Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han er myndig så han velger hva han vil drive med. Og han finansierer det. Så jeg ville spurt hva er planen for å betale for livsopphold imens du satser på gaming? Mitt ansvar for å dekke dine kostnader gikk til ut vgs. Nå er det ditt ansvar. Tjener du allerede så mye at du klarer deg, eller behøver du å jobbe på siden?

Så får man håpe at han blir lei av en kjedelig ekstrajobb, og det på sikt motiverer til å tenke nytt. 

Jeg tror det vil være svært uheldig om du betaler livsopphold for ham. Han behøver å kjenne på behovet for å få penger inn. Du kan oppmuntre ham til å flytte for seg selv når han er voksen. Hvis han bor hjemme, kan ikke det være noen billig-løsning. Han må betale sin del av husleie, strøm, internett.  Og dekke alt av egne utgifter til mat, klær, sko, toalettsaker, lommepenger, datautstyr. 

Vær nøye med å ikke la det bli normalt at han spør mamma eller pappa om penger til ditt og datt som en 14-åring. Ta praten om at myndige folk betaler for seg selv. Og hvis han ikke vil ta den delen av voksen-rollen, så kan han heller ikke ha frihetsgreiene - da vil du bestemme leggetid, at han spiser grønnsaker, skjermtid, leggetid, skole osv. 

Anonymkode: 79b56...348

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde blitt en "nei" i fra meg! 

Min eldste skulle bli millionær på samme alder. Så din har jo i utgangspunktet en noe bedre plan. Her må det nok litt realitetsorientering til. Det nytter antagelig ikke å bare avfeie han, så da må du sette deg ned og be om hans plan videre. Du har fått mange gode råd i tråden tidligere, så jeg trenger ikke å gjenta dem. Men hvordan han har tenkt til å finansiere dette, er første spørsmål? 

Jeg hadde ikke finansiert dette og jeg hadde ikke bodd sammen med en ungdom som ikke har struktur i livet sitt og døgnet sitt. Hadde han der i mot vært villig til å reise på folkehøyskole, ta videre utdanning i spillutvikling og liknende, så ville jeg vært den første til å støtte drømmen hans. Jeg er for at man følger drømmene sine, så lenge det er mål og struktur med det. så får det heller bli som det blir etter hvert. 

Min sønn har blitt voksen, med mye hjelp. Har lagt milionærdrømmen på hylla. Eller det vil si, han har i alle fall skjønt at man må jobbe for det man vil oppnå. Ingen ting kommer gratis. Han har begynt å studere. 

Anonymkode: e243e...ff5

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han har en deltidsjobb som han kunne jobbe mer på, men han jobber såvidt annenhver helg, totalt 4 dager i måneden. Selv der må han kjøres og hentes av meg for å i det hele tatt møte opp. Jeg liker ikke hvor dette bærer hen.

Jeg har snakket en del med min venninne om det. Og hun advarer meg mot å la han bli boende hjemme uten mål og mening. Hun fortalte om sin bror i midten av 40 årene som fremdeles levde av moren hennes og etter hvert nav. Hun rådet meg til å ta grep nå, før det går for langt. Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Samtaler om å rydde etter seg, jobbe mer og betale for seg hjemme har vi hatt mange ganger før. Uten at det har ført fra til noe godt. 

Hva gjør jeg? Jeg er i fulltidsjobb og har ett barn til som er noen år eldre. Han er er den eneste forsørge, voksne barn er jeg egentlig ikke interessert i å betale for.

Altså, han må komme opp med en bedre plan. Han må komme seg til og fra jobben selv. 

Om han skal drive med gaming, må han klare å forsørge seg selv. Spør han om hvor han skal bo. Hør på din venninne. Du må ta grep nå ja. Du har hatt mange samtaler allerede uten at det har ført noe godt med seg. Det er på tide at han står på egne bein. Den deltidsjobben kan han øke eller få en til av. Den gamingen må han gjøre utenom.

Det tar tid å bli en fulltidsgamer. Slik jeg har forstått det, finnes det lag i Norge med gamere. Det kan sjekke ut. Om det 'kun' er youtube som gjelder, må han finne ut av hvordan kan få faktiske inntekter av det. Også må han sette seg inn i regnskap, om han skal ha enk eller as. Bedriftsøkonomi er da smart å lære seg. 

Han er voksen, han har fullført vgs. Du er ikke lenger juridisk bundet til å forsørge han lenger. Han må finne sin egen bolig nå. Offentlig transport er tingen for å komme seg til og fra jobben. Han kunne fått penger fra lånekassen som student, men det har han aktivt valgt vekk. 

Anonymkode: f69a7...16e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som en gamer selv, så vet jeg at hele planen om å leve av gaming ikke er mulig i Norge. Det er i realiteten bare to muligheter, lage spill eller spille på så høyt nivå at man tjener penger. Det siste gir ikke nok inntekt til å bo i Norge uansett hvor god man er, det første krever it kunnskaper langt utenom spilling.

Han er min skolelei , hva med et år på folkehøyskole? Etter dette gir du han valget om høyere utdanning, fagskole eller arbeid. Husleie eller flytte for seg selv.

Anonymkode: 57216...d2b

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Forsvaret er også en god ide, har han vært inne på sesjon? 

• Liker 6
Skrevet

Man skal ikke kimse av at det er mulig å livnære seg på gaming altså, jeg kjenner flere som tjener gode penger innen den sjangeren.

Som helt lavterskel sporstutøver kan man tjene fra 10 000 til 50 000 i mnd liksom som vanlig gamer, mens de som er i toppen tjener millioner. Spranget er enormt.
Samtidig er gaming mer enn bare å sitte å spille hjemme fra gutterommet, det er mulig å jobbe som utvikler, tester osv i nomale arbeidsforhold med kontrakt, pensjonsavtale og fullpakke.. 

Tror mange som hører "gaming" og trekker konklusjoner ikke helt vet hva det handler om uten at jeg selv er noen ekspert på området så skjønner jeg at det ER mulig å gjør det til et yrke og leve av det på samme måte som man kan gjøre andre utradisjonelle valg osv osv.

Snakk med ungen din TS, en åpen og spørrende tilnerming for det er tydelig at du ikke har noen aning om hva det å "satse på gaming" innebærer for ditt barn eller som yrkesvalg. Hva ser barnet for seg av egeninnsats, hva skal det fokusere på, hvilke deler av gaming er det barnet ser for seg å jobb emed og bli god på, hva er planen for å forsørge seg selv på dette, hvordan skal barnet finansiere start-up mtp utstyr osv, har barnet relevant utdanning med seg fra skolen (for ja de har faktisk retninger i skolen for dette) 
- så å starte der tror jeg er mye smartere enn å skulle tvinge frem en annen vei videre. På den måten, men dialog og undring, beholder du relasjnen til barnet ditt og en god relasjon som vil du potensielt miste om du bare setter ned foten og kjører hardt på ditt løp. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så bra tenker jeg 🎮 Men hva er planen hans? 

Han får jobbe, betale husleie og andre utgifter hvis han fortsetter å bo hjemme eller flytte ut. Bidra med husarbeid. Han må få inn fysisk trening da det også er en stor del av bli god i gaming. 

Hvilken sjanger satser han på? 

Har han et lag?

Har han personlighet eller skillsa  til å streame? Der pengene kommer inn etter år med spilling.

Å tjene penger på gaming er innsats, stå på vilje og man tjener ikke gode nok penger for å overleve de første årene. Da må ham ha noe spesielt ved seg. 

Når han dropper skolen har du ikke ansvar for å forsørge denne voksne "gutten". Her må du stille harde krav ellers så får du en gutt som vil bo på gutterommet 🙄

Jeg tenker at folkehøyskole rettet inn på gaming eller noe i den duren er noe han burde satse på. 

For gaming verden er tøff 👍

Anonymkode: 13da3...3f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min eldste har nettopp fullført vgs. Og i starten trodde vi at han skulle i gang med studier. Men det viste seg at han ikke har søkt. Og nå er planen å «satse på gaming». Dette har fått varsellampene til å blinke for min del. Det er rett og slett ikke liv laga den karrieren han ser for seg. Antar at det blir ett helt år der han driver dank og spiller store deler av dagen. Ikke noe jeg vil være med på å finansiere. Er også redd for at det blir flere år med gaming og ingen fremtidsplaner. 

Han har en deltidsjobb som han kunne jobbe mer på, men han jobber såvidt annenhver helg, totalt 4 dager i måneden. Selv der må han kjøres og hentes av meg for å i det hele tatt møte opp. Jeg liker ikke hvor dette bærer hen.

Jeg har snakket en del med min venninne om det. Og hun advarer meg mot å la han bli boende hjemme uten mål og mening. Hun fortalte om sin bror i midten av 40 årene som fremdeles levde av moren hennes og etter hvert nav. Hun rådet meg til å ta grep nå, før det går for langt. Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Samtaler om å rydde etter seg, jobbe mer og betale for seg hjemme har vi hatt mange ganger før. Uten at det har ført fra til noe godt. 

Hva gjør jeg? Jeg er i fulltidsjobb og har ett barn til som er noen år eldre. Han er er den eneste forsørge, voksne barn er jeg egentlig ikke interessert i å betale for.

Anonymkode: 05f55...fb2

Her trengs det en del mer informasjon. 

Har han drevet lenge med gaming? Streamer han fra før? Tjener han penger på dette allerede eller er det bare en tanke han har fått for seg? 

Det er folk som lever av det, og de tjener BRA. Men det er fåtall som kan leve av det. Så da er spørsmålet, er han en av de, eller er han ikke. Hvis han allerede drar inn penger på gaming og vil satse så må han komme seg inn et sted for skikkelig oppfølging. Her må det trenes (fysisk trening! Ikke bare spilling..), ha rutiner med søvn og måltider på plass, han må ha penger til riktig utstyr osv. Det er ikke bare å sitte på gutterommet å spille hvis han skal satse, det ER en jobb som må legges ned.

Ta et google søk på Martin Foss Andersen og Kris Raumli f.eks. 

Anonymkode: 136f4...33b

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg er gamer, er gift med en gamer, og vi har 3 barn. Så jeg føler at jeg har ganske godt grunnlag til å svare her:

Kast ham ut!

Eventuelt, krev full husleie og at han må kjøpe og lage egen mat.

Det kan være gode penger i gaming, det er ett reellt og ekte yrke med reelle inntektsmuligheter. Men det er som med alle andre yrker hvor man vil «starte for seg selv» og leve på kunnskapen sin fremfor fast inntekt: det krever mye jobb, det krever at man skiller seg ut fra den vanlige gamer og det tar tid å bygge seg opp. I tillegg til at det er veldig mange gutters store drøm å gå fra hobby til inntekt på gaming.

Hvis han mener at han kan leve av gaming, at han har det som trengs, så burde det ikke være ett problem for ham å finansiere ett eget sted å bo. Hvis han ikke har råd til å leie, så beviser han jo der og da at han ikke tjener nok på gamingen sin til å leve av det. 
Sannsynligvis er argumentet hans at han må jobbe seg oppover før han har råd, og det er riktig, men da jobber man seg oppover MENS man har en annen jobb/karriere. Akkurat som hvis man vil starte for seg selv i noe annet. Først sikrer man seg en inntekt, og så kan man begynne å følge drømmen.

Med den holdningen han viser her, så tenker jeg at å «kjøre hardt mot hardt» er det eneste som vil fynke, og at det må gjøres NÅ, ellers er han plutselig 30 og uten fremtid. Da er det for sent.

Endret av Fiske
  • Liker 5
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (17 minutter siden):

Man skal ikke kimse av at det er mulig å livnære seg på gaming altså, jeg kjenner flere som tjener gode penger innen den sjangeren.

Som helt lavterskel sporstutøver kan man tjene fra 10 000 til 50 000 i mnd liksom som vanlig gamer, mens de som er i toppen tjener millioner. Spranget er enormt.
Samtidig er gaming mer enn bare å sitte å spille hjemme fra gutterommet, det er mulig å jobbe som utvikler, tester osv i nomale arbeidsforhold med kontrakt, pensjonsavtale og fullpakke.. 

Tror mange som hører "gaming" og trekker konklusjoner ikke helt vet hva det handler om uten at jeg selv er noen ekspert på området så skjønner jeg at det ER mulig å gjør det til et yrke og leve av det på samme måte som man kan gjøre andre utradisjonelle valg osv osv.

Snakk med ungen din TS, en åpen og spørrende tilnerming for det er tydelig at du ikke har noen aning om hva det å "satse på gaming" innebærer for ditt barn eller som yrkesvalg. Hva ser barnet for seg av egeninnsats, hva skal det fokusere på, hvilke deler av gaming er det barnet ser for seg å jobb emed og bli god på, hva er planen for å forsørge seg selv på dette, hvordan skal barnet finansiere start-up mtp utstyr osv, har barnet relevant utdanning med seg fra skolen (for ja de har faktisk retninger i skolen for dette) 
- så å starte der tror jeg er mye smartere enn å skulle tvinge frem en annen vei videre. På den måten, men dialog og undring, beholder du relasjnen til barnet ditt og en god relasjon som vil du potensielt miste om du bare setter ned foten og kjører hardt på ditt løp. 

KAN tjene «fra 10 000 til 50 0000» i måneden, ja. Hvor langt tror du man kommer med en ustabil inntekt i det skiktet? :klo: Får man boliglån? Nei. Kan man leve av 150 000,- i året (før skatt)? Nei. 

Anonymkode: d6cff...f1a

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

KAN tjene «fra 10 000 til 50 0000» i måneden, ja. Hvor langt tror du man kommer med en ustabil inntekt i det skiktet? :klo: Får man boliglån? Nei. Kan man leve av 150 000,- i året (før skatt)? Nei. 

Anonymkode: d6cff...f1a

som sagt, TS må gå i dialog med barnet sitt og finne ut hva planen er.. jeg sier bare at man KAN ha det som yrke ogman KAN leve av det i motsetning til alle som tror det er å sitte på gutterommet og drive med lek og morro hele dagen.. 
Den ene jeg kjenner som jobber innen "gaming" tjener mer enn meg og mannen min som driver eget firma til sammen og vi har godt over 2.5 mill i året som grunnlønn så jeg vet jo at det er mulig men det krever som i alle andre yrker at man har en plan, en innsats osv osv.. Som mor ville jeg aldri tatt fra barnet mitt en mulighet til å redegjøre for en plan og vist interesse for deres ønsker og mål ved å snakke med dem for å skjønne hva de tenker.

For selv om JEG ikke ser en fremtid innen "gaming" for egen del kan det være jeg slår ben under noe som kan være en fin karriære for dem basert på min egen begrensing. 

Endret av Carrot
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

«Det har vist seg» at han ikke har søkt? Du trenger da verken venninna di eller oss til å gi deg råd her, ingen vil si at «å satse på gaming» er noen god idé. Han må legge nye, konkrete planer, og i mellomtiden må han jobbe. På fritiden kan han game. 

Anonymkode: 47024...e4b

Sånne råd er så bortkastet. 
TS trenger ikke å bli fortalt dette. Det er ikke hun som skal satse på gaming.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært min sønn, skulle jeg gikk han et år på å prøve dette, mot at han skaffet seg mer jobb enn 4 dager i måneden. Han måtte tjent nok til å betale litt i husleie og mat, og hjulpet til med vanlige oppgaver hjemme. Snømåking, plenklipping, støvsuging, mopping, støvtørking og det å bidra til å holde kjøkkenet fint og ryddig. Da skulle han fått et år hjemme, men da måtte han også kunne vise meg at han hadde søkt seg inn til studier eller skaffet seg jobb på vårparten i 2026. 

Anonymkode: 619fe...d69

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
NakenPanda skrev (2 timer siden):

Du skjønner at gaming er større enn all underholdning med unntak av TV/Streaming kombinert

Dette er en sikrere satsning enn musikk og skuespill bare sier.

Folk er så jævela negative til gaming samtidig som potensialet er ufattelig mye større en i andre brasjer med underholdnings bransjer, du bør være betydelig mer bekymret hvis han ville satse på musikk og/eller skuespill

Dette er helt riktig.

Noen spiller i konkurranser, det er stort og blir stadig større. Men som i alle andre sporter så burde man ha resultater allerede i den alderen. Spiller han på esportlag? Er det struktur bak satsingen? Har de vunnet noe? 

Hvis "å satse på gaming" betyr å filme seg selv mens han spiller og hyler, så ville jeg vært mer skeptisk. De er avhengig av å ha mange følgere. Det blir som en som ikke tar utdannelse for å bli influenser. Svært få kan leve av det og det er nok vanskelig å bryte igjennom. En må nesten finne en nisje innen begge i dag. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ved å satse på å spille data spill så regner han med å kunne tjene penger på det? Spør ham om fremtidsutsiktene. La han komme med et tidsperspektiv på satsningen. Det er mange som gjør unyttige ting så om han nettopp er ferdig med videregående så ville jeg ikke bekymret meg. 

Anonymkode: 1ceb0...a2d

AnonymBruker
Skrevet

"Satsa på gaming" låter som kod för att han är jävligt lei av allt: skola, vardag, prestationer, social press whatever allt som kommer av att gå från Barn till Vuxen. Den övergången är råtuff och brutal. Värre för vissa än andra. Ett decennium+ på skolan har ledet honom till... ja, vadå? "Möjligheter", "vidare utbildning" abstrakta och inte minst diffusa koncepter som lockar jävligt lite när Sociala Medier bombaderar dig med lätta, enkla lösningar på alla problem med minimal insats. Och inte minst se på alla andra som lyckats med minimal insats!

"Leva av gaming", av att spela ett specifikt spel eller streama när han spelar? För streamar han, kan han potensiellt tjäna lite av reklamintekter och subs på Twitch, men det ska ganska mycket insats och många timmar för att få upp en föjlarskara som är konsekvent över lång tid. Och som många påpekar är det exceptionellt svårt att bli så "stor"/"bra"/"god" att du tjänar nog till att kalla det en lön idag.  Lite som onlyfans, det är klart det finns enstaka som tjänar multum men den överväldigande majoriteten gör inte det.

Det är en exceptionellt svår tid som möter honom nu. Jag kan inte föreställa mig hur det är för barn/unga vuxna idag. Jag ser tillbaka på min egen övergång för 20 år sen och är så jävla glad att den är förbi och att det ändå gick bra. För det är lite som förbereder dig på den vägg av "ANSVAR" som möter dig.  Och alla "möjligheter"/"val" som skall tas. Jag har ALL sympati för unga vuxna idag. De som sliter har en lååång och tung väg framför sig.

Samtidigt har du som förälder också min fulla sympati och stötte. Du har gjort ditt och så bra du kunnat. Här är det meningen att barnet ska klara sig själv och bege sig ut i världen, fullt förberedd och "uppladdad" för vad som kommer. Men det ser inte sån ut. För vissa är det ingen övergång, för vissa är det bara ett stup framför sig. Och inte rart de klamrar sig fast vid kanten, så länge de bara orkar.

Anonymkode: 03ad8...ed3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som noen andre skeiver:

Ikke avvis dette, pga. det er gaming og du tenker dette er tull. Ikke hiv han på hodet ut før dere har fått snakket litt.

Det er faktisk ganske mange som lever av sosiale medier i dag, mange av dem tjener jo mye. Nå er gaming litt dårligere betalt enn influensere ellers.

Men vis litt interesse, spør om han har en plan, eller om han kan sette opp en plan for hva han tenker seg om denne karriæren. Ikke avfei han og lag dårlig stemning for du tenker at gaming er å kaste bort livet.

Det er de som lever av det. Dog tok det tid å komme dit de er, og en deltidsjobb må nok sjongleres sammen med det i begynnelsen.

Begynn å finne ut av om han har en plan i det minste før du kaster han ut. Det er jo en del som får lov til å enda bo hjemme mens de studerer, og ikke står uten hus og heim.

Anonymkode: 8b478...438

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Som en gamer selv, så vet jeg at hele planen om å leve av gaming ikke er mulig i Norge. Det er i realiteten bare to muligheter, lage spill eller spille på så høyt nivå at man tjener penger. Det siste gir ikke nok inntekt til å bo i Norge uansett hvor god man er, det første krever it kunnskaper langt utenom spilling.

Han er min skolelei , hva med et år på folkehøyskole? Etter dette gir du han valget om høyere utdanning, fagskole eller arbeid. Husleie eller flytte for seg selv.

Det er fullt mulig å leve av streaming (streame at man gamer). Vet i hvertfall om to norske streamere som gjør det på fulltid på Twitch.

Msvosch (Spiller Valorant) og Eastahh (Spiller Counter-Strike).

https://m.twitch.tv/msvosch?lang=no&desktop-redirect=true

https://m.twitch.tv/eastahh?desktop-redirect=true

Men ja å leve av å være profesjonell e-sport utøver i Norge er vanskelig. Jeg vet om kun en norsk utøver, men han spiller Counter-Strike for FaZe Clean (Rain/Håvard Nygaard)

Anonymkode: 533a4...5f3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Går imot strømmen. Avvis dette og sett krav. Vi vil alle vel alle bo i et slott, tilbringe tiden med en paraplydrink ved bassenget, mens vi innimellom driver med vår favoritthobby som adspredelse.
Men det er ikke livet. Det er det vår jobb å lære de unge voksne hva voksenlivet innebærer. Det er å ta utdannelse eller finne jobb for å tjene penger til livets opphold. 
Mange snakker opp «gaming». Men det er ikke mer enn 20 år siden «gaming» bare var meningsløs spilling, som var kjent for å ikke tilføre noe positivt. Utviklingen nå med «hamring» som yrke, vil snu igjen, og straks er det tilbake til noe arbeidsledig ungdom bruker tiden på. Klart han skal gjøre noe annet! 

Anonymkode: a125a...f60

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hamstring=gaming 

Anonymkode: a125a...f60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...