdet vårt)

Det ligger allerede avknekte grener i bladverket i treet, så det viser jo at grenene lett kan knekke på det. (TS)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg eier en utleiegård, vi hadde et stort tre i hagen. Du må søke om å felle et tre, selv om det står på privat grunn. Det kan være verneverdig. I vårt tilfelle var treet råttent, men det kostet ca 45 000 å få det fjernet av profesjonelle. 

Takk for god info, det er mye penger, men sikkert verd det i lengden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg heier på treet

Anonymkode: 1fc75...479

Det må du gjerne gjøre, merker flere av dere har en skadefrohet her, hadde dere vært i samme situasjon, hadde pipa garantert fått en annen lyd! Men sånn er nå vi mennesker. Jeg takker for de konstruktive bidragene her.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gjøre det på denne måten? Bare be andre gjøre det siden du antagligvis er eneste som har klaget.

Anonymkode: 1198f...673

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg har lite sympati når treet var der da du kjøpte leiligheten. Det er fullt mulig å sette seg inn i hvordan lysforholdene er på sommeren selvom du er på visning høst/vinter. 

kontakter du advokat får du hjelp til å håndtere prosessen. Bare husk at du gjør det for din egen del. Det er ikke en kamp du kjemper for andre, som du vil få stor honnør for. 

Anonymkode: 36dbc...3bd

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes regler som styrer slikt. Naboen kan faktisk være pliktig til å fjerne treet dersom det er til sjenanse for naboen og hindrer lys og sol. 

Ville undersøkt dette ts, eventuelt tatt det til konfliktrådet om nødvendig. 

Anonymkode: 64a3b...ff2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det må du ikke ! Det kan være spesielle regler i forbindelse reguleringsplaner for noen kommuner ja ! Men dette er unntaket mer en regelen. 

Oslo: 

Du må søke dersom

• Trefellingen gjelder flere trær og utgjør et vesentlig terrenginngrep
  • Trærne er vernet i gjeldende plan for eiendommen, herunder reguleringsplan eller kommuneplan

De fleste kommuner har overhodet ikke slike regler. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjøpte leiligheten om vinteren og så ikke for meg at dette treet faktisk skulle ta all sol jeg har. Hvis dere bor i en liten leilighet i en by, har faktisk solforhold ganske så mye å si.

I f.eks Oslo by er det faktisk forbudt å felle trær over en viss størrelse. Man ønsker å bevare de grønne trærne i byen, så det vanker kjempebøter om man feller et stort tre. Man vil ikke at byen skal bli en betong- og asfalt-ørken, og trær er verdifulle for miljøet.

Hvilken by bor du i? Er det muligens regler for trefelling der også? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det må du gjerne gjøre, merker flere av dere har en skadefrohet her, hadde dere vært i samme situasjon, hadde pipa garantert fått en annen lyd! Men sånn er nå vi mennesker. Jeg takker for de konstruktive bidragene her.

Det er en del som prøver å formidle virkeligheten rundt dette, og dermed er lite positive. Skadefro er det ikke, bare fordi man ikke er positiv og gir "konstruktive" svar som egentlig bare er svada.

Som å gå sammen med naboer som overhodet ikke er påvirket av treet på noe negativ måte.

Anonymkode: bfa84...4e6

AnonymBruker
Skrevet

Så får du flytte. Hvorfor skal du bestemme over dette treet bare fordi du ikke får sol? Du får sette deg et annet sted da vettu. Treet var der da du var på visning. Fortsetter du å masse om dette treet, vil de andre naboene se på deg som naboen fra h....te.

Anonymkode: 389ab...e29

Skrevet

Du har fullmakt fra styret til å håndtere denne saken. Skriv et brev til styret der treet står, forklar din sak og fremfør dine argumenter. Be om svar innen en gitt dato F. Eks. 8 uker frem i tid. Får du ikke svar eller et svar som ikke tilfredsstiller deg. Sender du eet brev til forliksrådet. Da blir du (med skriflig fullmakt) innkalt til megling sammen med en representant fra motparten. 

Det erslik en rettstvist startes i norge. I brevet til forliksrådet legger du frem din sak og dine argumenter. Husk også å nevne at du har forsøkt å løse dette med brevskiving. Hus å kreve at motpart dekker retsgebyret. Da må motpart betale om forliksrådet sier så. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...