Carrot Skrevet 22. mars 2006 #21 Skrevet 22. mars 2006 Fordømmer skapes kun hvis man er uviten og det bevises jo her . I de fleste av trådene så henvises det til - de, alle innvandrere, den kulturen, mørkhudete etc Hvem pokkern snakker dere om? Hvem er De? Hvilken kultur, hvilken religion, er det mørkhudete fra pakkistan, India , Afrika, Somalia, Norge?? ← Mulig du har rett med tanke på fordommer og at det kommer av uvitenhet - men da er for eksempel muslimer i muslimske land rasister overfor oss da siden de er uvitne men alikevel fordømmer oss... Da er sorte i sorte land rasister da fordi deres erfaringer med hvite landlords gjør at de i sin uvitenhet drar alle hvite under samme kam... Og jeg kan no fortsette i evigheter - afroamerikaner for eksempel som er rasister overfor usas hvite, og kineserene som lever i egne "chinatown"s for å slippe omgås "de andre"..... Rasisme er vel ikke fordommer - rasisme er vel når man handler i tråd med en overbevisning om at noen ikke fortjener det samme som andre fordi de ar "annenrangs" på en eller annen måte.... jeg sier det igjen - jeg er rasist overfor sedelighetsforbrytere for eksempel - de som misbruker og lemlester små barn fortjener ikke samme behandling som en fartssynder i mine øyne, de er ikke verdt respekt fordi de er "mindreverdige" i mone øyne når de kan forgripe seg på et barn - på samme måte som en muslimsk far eller mor er det når de omskjærer pikebarna sine fordi de ikke tenker selv men blindt følger sin"tro" eller når de banker sine døtre eller sønner fordi de er for norske - selv om de faktisk bor i norge.... Rasisme eller ikke, det slår begge veier og har ikke nødvendigvis med hudfarge, religion etc å gjøre - men kanskje like mye med individet som "er rasistisk" og dets erfaringer.....
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #22 Skrevet 22. mars 2006 Rasisme handler om rasehat. For å kunne definere en rasist må dere altså først definere rasen dere har tenkt å hate. "kriminelle" er f.eks. ikke en egen rase meg bekjent. Ei heller "innvandrere" eller "mørkhudede/negere". Å dømme eller behandle noen annenrangs basert på rasetilhørighet er for meg totalt idiotisk - på samme måte som alle andre typer generaliseringer, som f.eks. "Alle som henger på KG er kjerringer." eller "Alle norske menn er kjedelige". Skaff dere kunnskap før dere dømmer. Kunnskap om en person - eller ti for den sakens skyld - gir ikke kunnskap om samtlige i en gruppe vedkommende tilfeldigvis tilhører. Se på konteksten, bakgrunnen, og årsaken til at en bestemt person handler på en bestemt måte. Deretter kan du eventuelt dersom du synes det er nødvendig - velge å dømme vedkommende. Du kan derimot aldri dømme alle andre individer i samme gruppe ut fra denne bedømningen. Det vil si, kan kan du jo, det har vi jo mange eksempler på, men det er i mine øyne særdeles lite intelligent og uopplyst.
Gjest Gamle Alex Skrevet 22. mars 2006 #23 Skrevet 22. mars 2006 (endret) I de fleste av trådene så henvises det til - de, alle innvandrere, den kulturen, mørkhudete etc Hvem pokkern snakker dere om? Hvem er De? Hvilken kultur, hvilken religion, er det mørkhudete fra pakkistan, India , Afrika, Somalia, Norge?? ← Men det er ennå ingen som har kunnet svare på dette Siste gjest- veldig bra skrevet!! Endret 22. mars 2006 av Gamle Alex
Floja Felíz Skrevet 22. mars 2006 #24 Skrevet 22. mars 2006 Gamle Alex, og derfor skal man bare godta sånt som Krekar bare fordi man er "uvitende"? ← Klart man ikke skal godta det, men man skal ikke dømme alle som har samme religion eller hufarge som han på bakgrunn av det han gjør. Det er jo det som er hele poenget til GA hvis jeg forstår ham rett. Mulig du har rett med tanke på fordommer og at det kommer av uvitenhet - men da er for eksempel muslimer i muslimske land rasister overfor oss da siden de er uvitne men alikevel fordømmer oss... Da er sorte i sorte land rasister da fordi deres erfaringer med hvite landlords gjør at de i sin uvitenhet drar alle hvite under samme kam... Og jeg kan no fortsette i evigheter - afroamerikaner for eksempel som er rasister overfor usas hvite, og kineserene som lever i egne "chinatown"s for å slippe omgås "de andre"..... Rasisme er vel ikke fordommer - rasisme er vel når man handler i tråd med en overbevisning om at noen ikke fortjener det samme som andre fordi de ar "annenrangs" på en eller annen måte.... jeg sier det igjen - jeg er rasist overfor sedelighetsforbrytere for eksempel - de som misbruker og lemlester små barn fortjener ikke samme behandling som en fartssynder i mine øyne, de er ikke verdt respekt fordi de er "mindreverdige" i mone øyne når de kan forgripe seg på et barn - på samme måte som en muslimsk far eller mor er det når de omskjærer pikebarna sine fordi de ikke tenker selv men blindt følger sin"tro" eller når de banker sine døtre eller sønner fordi de er for norske - selv om de faktisk bor i norge.... Rasisme eller ikke, det slår begge veier og har ikke nødvendigvis med hudfarge, religion etc å gjøre - men kanskje like mye med individet som "er rasistisk" og dets erfaringer..... ← Selvfølgelig finnes det rasister overalt, i alle former, farger og fasonger. Men man er ikke rasistisk hvis man ikke liker sedelighetsforbrytere. Da dømmer du ut ifra at de som individer har gjort noe ulovlig, ikke ut ifra hvor de er født eller hvilken hudfarge eller tilhørighet de har. Du dømmer vel ikke et barn fordi hans eller hennes far er sedelighetsforbryter? Muslimer har ikke mer lov til å mishandle og drepe i Norge enn andre har, men det er det å dømme alle muslimer fordi noen av dem gjør dette som er feil. Kanskje er religionen deres deres motiv, men handlingene deres kan ikke være et motiv for deg til å mislike alle som har den religionen. Mange har drept i kristendommens navn også, men misliker man alle kristne for det?
Gjest Gamle Alex Skrevet 22. mars 2006 #25 Skrevet 22. mars 2006 Jeg kan svare jeg, Gamla ! "De" er jo alle de som ikke er som "oss", er det så vanskelig å skjønne da?? Inder = ikke norsk (og mulig suspekt) Somalier = ikke norsk (og mulig suspekt) Sør-amerikaner = ikke norsk (og mulig suspekt) Vietnameser = ikke norsk (og mulig suspekt) Sør-europeer = Ikke norsk (og mulig suspekt) Iraker / fra midtøsten = Ikke norsk, mulig suspekt (og sikert fettern til Krekar) Som du ser er disse gruppene nesten like, så det er bare å skjære dem over en kam. Det gjø'kke no det vel ← Men de verste er at det er mange som ser det slik
Floja Felíz Skrevet 22. mars 2006 #26 Skrevet 22. mars 2006 Ja, ikke sant. Det er ganske utrolig! men min erfaring er at det hjelper lite å argumentere skikkelig, de har bestemt seg på forhånd for et enkelt verdensbilde og nekter å ta nyanser i betraktning ← Ja, dessverre. Vi må vel heller prøve å konsentrere oss om hvor disse forestillingen kommer fra, og forsøke å luke dem ut før de sprer seg videre. Åh, hadde det bare vært mulig!! :icon_neutral:
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #27 Skrevet 24. mars 2006 Det er stort sett de som er for innvandring som er uvitende, innvandringsmotstanderne derimot er ofte svært opptatt av temaet og har lest seg opp på fakta over tid.
Bønna Skrevet 3. april 2006 #28 Skrevet 3. april 2006 Man er rasist når man skriver ting som dette og er klar over hva det innebærer og stolt av det... ← Hvorfor i alle dager er det rasistisk å mene at like barn leker best? Hvorfor er man rasist hvis man mener at det blir et bedre samfunn dersom svartingene holder seg til Afrika og hvitingene holder seg til Europa? På hvilket grunnlag mener du at multikulti og raseblanding er det eneste legitime standpunktet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå