Gå til innhold

Jeg sa "hysj" til en liten gutt som hylte i garderoben i dag

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hadde blitt både brydd og irritert hvis noen hadde stått i garderoben og forsøkt å «oppdra» barnet mitt for meg. Som om man ikke er egnet til å oppdra eget barn. Du vet INGENTING om deres situasjon. Jeg har selv opplevd at mitt barn med diagnose har slått seg ekstremt vrang blant annet på butikken, og for andre kan det sikkert høres veldig voldsomt ut. Når jeg da endelig klarer å få tatt barnet under armen og få bært det ut i bilen for å skjerme det så kommer det fremmede idioter som knatter på vinduet på bilen for å spørre om alt går bra. Det er faktisk noe av det mest irriterende jeg har opplevd.

Så sorry ts, men vær så snill. La oss foreldre være i fred, vi er fullstendig kapable til å håndtere barneoppdragelse helt på egen hånd. Vi trenger ikke din pekefinger. Og du vet ingenting om verken oss foreldre eller våre barn, så bry deg heller om deg selv. 

Anonymkode: 3683d...801

Nei, men ts vet at barnets ikke oppfører seg bra, og er til fysisk belastning på de rundt. Barn som skriker har veldig høy stemme. 

Dere foreldre med barn lever ikke aleine i verden, heller ikke barn med diagnoser. Det minste foreldre kan gjøre, er å vise empati med de rundt en. 

Anonymkode: 0586d...6e0

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier fra til unger som løper rundt i full fart eller hyler og roper i matbutikker. Ser først etter om foreldrene prøver å gjøre noe. Hvis ikke, må jo andre gripe inn. Barn må lære å oppføre seg i sosiale rom. Disse foreldrene er de samme som lar barn herje og bråke på kafeer og spisesteder. Fatter ikke at de ikke gidder å oppdra barna sine. Så vanskelig er det faktisk ikke.

Anonymkode: 5234b...097

• Liker 4
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For noen år siden var det en gutt på en flyplass som stod å hylte alt han klarte kontinuerlig i flere minutter. Så høyt at jeg hørte ingen ting av hva en jeg pratet med på mobilen sa, og så høyt at det var vondt i ørene og sikkert fare for hørselsskade. Gutten var antakelig rundt 8-10 år og mora av utenlandsk opprinnelse stod å gjorde ingen ting. Etter hvert gikk jeg bort til han og ropte "NÅ HOLDER DU KJEFT FOR F***!!!!" og da kom mora bort og seg sa til henne "OG DU FOR SE Å TA ANNSVAR OG OPPDRA UNGEN DIN!". De ble begge stille...

Anonymkode: 06cfa...7c8

Du er min helt. Fantastisk gjort!

Det burde bli helt normalisert å kjefte på andres barn når de ikke klarer det selv.

Anonymkode: c8016...787

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg har vært deg TS, i svømmehallen med barnebarnet - flere ganger, og jeg tenker det er helt greit å si fra når det er behov for det. 

Anonymkode: c56fc...44b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei så absolutt ikke. Å la unger stå å hyle i offentligheten er så respektløst som det går an å få blitt. Og slike foreldre og skrikerunger må permanent utestenges fra steder hvor de oppfører seg slik.

Og dette var ikke en unge som gråt eller noe slik. Nei drittungen stod bare og hylte så høyt han kunne ut i lufta bare for å irritere folk. Og mora gjorde ingen ting.

Klarer ikke du eller ungen din å oppføre dere i offentligheten så får dere holde dere hjemme!

Det minner meg om noe mine foreldre fortalte om for noen år siden. Hvor de på et Emirates fly opplevde noen foreldre med en liten unge som i starten av flyturen bare tok på seg lyddempende headset også lukket øya og lot ungen skrike for full hals utover cabinen. Heldigvis hadde det flyselskapet noen godt opplærte flyvertinner som gav de respektløse foreldrene der en skyllebøtte de sent vil glemme.

Jo så absolutt, du roper og bruker banneord, selvsagt har dine foreldre glemt  å oppdra deg, man kan si fra på ordentlig måte

Anonymkode: a75e8...04f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du er min helt. Fantastisk gjort!

Det burde bli helt normalisert å kjefte på andres barn når de ikke klarer det selv.

Ikke min helt , jeg hadde blitt flau over voksne som ropte og bannet, ikke et godt forbilde for barn hvertfall .

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke min helt , jeg hadde blitt flau over voksne som ropte og bannet, ikke et godt forbilde for barn hvertfall .

Du vet at noen ganger så er det ikke et forbilde barnet trenger, men en klar og konkret beskjed? Jeg antar at de aller fleste rundt der ikke sto å hylte og sånn sett var gode forbilder, og når verken barn eller mor ser behovet for å tilpasse seg omgivelsene så tenker jeg det er på sin plass med en skikkelig beskjed fra en fremmed. Barn må lære seg at mennesker ikke er perfekte og at deres oppførsel kan få slike konsekvenser. Eller vil du pakke alle barn inn i bobleplast slik at de ikke takler motgang i livet? Heia uføretrygden pga svak psykisk helse i voksenlivet da🙄

Anonymkode: b4497...519

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du vet at noen ganger så er det ikke et forbilde barnet trenger, men en klar og konkret beskjed? Jeg antar at de aller fleste rundt der ikke sto å hylte og sånn sett var gode forbilder, og når verken barn eller mor ser behovet for å tilpasse seg omgivelsene så tenker jeg det er på sin plass med en skikkelig beskjed fra en fremmed. Barn må lære seg at mennesker ikke er perfekte og at deres oppførsel kan få slike konsekvenser. Eller vil du pakke alle barn inn i bobleplast slik at de ikke takler motgang i livet? Heia uføretrygden pga svak psykisk helse i voksenlivet da🙄

Like sjarmerende du ser jeg🙄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er en av få som hysjer på bråkete barn- ser aldri at andre gjør det

Ts

Anonymkode: 44e08...8e5

Du sier det som om det utelukkende er en bra ting. 

