Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å føle meg dårlig forrige uke, men gikk likevel på jobb. Er blitt syk med influensa/bihulebetennelse og hadde feber i går kveld. Utrolig kjedelig å bli syk i ny jobb.. Ringte inn syk i går og føler meg litt bedre i dag, men fremdeles en stygg hoste. Det er ikke noe særlig å måtte plutselig hoste og jeg jobber med mennesker. 
Jeg vet man må være ansatt i to måneder for å få egenmelding. Ser an dagen i dag, men om jeg hoster mye i løpet av dagen vurderer jeg å kontakte fastlege og se om det er mulighet for sykemelding. Men har jeg rett på sykepenger? Og kan jeg få sykemelding for dagen i går også, hvis jeg kontakter fastlege i dag? Har vært ansatt siden 1. juni, men begynte å jobbe før 10. juni. Noen som vet? 

Anonymkode: 41064...1d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha jobba i 4 uker for å ha rett på sykmelding.

Anonymkode: b11db...c98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har jobbet i fire uker

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Feil, man må ha jobbet i fire uker for å ha rett til sykepenger, i arbeidsgiverperioden.

Anonymkode: 539bb...a00

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Da får du deg en sykemelding. Jobber du med mennesker er det lav terskel for sykemelding med de symptomene du har. Møter du en vrang helsesekretær må du bare forklare at du ikke har rett på å bruke egenmelding ennå. God bedring 😊

Anonymkode: 49f81...424

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Om du ikke kan reglene så ikke uttal deg. 
Man har rett på sykmelding, men ikke rett på sykepenger fra arbeidsgiver. I noen tilfeller kan man ha rett på sykepenger fra NAV. Men ikke noe problem å få sykmelding.

Anonymkode: b8afe...325

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Feil, man må ha jobbet i fire uker for å ha rett til sykepenger, i arbeidsgiverperioden.

Fra arbeidsgiver. Men kan ha rett på sykepenger fra NAV.

Anonymkode: b8afe...325

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2025 den 8.41):

Jeg begynte å føle meg dårlig forrige uke, men gikk likevel på jobb. Er blitt syk med influensa/bihulebetennelse og hadde feber i går kveld. Utrolig kjedelig å bli syk i ny jobb.. Ringte inn syk i går og føler meg litt bedre i dag, men fremdeles en stygg hoste. Det er ikke noe særlig å måtte plutselig hoste og jeg jobber med mennesker. 
Jeg vet man må være ansatt i to måneder for å få egenmelding. Ser an dagen i dag, men om jeg hoster mye i løpet av dagen vurderer jeg å kontakte fastlege og se om det er mulighet for sykemelding. Men har jeg rett på sykepenger? Og kan jeg få sykemelding for dagen i går også, hvis jeg kontakter fastlege i dag? Har vært ansatt siden 1. juni, men begynte å jobbe før 10. juni. Noen som vet? 

Har du ikke feber bør du gå på jobb, om folk hadde vært hjemme pga hosting så hadde det ikke vært mange folk igjen i arbeid

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du hatt jobb hvor du har jobbet minst 4 uker før du startet der du er nå, så har du krav på sykepenger fra dag en. 

Anonymkode: 9a780...8ad

AnonymBruker
Skrevet

Ville dratt på jobb. Det er ny jobb, og ser særdeles dårlig ut å være borte - i alle fall når man er syk med plager som lindres mye med paracet innabords. Det er ubehagelig, men man klarer det. Man kan vel dra på jobb selv om man hoster, ta forholdsregler som å ha vannflaske tilgjengelig, eventuelt munnbind.

Anonymkode: a111b...fcb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Det tar 8 uker før egenmelding er en mulighet, ingen sykepenger fra noen før minst 4 uker er gått normalt, selv om NAV presiserer at det er muligheter for det uansett også før 4 uker, men da etter vurdering fra NAV og du vet det tar tid.

Endret av NakenPanda
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått på jobb nesten uansett om jeg hadde vært deg. Jobbet bare litt over en måned og har klart å få influensa midt på sommeren..

Anonymkode: 342b0...79a

• Liker 4
Skrevet

Fire uker før man har rett på sykepenger ved sykemelding og åtte uker med egenmelding. Men tariffavtaler kan være snillere, min forrige arbeidsgiver sa du hadde rett fra dag 1 dersom du kom rett fra et annet 100% arbeidsforhold og oppfylte de vanlige kravene mtp antall dager/hvor lenge siden forrige sykepenger etc. Og jeg som leder i min nåværende jobb kan gi velferdspermisjon med lønn om situasjonen tilsier det (fravær type en dag avtaler vi somregel at man jobber inn igjen)

AnonymBruker
Skrevet

Som leder setter jeg pris på en åpen samtale om dette. Om du ringer og forteller symptomene, og at du er redd for å smitte pasienter, så kan lederen din ta beslutningen. 

Anonymkode: 5a13f...3f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (7 timer siden):

Det tar 8 uker før egenmelding er en mulighet, ingen sykepenger fra noen før minst 4 uker er gått normalt, selv om NAV presiserer at det er muligheter for det uansett også før 4 uker, men da etter vurdering fra NAV og du vet det tar tid.

Nei 2 mnd , ikke 8 uker. 
Og vurderingen du snakker om gjelder jo hvis de har kommet fra annen arbeidsgiver eller andre ting som er likestilt med jobb 

Anonymkode: 77bbe...603

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 15.56):

Jeg hadde gått på jobb nesten uansett om jeg hadde vært deg. Jobbet bare litt over en måned og har klart å få influensa midt på sommeren..

Anonymkode: 342b0...79a

Man styrer selvfølgelig ikke når man blir syk, jeg fikk sykt barn på dag 2 i ny jobb, sånn er det bare. Influensa kan du få på sommeren og det. 

Anonymkode: 6fd88...57f

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 8.7.2025 den 8.53):

Og i IA bedrifter har man rett på sykepenger bare man har møtt opp på jobben en dag. For alle praktiske formål er dette så å si alle statlige/kommunale/halvstatlige virksomheter (feks sykehusene). 

Endret av William_S
Skrevet
William_S skrev (20 timer siden):

Og i IA bedrifter har man rett på sykepenger bare man har møtt opp på jobben en dag. For alle praktiske formål er dette så å si alle statlige/kommunale/halvstatlige virksomheter (feks sykehusene). 

Nei. Ikke alle ia bedrifter. Det reguleres av tariffavtale. Vi er ia, men har 8 uker karens på egenmelding 

AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (53 minutter siden):

Nei. Ikke alle ia bedrifter. Det reguleres av tariffavtale. Vi er ia, men har 8 uker karens på egenmelding 

Bedriften kan også lage avtaler rundt dette selv, trenger ikke være tariff.

Anonymkode: 62570...bba

Skrevet (endret)
Summeer skrev (4 timer siden):

Egenmelding og rett på sykepenger er to forskjellige ting. De aller fleste har 2 måneder på egenmelding, men man kan fortsatt ha rett på sykepenger selv om man ikke har rett på egenmelding.

Endret av William_S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...