Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange voksne kvinner vet ikke hvor lite mat vi faktisk trenger for å holde oss slanke når vi kommer litt opp i årene. Det er plass til veldig lite utskeielser. De fleste må ligge veldig lavt for å faktisk gå ned.

Samtidig er det mitt inntrykk at personer som har gått ned i vekt mange ganger (jojo-slankere), må legge seg lavere for hver gang. Og når jeg hører «alltid gått lett ned i vekt tidligere», så sier det meg at kroppen har vært gjennom slanking mange ganger.

Personlig har jeg hatt anoreksi før. Så jeg har aldri vært overvektig, men likevel hatt intense «slankeperioder». Nå er jeg 40år og føler jeg må spise mindre for å holde en bmi på 21 enn en dame som aldri har veid noe annet enn bmi21.

Uansett fasiten er jo å spise mindre kalorier. Eller bare være fornøyd dersom det krever for mye. Prøv å se på hva du faktisk spiser, så du kan bli lettere på mindre kalorier.

Anonymkode: 1d697...e2b

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mange voksne kvinner vet ikke hvor lite mat vi faktisk trenger for å holde oss slanke når vi kommer litt opp i årene. Det er plass til veldig lite utskeielser. De fleste må ligge veldig lavt for å faktisk gå ned.

Samtidig er det mitt inntrykk at personer som har gått ned i vekt mange ganger (jojo-slankere), må legge seg lavere for hver gang. Og når jeg hører «alltid gått lett ned i vekt tidligere», så sier det meg at kroppen har vært gjennom slanking mange ganger.

Personlig har jeg hatt anoreksi før. Så jeg har aldri vært overvektig, men likevel hatt intense «slankeperioder». Nå er jeg 40år og føler jeg må spise mindre for å holde en bmi på 21 enn en dame som aldri har veid noe annet enn bmi21.

Uansett fasiten er jo å spise mindre kalorier. Eller bare være fornøyd dersom det krever for mye. Prøv å se på hva du faktisk spiser, så du kan bli lettere på mindre kalorier.

Anonymkode: 1d697...e2b

Enig i dette. Jeg har kanskje tålt bedre utskeielser som ung, fordi jeg var mer aktiv. Nå som 40 åring, så er jeg ikke like aktiv og må være forsiktig med å spise for mye. 

En ting er at mange ikke er klar over hvor lite man må spise, og bør være nøye på hva man velger (jeg velger mest proteiner og fett, lite men de viktige karbohydratene, for å holde meg mett lenge). Men en annen ting er at det virker som mange tror det er farlig å gå sulten en stund. Litt sult i hverdagen, slik at «lørdag» blir verdt det, er innafor. Og slike valg må man gjøre. Eventuelt være veldig mye mer aktiv. Men det er enklere å velge riktig mat og mengde, fremfor overdreven aktivitet. 
Også må man huske å få i seg variert mat for vitaminer og næringsstoffer.

Anonymkode: 88541...299

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Bytt ut kardiotrening? Hvorfor det?

Anonymkode: fa5f8...8b0

Det er ikke snakk om å «bytte ut» kardio, men redusere det til fordel for mer styrketrening. 

Styrketrening kan være mer effektivt enn kardio for å redusere fettprosent og oppnå varige resultater av flere grunner.

Styrketrening bygger muskler, som øker hvileforbrenningen (basalmetabolismen). Mer muskelmasse betyr at du forbrenner flere kalorier selv i ro, noe som bidrar til langsiktig fettap. Kardio øker ikke hvileforbrenningen på samme måte.

Styrketrening skaper en "etterforbrenningseffekt" (EPOC), der kroppen fortsetter å forbrenne kalorier i timer etter økten for å reparere muskler. Kardio gir mindre etterforbrenning.

Ved kaloriunderskudd (nødvendig for fettap) kan kroppen bryte ned muskler sammen med fett. Styrketrening «signaliserer til kroppen» at musklene skal bevares, slik at du primært taper fett. Kardio alene kan føre til større muskeltap, som senker forbrenningen over tid.

Muskler bygget gjennom styrketrening bidrar til en høyere forbrenning på lang sikt, noe som gjør det lettere å holde vekten nede. Kardioeffekter er mer avhengige av kontinuerlig aktivitet for å opprettholde resultater. Dette er velkjent og støttes av «all» seriøs forskning.

Selv om styrketrening ofte er overlegent for fettap, gir kardio fordeler som bedre hjertehelse og kan supplere kaloriforbrenningen. En kombinasjon av begge, med fokus på styrke og et balansert kosthold med fokus på protein, gir best varige resultater. Kaloriunderskudd via kosthold er fortsatt avgjørende for å redusere fettprosent.

Styrketrening forbedrer insulinfølsomhet og regulerer hormoner (hormonrespons) som støtter fettforbrenning og muskelvedlikehold, 

Så et godt tips for en som vil varig ned i fettprosent og få mer varige resultater. er å basere hoveddelen av treningen på stimulering for muskelvekst eller som et minimum forebyggge muskeltap.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
sicario skrev (14 timer siden):

Det er ikke snakk om å «bytte ut» kardio, men redusere det til fordel for mer styrketrening. 

Styrketrening kan være mer effektivt enn kardio for å redusere fettprosent og oppnå varige resultater av flere grunner.

Styrketrening bygger muskler, som øker hvileforbrenningen (basalmetabolismen). Mer muskelmasse betyr at du forbrenner flere kalorier selv i ro, noe som bidrar til langsiktig fettap. Kardio øker ikke hvileforbrenningen på samme måte.

