Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte en bruktbil fra en bruktbil forhandler her i vår. Nybil garantien på bilen er gyldig i ca. 1 år til. Bilen var opprinnelig solgt ny i en annen by hos en annen forhandler. Forhandleren jeg kjøpte bilen hos selger bare bruktbiler og har ikke noe eget verksted. Når det har vært noe med bilen har jeg gått til merkeverksted er som ligger i byen min, men som ikke har noe med forhandleren bilen var solgt ny hos. Nå har det vært en del små ting som har måtte blitt utbedret hos merkeverkstedet i byen min. I dag skjedde det mest alvorlige. Bilen mistet motorkraft  og det kom opp en rød varsellamper som ba meg om å stoppe. Jeg måtte derfor levere bilen til verksted i kveld.

Spørsmålet er 1. om jeg kan rette krav mot forhandleren jeg kjøpte bilen brukt hos når garantien på bilen går ut, siden det etter hvert begynner å bli en del mangler. 2. Om jeg har rett på lånebil hos merkeforhandler hvis bilen må være en stund på verksted? Jeg er avhengig av bil for at hverdagen skal gå opp. Holder på med flytting og skal snart på bilferie også. 

Anonymkode: 8f217...916

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Kjøpte en bruktbil fra en bruktbil forhandler her i vår. Nybil garantien på bilen er gyldig i ca. 1 år til. Bilen var opprinnelig solgt ny i en annen by hos en annen forhandler. Forhandleren jeg kjøpte bilen hos selger bare bruktbiler og har ikke noe eget verksted. Når det har vært noe med bilen har jeg gått til merkeverksted er som ligger i byen min, men som ikke har noe med forhandleren bilen var solgt ny hos. Nå har det vært en del små ting som har måtte blitt utbedret hos merkeverkstedet i byen min. I dag skjedde det mest alvorlige. Bilen mistet motorkraft  og det kom opp en rød varsellamper som ba meg om å stoppe. Jeg måtte derfor levere bilen til verksted i kveld.

Spørsmålet er 1. om jeg kan rette krav mot forhandleren jeg kjøpte bilen brukt hos når garantien på bilen går ut, siden det etter hvert begynner å bli en del mangler. 2. Om jeg har rett på lånebil hos merkeforhandler hvis bilen må være en stund på verksted? Jeg er avhengig av bil for at hverdagen skal gå opp. Holder på med flytting og skal snart på bilferie også. 

Anonymkode: 8f217...916

Svaret på alt er advokat, og forsikringsselskapet ditt. 
Du må få vurdert omfanget av skadene/feil/mangler. 
En god bilforsikring inneholder og juridisk hjelp, mot en egenandel. 

Anonymkode: 48173...8b3

Skrevet

Ny forbrukerkjøpslov gir selger kun rett til å enten reparere eller gi nytt produkt én gang per kjøp. Dette gjelder også feil av forskjellig art. Merk at selger kan ha rett på flere retteforsøk hvis det er rimelig. 

Ny forbrukerkjøpslov sier en har rett på låneprodukt hvis fraværet av tingen vil føre til vesentlig ulempe, og om et låneprodukt er rimelig sett i forhold til ditt behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Hvis du har behov for tingen, og selgeren ikke tilbyr et låneprodukt, kan du kreve utgiftene til å leie et låneprodukt erstattet. Husk å begrenset kostnadene dine mest mulig.  

Sjekk også forsikringen, du kan ha leiebildekning som del av kasko forsikring. Det kan gjerne være enklere og raskere enn fra bilselger eller verksted.

https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/

https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjop/hva-kan-kreves-ved-reklamasjon-bil

AnonymBruker
Skrevet

Er problemene du har med bilen ting som dekkes av garantien? Du bør jo sørge for å få meldt inn alle slike problemer via merkeverksted og få det fikset før garantien utløper. Nybilgarantien er det jo bilprodusenten som gir og dette tas da via merkeverksted.

Anonymkode: fb491...2c6

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha rett til leiebil av forhandleren hvis reparasjon tar unødvendig lang tid og du er avhengig av bil. Dessverre ser man at  ofte så får man ikke dette av forhandleren i likevel, spesielt hvis det kun er snakk om mindre reparasjoner som ikke tar lang tid. 
Ofte ser man at forhandleren kaster dette problemet over på at kunden må kontakte forsikringen for dekning av både leiebil og veihjelp. 

De flest bil forsikringer dekker ikke leiebil med mindre man har en skade som dekkes av forsikringen. Hvis du har dekning for leiebil i forsikringen må du lese i forsikringspapirene dine om dette gjelder selv om du ikke har skade som er dekket. Veihjelp dekningen gir deg dekning for å komme deg hjem der og da. Det vil si, rimligste alternativ fra hvor uhellet skjer og hjem til bostedsadresse.

Jeg hadde kontaktet forhandler/der jeg kjøpte bilen, og lagt fram at du er avhengig av bil, at det nå har vært flere tilfeller med feil og du har stått uten. Og nå er det kritisk at du har en bil til bilen din er ferdig reparert, nettopp fordi du må på jobb og fordi du etter hvert skal på bilferie. Spør om de dekker leiebil eller kompenserer deg for utgifter du får ved å stå uten bil enda engang. 

Anonymkode: f0670...16d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...