Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har leilighet i andre etasje, og et tre som står kloss opp til vår tomt, skygger for nærmest all sola på balkongen min. i tillegg er det et skjærereir i treet som gjør at vi har det gående dagen og natten lang med skjæreskrik.
Jeg mailet det andre borettslaget og fremla situasjonen og spurte om de hadde planer om beskjæring eller felling av treet.
Fikk bare et kort svar tilbake om at det hadde de ikke.
Nå er jeg usikker på hva jeg skal gjøre. Det som er synd, er at det nesten kun er meg treet er til så stor plage for, kanskje de over meg.
Men jeg står litt alene i denne saken. Grenene går også snart inn mot vinduet mitt.
Jeg ble veldig nedslått av den korte og lite hyggelige mailen jeg fikk tilbake. Jeg tror jeg har ganske mange rettigheter, men er usikker på taktikken her. Noen som har vært i lignende nabotvister?

Anonymkode: 36eea...3c9

AnonymBruker
Skrevet

Spør heller om du kan få lov til å fjerne det mot at du står for jobb og utgift. Uansett hvis grener går over til deg så har du lov til fjerne disse.

Anonymkode: d1940...6fc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det treet var der da du kjøpte leiligheten. Tror du trenger en holdningsendring hvis du klarer å irritere deg over grønne planter og dyreliv😂 Selvfølgelig skal ikke naboene dine fjerne treet sitt fordi nå har bestemt deg for at du misliker det!

Anonymkode: b4598...721

• Liker 15
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Var treet der når du kjøpte leiligheten?
Eller kom det i ettertid?
Tror det enkleste er å snakke med en jurist på feltet.

Anonymkode: 9b439...fc5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte leiligheten om vinteren og så ikke for meg at dette treet faktisk skulle ta all sol jeg har. Hvis dere bor i en liten leilighet i en by, har faktisk solforhold ganske så mye å si.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det kan vel uansett ikke fjernes så lenge kråkene har reier der? Må vel vente til de ikke benytter det lengre? 

Du får evt høre med de over deg om de er plaget av det treet? Så er dere kanskje flere.

Anonymkode: 703a9...e83

• Liker 1
Gjest Cartman
Skrevet

Du kan ikke fjerne skjærereir på egenhånd. Det må søkes om tillatelse. Man kan selvsagt ikke felle et tre med et skjærereir i. Du må vente til reiret er borte. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel slik at du skal ha fire meter inn på din tomtegrense, og de fire meterne og det som henger over på ditt sameies tomtegrense er det dere som styrer. Så om greinene går inn i ditt vindu kan ditt styre kappe den delen ned. Men du kan også kjøpe noen slike spiker og klinke inn en natt, så dauer treet i løpet av et år eller to. Du får bare nekte, og helst få en kompis til å ta nattejobben. 

Anonymkode: 15497...0e8

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Cartman skrev (2 minutter siden):

Du kan ikke fjerne skjærereir på egenhånd. Det må søkes om tillatelse. Man kan selvsagt ikke felle et tre med et skjærereir i. Du må vente til reiret er borte. 

Ja, jeg har jo ikke tenkt at dette skal skje nå, da. Jeg vil ikke drepe fugler! Tenker at om det kan kraftig beskjæres eller felles til høsten/vinteren. Jeg er villig til å betale for det selv, men vil jo ikke gå ut med det med en gang, da det nok blir mye penger.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det at et tre skjermer for sola til din leilighet gir deg ikke noen spesielle rettigheter mtp felling. Det finnes en nabolov mtp hvor nært og hvor høyt et tre kan være før naboen har en sak, men selv da er det ikke sikkert din sak trumfer de som vil beholde treet. Og hvis du skal påberope deg naboloven, så må det gå via styret ditt og styret i naboborettslaget. 

Anonymkode: ed836...a3e

• Liker 4
Gjest Cartman
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg har jo ikke tenkt at dette skal skje nå, da. Jeg vil ikke drepe fugler! Tenker at om det kan kraftig beskjæres eller felles til høsten/vinteren. Jeg er villig til å betale for det selv, men vil jo ikke gå ut med det med en gang, da det nok blir mye penger.

Det høres fornuftig ut. Jeg ville tatt det opp igjen og opp igjen helt til jeg fikk viljen min.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det at et tre skjermer for sola til din leilighet gir deg ikke noen spesielle rettigheter mtp felling. Det finnes en nabolov mtp hvor nært og hvor høyt et tre kan være før naboen har en sak, men selv da er det ikke sikkert din sak trumfer de som vil beholde treet. Og hvis du skal påberope deg naboloven, så må det gå via styret ditt og styret i naboborettslaget. 

Anonymkode: ed836...a3e

Styret har sagt jeg kan føre denne saken selv. Det plager også flere at greinene går langt over på vår tomt og over biler osv. Men som sagt få andre som får all sola tatt av det. Jeg er redd nabobygården bryr seg f, for det treet skygger ikke for noen av deres sol, desseverre, bare vår. Balkongene er helt nye, så det har heller ikke vært en interessekonflikt før, kan jeg tenke meg.
Jeg håper litt at jeg kan få tillatelse til å beskjære det kraftig, i hvert fall. Da har jeg sol i en del år fremover.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har leilighet i andre etasje, og et tre som står kloss opp til vår tomt, skygger for nærmest all sola på balkongen min. i tillegg er det et skjærereir i treet som gjør at vi har det gående dagen og natten lang med skjæreskrik.
Jeg mailet det andre borettslaget og fremla situasjonen og spurte om de hadde planer om beskjæring eller felling av treet.
Fikk bare et kort svar tilbake om at det hadde de ikke.
Nå er jeg usikker på hva jeg skal gjøre. Det som er synd, er at det nesten kun er meg treet er til så stor plage for, kanskje de over meg.
Men jeg står litt alene i denne saken. Grenene går også snart inn mot vinduet mitt.
Jeg ble veldig nedslått av den korte og lite hyggelige mailen jeg fikk tilbake. Jeg tror jeg har ganske mange rettigheter, men er usikker på taktikken her. Noen som har vært i lignende nabotvister?

For en del år siden hadde vi en lang trolletråd om noen trær som skygget for tv signalene og eier av trærne som ikke ville rydde trærne sine. 
Denne tråden minner om den gamle tråden.

Trådstarter der ville og gå sine egne veier for å ordne opp. 
Du bor i en leilighet, ergo har du et styre å forholde deg til. Du skal ikke ta kontakt med nabostaten, men med ditt eget styre når noe ikke er etter ditt ønske. 
Fuglene skal og bo et sted. Akkurat som alle andre av naturens skapere. At skjæra har slått seg ned hos deg i naboens tre, må du bare finne deg i. De står fritt til å velge hvilket tre de vil bo i. Er leiligheten ikke til å holde ut i får du flytter. 

Anonymkode: 81668...9cd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg kjøpte leiligheten om vinteren og så ikke for meg at dette treet faktisk skulle ta all sol jeg har. Hvis dere bor i en liten leilighet i en by, har faktisk solforhold ganske så mye å si.

Sola får du oppsøke ute, utenfor din egen altan, når sola er fremme. Problemet løst.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo en styresak og ikke noe du alene skal ordne opp i!

Anonymkode: 01564...25b

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er jo en styresak og ikke noe du alene skal ordne opp i!

Anonymkode: 01564...25b

Som jeg skriver over, har styret sagt at jeg kan stå for korrespondansen selv da de har så mye å gjøre pga nytt sameie.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For en del år siden hadde vi en lang trolletråd om noen trær som skygget for tv signalene og eier av trærne som ikke ville rydde trærne sine. 
Denne tråden minner om den gamle tråden.

Trådstarter der ville og gå sine egne veier for å ordne opp. 
Du bor i en leilighet, ergo har du et styre å forholde deg til. Du skal ikke ta kontakt med nabostaten, men med ditt eget styre når noe ikke er etter ditt ønske. 
Fuglene skal og bo et sted. Akkurat som alle andre av naturens skapere. At skjæra har slått seg ned hos deg i naboens tre, må du bare finne deg i. De står fritt til å velge hvilket tre de vil bo i. Er leiligheten ikke til å holde ut i får du flytter. 

Som du kan lese over, har altså styret gitt meg fullmakt til å ta dette opp selv. Og du kan mene hva du vil, men det er faktisk regler på dette området, man har rettigheter når et tre på nabotomten går over på ens egen.
Men bare sleng noe av din irritasjon over livet over på meg i dag, du!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Overraskende mange negative svar du får her. De klarer åpenbart ikke sette seg inn i situasjonen. Selvfølgelig er det ikke snakk om å fjerne skjæres bosted nå i hekkesesongen, men så er den over og er ikke lenger et hjem for fuglene. Annet enn et pitstop. 

Jeg er dessverre (eller heldigvis) ikke kjent med borettslag, sameie og sånne ting. Jeg ville uansett gjort alt for å få fjerna det treet eller i hvert fall få beskjært det, om jeg så måtte ordna alt selv, både det praktiske og økonomiske. Det er ikke bare viktig for deg nå, men også for eventuelt salg senere. Kan du ta kontakt med naboene dine, og høre om de vil støtte deg? Det vil styrke saken din om dere er flere, men du kan jo også legge til for dem, ettersom de ikke blir plaget av treet, at det ikke er snakk om at de må ut med utgifter osv. Du må rett og slett prøve å gjøre en avtale med naboen, om ditt styre ikke vil ha noe med det å gjøre. 

Anonymkode: 6ea52...67e

• Liker 6
Skrevet
Cartman skrev (33 minutter siden):

Bare tull, det reiret forsvinner ikke av seg selv. Du kan fjerne det når reiret er tomt og det verken er egg eller fugleunger der. Så hvem sin eiendom står treet på ?

Les denne TS: https://advokatmatch.no/nabolovens-spesialregel-om-traer

Den tar for seg det meste rundt slike problemstillinger. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Overraskende mange negative svar du får her. De klarer åpenbart ikke sette seg inn i situasjonen. Selvfølgelig er det ikke snakk om å fjerne skjæres bosted nå i hekkesesongen, men så er den over og er ikke lenger et hjem for fuglene. Annet enn et pitstop. 

Jeg er dessverre (eller heldigvis) ikke kjent med borettslag, sameie og sånne ting. Jeg ville uansett gjort alt for å få fjerna det treet eller i hvert fall få beskjært det, om jeg så måtte ordna alt selv, både det praktiske og økonomiske. Det er ikke bare viktig for deg nå, men også for eventuelt salg senere. Kan du ta kontakt med naboene dine, og høre om de vil støtte deg? Det vil styrke saken din om dere er flere, men du kan jo også legge til for dem, ettersom de ikke blir plaget av treet, at det ikke er snakk om at de må ut med utgifter osv. Du må rett og slett prøve å gjøre en avtale med naboen, om ditt styre ikke vil ha noe med det å gjøre. 

Med "naboen" her, så mener jeg altså det andre styret.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...