Styrketrening skaper en "etterforbrenningseffekt" (EPOC), der kroppen fortsetter å forbrenne kalorier i timer etter økten for å reparere muskler. Kardio gir mindre etterforbrenning.

Ved kaloriunderskudd (nødvendig for fettap) kan kroppen bryte ned muskler sammen med fett. Styrketrening «signaliserer til kroppen» at musklene skal bevares, slik at du primært taper fett. Kardio alene kan føre til større muskeltap, som senker forbrenningen over tid.

Muskler bygget gjennom styrketrening bidrar til en høyere forbrenning på lang sikt, noe som gjør det lettere å holde vekten nede. Kardioeffekter er mer avhengige av kontinuerlig aktivitet for å opprettholde resultater. Dette er velkjent og støttes av «all» seriøs forskning.

Selv om styrketrening ofte er overlegent for fettap, gir kardio fordeler som bedre hjertehelse og kan supplere kaloriforbrenningen. En kombinasjon av begge, med fokus på styrke og et balansert kosthold med fokus på protein, gir best varige resultater. Kaloriunderskudd via kosthold er fortsatt avgjørende for å redusere fettprosent.

Styrketrening forbedrer insulinfølsomhet og regulerer hormoner (hormonrespons) som støtter fettforbrenning og muskelvedlikehold, 

Så et godt tips for en som vil varig ned i fettprosent og få mer varige resultater. er å basere hoveddelen av treningen på stimulering for muskelvekst eller som et minimum forebyggge muskeltap.

Styrketrening er vel og bra det altså, men her tror jeg du har litt feil fokus når du snakker om vektnedgang. 1 kg muskelvev forbrenner ca. 6–10 kcal mer per døgn enn fettvev. Så at det øker hvileforbrenningen gjør det jo, men det er snakk om såpass liten forskjell at det knapt er verdt å nevne. Du skal jobbe svært hardt for å klare å bytte ut fettvevet med mange kg muskelvev. 

Anonymkode: 4437d...f3e

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Styrketrening er vel og bra det altså, men her tror jeg du har litt feil fokus når du snakker om vektnedgang. 1 kg muskelvev forbrenner ca. 6–10 kcal mer per døgn enn fettvev. Så at det øker hvileforbrenningen gjør det jo, men det er snakk om såpass liten forskjell at det knapt er verdt å nevne. Du skal jobbe svært hardt for å klare å bytte ut fettvevet med mange kg muskelvev. 

Anonymkode: 4437d...f3e

Er ikke enig. Jeg står på at fokuset for varig reduksjon av kroppsfett burde først og fremst ligge på styrketrening i kombinasjon med kardiovaskulær trening

poenget understrekes i innsatt bilde. Med utelukkende fokus på «kardio», så vil du riktignok kunne gå ned i vekt da du forbrenner mer kalorier i selve økten. Problemet er at du samtidig mister for mye muskelmasse over til at det er bærekraftig. Om treningen utelukkende er basert på kardio, så er man i praksis dømt til å legge på seg igjen også raskere en hva man gjorde tidligere grunnet senket basalforbrenning etter tapt muskelmasse.

IMG_9682.thumb.jpeg.09f3350d48946340e5fcf52c7c5af13f.jpeg

Som nevnt tidligere er det selve kombinasjonen som er mest utslagsgivende. Men og et kjempestort «Men», det er kostholdet som er hovednøkkelen.

IMG_9683.thumb.jpeg.b84d3f876c20058a2f4d58d5ab59feaa.jpeg

Livsstilsendring med varige resultater er ikke en sprint. Ja, man kan sulte seg og løpe det beina klarer hver dag, for så å rase ned i vekt. Tenk på det som en hurtig kur for å komme inn i en kjole på en spesifikk dato. 2 uker etterpå vil man være på samme nivå igjen. Poenget slik jeg ser det her i tråden, er å skape mer varige resultater og en livsstil som er gjennomførbar over tid. Som du sier så er det ikke snakk om hundrevis av kalorier i økt basalforbrenning ved muskler, men over tid så utgjør det vesentlige mengder.

IMG_9684.thumb.jpeg.ac2b064959fe8cdec21fe6a3afdc690a.jpeg

Skrevet

Jeg er mann 45, og på vei ned fra 87 til 80 kg. For min del spiser jeg det under i løpet av en dag. Det har så langt fått meg ned til 81 kg siden 07. juni. Og da er det knapt en treningsøkt involvert - bare en gåtur i ny og ne, eller en rolig halvtime på sykkelen kanskje to ganger i uka. I tillegg skal det jo sies at jeg ikke spiser så mye som et flak potetgull eller en bit sjokolade så lenge jeg holder på. Skal jeg knaske noe, så blir det gjerne melon, brokkoli, eller noe lignende. Noen gastronomisk opplevelse er det jo selvsagt ikke, men det funker i hvert fall.

• Frokost: Ingenting.
  • Lunsj: Én boks Rett-i-Koppen.
  • Middag: To brødskiver med leverpostei.
  • Kveldsmat: To brødskiver med makrell i tomat.
AnonymBruker
Skrevet

For min kropp fungerer lavkarbo med periodisk faste best.

Spiser jeg sukker eller brød produkter merker jeg rask at jeg blir mer oppblåst og får vannvekt.

Spiser jeg rene produkter som egg, kjøtt, fisk, peanøttsmør, salat, oljer etc så er magen paddeflat og den er markert.

Jeg trener Ellipsemaskin hjemme 4-7 ganger i uka mellom 40-60 min.

Spiser hovedsakelig mellom 12-18.

Er 43 år.

Anonymkode: 0a518...ca1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...