Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 42 år og strever med å gå ned i vekt. Uansett hvor aktiv jeg er og hvor sunt jeg spiser, føler jeg at magen bare eser ut. Føler det er blitt verre siste året. Kan det ha med alder å gjøre? Har nå økt opp til å drive med kardio trening 3-4 ganger i uken. Men fortsatt rikker ikke vekta seg. Så og si kuttet ut godteri og drikker ikke brus. Bare vann og kaffi. Begynner å bli drittlei!

Anonymkode: e606f...093

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du sier lite om hva du spiser. Vil tenke at det er der du har mest å hente inn.

Anonymkode: 88541...299

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 42 år og strever med å gå ned i vekt. Uansett hvor aktiv jeg er og hvor sunt jeg spiser, føler jeg at magen bare eser ut. Føler det er blitt verre siste året. Kan det ha med alder å gjøre? Har nå økt opp til å drive med kardio trening 3-4 ganger i uken. Men fortsatt rikker ikke vekta seg. Så og si kuttet ut godteri og drikker ikke brus. Bare vann og kaffi. Begynner å bli drittlei!

Nei, overvektig har ingenting med alder å gjøre. Overvekt eksisterte så og si ikke for 50 år siden.

Du spiser for mange kalorier, dette er det eneste korrekte faktumet.

Anonymkode: 43f68...999

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det kan ha med alder å gjøre i det betydning at alder fører med seg hormonelle endringer, og hormonelle endringer kan føre med seg ulike tilstander som gjør det vanskeligere å gå ned i vekt.

Hvis vekten din ikke rikker seg tross at du har energiunderskudd er en tur til legen for å sjekke hormonstatus, stoffskifte, insulinresistens, kortisolnivå, vitaminstatus osv. på sin plass.

Anonymkode: 53a76...cb8

• Nyttig 3
Skrevet

Beveger du deg utenom trening? Forsøkt styrketrening?

Ellers er jeg enig i at det antagelig er maten du må se på. Man kan overspise på sunn mat også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, overvektig har ingenting med alder å gjøre. Overvekt eksisterte så og si ikke for 50 år siden.

så feil man kan ha. men enig i at ts spiser for mye. kvinners metabolism går ned med alderen og man trenger mindre mat, dessuten skjer det mye med hormonene i 40- års alderen som gjør at det blir enklere å legge på seg HVIS MAN FORTSETTER SOM FØR. Man må justere kostholdet deretter. Trist men sant. 

Anonymkode: b01ea...032

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg begynner å bli litt lei av denne overforenklingen.

Ja, man spiser for mange kalorier hvis man legger på seg, men noen har tilstander som gjør at de må spise veldig lite for å ha et energiunderskudd.

Og jo, overvekt eksisterte for 50 år siden.  Overvekt eksisterte for 150 og 250 år siden også, da det i mange kretser var status å være overvektig fordi det viste at man var velstående, og hadde økonomisk mulighet til å spise mer enn nødvendig.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forbrenningen endrer seg noe med alderen. 
Mange opplever også at vekten ikke endrer seg så mye, men fordeler seg annerledes enn da de var yngre. 

Kutte ut godteri og brus er fint nok, men du må se på hvor mye kalorier du får i deg. 
Jeg ser mange bytte ut godteri med økt mengde mat, så kaloriinntaket ikke endrer seg. Og da er man i grunn like langt. 

Anonymkode: fdeb5...d42

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så og si kuttet ut godteri? Hva vil det si? Det du må gjøre er å feks laste ned Lifesum og legge inn ALT du putter i munnen, så vil du nok se at du spiser mye mer kalorier enn du tror. Jeg gjorde det og fik meg en skikkelig oppvåkning, da først begynte jeg å gå ned i vekt.

Anonymkode: 0e429...645

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg begynner å bli litt lei av denne overforenklingen.

Ja, man spiser for mange kalorier hvis man legger på seg, men noen har tilstander som gjør at de må spise veldig lite for å ha et energiunderskudd.

Og jo, overvekt eksisterte for 50 år siden.  Overvekt eksisterte for 150 og 250 år siden også, da det i mange kretser var status å være overvektig fordi det viste at man var velstående, og hadde økonomisk mulighet til å spise mer enn nødvendig.

og da spiser du for mye. Du sier mot deg selv. Mulig du er lei formuleringen?

Alle vi som sier dette mener selvfølgelig ikke den ene på milionen som faktisk har en sykdom som gir overvekt, eller folk som går på steroider osv. Vi er lei av dere som skal skylde på alt annet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

og da spiser du for mye. Du sier mot deg selv. Mulig du er lei formuleringen?

Alle vi som sier dette mener selvfølgelig ikke den ene på milionen som faktisk har en sykdom som gir overvekt, eller folk som går på steroider osv. Vi er lei av dere som skal skylde på alt annet. 

Ja, jeg er lei formuleringen fordi den stigmatiserer.  
Mange kan av mange ulike årsaker ligge i teoretisk energiunderskudd uten i være i faktisk energiunderskudd, og da blir "du spiser for mye" en overforenkling av problemet.

Og hvorfor gjør du dette personlig ved å bruke ordet "dere"?  Jeg trenger ikke gå ned i vekt. 
Alt jeg sier er at hvis noen ligger i et (teoretisk) energiunderskudd og fremdeles ikke går ned i vekt, så kan det være en medisinsk årsak til dette.

Det er langt fler enn en av en million som har en sykdom, tilstand, eller går på medisiner som gir overvekt, eller som gjør vektnedgang vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange kan av mange ulike årsaker ligge i teoretisk energiunderskudd uten i være i faktisk energiunderskudd, og da blir "du spiser for mye" en overforenkling av problemet.

Og hvorfor gjør du dette personlig ved å bruke ordet "dere"?  Jeg trenger ikke gå ned i vekt. 
Alt jeg sier er at hvis noen ligger i et (teoretisk) energiunderskudd og fremdeles ikke går ned i vekt, så kan det være en medisinsk årsak til dette.

Det er langt fler enn en av en million som har en sykdom, tilstand, eller går på medisiner som gir overvekt, eller som gjør vektnedgang vanskelig.

I de aller aller fleste tilfeller er det kalorioverskuddet som er grunnen til vektøkning og at man ikke klarer å gå ned i vekt, dette vet du nok, i svært få tilfeller er det medisin og stoffskiftet som er noe av grunnen, men da vil jeg tro Ts hadde opplyst om det 

Anonymkode: 0e429...645

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det var like personlig som at du sier at vi overforenkler. Teoretisk eller faktisk, man spiser for mye hvis man ikke går ned I vekt. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 42 år og sliter med å gå opp i vekt. Er det på grunn av alderen?

Anonymkode: 13d09...6fd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er rundt samme alder, og ikke veldig overvektig, kan Max spise rundt 1300 kcal per dag, over flere uker, med taktiske vedlikeholds pauser innimellom når jeg går lei av kaloriunderskudd. Og når jeg har vedlikeholdspauser spiser jeg ganske likt som på kaloriunderskudd, med unntak av mer fullkorn og sunn fett, og litt godteri en gang i uken. Jeg kan ikke gå tilbake til gamle vaner, da siger vekta opp igjen (go figure). Har brukt ett år på å gå ned rundt 8 kg da jeg har tatt lange pauser, og noen ganger også gått litt opp i vekt ifb med jul og sånt.

For mitt vedkommende er dette en tålmodighetsprøve og en langsom prosessen med å legge om spisemønsteret steg for steg. 

Anonymkode: 834db...361

AnonymBruker
Skrevet

Bytt ut noe kardiotrening med styrketrening. Funker som bare det.

Hilsen kvinne 50

Anonymkode: 068c7...f95

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

For meg var det erkjennelsen av at man blir litt "latere" med årene (hvertfall slik for meg, som ung gikk jeg skjeldent). Bevegelsene blir litt saktere, går hvert trinn i trappa, reiser seg opp( framfor å sprette opp) etc etc. Alt dette gjør at grunnforbrenningen pr døgn blir lavere, i tillegg så går muskelmassen gradvis ned, så enda mindre forbrennes gjennom dagen. 

Jeg spiser rimelig normalt, men har kuttet på karbohydrater med ca 40-50%, og erstattet det med grønnsaker og mer protein. Trener styrke 2 dager i uka for å kompansere muskeltap og går eller løper nesten hver dag. Går jeg tur blir det oftest 1,5-2 timer. Løper jeg blir det oftest 45-60 minutter. 

K49

Anonymkode: 38b01...964

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hilsen kvinne 50

Dette.

Kutt kardio. Øk styrketrening.

Revider kosthold. Bruk 2 uker på å regn nøyaktig på hva du inntar av kalorier. Da har du et bedre grunnlag til å justere kosthold en om du bare synser.

Anonymkode: bb095...87f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hilsen kvinne 50

Bytt ut kardiotrening? Hvorfor det?

Kardiotrening er veldig effektivt dersom man faktisk gjør det skikkelig.

Men det er hovedsaklig matinntaket som avgjør om man går ned i vekt eller ikke.

Sjelden man ser noen som løper langs veien som er overvektige - så kardiotrening fungerer 😉 

Jeg er 56 år, løper 3-5 ganger per uke og spiser maks 1500 kalorier per døgn i snitt.

Trener aldri styrke fordi jeg hater det - men hender jeg jobber fysisk ute.

Veier 59kg og ingen problemer med å holde meg der så lenge jeg holder på løpe-øktene mine.

Anonymkode: fa5f8...8b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Halvere porsjonene, funker for alle aldersgrupper.

Vanskelig å trene av seg kilo 

Anonymkode: 7cecc...c8f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...