Gjest gjest1 Skrevet 21. mars 2006 #61 Skrevet 21. mars 2006 hvorfor er det ille med personangrep? Kan ikke alle bare "hate" hvem vi vil, også degl? ← Touche
aline Skrevet 21. mars 2006 #62 Skrevet 21. mars 2006 personlig synes jeg ikke det er ok å hate eller misslike noen kun pga at de kan puttes i en gruppe. og uten at jeg mener at mørkhudede/fargede (siden det sjelden er innvandrere som svensker og engelskmenn folk mener når de missliker innvandrere) er svakere en hvite, så stiller likevel lett gruppen mørkhudede/fargede som en svakere gruppe en hvite nordlenninger f.eks. hvorfor? vel, de er i ett nytt land, det er ikke deres hjemland, alt er annerledes en de er vant til, det kan være vanskeligere å snakke for seg selv, stå opp for gruppen når man i utgangspunktet er den nyeste i gjengen. mange kommer fra tragiske bakgrunner og har lite eller ingenting her, noe som vel lett kan gjøre at man faktisk FØLER den følelsens om blir nevnt av rassister, at man skal jaggu bare være takknemlig for at de får være her, de får pent oppføre seg som vi vil. det er også en gruppe mennesker som ALLTID har blitt hakket på og sett ned på av hvite, selv om det er mange sterke og selv om mange sikkert har blitt sterkere iforhold til nettop det, så BLIR det lett en negativ følelse av det tror jeg. som gruppe, ikke som enkeltindivid. men det er kun mine synsinger om det.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #63 Skrevet 21. mars 2006 Jeg synes ikke det. Jeg ser på rasisme som noe dumt og totalt blottet for inteligens som jeg skrev i åpningsinnlegget. Men mange misliker så mange og hater invandrere spesielt. Da blir det ropt opp i meda om rasisme. Men alle andre virker det som det er greit og hate. ← Det sier du strengt talt ikke. Du sier mange meninger er generalisering og totalt blottet for intelligens. Har du forresten fått med deg noen av argumentene om hvorfor det ikke er greit å hate invandrere kontra naboen? Det virke ikke slik siden du gjentar deg selv og ikke argumenterer...
Gjest Pjusk Skrevet 21. mars 2006 #64 Skrevet 21. mars 2006 det er en stor forskjell på å hate naboen pga noe naboen gjør, og kassadama fordi hun gjorde noe galt mot deg, en det er å hate noen kun pga fargen på huden deres. det blir det samme som at du skulle hatet alle naboene dine og alle andre naboer i verden fordi en eller noen naboer ikke klarte å lukke søppelspannet, eller at man skulle hate alle kassadamer kun fordi man en gang eller to har opplevd noen kassadamer som ga igjen for lite. klart man kan få lov, så lenge man ikke skader eller plager andre med det, vil man være dum har man lov til det! nå ville jeg synes lite om folk som hater alle nordlendinger bare fordi de er nordlendinger også jeg da, rett og slett fordi jeg ikke har noe til overs for generalisering og det å ikke gidde, makte eller evne å sette seg nok inn i ting til å forstå at generalisering ALDRI blir riktig. jeg er f.eks ikke fryktelig begeistret for noen amerikanere, pga måten de oppfører seg på, er oppdratt og tenker. men jeg fatter jo likevel at ikke alle amerikanere er slik, så jeg løper jo ikke rundt å hater alle amerikanere av den grunn. og jeg vil aldri akseptere hat mot grupper av mennesker uansett, fordi jeg i utgangspunktet synes hat er noe veldig sterkt, skadelig og en veldig personlig følelse. det som gjerne viser hvor tåpelig det er, er jo at dersom en rassist kjenner en mørkhudet, så fortsetter h*n å hate alle mørkhudede, BORTSETT FRA DEN/DE DE KJENNER... for DE er jo ålreite... også fatter de likevel ikke at generalisering ikke funker. ← "Måtte" sitere hele innlegget ditt; Veldig enig! Og jeg sier som Kosemose: Jeg er også skeptisk til mennesker som bruker ordet hat i sammenhenger som trådstarter beskriver.
Gjest Pjusk Skrevet 21. mars 2006 #65 Skrevet 21. mars 2006 Men jeg synes det er slik i samfunnet i dag at det er lov å mislike og hate alle, bortsett fra invandrere eller mørkhudete. (....) Hvorfor er det værre og hate invandrere enn andre? ← Hvis jeg hører noen si: "Jeg hater alle bergensere" "Jeg hater alle utlendinger" "Jeg hater alle over 60" "Jeg hater alle som har en annen seksuell legning enn meg" "Jeg hater barn" "Jeg hater alle naboer..." osv. - så synes jeg alle utsagnene er akkurat like stupide. At personen hater utlendinger ville ikke blitt vekltalagt som mer ulovlig eller politisk ukorrekt.
Gjest gjesta Skrevet 21. mars 2006 #66 Skrevet 21. mars 2006 Det sier du strengt talt ikke. Du sier mange meninger er generalisering og totalt blottet for intelligens. Har du forresten fått med deg noen av argumentene om hvorfor det ikke er greit å hate invandrere kontra naboen? Det virke ikke slik siden du gjentar deg selv og ikke argumenterer... ← Problemet her er jo at det ikke er så mye og argumentere om og mot. Alle er jo egentlig enig. Så da må jeg bare kaste inn håndkleet og si som sant er: jeg har ikke noe å tilføye.
Abr@xas Skrevet 21. mars 2006 #67 Skrevet 21. mars 2006 Jeg stiller spørsmålstegn ved hvordan noen kan si at de hater noen (som er et svært sterkt ord!) kun p.g.a hudfargen. Kanskje man misliker en person med en annen hudfarge enn en selv p.g.a noe som ikke har med hudfargen å gjøre, men det bør jo ikke være grunnlag for å slå alle over èn kam og hate (eller mislike) alle med en annen hudfarge enn dem selv.
Gjest gjesta Skrevet 21. mars 2006 #68 Skrevet 21. mars 2006 (endret) Jeg er livredd når jeg møter en mørkhudet ute på kvelden. Men ikke fullt så redd når jeg møter en hvit på kvelden. Kan ikke for det. Hører såmye om voldtekter osv.. Trist at noen innvandrere ødelegger for alle, for det skaper fremmedfrykt.. Merker at noenganger hater jeg innvandrere.. For jeg er så redd. Endret 21. mars 2006 av Epica
Gjest Gamle Alex Skrevet 21. mars 2006 #69 Skrevet 21. mars 2006 Men Epica, hvordan vet du at den med mørk hud er innvandrer og ikke heter Ole og er født på Frogner?
Gjest gjesta Skrevet 21. mars 2006 #70 Skrevet 21. mars 2006 Men Epica, hvordan vet du at den med mørk hud er innvandrer og ikke heter Ole og er født på Frogner? ← Jeg vet nok ikke det Så det ble feil å si at jeg er redd for innvandrere. Er nok redd uansett
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #71 Skrevet 21. mars 2006 Du er redd for alle som har vært ute litt mer i sola enn deg selv altså, Epica. Hva med å bli kjent med en av "dem" og se hva som skjer!
Gjest gjesta Skrevet 21. mars 2006 #73 Skrevet 21. mars 2006 Du er redd for alle som har vært ute litt mer i sola enn deg selv altså, Epica. Hva med å bli kjent med en av "dem" og se hva som skjer! ← Kjenner endel som er mørke i huden
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #74 Skrevet 21. mars 2006 Kjenner endel som er mørke i huden ← Og du blir da livredd hvis du møter en av disse ute på kvelden?
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #75 Skrevet 21. mars 2006 Mange reagerer på ordet hate. Det kunne like gjerne vært byttet med mislike for min del, da jeg ikke hater eller misliker så mange. Men jeg synes det er slik i samfunnet i dag at det er lov å mislike og hate alle, bortsett fra invandrere eller mørkhudete. Hvorfor er det slik? Er det bedre å mislike noen enn andre? Jeg synes ikke det. Jeg ser på rasisme som noe dumt og totalt blottet for inteligens som jeg skrev i åpningsinnlegget. Men mange misliker så mange og hater invandrere spesielt. Da blir det ropt opp i meda om rasisme. Men alle andre virker det som det er greit og hate. Hvorfor er det værre og hate invandrere enn andre? ← Er du selv utlending?
Gjest Gamle Alex Skrevet 21. mars 2006 #77 Skrevet 21. mars 2006 Er du selv utlending? ← Den var ikke pen. Tenk å utheve en annens skrivefeil med rødt for så å spørre om h*n ikke er norsk Kunne vært hvilkne som helst bruker her inne
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #78 Skrevet 21. mars 2006 Det er da ikke noe galt å være utlending.
hecuba Skrevet 21. mars 2006 #79 Skrevet 21. mars 2006 Den var ikke pen. Tenk å utheve en annens skrivefeil med rødt for så å spørre om h*n ikke er norsk Kunne vært hvilkne som helst bruker her inne ← Reagerte på dette jeg også. Det er da ikke noe galt å være utlending. ← Vi mener ikke det, men det hørtes virkelig ut som om det var negativt fra den som sa det, og da blir det galt.
Ciara Skrevet 21. mars 2006 #80 Skrevet 21. mars 2006 Problemet mitt med at folk sier de hater innvandrere er at de generaliserer. De må gjerne hate én bestemt innvandrer, eller én bestemt nordmann for den saks skyld. Men når man mener at en hel gruppe mennesker er verdt å hate, da er man dum etter min oppriktige mening. Når man mener at alle innvandrere har så mye felles at man kan ha samme mening om alle enkeltindividene, så er dette en grov undervurdering som ofte er basert på fremmedfrykt. Det er sjelden folk har like mange fordommer mot andre grupper eller generaliserer like mye. Det er kanskje ikke prinsipielt verre å hate innvandrere enn andre mennesker, men det er utrolig sjelden at andre grupper blir ofre for like mange fordommer. Ergo reagerer man ekstra kraftig når folk ser ned på innvandrere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå