KR-øst Skrevet 20. mars 2006 #41 Skrevet 20. mars 2006 Jeg tror at ordet HATE er veldig misbrukt. De fleste som skriver om å hate en kassadame eller å hate en nabo som gjør noe de misliker, har nok ingenting med hat å gjøre. Hat er noe som bygges opp over lengre tid. Dette er noe som verker i kroppen, og er veldig ødeleggende for ens egen sjelefred. De som lever i et konstant hat, vil etter vært komme i ubalanse med seg selv og sine omgivelser. Jeg tror ikke at det som er nevnt her i denne tråden dreier seg om reelt hat. Heldigvis har jeg aldri hatet noen, og tror neppe at jeg kommer til å gjøre det heller.
Gjest 2324 Skrevet 20. mars 2006 #42 Skrevet 20. mars 2006 Jaja, denne dagen trodde jeg ikke skulle komme, men here goes... Jeg er 100% enig med KR-øst!
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #43 Skrevet 20. mars 2006 Jeg er utlending selv, men født og oppvokst i norge. Jeg selv kan irritere meg over mange andre innvandrere og norske, men det betyr ikke at jeg hater dem. Når det gjelder somalere så har jeg ikke forstått meg på deres kultur. Ikke funnet ut en eneste positiv ting om dem. Kanskje fordi jeg ikke kjenner noen somalere, men dømt dem etter deres oppførsel, at de snakker veldig høyt og lukter røkelse, som de bruker på klærne sine.. , men det var feil av meg å dømme alle somalere. fordi jeg har sett somalske studenter som virkelig prøver å tilpasse seg i norge og det er ikke lett for dem og jeg ble overrasket. Vi må jo se tilbake til hvor de kommer fra, hvilke tradisjoner de har i landet sitt og hvor store kontraster det er mellom disse to landene. De "voksne" som kom til norge av en eller annen grunn, kunne jo ikke snakke norsk, ikke kjenne til norske verdier, norske regler - borettslagregler osv. De fleste har jo ikke gått på skole i somalia. Det blir akkurat det samme som en bonde fra 1900 tallet til en storby i år 2006. Se tilbake til 1970, da begynte pakistanere å komme til norge.De var velkommen av norske politikere, fordi norge trengte arbeidskraft til de drittjobbene norske ikke ville ha. Pakistanerne tok jobbene i oslo for å tjene penger og reiste opp norge.( Dette har selv Jens Stoltenberg sagt ). Det var da politikerne burde ha gjort noe!! Fått dem på skolen for å lære seg norsk, men de måtte lære det selv.. De måtte gå gjennom mye hat av de norske, fordi pakistanere oppførte seg som analfabeter som de ikke hadde noe kjennskap til norge,språk og norsk kultur. Idag finnes det pakistanere på stortinget i regjeringen, militæret, politiet, universitetet, blindern, leger, yrkesfag, nrk..you name it. Det finnes mange norske som hater dem, fordi dem har nådd så langt og det finnes norske som hater de innvandrerne som lever på sosialen. De fleste pakistanere har fått hatfulle brev, blikk og ting slengt på dørene, fordi det luktet mye hvitløk av maten de lagde for over 30 år siden, men idag er hvitløk ofte på norske tallerkner og norske på indiske restauranter. Hva kommer det av.. er det lov å utføre en hatfull handling til de ukjente først og deretter lære av det opp gjennom årene og elske det samme som ble hatet før. Det er da jeg blir frustrert til norsk tankegang. Alt tar sin tid og elsk den neste, som du selv vil at andre skal elske deg. Jeg tror på karma, det du gjør mot andre vil komme tilbake til deg.
aline Skrevet 20. mars 2006 #44 Skrevet 20. mars 2006 du sier veldig mye jeg er enig med deg i, men det du sier her: Hva kommer det av.. er det lov å utføre en hatfull handling til de ukjente først og deretter lære av det opp gjennom årene og elske det samme som ble hatet før. Det er da jeg blir frustrert til norsk tankegang. Alt tar sin tid og elsk den neste, som du selv vil at andre skal elske deg. Jeg tror på karma, det du gjør mot andre vil komme tilbake til deg. ← selvsagt er det lov å lære at man har tatt feil, det er jo supert når man går fra å hate noe, til å lære det å kjenne og bli trygg på det og dermed like det, til og med elske det. ikke noe kan vel være bedre en det? dessverre må ting læres, og det ukjente er gjerne skummelt og noe man har meninger om som ikke henger på greip. tar man da tak i det og lærer seg å kjenne disse fremmede tingene, og finner ut at man liker det, så må jo det være flott? det synes ihvertfall jeg. jeg støtter på ingen måte de dårlige handlingene som ble gjort først, men endringe til det bra støtter jeg på alle mulige måter. jeg tror forresten også på at det du gjør mot andre, vil komme tilbake til deg endag, og at du bør være mot andre slik du ønsker andre skal være mot deg. det er en god måte å leve på synes jeg.
