Gjest Elfrida Skrevet 20. mars 2006 #21 Skrevet 20. mars 2006 (endret) Jeg liker ikke innvandrere. Men jeg er ikke rasist. ← Er det bare innvandrere til Norge du ikke liker? Eller liker du ikke invandrere til andre land heller? Norske innvandrere i Spania for eksempel? Liker du ikke min amerikanske venn som har innvandret til Norge? Han er egentlig ganske så ålreit hvis du tar deg litt tid til å prate med ham nemlig. Endret 20. mars 2006 av Elfrida
aline Skrevet 20. mars 2006 #22 Skrevet 20. mars 2006 Hvorfor er det politisk ukorekt og være rasistisk? Ellers kan jeg hate hvem jeg vil. Jeg kan mislike naboen bare på grunn av at han ikke klarer lukke søppelspannet igjen, jeg kan hate kassadama på rimi fordi hun ga meg ti kroner for lite igjen. Men er det en mørkhudet person fra et annet land blir man kaldt rasist. Det kan være mange grunner til at man misliker mørkhudete. Ofte drar man alle over en kam, man generaliserer, og mange av meningene man kommer med er totalt blottet for inteligens. Men hvorfor er dette så ille? Burde ikke de som ikke liker mørkhudete fra andre land få lov til dette? ← det er en stor forskjell på å hate naboen pga noe naboen gjør, og kassadama fordi hun gjorde noe galt mot deg, en det er å hate noen kun pga fargen på huden deres. det blir det samme som at du skulle hatet alle naboene dine og alle andre naboer i verden fordi en eller noen naboer ikke klarte å lukke søppelspannet, eller at man skulle hate alle kassadamer kun fordi man en gang eller to har opplevd noen kassadamer som ga igjen for lite. klart man kan få lov, så lenge man ikke skader eller plager andre med det, vil man være dum har man lov til det! nå ville jeg synes lite om folk som hater alle nordlendinger bare fordi de er nordlendinger også jeg da, rett og slett fordi jeg ikke har noe til overs for generalisering og det å ikke gidde, makte eller evne å sette seg nok inn i ting til å forstå at generalisering ALDRI blir riktig. jeg er f.eks ikke fryktelig begeistret for noen amerikanere, pga måten de oppfører seg på, er oppdratt og tenker. men jeg fatter jo likevel at ikke alle amerikanere er slik, så jeg løper jo ikke rundt å hater alle amerikanere av den grunn. og jeg vil aldri akseptere hat mot grupper av mennesker uansett, fordi jeg i utgangspunktet synes hat er noe veldig sterkt, skadelig og en veldig personlig følelse. det som gjerne viser hvor tåpelig det er, er jo at dersom en rassist kjenner en mørkhudet, så fortsetter h*n å hate alle mørkhudede, BORTSETT FRA DEN/DE DE KJENNER... for DE er jo ålreite... også fatter de likevel ikke at generalisering ikke funker.
Gjest tja Skrevet 20. mars 2006 #23 Skrevet 20. mars 2006 Hvorfor er det politisk ukorekt og være rasistisk? Ellers kan jeg hate hvem jeg vil. Jeg kan mislike naboen bare på grunn av at han ikke klarer lukke søppelspannet igjen, jeg kan hate kassadama på rimi fordi hun ga meg ti kroner for lite igjen. Men er det en mørkhudet person fra et annet land blir man kaldt rasist. Det kan være mange grunner til at man misliker mørkhudete. Ofte drar man alle over en kam, man generaliserer, og mange av meningene man kommer med er totalt blottet for inteligens. Men hvorfor er dette så ille? Burde ikke de som ikke liker mørkhudete fra andre land få lov til dette? ← Mulig jeg er rar, men jeg hater ikke kassadamen på butikken min fordi hun ga igjen for lite penger, jeg hater heller ikke naboen min fordi de gjør noe jeg ikke liker. Irritert kan jeg bli, men hate blir litt sterkt. Du kan godt bli irritert på en utlending, men du trenger ikke å være irritert på alle utlendinger pga. den ene. Og du trenger ikke like alle her i verden, men å hate blir noe helt annet.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mars 2006 #24 Skrevet 20. mars 2006 Du kan hate naboen din fordi han bråker om natta, og du kan hate kassedama på RIMI fordi hun er sur og uhøflig, men du hater vel ikke alle naboene dine pga den ene, og du hater sikkert ikke alle kassadamer heller på grunn av den ene. Derfor blir det egentlig litt feil å hate innvandrere generelt, fordi noen av dem er helt udugelige og har dårlig tilpasningsevne.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mars 2006 #25 Skrevet 20. mars 2006 Vil gjerne at du besvarer spørsmålet mitt ← Trådstarter har vel egentlig ikke sagt at h*n selv misliker eller hater noe på grunn av hudfarge eller at de er innvandrere. H*n stiller et generelt spørsmål.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mars 2006 #26 Skrevet 20. mars 2006 Jeg mislikte alle muslimer/uddiser som de så fint kalles helt til jeg traff naboene til min kammerat, de er de eneste utlendingene som ikke har prøvd å pule skjønner dere! Så det er ikke rart folk blir litt skeptiske.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #27 Skrevet 20. mars 2006 Jeg synes det er ulogisk å hate mennesker man ikke kjenner. Det er nettopp det man gjør når man generaliserer. At du ikke liker en bestemt "innvandrer" fordi h*n har gjort deg noe, synes jeg er helt legitimt. Men å hate alle pga enkeltindivider er latterlig. (Towelie: hater du alle muslimer bortsett fra naboene til kameraten din? Skjønte ikke helt innlegget ditt.)
hecuba Skrevet 20. mars 2006 #28 Skrevet 20. mars 2006 (endret) Det blir ikke det samme å "hate" naboen som å "hate" alle invandrere eller mørkhudede. Naboen din eller andre folk man misliker vet man gjerne noe om, og det er som regel en grunn til at man misliker dem. Du er fri til å tenke hva du vil, men om du skulle gått rundt og åpenbart vist hat mot invandrere(eller mørkhudede) i dagens samfunn, ville det blitt kaos. Derfor tror jeg det er politisk ukorrekt. Tenk om blondiner nektet å jobbe med brunetter, eller feite folk nektet å ansette eller jobbe med tynne folk og omvendt fordi de hatet hverandre. Høres ikke det ganske absurd ut? Alle folk med forskjellig størrelse, hudfarge, kjønn og utseende generelt må kunne komme overens til en viss grad for at samfunnet skulle fungere. Så det er vel strengt tatt ikke lurt å oppfordre til å hate, for hat fører ofte til handlinger. Ellers synes jeg at rasisme den typen ekstreme forhåndsdømminger er et tegn på lav intelligens. Det burde ikke være nødvendig å spørre om hvorfor det er galt å hate andre. Nå vet jeg ikke hva du legger i hat. Man er fri til å tenke hva man vil, og å være skeptiske til andre kulturer, men dersom man ikke klarer å komme overens med et menneske med en annen hudfarge, ville jeg ikke si at det var "utlendingen" det var noe galt med. Endret 20. mars 2006 av hecuba
Gjest Gjesta Skrevet 20. mars 2006 #29 Skrevet 20. mars 2006 Synes Mysan sa det fint jeg. Det er vel generelle menneskegrupper jeg unngår å bli veldig godt kjent med, men det finnes jo hederlige unntak. Mammaen min er adoptert. Da hun begynte å lete etter foreldrene sine fleipet vi om at "ja, det er vel typisk om de er bergensere!"... Og det var de... Men jeg liker de og jeg liker jo mange andre bergensere også, men noen er altså noe slitsomme. Sliter med mange nordlendinger også, selvom jeg kjenner mange hyggelige folk fra nord. Bestevenninnen min er afrikaner og jeg kjenner mange afrikanere og andre fra forskjellige kulturer - men målet her i livet er ikke å gifte seg med en fra et annet land for det. Jeg har ikke noe imot de, men jeg ser vel mer problemer enn positive aspekter ved å gifte seg med noen som har en helt annen kultur. Når det gjelder hat: Hvis vi snakker Hitler, Mao, Stalin - da snakker vi. Dette er folk man kan hate for sine handlinger, men å hate en gruppe fordi noen i gruppen har vært teite blir litt drøyt. Dog må jeg vil kunne påstå at jhvis jeg hater noen grupper må det være f.eks. nazister, det er en gruppe jeg har lite til overs for. Mulig enkeltnazister er trivelige folk, men det de står for blir for drøyt. Dog har jeg ikke konkludert med at jeg hater nazister heller
Amanlis Skrevet 20. mars 2006 #30 Skrevet 20. mars 2006 Folk velger ikke hudfarge selv, så om du skulle mislike noen på grunn av hudfargen så sier det seg selv at det er urimelig. ←
Gjest gjesta Skrevet 20. mars 2006 #31 Skrevet 20. mars 2006 Gi meg 1 god grunn til at du skulle mislike datteren min på 7 år!! ← Dette spørsmålet du mener? Jeg kjenner ikke datteren din. Så hvorfor noen skulle hate henne vet jeg ikke. Jeg spurte på generelt grunnlag. Dette er en diskusjon på generelt grunnlag. Jeg ser ingen grunn til at du skal ta det personlig. Men hvorfor er det galt og hate noen, men ikke andre? Det var spørsmålet mitt. Hva jeg mener vet du svært lite om. Kanskje mine barn faktisk er mørke i huden de og?
Gjest Gjesta Skrevet 20. mars 2006 #32 Skrevet 20. mars 2006 Tråden er ryddet for personangrep. Phobia -mod
Gjest Gamle Alex Skrevet 20. mars 2006 #33 Skrevet 20. mars 2006 Ja de tkan godt være. Hvorfor jeg tar det personlig. Vel det er vel fordi vi ofte har merket slikt hat på kroppen. Folk som kun ser hudfarge og derfor tenker alt mulig rart, uten og faktisk tenke på at mange av de som er mørkhudet mange ganger er mer norske en hvite
Gjest Havcard Skrevet 20. mars 2006 #34 Skrevet 20. mars 2006 Jeg missliker innvandrerene i nabolaget mitt fordi de mater kattene og da driter kattene i hagen vår enda mer. De bruker trygden på å mate katter! Men jag hadde sikkert misslikt andre folk om de matet kattene. Innvandrerene synst sikkret synd på de stakkars fete, late kattene som ligger utenfor viduene og får mat uten og engang måtte be om det.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #35 Skrevet 20. mars 2006 Der jeg bodde før ble det så mange utenlendinger som leide etterhvert. Det mislikte jeg sterkt. Ble ikke noe trivelig å bo der lenger. De like ikke å ha det pent og ryddig rundt seg. Søppel og rot. Og vinduene hang det laken på halv tolv som gardiner. Unger som bråkte til langt på kveld. Og foreldrene krangla og skrek. Somaliere er fæle til prate veldig høyt. Solgte leiligheten og flytta derfra. Kjøpte meg ny leilighet i et nytt boåmråde. Trodde endelig at det skulle bli fred. For her var det ikke utleie leiligheter.Trodde jeg. Men så viser det seg at boligkontoret har kjøpt 3-4 leilihheter her. S rett over meg flyttet det inn to voksne med tre småbarn og det er et leven uten like. Unger som løper og tamper over gulvet. Mannen kjefter på kona og kona kjefter på unga. Har vært å sagt fra noen ganger,men de er joselvfølgelig ikke noe flinke i norsk. Synes det er utrolig at en utenlandsk famile kan få leie en så ny flott bolig som koster ca.1,7 mill. Har hørt om norske som ikke er i nærheten av å få leie noe i den prisklassen. Nei,det er neimen ikke rart en for i mot dem. På bussen er de ofte jeg og kanske en annen som er norsk,resten er svarte. Blir jobare verre og verre det her. Har snakket med mange andre og de er drittlei utenlendinger de og.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #36 Skrevet 20. mars 2006 På bussen er de ofte jeg og kanske en annen som er norsk,resten er svarte. Blir jobare verre og verre det her. ← Ja, tenk at de kjører kollektivt og ikke har egne biler! Det er grusomt!
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #37 Skrevet 20. mars 2006 Men hvorfor er det galt og hate noen, men ikke andre? Det var spørsmålet mitt. ← Jeg misliker ordet hate, for det er veldig sterkt. Men det er greit å mislike hvem som helst, så lenge man har et grunnlag for det. At de er mørke i huden er ikke et grunnlag. (I beste fall et tynt grunnlag.)
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #38 Skrevet 20. mars 2006 Ja, tenk at de kjører kollektivt og ikke har egne biler! Det er grusomt! ← Var jo ikkke akkurat det jeg mente da,men du prøver sikkert å være morsom. Det er så mange av dem her at nå må det ta slutt. Send hjem de kriminelle og de som ikke kan oppføre seg som folk. Vet det er mange norske som er kriminelle og,men det får vi kke gjort så mye med. Utlendingene som har fått lov til å bli her burde jo vært kjempeglade for å få komme hit i landet,så da for dem jaggu oppføre seg og.
aline Skrevet 20. mars 2006 #39 Skrevet 20. mars 2006 Var jo ikkke akkurat det jeg mente da,men du prøver sikkert å være morsom. Det er så mange av dem her at nå må det ta slutt. Send hjem de kriminelle og de som ikke kan oppføre seg som folk. Vet det er mange norske som er kriminelle og,men det får vi kke gjort så mye med. Utlendingene som har fått lov til å bli her burde jo vært kjempeglade for å få komme hit i landet,så da for dem jaggu oppføre seg og. ← og du er sikker på at ikke mange av de mørkhudede du ser på bussen faktisk er født i norge, oppvokst i norge og har norsk statsborgerskap og ikke noe tilknytning til noe annet land? hvis disse er kriminelle, hvor sender vi dem da? til hjemlandet til besteforeldrene? hvor er logikken i det?
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #40 Skrevet 20. mars 2006 og du er sikker på at ikke mange av de mørkhudede du ser på bussen faktisk er født i norge, oppvokst i norge og har norsk statsborgerskap og ikke noe tilknytning til noe annet land? hvis disse er kriminelle, hvor sender vi dem da? til hjemlandet til besteforeldrene? hvor er logikken i det? ← Ut med dem uansett. Hvis de ikke kan oppføre seg er min mening. Men er de født her så går nok ikke det. men skulle ønske. Stort sett bare negativt med dem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå