Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min eldste har nettopp fullført vgs. Og i starten trodde vi at han skulle i gang med studier. Men det viste seg at han ikke har søkt. Og nå er planen å «satse på gaming». Dette har fått varsellampene til å blinke for min del. Det er rett og slett ikke liv laga den karrieren han ser for seg. Antar at det blir ett helt år der han driver dank og spiller store deler av dagen. Ikke noe jeg vil være med på å finansiere. Er også redd for at det blir flere år med gaming og ingen fremtidsplaner. 

Han har en deltidsjobb som han kunne jobbe mer på, men han jobber såvidt annenhver helg, totalt 4 dager i måneden. Selv der må han kjøres og hentes av meg for å i det hele tatt møte opp. Jeg liker ikke hvor dette bærer hen.

Jeg har snakket en del med min venninne om det. Og hun advarer meg mot å la han bli boende hjemme uten mål og mening. Hun fortalte om sin bror i midten av 40 årene som fremdeles levde av moren hennes og etter hvert nav. Hun rådet meg til å ta grep nå, før det går for langt. Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Samtaler om å rydde etter seg, jobbe mer og betale for seg hjemme har vi hatt mange ganger før. Uten at det har ført fra til noe godt. 

Hva gjør jeg? Jeg er i fulltidsjobb og har ett barn til som er noen år eldre. Han er er den eneste forsørge, voksne barn er jeg egentlig ikke interessert i å betale for.

Anonymkode: 05f55...fb2

• Liker 3
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du sier at det er flott at han vil satse på noe han tror på. Og så sier du at nå er det på tide å flytte for seg selv og bli selvstendig. Han må komme seg til og fra jobb selv. Og så må han finne seg en hybel i passende prisklasse og nok plass til alt gamingutstyret. Dere hjelper selvsagt til med flytting. Har han ikke penger til depositum? Da kan han søke NAV om NAV-garanti. Hjelp han å sette opp et budsjett. 

Gutten må realitetsorienteres. Jeg har selv en gamingglad gutt, men han er 15 år og har forstått at livet ikke kan bestå av kun gaming. Han har sommerjobb og sparer flittig til moped og fremtidig bolig. 

Men helt seriøst, du kan ikke la han bo hjemme og spille i mange år (for det er det som kommer til å skje). 

Anonymkode: 12c46...c23

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at om han vil satse på noe han liker og sikkert er ganske god i, så flott! Men, uansett om man skal satse på fotball, ski, gaming eller andre ting, krever det struktur og hard jobbing på flere plan! Krev at han skaffer inntekter til å finansiere satsningen sin selv, det inkluderer husleie til dere om han har tenkt å bo hjemme. Han må ha struktur på hverdagen sin og kan ikke sitte inne og spille døgnet rundt. Livet må bestå av andre ting også. La gutten satse på det han vil, med forbehold om å følge de reglene dere setter for deres husstand 😊

Anonymkode: 81221...43c

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Beloved skrev (11 minutter siden):

Jeg ville kastet ut et voksent barns om skal "satse på gaming", ja. 

Han kan godt "satse på gaming", men det blir isåfall i tillegg til en jobb der han tjener nok til å forsørge seg selv. 

Han kan få seg en utdannelse innen noe nyttig da. Enten gaming eller Kansje logikk og strategi eller psykologi Kansje. 

Anonymkode: c1a30...d70

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

«Det har vist seg» at han ikke har søkt? Du trenger da verken venninna di eller oss til å gi deg råd her, ingen vil si at «å satse på gaming» er noen god idé. Han må legge nye, konkrete planer, og i mellomtiden må han jobbe. På fritiden kan han game. 

Anonymkode: 47024...e4b

• Liker 10
Skrevet

Du burde sjekket opp i om han faktisk har en potensiell karriere innenfor gaming. Nå er det uansett fornuftig å ha noe annet å gå tilbake på. En gamingkarriere vil nok fungere best som ung/ungkar. Det er vel mye spilling til alle døgnets tider. Så å kombinere det med kjæreste og evt familie er kanskje ikke så lett.

1. Han må klare å komme seg til deltidsjobben selv.
2. enten flytte ut eller betale leie til deg. Her må du be om å få en plan på hvordan han skal klare seg økonomisk. 
3. han burde oppmuntres til annen jobb som er mer tilgjengelig. Kanskje det finnes noe som er litt innenfor gaming? Om det er å jobbe på teknikkmagasinet, annen type spill/utstyrsbutikk, jobbe på en fritidsklubb for e-sport eller hva som helst. 
4. om ikke mulig med jobb innenfor gaming, så kan han forsøke å gjøre noe frivillig. Fellesverket, røde kors osv har tilbud for barn/unge og flere driver med tilbud innenfor gaming. Her kan han være en ressurs, samtidig som han får erfaring med å veilede og støtte barn/ungdom. Bra for CV hvis han ellers kommer til å lite å vise til. Uansett bra egentlig.
5. Kanskje oppmuntre til utdanning innen IT, KI eller lignende? Finnes flere på nett også. Bedre å gjøre noe relevant enn ingenting. 
6. Om han er typen som kun gamer og han ender med å skulle bo hjemme/betale leie så bør du sette krav til at han skal være ute av huset daglig og i aktivitet også. Det vil gagne han senere i livet. 

Husk at du ikke har hele bildet av hva gaming er og innebærer. Jeg har veldig liten kunnskap. Men vi bør alle erkjenne at vi ikke har full kontroll eller erfaring med nye og alternative karriereveier som ikke er tradisjonelle. Viktigste er at sønnen din har en plan og en backup plan. At han klarer å se fremover og alternativer om noe skulle endre seg i karrieren. Så han ikke står helt på null.