Nita Skrevet 20. mars 2006 #45 Skrevet 20. mars 2006 Jeg tror på karma, det du gjør mot andre vil komme tilbake til deg. ←
Gjest Gjesta Skrevet 20. mars 2006 #46 Skrevet 20. mars 2006 Jeg er ikke rasist og hater generaliseringer, men jeg forstår alikevel hva du mener. Noen kan feks si "jeg hater nordlendinger" og så er det liksom "greit" og "morsomt". Men er det noe bedre å hate nordlendinger enn pakistanere? Det er vel det du spør om Neverland? ← Jeg synes det er det samme å "hate" nordlendinger som gruppe som det er å "hate" pakistanere, folk med grå bart eller alle som skarrer på r`en. Jeg liker ikke generalisering, men ser at jeg til tider generaliserer selv.
Within my guitar Skrevet 20. mars 2006 #47 Skrevet 20. mars 2006 Herregud, hater du virkelig så lett?? Pussig hvor lett du bruker ordet hate. Dette er et meget sterkt ord. Det liker mye mye mye dypere enn å mislike. Det er noe som bygger seg opp over lengre tid. Jøss, som folk misbruker det ordet. Greit nok at du sier at dette ikke er dine meninger, men bare et generelt spørsmål. Men hvorfor i alle dager spør du om noe sånt hvis du ikke mener det? Hat over innvandrere/rasisme og å hate kassadama på Rimi for en feil hun gjør, kan da vel umulig settes i sammenheng med hverandre? b.
Gjest Gjesta Skrevet 20. mars 2006 #48 Skrevet 20. mars 2006 (endret) within my guitar: Det er ikke alle som tolker uttrykket "å hate" like sterkt. Endret 20. mars 2006 av Violetta
Gjest gjest1 Skrevet 20. mars 2006 #49 Skrevet 20. mars 2006 Der jeg bodde før ble det så mange utenlendinger som leide etterhvert. Det mislikte jeg sterkt. Ble ikke noe trivelig å bo der lenger. De like ikke å ha det pent og ryddig rundt seg. Søppel og rot. Og vinduene hang det laken på halv tolv som gardiner. Unger som bråkte til langt på kveld. Og foreldrene krangla og skrek. Somaliere er fæle til prate veldig høyt. Solgte leiligheten og flytta derfra. Kjøpte meg ny leilighet i et nytt boåmråde. Trodde endelig at det skulle bli fred. For her var det ikke utleie leiligheter.Trodde jeg. Men så viser det seg at boligkontoret har kjøpt 3-4 leilihheter her. S rett over meg flyttet det inn to voksne med tre småbarn og det er et leven uten like. Unger som løper og tamper over gulvet. Mannen kjefter på kona og kona kjefter på unga. Har vært å sagt fra noen ganger,men de er joselvfølgelig ikke noe flinke i norsk. Synes det er utrolig at en utenlandsk famile kan få leie en så ny flott bolig som koster ca.1,7 mill. Har hørt om norske som ikke er i nærheten av å få leie noe i den prisklassen. Nei,det er neimen ikke rart en for i mot dem. På bussen er de ofte jeg og kanske en annen som er norsk,resten er svarte. Blir jobare verre og verre det her. Har snakket med mange andre og de er drittlei utenlendinger de og. ← Dette er trist å lese, rett og slett.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #50 Skrevet 20. mars 2006 Dette er trist å lese, rett og slett. ← Ja,ikke sant. Jævlig at det har blitt så ille.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mars 2006 #51 Skrevet 20. mars 2006 Ja,ikke sant. Jævlig at det har blitt så ille. ← Ja, det er jævlig hvor uvitende og fordømmende mennesker er her i liksom opplyste Norge..
Gjest Gjesta Skrevet 20. mars 2006 #52 Skrevet 20. mars 2006 Folk velger ikke hudfarge selv, så om du skulle mislike noen på grunn av hudfargen så sier det seg selv at det er urimelig. ← Enig. Enkelt og greit sagt.
Gjest gjesta Skrevet 21. mars 2006 #53 Skrevet 21. mars 2006 Greit nok at du sier at dette ikke er dine meninger, men bare et generelt spørsmål. Men hvorfor i alle dager spør du om noe sånt hvis du ikke mener det? ← Trenger man virkelig mene alt man lager en debatt om? Beklager, men da tok jeg feil. Jeg trodde dette var et nettsted man kunne diskutere det meste, og ikke bare sine egne meninger.
Gjest Gjesta Skrevet 21. mars 2006 #54 Skrevet 21. mars 2006 Hvorfor er det politisk ukorekt og være rasistisk? Ellers kan jeg hate hvem jeg vil. Jeg kan mislike naboen bare på grunn av at han ikke klarer lukke søppelspannet igjen, jeg kan hate kassadama på rimi fordi hun ga meg ti kroner for lite igjen. Men er det en mørkhudet person fra et annet land blir man kaldt rasist. Det kan være mange grunner til at man misliker mørkhudete. Ofte drar man alle over en kam, man generaliserer, og mange av meningene man kommer med er totalt blottet for inteligens. Men hvorfor er dette så ille? Burde ikke de som ikke liker mørkhudete fra andre land få lov til dette? ← Jeg syns hat er et veldig sterkt ord og blir skeptisk til mennesker som hater over en lav sko. Spesielt hvis det dreier seg om en diffus gruppe (eks å "hate innvandrere, lærere, kristne, menn, småbarnsmødre") . Hat er ganske personlig og jeg tviler på at hele innvandrergruppen har gjort deg personlig noe som gir deg grunn til å hate hver enkelt av dem. Jeg blir også veldig skeptisk til folk som hater kassadama på Rimi fordi hun ga ti kr for lite igjen. Syns heller ikke det er greit å misslike en hel gruppe. Grupper består av enkeltindivider. Det er helt greit for meg om du missliker de innvandrerne du har møtt på din vei, men å misslike mennesker du aldri har hatt befatning med og som du ikke aner hvem er, det blir for snevert for meg. Men hvis du f.eks. sier at du er generelt skeptisk til økt innvandring, eller du mener at innvandrere må integreres bedre i det norske samfunnet, etc så har jeg ingen problem med det. Det ser jeg ikke på som rasisme.
Gjest Gamle Alex Skrevet 21. mars 2006 #55 Skrevet 21. mars 2006 Ut med dem uansett. Hvis de ikke kan oppføre seg er min mening. Men er de født her så går nok ikke det. men skulle ønske. Stort sett bare negativt med dem. ← Hvem er De? pakistanere, Hinduer, budister, somaliere, tyrkere, mørkhudede født i Norge, adopterte barn? Hvem i huleste er De?
Floja Felíz Skrevet 21. mars 2006 #56 Skrevet 21. mars 2006 (endret) Der jeg bodde før ble det så mange utenlendinger som leide etterhvert. Det mislikte jeg sterkt. Ble ikke noe trivelig å bo der lenger. De like ikke å ha det pent og ryddig rundt seg. Nei,det er neimen ikke rart en for i mot dem. På bussen er de ofte jeg og kanske en annen som er norsk,resten er svarte. Blir jobare verre og verre det her. Har snakket med mange andre og de er drittlei utenlendinger de og. ← Vet du at alle utlendinger ikke liker å ha det pent og ryddig rundt seg fordi disse rotet? Jeg vet om mange nordmenn som ikk ebryr seg om hverken hygiene eller orden jeg. Betyr det at alle nordmenn er uhygieniske griser? Ser at du har fått samme kommentaren før her, men jeg må bare si det igjen; hvordan vet du at alle de "svarte" på bussen er utlendinger??? Snakk om å være fanget i fortiden!!! Ut med dem uansett. Hvis de ikke kan oppføre seg er min mening. Men er de født her så går nok ikke det. men skulle ønske. Stort sett bare negativt med dem. ← Da må vi jo hive ut alle som er kriminelle da, hvis vi skal hive ut de mørkhudede kriminelle samme hvilken nasjonalitet de har! Men hvor skal vi sende dem?? Lage vårt eget lille "Australia"? within my guitar: Det er ikke alle som tolker uttrykket "å hate" like sterkt. ← Enig i at det er noe annet når man sier f.eks "jeg hater kjøttkaker", men hvis man setter det foran "naboen" eller "innvandrere" eller andre betegnelser på medmennesker så blir det noe ganske annet synes jeg... Da er det ikke mye rom for tolkning. Man sier rett og slett ikke at man hater noen hvis man bare irriterer seg litt over noe de gjør. Endret pga trykkleif... Endret 21. mars 2006 av Floja Felíz
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #57 Skrevet 21. mars 2006 Trenger man virkelig mene alt man lager en debatt om? Beklager, men da tok jeg feil. Jeg trodde dette var et nettsted man kunne diskutere det meste, og ikke bare sine egne meninger. ← Hva mener du da? I denne debatten?
Gjest gjesta Skrevet 21. mars 2006 #58 Skrevet 21. mars 2006 Hva mener du da? I denne debatten? ← sukk dette var et svar til hun som spurte om det. Ok?
Gjest gjesta Skrevet 21. mars 2006 #59 Skrevet 21. mars 2006 Mange reagerer på ordet hate. Det kunne like gjerne vært byttet med mislike for min del, da jeg ikke hater eller misliker så mange. Men jeg synes det er slik i samfunnet i dag at det er lov å mislike og hate alle, bortsett fra invandrere eller mørkhudete. Hvorfor er det slik? Er det bedre å mislike noen enn andre? Jeg synes ikke det. Jeg ser på rasisme som noe dumt og totalt blottet for inteligens som jeg skrev i åpningsinnlegget. Men mange misliker så mange og hater invandrere spesielt. Da blir det ropt opp i meda om rasisme. Men alle andre virker det som det er greit og hate. Hvorfor er det værre og hate invandrere enn andre?
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #60 Skrevet 21. mars 2006 sukk dette var et svar til hun som spurte om det. Ok? ← Hvis du skal lage en spennende debatt må du jo bidra litt selv da...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå