Gå til innhold

Jeg sa "hysj" til en liten gutt som hylte i garderoben i dag

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

:opplyser: Snart kommer det vel en tråd fra mammaen. En fremmed hysjet på mitt barn! 

Anonymkode: 2e701...c7e

🤣

Ts

Anonymkode: 44e08...8e5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

resultat av fri barneoppdragelse. Hvor barna selv skal finne ut hva som er greit basert på erfaringene det får ved ulik oppførsel. Herlig 

Anonymkode: c3cd3...5c0

Slutt å kall dette fri barneoppdragelse, dette er INGEN barneoppdragelse, det er noe helt annet. 

Fri barneoppdragelse handler om ute og innestemme. Det handler om oppdragelse basert på rammer, ikke forventninger.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg var på et offentlig bad i dag, og i garderoben var det en mor som hadde med seg en gutt på rundt 4 år. 

Han snakket veldig høyt og begynte så å hyle høyere og høyere, og det jallet i veggene på grunn av akustikken, og moren sa ingenting.

Etter et par minutter klarte jeg ikke å holde meg, og sa:"hysj" og holdt fingeren over leppene mens jeg så på han.

Han stoppet å hyle og så på meg, og jeg spurte han om han forstod hvorfor jeg sa "hysj" til han, og da sa han at det var nok fordi at han bråkte. 

Så spurte jeg om han gikk i barnehagen, og om han hade lært i barnehagen å ha inne/ utestemme, og det hadde han, men nå var han ikke i barnehagen så da trengte han ikke å ha innestemme, sa han.

Jeg sa at når vi er innendørs sammen med andre mennesker, så skal vi ha innestemme.

Gutten sa da at hjemme trengte han ikke å ha innestemme, og moren sa ingen verdens ting.

Jeg hadde vært flau hadde jeg vært denne moren.

Hadde jeg vært moren hadde jeg vært glad.

Hadde ikke avbrutt deg da det gjør en ikke om en er enig 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

resultat av fri barneoppdragelse. Hvor barna selv skal finne ut hva som er greit basert på erfaringene det får ved ulik oppførsel. Herlig 

Eller diagnoser 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Er det ikke flaut for foreldre at andre må gi beskjed til deres barn at "nok er nok"?

Ts

Man kan ikke ta en 4-årings ord for god fisk alltid. Min 4-åring sier mye rart om hva hun får lov til å gjøre hjemme og ikke. Kanskje denne moren faktisk har prøvd å få barnet til å forstå innestemme men uten hell. Ikke alle barn er like enkle å ha med å gjøre og det er ikke alltid foreldrenes feil. 

Anonymkode: 0ce6e...2e9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt både brydd og irritert hvis noen hadde stått i garderoben og forsøkt å «oppdra» barnet mitt for meg. Som om man ikke er egnet til å oppdra eget barn. Du vet INGENTING om deres situasjon. Jeg har selv opplevd at mitt barn med diagnose har slått seg ekstremt vrang blant annet på butikken, og for andre kan det sikkert høres veldig voldsomt ut. Når jeg da endelig klarer å få tatt barnet under armen og få bært det ut i bilen for å skjerme det så kommer det fremmede idioter som knatter på vinduet på bilen for å spørre om alt går bra. Det er faktisk noe av det mest irriterende jeg har opplevd.

Så sorry ts, men vær så snill. La oss foreldre være i fred, vi er fullstendig kapable til å håndtere barneoppdragelse helt på egen hånd. Vi trenger ikke din pekefinger. Og du vet ingenting om verken oss foreldre eller våre barn, så bry deg heller om deg selv. 

Anonymkode: 3683d...801

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Man kan ikke ta en 4-årings ord for god fisk alltid. Min 4-åring sier mye rart om hva hun får lov til å gjøre hjemme og ikke. Kanskje denne moren faktisk har prøvd å få barnet til å forstå innestemme men uten hell. Ikke alle barn er like enkle å ha med å gjøre og det er ikke alltid foreldrenes feil. 

Anonymkode: 0ce6e...2e9

Det kan godt stemme, men moren så ikke på meg eller gutten sin i det hele tatt når vi snakket

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

At du ikke hørte hun snakket til barnet, betyr ikke at hun ikke gjorde det 

Anonymkode: a75e8...04f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg hadde blitt både brydd og irritert hvis noen hadde stått i garderoben og forsøkt å «oppdra» barnet mitt for meg. Som om man ikke er egnet til å oppdra eget barn. Du vet INGENTING om deres situasjon. Jeg har selv opplevd at mitt barn med diagnose har slått seg ekstremt vrang blant annet på butikken, og for andre kan det sikkert høres veldig voldsomt ut. Når jeg da endelig klarer å få tatt barnet under armen og få bært det ut i bilen for å skjerme det så kommer det fremmede idioter som knatter på vinduet på bilen for å spørre om alt går bra. Det er faktisk noe av det mest irriterende jeg har opplevd.

Så sorry ts, men vær så snill. La oss foreldre være i fred, vi er fullstendig kapable til å håndtere barneoppdragelse helt på egen hånd. Vi trenger ikke din pekefinger. Og du vet ingenting om verken oss foreldre eller våre barn, så bry deg heller om deg selv. 

Moren gjorde ingenting, og stod med ryggen til barnet og rotet i vesken sin, mens gutten hennes kikket seg rundt i garderoben, pratet og hylte (helt sikkert for å teste akustikken)

Jeg tror ikke gutten hadde noe diagnose, for han forstod hvorfor jeg sa "hysj" til han, og han stoppet med en gang jeg ba han om om det.

Ts

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At du ikke hørte hun snakket til barnet, betyr ikke at hun ikke gjorde det 

Anonymkode: a75e8...04f

Jeg så på de i flere minutter før jeg sa noe til gutten og de var to meter unna meg, og moren så ikke på gutten i det hele tatt.

Det er godt mulig at gutten lagde bråk fordi han ville ha oppmerksomhet fra moren

Ts

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Her kommer det tydelig fram at mor ikke foretar seg noen ting. Hadde moren prøvd å roe barnet hadde ikke TS blandet seg inn. Dersom du blir brydd av at noen hysjer på barnet ditt og forklarer barnet på en hyggelig måte å bruke innestemmen burde du faktisk blitt glad.

Tenk deg alle andre som blir brydd og plaget av skriking i garderoben. Snakk om og kun se seg selv. Stakkars meg som har et barn med diagnose lissom. Mødre som deg trenger absolutt en pekefinger. Det fins andre mennesker her i verden.

Ja jeg har barn selv, som var en håndfull i den alderen. Og slo han seg vrang i garderoben lot jeg han ikke bare holde på. Da gjorde jeg det jeg kunne for å få han til å roe seg.

• Liker 16
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dere er jo åpenbart ikke det! Ts gjør både dere, barnet og samfunnet en tjeneste ved å faktisk si i fra. 

Anonymkode: 1b497...2cd

• Liker 13
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Noen mulige antagelser 

1. Moren kan ha gitt opp, når hun snakker til barnet gjør han det motsatte, hun er sliten og gitt opp. Kanskje var det en situasjonen noen stunder før som gjør at hun bare vil gjøre seg ferdig. 

2. Når du snakket til barnet føler moren skam og dårlig selvtillit, det letteste da er å late som ingenting 

3. Kanskje bruker hun samtalen du hadde med gutten når de kommer hjem, ala "husker du det damen i garderoben sa, vi bruker innestemme inne" 

4. Det kan være du at foreldre nå til dags er håpløse 

Men husk at de fleste saker har mer enn en side, og til tross for det synes jeg du skal fortsette å si "hysj" og være en del av "landsbyen"... 

Anonymkode: 3e57d...f8f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg var på et offentlig bad i dag, og i garderoben var det en mor som hadde med seg en gutt på rundt 4 år. 

Han snakket veldig høyt og begynte så å hyle høyere og høyere, og det jallet i veggene på grunn av akustikken, og moren sa ingenting.

Etter et par minutter klarte jeg ikke å holde meg, og sa:"hysj" og holdt fingeren over leppene mens jeg så på han.

Han stoppet å hyle og så på meg, og jeg spurte han om han forstod hvorfor jeg sa "hysj" til han, og da sa han at det var nok fordi at han bråkte. 

Så spurte jeg om han gikk i barnehagen, og om han hade lært i barnehagen å ha inne/ utestemme, og det hadde han, men nå var han ikke i barnehagen så da trengte han ikke å ha innestemme, sa han.

Jeg sa at når vi er innendørs sammen med andre mennesker, så skal vi ha innestemme.

Gutten sa da at hjemme trengte han ikke å ha innestemme, og moren sa ingen verdens ting.

Jeg hadde vært flau hadde jeg vært denne moren.

Historien virker konstruert, også basert  på dine innspill senere.

Anonymkode: dd27f...f20

• Liker 3
Skrevet

Gratulerer. For en heltedåd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det ikke flaut for foreldre at andre må gi beskjed til deres barn at "nok er nok"?

Ts

Jeg hadde vært takknemlig. Mener bestemt mine barn synte mer respekt for utenforstående enn sin masete mor, så jeg hadde satt pris på det. 
De fleste må til dags blir krenket.

Anonymkode: b9ad1...d63

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bra at du sa ifra. Har selv fantasert om å gjøre det såå mange ganger, men ikke turt. 

Anonymkode: 0f36c...9ec

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sånn sett kan man jo si at det fungerte 100% etter boken her. Ts, en vilt fremmed, ga uttrykk for at det er ugreit. Det har mye mer tyngde enn hvis mamma sier fra. 

Vær landsbyen!

Anonymkode: 8c9f0...b02

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Noen mulige antagelser 

1. Moren kan ha gitt opp, når hun snakker til barnet gjør han det motsatte, hun er sliten og gitt opp. Kanskje var det en situasjonen noen stunder før som gjør at hun bare vil gjøre seg ferdig. 

2. Når du snakket til barnet føler moren skam og dårlig selvtillit, det letteste da er å late som ingenting 

3. Kanskje bruker hun samtalen du hadde med gutten når de kommer hjem, ala "husker du det damen i garderoben sa, vi bruker innestemme inne" 

4. Det kan være du at foreldre nå til dags er håpløse 

Men husk at de fleste saker har mer enn en side, og til tross for det synes jeg du skal fortsette å si "hysj" og være en del av "landsbyen"... 

Anonymkode: 3e57d...f8f

Hvis man er så hårsår at man ikke tåler at andre sier ifra om ukorrigert dårlig oppførsel fra barnet, bør man la vær å dra i svømmehallen, eller andre steder. Ute blant folk, oppfører vi oss. Det er ikke sånn at hele verden skal ta hensyn til kun dette ene barnet og moren. Her er det moren (og barnet) som skal ta hensyn. Man bruker innestemme, og klarer man ikke det, får man vente til man har lært seg det, før man drar på sånne aktiviteter. Man kan selvsagt sier ifra når man kommer hjem også, men han skal jo ikke kunne få rase fra seg uten tilsnakk før man kommer hjem. Det er jo helt håpløst. Og sjølsentrert. 

Anonymkode: 8fe11...881

• Liker 10
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Historien virker konstruert, også basert  på dine innspill senere.

Anonymkode: dd27f...f20

Hvordan da?

Er det så usannsynlig at et barn vil hyle i en garderobe, og at en annen voksen enn moren vil gi beskjed?

Ts

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...