AnonymBruker Skrevet 7. juli #1 Skrevet 7. juli Jeg har en gammel bil som ikke bestod EU-kontrollen og det er for dyrt å fikse den, så den skal kjøres til bilopphugger. Men den er jo fint kjørbar og jeg vil kjøre den så lenge jeg kan. Kan jeg kjøre bilen den dagen fristen går ut, eller må jeg kjøre bilen til bilopphugger dagen før? Anonymkode: c72b8...a26
AnonymBruker Skrevet 7. juli #2 Skrevet 7. juli Nei, du må få prøveskilter på. Krasjer du og skader noen må du betale full oppreisning selv. Anonymkode: 0a95b...54d
TBL12 Skrevet 7. juli #3 Skrevet 7. juli (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har en gammel bil som ikke bestod EU-kontrollen og det er for dyrt å fikse den, så den skal kjøres til bilopphugger. Men den er jo fint kjørbar og jeg vil kjøre den så lenge jeg kan. Kan jeg kjøre bilen den dagen fristen går ut, eller må jeg kjøre bilen til bilopphugger dagen før? Anonymkode: c72b8...a26 Bilen kan kjøres til fristen går ut. Brev om bruksforbud kommer fra Statens Vegvesen dagen etter fristen. Blir du stoppet når bilen har bruksforbud vil du som hovedregel miste skiltene. Om en har kort vei til bilopphugger kan det være det blir gitt amnesti, men det vil avhenge av de som kontrollerer og bilens stand. Om de mener bilen ikke er i god nok stand så må bilen hentes av bilberger. Selv om bilen ikke er EU-godkjent, gjelder bilforsikringen. (Med forbehold om noen forsikringsselskap har egne regler.) Det kan ikke sammenlignes med å kjøre med rus, da gjelder ikke forsikringen. Men det er et viktig unntak: Hvis en mangel på bilen er årsaken til uhellet, kan du få avkortning på erstatningen. Eksempelvis om bremsene eller dekk ikke er gode nok bør en vurdere om en skal kjøre. Det regnes som uaktsom å kjøre på sommerdekk på vinterføre osv. Om lysene ikke virker kan en ikke kjøre når det er mørkt. Egentlig bare å tenke seg litt om... Reglene er lik hos de fleste forsikringsselskap. Eksempel hos Sparebank 1: https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/kundeservice/forsikring/avskiltingsbegjering-forsikring.html Endret 7. juli av TBL12 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli #4 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Nei, du må få prøveskilter på. Krasjer du og skader noen må du betale full oppreisning selv. Anonymkode: 0a95b...54d Feil svar. Anonymkode: ff875...ffa
AnonymBruker Skrevet 7. juli #5 Skrevet 7. juli TBL12 skrev (31 minutter siden): Bilen kan kjøres til fristen går ut. Brev om bruksforbud kommer fra Statens Vegvesen dagen etter fristen. Blir du stoppet når bilen har bruksforbud vil du som hovedregel miste skiltene. Om en har kort vei til bilopphugger kan det være det blir gitt amnesti, men det vil avhenge av de som kontrollerer og bilens stand. Om de mener bilen ikke er i god nok stand så må bilen hentes av bilberger. Selv om bilen ikke er EU-godkjent, gjelder bilforsikringen. (Med forbehold om noen forsikringsselskap har egne regler.) Det kan ikke sammenlignes med å kjøre med rus, da gjelder ikke forsikringen. Men det er et viktig unntak: Hvis en mangel på bilen er årsaken til uhellet, kan du få avkortning på erstatningen. Eksempelvis om bremsene eller dekk ikke er gode nok bør en vurdere om en skal kjøre. Det regnes som uaktsom å kjøre på sommerdekk på vinterføre osv. Om lysene ikke virker kan en ikke kjøre når det er mørkt. Egentlig bare å tenke seg litt om... Reglene er lik hos de fleste forsikringsselskap. Eksempel hos Sparebank 1: https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/kundeservice/forsikring/avskiltingsbegjering-forsikring.html Den er forsvarlig å kjøre. Det er bare for dyrt å fikse den i forhold til hva den er verdt. Takk for svar. Da kjører jeg den til bilopphuggeren den dagen fristen går ut. Anonymkode: c72b8...a26 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #6 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (På 7.7.2025 den 23.48): Nei, du må få prøveskilter på. Krasjer du og skader noen må du betale full oppreisning selv. Anonymkode: 0a95b...54d Bilen er ikke avskiltet, les HI. Med mindre det er noe veldig alvorlig som går ut over trafikksikkerheten som står som feil på EU, så er det ikke noe problem. Eneste som skjer er at om du blir stoppet i kontroll, så blir bilen avskiltet. Jeg har kjørt bil laaangt over fristen selv. Anonymkode: f5b99...54a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå