matdos Skrevet 7. juli #1 Skrevet 7. juli Hei, Jeg ser mange ledige stillinger innenfor konsulent eller rådgiver i bank eller forsikring, men hva med noe så dagligdags som privatøkonomi? Jeg kan se for meg at alt fra kunder i ett selskap til velstående mennesker som trenger hjelp med forvaltning. Mer spesifikt å rådgive private mennesker til forsikringsvalg og optimalisering, mobil-utgifter, strøm og lignende. Jeg har veldig lyst på en sånn type jobb. Hvor kan man finne slike stillinger hvis de finnes?
matdos Skrevet 7. juli Forfatter #3 Skrevet 7. juli Ja, det er også mye bra informasjon som influensere gir ut, men jeg ser mer etter ett yrke hvor man har ansvaret for utførelsen og forvaltningen. Gjerne en jobb via bank men jeg har ytterst få ganger sett slike stillinger utlyst
AnonymBruker Skrevet 7. juli #4 Skrevet 7. juli Mange med dårlig råd,trenger råd for å få privatøkonomi på rett kjøl. Men har ikke en krone til overs for å leie inn noen til slikt. Anonymkode: b7ccd...0d0
matdos Skrevet 7. juli Forfatter #5 Skrevet 7. juli (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Mange med dårlig råd,trenger råd for å få privatøkonomi på rett kjøl. Men har ikke en krone til overs for å leie inn noen til slikt. Anonymkode: b7ccd...0d0 et type oppdragsbasert arbeid jeg har funnet er som Verge for de i samfunnet som ikke kan ta egne fornuftige valg og er tilvalgt en verge Oppdragsgiver er Statsforvalteren Endret 7. juli av matdos
AnonymBruker Skrevet 8. juli #6 Skrevet 8. juli Rådgiving innen bank og forsikring er primært salgsjobber. Å få råd der er for de aller fleste av oss som å spørre en ansatt hos Power om råd i forbindelse med kjøp av en TV eller en vaskemaskin... De som har store økonomiske utfordringer mangler gjerne midler til å betale for slike gode tjenester. Vergemål som du kommer inn på er en HELT annen greie som inkluderer så voldsomt mye mer enn akkurat økonomiske aspekter. I andre enden av skalaen finner du et marked av velstående mennesker og økonomisk uavhengige mennesker. Vi snakker her gjerne om personer med mer enn 10-40 mill i fri tilgjengelig kapital. Her er utfordringene mer komplekse og spissede. F.eks. formueforvaltning, skatteplanlegging og generasjonsskifte/arv, og gjerne juridiske utfordringer. Personer i dette segmentet bruker gjerne fagpersoner fra ulike disipliner alt etter behov, men gjerne advokat eller et av de relativt få selskapene som har spesialisert seg på å tilby et bredt tilbud av slike tjenester (som f.eks formue.no). Så har du den store sekken med potensielle klienter som egentlig har klart seg økonomisk helt fint i livet, uten å være utpreget velstående. Disse er gjerne der de er i dag fordi de er relativt ressurssterke og gode på å orientere seg og søke informasjon selv. All informasjon finnes jo for dem som bryr seg om å lete og som evner å tolke dette riktig. De klarer seg egentlig helt fint selv, og er derfor et ganske marginalt marked. Bottom line: Du skal ha ganske høyt kompetansenivå og ikke minst høy tillit for å komme inn i og arbeide i en slik bransje. Anonymkode: 50717...55d 2
newman01 Skrevet 8. juli #7 Skrevet 8. juli Spørsmålet er egentlig hvem som er villig til å betale for en slik tjeneste. Og hva kan du tilby i motytelse for at noen skal fakturere etpar millioner for tjenesten du leverer? Forbrukerrådet har allerede en nettbasert tjeneste for å sjekke priser på forsikring, strøm, mobil og banktjenester. 1
matdos Skrevet 8. juli Forfatter #8 Skrevet 8. juli newman01 skrev (7 minutter siden): Spørsmålet er egentlig hvem som er villig til å betale for en slik tjeneste. Og hva kan du tilby i motytelse for at noen skal fakturere etpar millioner for tjenesten du leverer? Forbrukerrådet har allerede en nettbasert tjeneste for å sjekke priser på forsikring, strøm, mobil og banktjenester. Spørsmålet er akkurat det: hvilke selskaper eller oppdragsgivere ansetter/gir ut oppdragsbasert arbeid til slikt? det kan jo være alt fra rikinger som trenger en fulltidsansatt til andre som bare trenger noen timers jobb, som i ett oppdragsbasert arbeid
AnonymBruker Skrevet 8. juli #9 Skrevet 8. juli matdos skrev (27 minutter siden): Spørsmålet er akkurat det: hvilke selskaper eller oppdragsgivere ansetter/gir ut oppdragsbasert arbeid til slikt? det kan jo være alt fra rikinger som trenger en fulltidsansatt til andre som bare trenger noen timers jobb, som i ett oppdragsbasert arbeid Dette høres kanskje slemt ut, men er ikke ment slik. Hvis du ikke er fremoverlent og klarer å grave deg frem til denne nødvendige informasjonen, men bruker kvinneguiden for å få tips og guiding: er dette da noe for deg? Og som Newman spør om, og som du også må tenke over selv: Hva har du å bringe til torgs av kvalifikasjoner i denne sammenheng? Anonymkode: 50717...55d
AnonymBruker Skrevet 8. juli #10 Skrevet 8. juli Finnes masse gratis på youtube: The Money Guy Show - bra for de som forstår endel Dave ramsey - for de som er helt håpløse Caleb Hammer - for underholdning. Anonymkode: 2ac63...b2d
matdos Skrevet 8. juli Forfatter #11 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Finnes masse gratis på youtube: The Money Guy Show - bra for de som forstår endel Dave ramsey - for de som er helt håpløse Caleb Hammer - for underholdning. Anonymkode: 2ac63...b2d AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Dette høres kanskje slemt ut, men er ikke ment slik. Hvis du ikke er fremoverlent og klarer å grave deg frem til denne nødvendige informasjonen, men bruker kvinneguiden for å få tips og guiding: er dette da noe for deg? Og som Newman spør om, og som du også må tenke over selv: Hva har du å bringe til torgs av kvalifikasjoner i denne sammenheng? Anonymkode: 50717...55d Ikke undervurdér forumer! Forumer kan være gode kilder til informasjon, og det er fremoverlent å benytte seg av dette For å nevne noe så kom jeg tidlig inn i Bitcoin på 2010-tallet nettop pga fisking etter svar via forum. Et annet eksempel er oppdragsbasert arbeid via kommunen som man ikke ante eksisterte en gang. Du som kan veldig mye: Vet du om det finnes noe oppdragsbasert arbeid innenfor privatøkonomien til de som trenger det? Det kan være lettere psykisk utviklingshemmede som trenger forvaltningshjelp med sin privatøkonomi. Eller annet. Hva som helst Men mye gode svar i denne tråden er det ikke foreløpig (heller ikke dine svar = no offense). Ønsk meg lykke til
NoaideBiehtar Skrevet 8. juli #12 Skrevet 8. juli Verge via Statsforvalteren (ikke noe du kan leve av alene akkurat...). Økonomiveileder i NAV. Pengehjelpen.no Å hjelpe folk med å finne billigst mobilabonnementet etc er det nok vanskelig å tjene penger på, for folk må da betale ganske mye for slik konsulenthjelp. Besparelsen forsvarer ikke kostnaden.
matdos Skrevet 8. juli Forfatter #13 Skrevet 8. juli NoaideBiehtar skrev (Akkurat nå): Verge via Statsforvalteren (ikke noe du kan leve av alene akkurat...). Økonomiveileder i NAV. Pengehjelpen.no Å hjelpe folk med å finne billigst mobilabonnementet etc er det nok vanskelig å tjene penger på, for folk må da betale ganske mye for slik konsulenthjelp. Besparelsen forsvarer ikke kostnaden. Gode svar, takk. Noe fulltidsjobb er jeg ikke på utkikk etter: det har jeg en og en halv av fra før. Kun sidejobber
NoaideBiehtar Skrevet 8. juli #14 Skrevet 8. juli matdos skrev (22 minutter siden): Gode svar, takk. Noe fulltidsjobb er jeg ikke på utkikk etter: det har jeg en og en halv av fra før. Kun sidejobber Da kan du jo forsøke deg som verge hvertfall? 🙂 Selv om det ikke er helt det du er på jakt etter så kan det kanskje være meningsfullt likevel? Vil anta at "innholdet" vil variere sterkt utfra hvem du er verge for. Økonomiveileder i NAV er jo en fulltidsjobb. Profesjonell styreleder for borettslag er også noe. Da er det jo litt de samme problemstillingene men i mye større skala - og et styre å forholde seg til.