• Liker 1
Skrevet

Du skjønner at gaming er større enn all underholdning med unntak av TV/Streaming kombinert

Dette er en sikrere satsning enn musikk og skuespill bare sier.

Folk er så jævela negative til gaming samtidig som potensialet er ufattelig mye større en i andre brasjer med underholdnings bransjer, du bør være betydelig mer bekymret hvis han ville satse på musikk og/eller skuespill

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta han seriøst på det. Altså høre hvorfor og hvordan han vil satse og hva finaniseringsplanene hans er. Hva slags spill tenker han, har han et lag (hvis det er lag esport), er han så god allerede at han tenker at han kan leve av det, selv om nesten ingen andre i Norge får til det?

Er man faktisk toppidrettsutøver i gaming gir det jo mening å støtte det, men da må det også tas seriøst på samme nivå (inkl sunn livsstil og mye  trening utenom). Å sove lenge og game utover dagen er ikke å "satse på gaming", så om ikke ungdommen har en konkret plan er det ikke en så god idé nei. 

Skjønner at du uansett tenker på gaming som useriøst, men jeg tenker du beholder en mye bedre relasjon dersom du er mer nyansert på hvorfor du ikke støtter det (at han er for voksen nå til å bruke hele dagene på fritidssysler, hvorfor skal du jobbe hele dagen for å betale for at han bare skal kose seg liksom)

Anonymkode: aae09...bde

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn sa faktisk omtrent det samme etter vgs. Han ville leve av å bli youtuber og hadde ikke søkt på videre studier. Det syntes ikke jeg noe om, så jeg fikk ham til å lete opp en linje med noe som interesserte ham på en folkehøyskole. Vi hadde flaks, for det var fortsatt ledige plasser på den linjen. I løpet av det året fant han ut hva han ville drive med, og begynte å studere året etter. Han ble veldig mye voksnere det året. Bodde hjemmefra, men nok under trygge omgivelser til at jeg ble rolig. Han valgte å studere i en annen landsdel etterpå, noe som gjorde ham enda mer selvstendig.

Anonymkode: 065e4...d1a

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan du møter han tror jeg har mye å si. Vær nysgjerrig, vis interesse, ikke avfei han med en gang. Spør hvordan han tenker å få en karriere innenfor gaming, om han har lagt en plan og hvordan han tenker å spare penger i mellomtiden. Gi han sjansen til å vise om han er seriøs, eller om det er et innfall som kommer til å forsvinne like fort.

Det virker kanskje banalt for deg, og det skjønner jeg - men for han vil det nok bety mye dersom du bare er villig til å lytte og ha en åpen samtale om dette. Tror også det gjør han mer mottakelig for dine innspill. Del bekymringene dine med han, så kanskje dere kan lage en plan sammen som gir rom for både satsing og for alminnelig jobb/ sparing?

Det er ikke et kappløp om å bli fortest ferdig på studie og begynne å tjene voksenpenger, og de forventningene burde ikke legges på han. La han utforske dette innenfor rammer dere sammen bestemmer, særlig hvis han virker seriøs om dette.

Anonymkode: f069e...ec8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Be ham sette opp en realistisk oversikt over hva han kan forvente av fremtidige inntekter.

Du burde også sette deg inn i hvor flink han er.

Det er mulig å leve av gaming, men det er vanskelig. Jeg ville undersøkt hvor realistisk dette er for ditt barn.

Anonymkode: a396f...4ae

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også folkehøyskole. Det er nok ledige plasser enda. Finn noe med esport linje eller lignende 

Anonymkode: 544cd...22c

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker også folkehøyskole. Det er nok ledige plasser enda. Finn noe med esport linje eller lignende 

Anonymkode: 544cd...22c

Dette! Få ham inn på folkehøgskole asap! Det er jo helt tragisk at dere ikke har snakket noe som helst om fremtidsplaner før dette???? 😱 

Anonymkode: 59d77...426

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn skulle også satse på sin hobby første året etter videregående.  

Vi oppmuntret han til det, da dette gir han enormt mye glede.  Men han måtte jobbe ved siden av.  Han måtte klare å holde seg selv med penger til alt utenom om mat hjemme.  

Han måtte også lage en plan på hvordan han skulle lykkes, og hva han skulle gjøre etter det året.  

Etter et år fant han ut at det ikke er så lett å satse på slike hobbyer. Nå jobber han fullt og driver med dette på siden. 

Anonymkode: 915a7...d3a

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Haha, han blir nok en hjemmekjær gutt. 

Anonymkode: 078fe...ca6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette! Få ham inn på folkehøgskole asap! Det er jo helt tragisk at dere ikke har snakket noe som helst om fremtidsplaner før dette???? 😱 

Anonymkode: 59d77...426

Vi har snakket MYE om fremtiden og hva han skal gjøre. Jeg har, uten å ha nevnt i HI, foreslått både folkehøyskole (flere med gaming). Utdanning som programmerer og spillutvikler. Han sa han skulle søke på sistnevnte, uten å ha gjort det. Han vil ikke på folkehøyskole.

Anonymkode: 05f55...fb2

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

"Så spennende! Hvor skal du bo?"

Anonymkode: 6fdcb...8fe

• Liker 9
  • Nyttig 8
Skrevet

Så du har betalt kost og losji i årevis, ryddet etter han, kjørt han til og fra jobben hans og nå når han har tenkt å fortsette slik så blir du overrasket?

Han er voksen og myndig. På tide å realitetsorientere både han og dere.

• Liker 6
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...