AnonymBruker Skrevet 7. juli #1 Skrevet 7. juli Hjemmekontor og en stillesittende arbeidshverdag er neppe det beste for kroppen. Legg til en stressende jobb, og det blir fort en dårlig kombinasjon for både fysisk og mental helse. For å gjøre noe med dette har jeg investert i en "gå-mølle", som fungerer overraskende bra – spesielt under Teams-møter hvor jeg ikke trenger å være så aktiv. Jeg klarer også å gå i ca. 3 km/t og skrive samtidig, selv om det blir litt for krevende å skrive i høyere hastigheter. Det tar meg cirka ett minutt å rigge den til: heve bordet, skyve bort stolen, rulle inn mølla og starte. I tillegg har jeg begynt med daglige strikkøvelser for skuldre og nakke. Det tar bare rundt 10 minutter, og jeg merker faktisk at det hjelper. Klarer fint å kombinere det med å tenke på arbeid og hvordan jeg skal håndtere forskjellige situasjoner. Nå skal jeg snart ut i ferie, men etterpå har jeg satt meg som mål å gå minst én time om dagen og fortsette med strikktreningen. Jeg har også bestilt en ny skjerm med bedre justeringsmuligheter – den jeg har nå står for høyt, og det merkes i nakken. Skjermtoppen skal helst være rett under øyehøyde for best ergonomi. Jeg bruker delt tastatur og stående mus på begge sider, og bytter på hvilken hånd jeg bruker for å unngå ensidig belastning. Hva med dere andre som har stillesittende jobb – hva gjør dere for å holde kroppen i gang og unngå å bli stiv og støl i nakke og rygg? Anonymkode: 0478b...492 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #2 Skrevet 7. juli Bytt jobb!! Kjøp deg ei motorsag tømmersaks ,kanklipper og en gressklipper. Skal love du tar de fleste i der meste som "trener" Aldri arbeidsledig,men bare gled deg deg til alle slitasjesmertene. Anonymkode: dc513...754
AnonymBruker Skrevet 7. juli #3 Skrevet 7. juli Jo,jeg med motorsaga igjen. Strikking gav meg senebetennelse. Vond skulder og nakke🤣 Anonymkode: dc513...754
AnonymBruker Skrevet 7. juli #4 Skrevet 7. juli Foretrekker hjemmekontor over oppmøte, og for min del gir det helsegevinst. Får dessverre ikke hjemmekontor da... Lunsjen kan brukes til en gåtur uten at noen kommenterer at man ikke er med på lunsjen, og man kan også lufte seg mens de andre tar kaffepauser. Anonymkode: 6b16d...2a7 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #5 Skrevet 7. juli Ved lunsjtider så går jeg til butikken, og ved pauser så tar jeg med en tur ut med hunden, og den "To-kaffen" som man da går glipp av kan brukes til annet. Kjenner meg egentlig ikke igjen, og samtidig etter jobb så kan man jo dra på treningssenteret. Hva er forskjell helsegevinstmessig mener du med å jobbe på et kontor foran PC, og jobbe hjemme foran PC? Anonymkode: 4df56...acb 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli #6 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ved lunsjtider så går jeg til butikken, og ved pauser så tar jeg med en tur ut med hunden, og den "To-kaffen" som man da går glipp av kan brukes til annet. Kjenner meg egentlig ikke igjen, og samtidig etter jobb så kan man jo dra på treningssenteret. Hva er forskjell helsegevinstmessig mener du med å jobbe på et kontor foran PC, og jobbe hjemme foran PC? Anonymkode: 4df56...acb Når vi var på kontoret mer, så gikk vi en tur i matpausen og man var generelt mer på beina. I tillegg så skulle man komme seg fra/til jobben med f.eks sykkel eller gå en halvtime. Vi innførte mer hjemmekontor når Covid kom og merker at bruken av fysioterapeuter har skutt i været blant kollegene. Men mye ligger på meg selv her. Ingen som stopper meg fra å gå en tur i matpausen f.eks. Så det er nok litt skjult helsegevinst i dette med å være på et kontor versus hjemmekontor. Kanskje ikke forferdelig mye. Men noe er det. Anonymkode: 0478b...492 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli #7 Skrevet 8. juli Merket stor forskjell på form og kropp da pandemi traff, ja. Selv om jeg har stillesittende jobb, så er man jo opp og ned trapper (8 etager - bruker konsekvent trappene), ut til lunsj, mer fysisk aktiv til og med i møter. Går mulig en kort tur for å diskutere en problemstilling. Det ble også tiltak og tidsbruk å dra på senter, da dette lå rett ved arbeidsplassen. Så når jeg har hjemmekontor så; trener minimum en time styrke (har vekter, slynge og litt utstyr). Går minst en time - møter der jeg er passiv, telefonsamtaler, kurs.. - hopper inn i tights om morgenen, så er klar til å ta av blusen, trekke på meg en overdel, og gå ut døra. Sitter aldri stille når jeg er i telefonen - fikser noe i huset mens jeg prater. Anonymkode: a694c...d4b 1
Snublefot62 Skrevet 8. juli #8 Skrevet 8. juli Vi har hund så sørger for en god tur før jobb og lang tur etter jobb. I tillegg sørger jeg for aktivitet der jeg kan. Bruke trappene i stede for heis. Parkere lengst unna inngangen. Besøke kollegaer for en prat i stedet for endeløse teams chatter. På selve kontoret prøver jeg å variere arbeidsstillingen. Og i stede for felles kaffepause kl to så går jeg en tur ut.
AnonymBruker Skrevet 8. juli #9 Skrevet 8. juli For meg er hjemmekontor perfekt for å få bedre helse. Jeg har treningsstudio et minutt med bil fra der jeg bor, så jeg stikker ned dit og trener i lunsjpausen. Det overstiger 30 min, men det er jo lett å bare sitte litt lenger å jobbe når jeg likevel er hjemme. Når da arbeidsdagen er over så er jeg ferdig trent. Anonymkode: 89b5e...76a 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #10 Skrevet 8. juli Jeg har en fitnessball på kontoret som jeg bruker som kontorstol av og til, har også en strikk der, slik at jeg kan tøye litt i ledige øyeblikk. Prøver å få gått 250 skritt i timen, og har en klokke som sier ifra. Skal jeg på toalettet så går jeg til det toalettet som er lengst unna, løper i trappene på jobb av og til, tar en ekstra runde på kontoret om jeg f.eks skal printe noe. Har heldigvis en sjef som oppfordrer til fysisk aktivitet i arbeidstiden, så lenge vi får jobben gjort i løpet av dagen. Anonymkode: 5c778...821 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #11 Skrevet 8. juli Jeg gidder ikke ha hjemmekontor, men har stillesittende jobb, og kjører fra dør til dør. Jeg reiser meg opp å tar noen knebøy, og strekker på meg om jeg kjenner kroppen stivner. Men for å forebygge vondter i nakke, rygg, knær og generelt hele kroppen, så trener jeg aktivt på fritiden. Styrketrening for å styrke rygg og mage, sørge for mobilitet og styrke i skuldre, trening som stabiliserer og styrker knær, og ellers mye cardio for å holde i gang hjertet. Anonymkode: 99334...de3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #12 Skrevet 9. juli Hjemmekontor har gjort underverker for min helse! Jeg brukte ca. En time på pendling før, den timen grubler jeg nå på å trene, i tillegg har jeg gåmølle så jeg får lett 20 000 skritt om dagen😊 Anonymkode: 21793...20d 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #13 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hjemmekontor har gjort underverker for min helse! Jeg brukte ca. En time på pendling før, den timen grubler jeg nå på å trene, i tillegg har jeg gåmølle så jeg får lett 20 000 skritt om dagen😊 Anonymkode: 21793...20d Hva er effekten av det? 😅 Anonymkode: a694c...d4b
Ellah Skrevet 10. juli #14 Skrevet 10. juli Jeg passer på å få inn "skritta mine" og trener stort sett hver dag. På kontoret har vi en fantastisk takterrasse der jeg går noen runder i løpet av dagen også trener jeg på vei hjem. Går ofte en tur på kvelden i tillegg. Sitter jeg på hjemmekontor trener jeg i lunsjen om det lar seg gjøre, om starter jeg og avslutter litt før så jeg rekker å trene en time tidligere enn jeg pleier. Så går jeg en lang tur enten rett etter jobb eller på kvelden etter trening.
Tvist Skrevet 10. juli #15 Skrevet 10. juli Jeg har bare hjemmekontor. Da har jeg mer tid og energi til sosialisering og trening etter jobb. Bytter ofte sittestilling. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå