Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har sett denne? Den bygger på en romanserie av Erik Axl Sund, som egentlig er to svensker som heter Jerker Eriksson og Håkan Axlander Sundquist. Jeg har ikke lest bøkene, men jeg så nettopp ferdig TV-serien.

Kort fortalt: Jeg likte serien og fulgte spent med på utviklingen. I siste episode ventet jeg en oppklaring, en forløsning, den "rettferdigheten" vi vanligvis får i en krim. Jeg ble skuffet og ikke minst forvirret. Men etter å ha sovet på det, falt bitene på plass, og slutten ble ikke bare god, den ble også uhyggelig. Dette var bare første sesong, så det kommer mer.

Her er min tolkning – og det er godt mulig at jeg var litt treig som ikke skjønte det med en gang:

Spoiler

Sophia Craven har vært Victorias psykiater. Victoria, som hun kjenner ut og inn gjennom utallige terapitimer, er antakelig død, og Sophia sitter igjen med et tonn av skyldfølelse. Hun identifiserer seg med sin tidligere klient og hevner seg på vegne av henne. Hun har en like splittet personlighet som menneskene hun prøver å behandle, og det er åpenbart flere mennesker å hevne seg på. Dette er ikke over.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Pawn Hearts skrev (21 minutter siden):

Noen som har sett denne? Den bygger på en romanserie av Erik Axl Sund, som egentlig er to svensker som heter Jerker Eriksson og Håkan Axlander Sundquist. Jeg har ikke lest bøkene, men jeg så nettopp ferdig TV-serien.

Kort fortalt: Jeg likte serien og fulgte spent med på utviklingen. I siste episode ventet jeg en oppklaring, en forløsning, den "rettferdigheten" vi vanligvis får i en krim. Jeg ble skuffet og ikke minst forvirret. Men etter å ha sovet på det, falt bitene på plass, og slutten ble ikke bare god, den ble også uhyggelig. Dette var bare første sesong, så det kommer mer.

Her er min tolkning – og det er godt mulig at jeg var litt treig som ikke skjønte det med en gang:

Skjul innhold

Sophia Craven har vært Victorias psykiater. Victoria, som hun kjenner ut og inn gjennom utallige terapitimer, er antakelig død, og Sophia sitter igjen med et tonn av skyldfølelse. Hun identifiserer seg med sin tidligere klient og hevner seg på vegne av henne. Hun har en like splittet personlighet som menneskene hun prøver å behandle, og det er åpenbart flere mennesker å hevne seg på. Dette er ikke over.

Spoiler

Du har nesten rett 🙂 

• 4 uker senere...
Skrevet
Pawn Hearts skrev (På 7.7.2025 den 23.13):

Vis skjult innhold

...

Spoiler

Jeg så de to siste episodene i går (onsdag), og tolket det litt forskjellig fra deg. Jeg mener at Sophia Craven og Victoria er en og samme person. Hun ble misbrukt i ung alder av sin far og hans venner, og er ute etter hevn. Hun vet hva hennes far og hans venner holder på med, og hun bruker de døde asylsøkerne for å gi politiet et hint om hvem som står bak. Men politiet klarer ikke å samle trådene, og Sophia/Victoria tar saken i egne hender.

Skal bli interessant å se hvordan sesong 2 blir, og om vi får svar på alle spørsmål.  👮‍♀️

Skrevet

Jeg så den i går, spennende og litt nifs. Håper vi slipper å vente så lenge før sesong 2 kommer :jepp:

Skrevet

Jammen godt å høre at det kommer en sesong til, for slutten skjønte jeg ikke stort av… det var jo ingen slutt, så jeg ble bare irritert. Men serien var såpass spennende (om enn snål) at jeg vil se mer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...