Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke tilhenger av at barn på noe som helst tidspunkt skal bli kastet ut hjemmefra eller at de må begynne å betale leie, men hvis barnet mitt ikke hadde søkt utdanning og skulle «satse på gaming» er det mulig at jeg hadde endret mening 😅 Hadde med glede latt barnet mitt fortsette å bo gratis hjemme under studier (hvis studiestedet var i nærheten så klart) eller i løpet av et friår/jobbår, men hvis planen til barnet mitt var å sitte og game flere timer daglig hadde jeg nok bedt det skaffe seg en deltidsjobb og på sikt et eget sted å bo.

Anonymkode: bd5cb...ecb

Og hvis det hen ønsker å studere er esport? Resultatet blir jo mye av det samme, bortsett fra at det (enn så lenge) ikke er nødvendig med formell utdannelse for å tjene penger på gaming.

Anonymkode: 5004e...6c0

Skrevet

Mener du at at han vil satse på gaming som at han ønsker å spille, eller spillutvikling?

De aller færreste klarer å gjøre en karriere ut av gaming. De må streame og game minst 8t pr dag, utstyret er dyrt, man trenger sponsorer osv. Her må du faktisk sette krav om at dette er noe han må finne en måte å finansiere selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (På 8.7.2025 den 9.29):

Du skjønner at gaming er større enn all underholdning med unntak av TV/Streaming kombinert

Dette er en sikrere satsning enn musikk og skuespill bare sier.

Folk er så jævela negative til gaming samtidig som potensialet er ufattelig mye større en i andre brasjer med underholdnings bransjer, du bør være betydelig mer bekymret hvis han ville satse på musikk og/eller skuespill

Nå er det helt ekstremt få som kan dra inn en vanelig inntekt eller bedre i året av gaming da. Det er mye flere som gjør det innen musikk eller skuespill.

At det er mange unge som gamer betyr ikke at det er noe stort marked for å leve av gaming. Det er spillutviklings studioene som håver inn penger på dette, ikke gamere. Det er et lite marked som har vilje og evne til å betale for folk som streamer gaming. Og det ligger vel strengt tatt mye mer penger i en del andre former for streaming innhold. Og i konkuranse gaming ligger det vel enda mindre penger.

Anonymkode: e1549...e1f

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er det helt ekstremt få som kan dra inn en vanelig inntekt eller bedre i året av gaming da. Det er mye flere som gjør det innen musikk eller skuespill.

At det er mange unge som gamer betyr ikke at det er noe stort marked for å leve av gaming. Det er spillutviklings studioene som håver inn penger på dette, ikke gamere. Det er et lite marked som har vilje og evne til å betale for folk som streamer gaming. Og det ligger vel strengt tatt mye mer penger i en del andre former for streaming innhold. Og i konkuranse gaming ligger det vel enda mindre penger.

Alle som vil kan overleve på gaming, så lenge de har godt nok utstyr og et par hundre seere på Twitch. Det får alle som gjør en innsats til. Men det krever jo fort 12 timer streaming hver eneste dag, så for de aller fleste er det er jo mye mer lønnsomt å få seg en vanlig jobb. Å leve godt av gaming krever dedikert innsats over mange år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I konkurranse gaming kan man snakke om millionpremier. Kanskje ikke i nordiske turneringer, men iallefall i utlandet (spesielt USA). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hadde dere reagert like negativt hvis det hadde vært snakk om å satse på f.eks. fotball?

Det satser man ikke plutselig på som 18 åring.

Anonymkode: 42e35...116

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Lillemus85 skrev (2 minutter siden):

I konkurranse gaming kan man snakke om millionpremier. Kanskje ikke i nordiske turneringer, men iallefall i utlandet (spesielt USA). 

Og hvor mange er det som drar inn disse premiene? Kanskje man skulle blitt profesjonell lotto spiller? Det er jo tross alt million premier...

Idrettsutøvere som driver profesjonellt lever ikke på premiepenger, de lever på sponsor penger.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det satser man ikke plutselig på som 18 åring.

Gaming er neppe noe sønnen til TS har startet med over natta heller.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, han kan jo «satse» på akkurat det han vil så lenge han forsørger seg selv.

Å bo hjemme etter videregående er uaktuelt.

Anonymkode: eda6c...05a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gaming er neppe noe sønnen til TS har startet med over natta heller.

Stor forskjell på hobby gamer og en som har dedikert seg, startet streaming, får sponsorer og lever og puster gaming og spillutvikling.

Om han er en ordinær gamer som plutselig en dag sier han vil satse uten mer enn å ha lekt i COD her og der så hadde det ikke skjedd at jeg hadde støttet han med kost og losji.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvor mange er det som drar inn disse premiene? Kanskje man skulle blitt profesjonell lotto spiller? Det er jo tross alt million premier...

Idrettsutøvere som driver profesjonellt lever ikke på premiepenger, de lever på sponsor penger.

Som jeg skrev i mitt tidligere svar, så er man avhengig av sponsorer til å tjene gode penger på gaming. Pengepremier i turneringer består hovedsakelig av innskudd fra div sponsorer og de som arrangerer turneringen. Ikke alle kan dra inn disse pengepremiene, for man må jo kvalifisere seg til turneringen for å ha sjanse til å vinne.  En norsk fortnite spiller vant jo nesten 13mill, så mye penger å hente hvis man er god. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gamet i mange år og kunne fint ha levd av det hvis jeg hadde ønsket. Men jeg vil ha det som en hobby jeg driver med når jeg har lyst, ikke noe jeg føler at jeg gjøre. De jeg kjenner som gamer på høyt nivå og virkelig tjener gode penger sier at det tidvis er som et fengsel. Har du ikke lyst til å spille i dag? Synd. Da blir det ingen penger. Sykemelding? Glem det. Og inntekten kommer jo fra flere kilder, f.eks. sponsorer, Youtube og Twitch. Så det er vanvittig mye jobb. Det er ikke sånn at man sitter og spiller og koser seg noen timer daglig, hadde det vært mulig å tjene penger så enkelt hadde jo alle gjort det.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er masse som drar inn spill/youtube/Twitch/SoM og det virker som du begrenser deg til lille Norge når du snakker om dette, på samme måte er musikk inntjening lavt og lite i Norge

Musikk/skuespill er en liten bransje i verden i forhold og til og med inkludert den globale maskineriet med konserter/reklame/promotering og all streaming/TV/er ca halvparten av gaming og gaming er sterkt økende i motsetning til TV/musikk/film som har vært i trøbbel i mange år allerede. Siden generasjonen som vokser opp tar over mer og mer av underholdningsbransjen vil disse effektene bare forsterkes.

Så nei en ung person som vil satse litt utenom det vanlig og kanskje har litt talent evt spiller proffesjonelt ved siden av har betydelig bedre kår å klare seg enn kidden som tok teater i ungdommen og vil bli skuespiller/artist w/e.

Alle disse bransjene er harde å slå gjennom i, men ikke kom å si at gaming er et verre valg en resten for det er det ikke.

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (24 minutter siden):

Det er masse som drar inn spill/youtube/Twitch/SoM og det virker som du begrenser deg til lille Norge når du snakker om dette, på samme måte er musikk inntjening lavt og lite i Norge

Musikk/skuespill er en liten bransje i verden i forhold og til og med inkludert den globale maskineriet med konserter/reklame/promotering og all streaming/TV/er ca halvparten av gaming og gaming er sterkt økende i motsetning til TV/musikk/film som har vært i trøbbel i mange år allerede. Siden generasjonen som vokser opp tar over mer og mer av underholdningsbransjen vil disse effektene bare forsterkes.

Så nei en ung person som vil satse litt utenom det vanlig og kanskje har litt talent evt spiller proffesjonelt ved siden av har betydelig bedre kår å klare seg enn kidden som tok teater i ungdommen og vil bli skuespiller/artist w/e.

Alle disse bransjene er harde å slå gjennom i, men ikke kom å si at gaming er et verre valg en resten for det er det ikke.

Men ikke forvent at mamma og pappa skal forsørge deg mens du prøver å slå igjennom.

Her er forloveden IT fyr. Begge barna hans er ekstremt glad i gaming. Min også.

Eldste er interessert i koding og lage egne servere. 

De brenner for gaming verden, VR og viser interesse for spill utvikling. Dette er noe vi definitivt vil oppfordre dem til om de ønsker å dypdykker i emnet. Men vi vil jo da veilede dem til å utdanne seg i emnet så de har flere muligheter til å skape en karriere ut av det.

Ser vi at de ønsker å dedikere seg til spillverdenen og viser at de er villige til å studere og jobbe for det så er vi der for dem.

Men om det er snakk om en vanlig gamer som "hobby leker". No fucking way.

Get a real job.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest Cartman
Skrevet (endret)

Hva slags spill gamer han? Hvor god er han? Driver han med streaming? Vi har norsk gamere som streamer. De tjener gode penger.

Endret av Cartman
AnonymBruker
Skrevet
Cartman skrev (11 minutter siden):

Hva slags spill gamer han? Hvor god er han? Driver han med streaming? Vi har norsk gamere som streamer. De tjener gode penger.

Man trenger ikke å være god for å streame, det holder å finne en nisje. Men sponsorer vil ofte at du skal spille og promotere spill du ikke nødvendigvis liker. Da blir det fort en kjip dag på jobben.

Gjest Cartman
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man trenger ikke å være god for å streame, det holder å finne en nisje. Men sponsorer vil ofte at du skal spille og promotere spill du ikke nødvendigvis liker. Da blir det fort en kjip dag på jobben.

Hvis en ung mann skal satse på gaming, så.bør han være god. Man har hele livet foran seg i den alderen og det er mange fallgruver. Hvis man har et talent, så bør man få utnytte det. Er det bare for gøy, så bør man skaffe seg en jobb eller ta utdannelse.

AnonymBruker
Skrevet

Streaming og e-sport er to helt forskjellige ting, som krever forskjellige evner.

Anonymkode: a396f...4ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Streaming og e-sport er to helt forskjellige ting, som krever forskjellige evner.

Anonymkode: a396f...4ae

Og vi aner ikke hva TS mener når hun sier "satse på gaming". Det vet hun sikkert ikke selv heller,

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hva med å gi han en ordentlig sjanse til å satse på dette? Gi han to år til å få det til. La han fokusere fullt ut. Fører det ingen sted, er det helt greit. Men da har du hvert fall gitt sønnen din en real sjanse. Ønsker han å satse videre etter dette, får han sponse det selv. 

Endret av Sprut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...