Gå til innhold

Leieboer har fått disponere 50% av tomten med stor plen kun til eget bruk. Kan det forventes de slår gresset i sin hage?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De har fått den største plenen på 200m2 med havutsikt.

Flat, opparbeidet og lettstelt.

Eller er vi forpliktet til å holde plenen som bare de disponerer?

Anonymkode: 6b7c5...3de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette bør jo stå i kontrakten. 
Hva sa dere ved utleie? 
Det er å forvente at de holder den i orden, men det er mange som ikke har boevne. Jeg ville forsøkt med kommunikasjon først, si fra om at det er en klar forventning om at hagen klippes og holdes i stand. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det er naturlig at de klipper sin egen plen. Akkurat som at de støvsuger og vasker sine egne gulv. MEN dere må lage en avtale på det helt fra starten av, og være forberedt på at de ikke gidder og plutselig er der gress til knes…

Anonymkode: 64260...3f3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 96c13...158

AnonymBruker
Skrevet

Å disponere og å ha ansvaret for er to forskjellige ting. Hva står i kontrakten? 

Anonymkode: 958b8...715

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig greit å lage avtaler om slikt før en flytter inn. 

Men hadde jeg vært leieboer, så hadde det vært naturlig for min del. 

Men det bør presiseres og avtales på forhånd. - er ikke alle som kanskje har mulighet til å springe rundt med en gressklipper, og er glad dei leier så de slipper det ansvaret. 

Anonymkode: 5aeb1...ee9

AnonymBruker
Skrevet

Dette må du snakke med dem om. Noen liker det og tar ansvar, og vil føle mindre eksklusiv bruksrett om dere klipper den, mens andre vil ikke følge det opp ordentlig og du er bedre tjent med å gjøre det selv. 

Anonymkode: 858b7...d0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kommer ikke etter at leieavtalen er inngått og finner ut av dette. 
Du kan høflig spørre dem og de kan tenke seg å slå plenen, er svaret nei, så er svaret nei.

Anonymkode: ac017...91e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt at det var mitt ansvar som leieboer å holde stell på "egen" hage, om det var avtalt at jeg hadde eksklusiv bruksrett til den og det var en bruksrett jeg ønsket å ha.
Men jeg ville tenkt at det var naturlig at eier stilte med gressklipper og utstyr, jeg hadde nok ikke gått til innkjøp av det for en utleiebolig.

Og så er jeg glad i langt gress og "naturhage" med blomster og insekter, så det er slett ikke sikkert hagestell hadde hatt den samme betydningen for meg som for eier. 
Det beste er å avklare alt slikt ved kontraktinngåelse, men da er det lært til neste gang 😊 

Anonymkode: 8834f...cc4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det å stå I kontrakten og det må være utstyrt tilgjengelig. Man steller og vedlikeholder det man disponerer, men her er det ulike veier. Noen av oss foretrekker eng og blomster, siden vi synes det er fint og for å hjelpe biene. 200 kvadrat er også mye arbeid, jeg hadde funnet meg en annen bolig, for det hadde jeg rett og slett ikke hatt tid til. 

Anonymkode: caa10...314

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og leieboer har hver sin plen. Vi slår begge litt ettersom det passer. Noen ganger han, andre ganger jeg. Nevnte på visning at jeg ønsket bidrag til klipping av plen, han var positiv til det

Anonymkode: f5af4...49e

Skrevet

Selvsagt. Men få det i kontrakten neste gang. Hvis det ikke står om tilgang til hagen i kontrakten så lag en ny kun om hagen, at hvis den skal brukes så må plenen slås og vannes. Annet stell av hagen tar dere (blomster, busker osv) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du kommer ikke etter at leieavtalen er inngått og finner ut av dette. 
Du kan høflig spørre dem og de kan tenke seg å slå plenen, er svaret nei, så er svaret nei.

Anonymkode: ac017...91e

Alternativet er å få dem ut av leiligheten og noen mer velvillige inn.

Anonymkode: 48644...f2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har plen foran våres leieleilighet. Når vi flyttet inn sa husverten :  den plenen der betyr jeg meg ikke om men hvis dere vil klippe og bruke den står gressklipperen her.

Så det er ikke så vanskelig men folk må lære seg å kommunisere 🙈

Anonymkode: 6fa31...117

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som innlegget over sier: "Hvis dere trenger å klippe plenen, så står gressklipper i boden sånn og sånn", kan skaffe dere nøkkel til boden og komme innom med den ". Så beklage at du ikke har tenkt på det før. 

Anonymkode: bf019...7b5

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva som står i kontrakten.

Om det står at leietaker skal vedlikeholdet så er det dems ansvar, står det ikke det er det huseieres ansvar.

Anonymkode: 364fa...958

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Og så er jeg glad i langt gress og "naturhage" med blomster og insekter, så det er slett ikke sikkert hagestell hadde hatt den samme betydningen for meg som for eier. 

Anonymkode: 8834f...cc4

Dette! 

Ts om du forventer golfbane-kort gress må du presisere det i kontrakten. Jeg liker å la insektene leve i hagen min. Blomster, langt mykt gress, summende humler, sommerfugler…

Anonymkode: 719a4...d0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.7.2025 den 22.49):

Det er jo noe dere avtaler når de flytter inn? Men det går an å snakke med dem, vil tro de sier ja, mens hvis ikke, er det ikke noe dere kan gjøre før neste gang den skal leies ut.

Anonymkode: ec9ec...002

• Liker 1
Gjest Linneah2013
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.7.2025 den 22.49):

200m2 er bare en liten hageflekk, er der gressklipper tilgjengelig, sier de sikkert ja, men du må spørre, på en vennlig måte.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det i min kontrakt at jeg må klippe plenen. Bor landlig så har stor plen, heldigvis er det klipper som følger med i leia. 

Anonymkode: 73d4f...ebe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...