newman01 Skrevet 9. juli #15 Skrevet 9. juli matdos skrev (På 8.7.2025 den 8.51): … det kan jo være alt fra rikinger som trenger en fulltidsansatt til andre som bare trenger noen timers jobb, som i ett oppdragsbasert arbeid Om du skal engasjeres av «rikinger» tror jeg du bør satse tungt på å bli en dyktig skattejurist. Har mine tvil om at bemidlede personer gidder å betale 1500kr/timen for at du skal finne et billigere mobilabonnement og strømavtale…
AnonymBruker Skrevet 9. juli #16 Skrevet 9. juli Konsulenter, rådgivere, eksperter, har det gvel blitt en eksplosiv økning av i Norge, og mange av dem burde med fordel funnet seg noe mer samfunnsnyttig å gjøre. Idag brukes det mer penger på konulenthonarer en hva det koster å utføre en jobb. Nav betaler ut langt mer i konsulentsalerer en det betales ut i ledighetstrygd. https://frifagbevegelse.no/ntlmagasinet/milliardene-flyr-til-konsulenter-i-staten-se-hvilke-etater-som-bruker-mest-penger-6.158.850939.b40d3912f5 Anonymkode: 38fba...94c
newman01 Skrevet 10. juli #17 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Konsulenter, rådgivere, eksperter, har det gvel blitt en eksplosiv økning av i Norge, og mange av dem burde med fordel funnet seg noe mer samfunnsnyttig å gjøre. Idag brukes det mer penger på konulenthonarer en hva det koster å utføre en jobb. Nav betaler ut langt mer i konsulentsalerer en det betales ut i ledighetstrygd. https://frifagbevegelse.no/ntlmagasinet/milliardene-flyr-til-konsulenter-i-staten-se-hvilke-etater-som-bruker-mest-penger-6.158.850939.b40d3912f5 Anonymkode: 38fba...94c Hvor har du det tallet fra? Ifølge din egen artikkel brukte NAV 567 millioner på konsulenter. Totalbudsjettet til NAV i 2023 var på 635 milliarder kroner. Skal vel godt gjøres å finne hold i påstanden din. 1
matdos Skrevet 10. juli Forfatter #18 Skrevet 10. juli newman01 skrev (15 timer siden): Om du skal engasjeres av «rikinger» tror jeg du bør satse tungt på å bli en dyktig skattejurist. Har mine tvil om at bemidlede personer gidder å betale 1500kr/timen for at du skal finne et billigere mobilabonnement og strømavtale… Nei, jeg tror at å jobbe fulltid for en riking ikke er svaret man leter etter her. Jeg synes Verge var ett godt tips: kan kombineres med fulltidsjobb, er veldig fleksibelt og veldig givende hvor man ikke trenger en lang, akademisk utdannelse
matdos Skrevet 10. juli Forfatter #19 Skrevet 10. juli NoaideBiehtar skrev (På 8.7.2025 den 11.02): Da kan du jo forsøke deg som verge hvertfall? 🙂 Selv om det ikke er helt det du er på jakt etter så kan det kanskje være meningsfullt likevel? Vil anta at "innholdet" vil variere sterkt utfra hvem du er verge for. Økonomiveileder i NAV er jo en fulltidsjobb. Profesjonell styreleder for borettslag er også noe. Da er det jo litt de samme problemstillingene men i mye større skala - og et styre å forholde seg til. Joda, verge (vergemål) er nøyaktig den type oppdrag jeg er på utkikk etter. Veldig godt tips (selv om jeg allerede har sendt inn søknad til Statsforvalteren ). Flere tips mottas med takk!
AnonymBruker Skrevet 10. juli #20 Skrevet 10. juli Hmm... Jeg ser at lista og ambisjonsnivået er flyttet "litt" siden det opprinnelige innlegget her. Nå ønsker du altså å bli offentlig oppnevnt verge. OK. Du bør sette deg litt inn i hva den oppgaven innebærer: det er er gjerne utrolig mye mer omfattende enn akkurat den vesle økonomiske biten. Drømmeklienten er kanskje en velbeslått og halvdement barnløs enkefrue på Frogner? 🤔 Anonymkode: 50717...55d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå