Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #1 Skrevet 20. mars 2006 Går det ann? Kan noen hjelpe meg med lettvindt oppskrift som er sunn?
Gjest piaf Skrevet 20. mars 2006 #2 Skrevet 20. mars 2006 Hyse regnes som det fiskeslaget som er best egnet til fiskemat, men du kan bruke all mulig hvit fisk, også torsk. Husk bare at fisken må være fersk, dvs ikke opptint. Her er min oppskrift på fiskekaker. Mine fiskekaker 500 g fersk filet av hyse, lyr eller sei (jeg pleier å blande 50/50 sei og lyr) 2 ts salt revet muskat nymalt pepper 1/4 grovhakket løk gressløk (kan sløyfes) 1 toppet ss potetmel 2- 2,5 dl melk Kjør fisk, krydder og løk i foodprocessor til massen er seig. Tilsett potetmel og kjør litt til. Spe sakte med melk mens maskinen går til ønsket konsistens er oppnådd. Melkemengden her er litt relativ, rett og slett fordi jeg aldri pleier å måle opp på forhånd, jeg bare sper til jeg synes blandingen ser bra ut. Et triks for å se om farsen er passe spedd, er å ta en teskje farse i en kopp vann. Synker den og flyter raskt opp igjen, skal farsen være løs nok. Men her er det i og for seg ikke noe som er rett eller galt (og mine fiskekaker blir antakelig forskjellige hver gang). Legges med skje i panne og stekes i olje, oppskriften gir ca. 7 store fiskekaker.
skrue Skrevet 20. mars 2006 #3 Skrevet 20. mars 2006 Kan anbefale oppskriften over. Lag en haug mens du er igang og frys ned så har du god mat til de dagene du bare skal ha noe raskt og lettvint.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #4 Skrevet 20. mars 2006 Tusen takk, men hvorfor kan jeg ikke bruke opptint fisk?
Gjest gjest1 Skrevet 20. mars 2006 #5 Skrevet 20. mars 2006 Fisken kan godt være opptint, men da må du ta med "vannet" som samler seg i posen når fisken tiner. Jeg bruker å balnde inn finhakket laks/ørret i fiskefarsen når den er ferdig spedd. For utseendets skyld, ser kult ut med rosa biter i fiskeburgerene. Smaker godt også, for ordens skyld
Gjest piaf Skrevet 20. mars 2006 #6 Skrevet 20. mars 2006 Fersk fisk har bedre bindeevne enn fisk som har vært frossen (se feks denne lenken). Kaker av fersk fisk er altså lettere å få til å henge sammen. Jeg har hørt at man kan gjøre som pulverheksa sier, dvs ta med alt vannet fra den opptinte fisken, men har ikke forsøkt det selv.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mars 2006 #7 Skrevet 20. mars 2006 Vet ikke hvorfor, men det som gir bindeevne haver i dette "vannet" når fisken tiner. Jeg får fisk fra fabrikktråler og den er alltid nedfrosset, og bruker den til farser med godt resultat når jeg bruker det vannet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå