Gå til innhold

Flere som meg som kunne trengt en klapp på skuldra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var aldri en av de tynne jentene på skolen, følte meg alltid mye større og ble mobbet for det. Allerede som 13 åring hadde jeg bmi på ca 24 og der holdt vekta seg til i voksen alder. Mellom 25 til 35 år har jeg nærmet meg 26 i bmi og trivdes mye dårligere i egen kropp. I vinter kom det til et punkt der jeg lurte på om jeg gikk inn i depresjon på grunn av det. 

Jeg ble derfor motivert til å gjøre en endring, og begynte å kutte ned det jeg vet er usunt. Snacks og godterier, spiste mindre måltid og fastet 16:8. 

Grunnen til at jeg skriver dette, er at jeg fremdeles har mye fett rundt magen, så selv om jeg faktisk har gått ned 11 kg siden 1.januar, så ser det ut som jeg er «like stor» fremdeles. Alt legger seg på magen og rundt, slik at ryggen også er langt fra slank. Har nå en bmi på 23,6. Synes jeg har gjort en god jobb. Men er så langt fra fornøyd. Blir så jeg tenker at jeg må ned enda 11 kg minimum for å bli fornøyd med selve kroppen. Jeg blir hvertfall ikke tilfredsstilt av at vekten er 11 kg mindre, når det ikke vises nok på kroppen. (Midjen har gått ned fra 99cm til 93. Og det er jo det farlige fette ligger. Kvinnenes mål er vel å ligge under 88cm?)

Har begynt med styrketrening, det er mye lettere nå som jeg veier mindre. Så håper det vil utgjøre litt etterhvert. 

Andre som føler det slik og skulle hatt en klapp på skuldra for innsatsen som er gjort? 
Jeg er forresten glad for at ingen kommenterer meg, men jeg kunne trengt noen som heiet på meg og som støttet meg i å endre meg.

Anonymkode: 49b36...8b8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har gjort en jævlig god jobb, 11 kg ned siden 1 januar, endringene du har innført i kostholdet, det er sterkt å gjøre så mye på en gang! Jeg er sikker på at styrketrening sammen med alt dette vil hjelpe deg å stramme opp mer også fremover, du er jævlig tøff ts  og et forbilde. Husk at dette er det lange løp, det som teller i den store sammenhengen, vær god mot deg selv og fortsett selv når du ikke ser eller føler fremgang. You got this! 

Anonymkode: 0e8b2...c01

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har gjort en jævlig god jobb, 11 kg ned siden 1 januar, endringene du har innført i kostholdet, det er sterkt å gjøre så mye på en gang! Jeg er sikker på at styrketrening sammen med alt dette vil hjelpe deg å stramme opp mer også fremover, du er jævlig tøff ts  og et forbilde. Husk at dette er det lange løp, det som teller i den store sammenhengen, vær god mot deg selv og fortsett selv når du ikke ser eller føler fremgang. You got this! 

Tusen hjertelig takk! Det varmet skikkelig med en slik tilbakemelding! Du har rett i at det er det lange løp og den store sammenhengen som teller. Jeg skal prøve å sette pris på kroppen slik den er. Takk for gode ord! Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tusen hjertelig takk! Det varmet skikkelig med en slik tilbakemelding! Du har rett i at det er det lange løp og den store sammenhengen som teller. Jeg skal prøve å sette pris på kroppen slik den er. Takk for gode ord! Ts

Bare hyggelig! Du har seriøst gjort en så stor jobb med å snu både kosthold og startet å trene, det erikke noe å kimse av og mange sliter med å få til en av delene, så klapp deg selv på begge skuldre fra meg, bel fortjent! 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også i en prosess hvor jeg går ned i vekt, trener aktivt inkl. styrke og spiser bedre.

Jeg har laget meg en instagram-konto hvor jeg legger ut en del av det jeg har gjort, milepæler jeg oppnår, vektnedgang, sunn mat osv. 

Får en liten "heiagjeng" der. :) 

Anonymkode: bb78a...6c5

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Heier på deg! Det er kjempebra! Du har tatt av mye, og det skal ta tid. Lykke til videre.😊

Anonymkode: 39c01...88d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er også i en prosess hvor jeg går ned i vekt, trener aktivt inkl. styrke og spiser bedre.

Jeg har laget meg en instagram-konto hvor jeg legger ut en del av det jeg har gjort, milepæler jeg oppnår, vektnedgang, sunn mat osv. 

Får en liten "heiagjeng" der. :) 

Anonymkode: bb78a...6c5

Wow, det er imponerende! Bra jobba! Og så modig du er! Det er tøft å brette ut for andre denne prosessen. For det er jo både oppturer og nedturer, men regner med det er der det er godt å ha en gjeng som backer. Stå på videre, jeg har trua på deg!

AnonymBruker
Skrevet

Heier på deg! Det er kjempebra! Du har tatt av mye, og det skal ta tid. Lykke til videre.😊

Anonymkode: 39c01...88d

Tusen takk, det er veldig hyggelig å høre! Ja, det skal ta tid. Det går ikke an å være utålmodig. Man må se hva som skjer, fortsette jobbe og kanskje til neste sommer, hvem vet hvordan jeg tenker da? Ts

AnonymBruker
Skrevet

Bare hyggelig! Du har seriøst gjort en så stor jobb med å snu både kosthold og startet å trene, det erikke noe å kimse av og mange sliter med å få til en av delene, så klapp deg selv på begge skuldre fra meg, bel fortjent! 

Igjen, tusen takk! Du klarer å gjøre meg litt stolt når du sier dette, og det varmer veldig. Tusen takk!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kjempebra jobba! Tenk deg da, du har vært misfornøyd hele livet og det har påvirket din mentale helse. Endelig valgte du å gjøre noe med det! Du gjør dette for din egen del, det er jo bare du selv som kan påvirke vekten din. Og det er helt lov å være litt misfornøyd selv om man er godt innenfor normal bmi. Personlig føler jeg meg lubben over bmi22, så jeg trives best rundt 20. 

Anonymkode: 1308e...d15

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er kjempebra jobba! Tenk deg da, du har vært misfornøyd hele livet og det har påvirket din mentale helse. Endelig valgte du å gjøre noe med det! Du gjør dette for din egen del, det er jo bare du selv som kan påvirke vekten din. Og det er helt lov å være litt misfornøyd selv om man er godt innenfor normal bmi. Personlig føler jeg meg lubben over bmi22, så jeg trives best rundt 20. 

Tusen takk for gode og støttende ord! Og takk for forståelsen rundt å fortsatt føle seg for stor. Det er en lettelse å høre andre som forteller hvor de trives best selv. Og er ærlig på at man ikke er fornøyd selv med normal bmi. Det hjelper veldig på motivasjonen! Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for gode og støttende ord! Og takk for forståelsen rundt å fortsatt føle seg for stor. Det er en lettelse å høre andre som forteller hvor de trives best selv. Og er ærlig på at man ikke er fornøyd selv med normal bmi. Det hjelper veldig på motivasjonen! Ts

Husk at normal bmi betyr bare at vekten i seg selv ikke utgjør noen helserisiko. Det handler ikke om at du garantert ser bra ut innenfor normal bmi. Jeg er 170cm og har normal bmi fra 53-73kg, det er et spenn på 20kilo!! Har aldri veid over 65kg, men da hadde jeg stor mage, store lår og følte meg lubben. Hold deg innenfor normal bmi (begge veier) for helsas del, også finner du en vekt du både trives ok med, samtidig som du føler at du kan spise nok og samtidig opprettholde den. Anbefaler IKKE å presse deg ned til en vekt du er fornøyd utseendemessig men må leve for restriktivt for å holde deg slik resten av livet. Det er nemlig selve oppskriften på jojo-slanking, og vi ser det hele tiden her inne på forumet. Jeg syns feks kroppen min ser best ut på 55kg, men godtar at jeg veier 59kg fordi her klarer jeg å holde meg over tid. Og ikke forvent at du plutselig blir kjempefornøyd med kroppen, det er komplisert og det viktigste er å føle mer nøytralt overfor utseende. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger en klapp på skuldra for å finne meg i undertrykking, utestengelser og antagelser uten at noen stiller spørsmål om det. Dette for å beskytte mitt barn over mange år. Jeg kjemper hardt meg meg selv nå for å ikke si det jeg har lyst til å si. De det gjelder bør virkelig passe seg snart, for en dag smeller det og den dagen er veldig nærme.

Denne dørmatten er klar for å vise hva h*n står for.

Anonymkode: 37c4b...6a6

AnonymBruker
Skrevet

Så innmari bra jobba! 👏 Er det ikke godt å kjenne at kroppen funker bedre? Vil tro du gjør det etter hvert som den blir slankere og sterkere. 11 kilo er mye, er sikker på at endringen er større enn du ser med ditt eget, selvkritiske blikk. 

Anonymkode: 76925...68e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...