Det sier ganske mye om det egentlig.

Anonymkode: c6213...c2c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke utelukkende, men som oftest er det en bra ting, ja.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Like sjarmerende du ser jeg🙄

Det er på ingen måte sjarmerende med hylende barn i offentligheten som foreldrene bare ignorerer. Jeg sier ikke at det er greit eller lurt å banne foran barn, men man skal heller ikke kimse av effekten av at barn får oppleve å bli irettesatt av fremmede når foreldrene ikke klarer/gidder å håndtere sitt eget barn i offentligheten. Eller er du en sånn som tror at barn lærer motgang og å håndtere litt vonde opplevelser av å aldri få oppleve de?

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Foreldre i dag lar ungene gjøre som de vil. Har noen nabounger også. Skriker og hoier i høy c hele dagen. Latter og lek er koselig, ikke skriking.

Bevissteløse foreldre som lar ungene holde på sånn, til og med på offentlige steder, uten å bry seg om at plager andre folk blir det flere og flere av. 

Og så lurer de på hvorfor besteforeldre ikke orker å passe dem…

Oppdragelse er en fin ting.

Anonymkode: d94e9...45a

Har en slik nabo som bor i en leilighet over meg. Ungen hopper tydeligvis  fra et eller annet høyt oppi der så hele leiligheten min under rister. Så mye at projektoren min som er festet i veggen flytter seg så jeg må rejustere bildet for å treffe lærrettet. Og dette er en veldig ny leilighet så at det skal riste så mye fra ungens herjing i overetasjen skal MYE til.

Og foreldrene bryr seg ikke. Det er typisk noen ikke vestlige innvandrer foreldre som lar ungene holde på slik. Og det er også tilfellet i naboene over meg som knapt kan noe Norsk. I vinter rett etter jeg hadde brøytet hele gårdsplassen min (jeg bor på bakkenivå) tok denne naboen over meg å dumpet all snøen fra verandaen hans ned på den nybrøyta gårsplassen min og lot det ligge der i en svær haug akkurat som han har gjort mange ganger før. Og når jeg kommer hjem og ser han holde på med dette sier jeg "jeg regner med at du fjerner den snøen fra gårdsplassen min etterpå?", hvor han ikke forstår noe ting og sier noe om å kontakte sameie styret eller noe slik. Og jeg sier at "Nei du kan komme ned her med en gang å rydde opp etter deg!!!". Jeg var rimelig lei etter at han hadde gjort dette MANGE ganger. Det sier det meste om hvor respektløse disse folka er.

Fru Uperfekt skrev (13 timer siden):

Eller diagnoser 

Det er ingen unnskyldning for å stå der å ikke gjøre noen ting med ungen.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Man kan ikke ta en 4-årings ord for god fisk alltid. Min 4-åring sier mye rart om hva hun får lov til å gjøre hjemme og ikke. Kanskje denne moren faktisk har prøvd å få barnet til å forstå innestemme men uten hell. Ikke alle barn er like enkle å ha med å gjøre og det er ikke alltid foreldrenes feil. 

Anonymkode: 0ce6e...2e9

Hvis du ikke klarer å oppdra ungen til å kunne oppføre seg i offentligheten så får dere holde dere hjemme!

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er en bra ting hvis barnet ikke har lært sosiale koder, og foreldrene driter i det.

Ts

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er en bra ting hvis barnet ikke har lært sosiale koder, og foreldrene driter i det.

Ts

Enig. Han kommer ikke til å være et barn for alltid. Skal han vokse opp til å bli en uoppdaget voksen? Da kommer han til å slite, for ingen gidder å være med noen som ikke kan oppføre seg.

Anonymkode: 8fe11...881

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har en slik nabo som bor i en leilighet over meg. Ungen hopper tydeligvis  fra et eller annet høyt oppi der så hele leiligheten min under rister. Så mye at projektoren min som er festet i veggen flytter seg så jeg må rejustere bildet for å treffe lærrettet. Og dette er en veldig ny leilighet så at det skal riste så mye fra ungens herjing i overetasjen skal MYE til.

Og foreldrene bryr seg ikke. Det er typisk noen ikke vestlige innvandrer foreldre som lar ungene holde på slik. Og det er også tilfellet i naboene over meg som knapt kan noe Norsk. I vinter rett etter jeg hadde brøytet hele gårdsplassen min (jeg bor på bakkenivå) tok denne naboen over meg å dumpet all snøen fra verandaen hans ned på den nybrøyta gårsplassen min og lot det ligge der i en svær haug akkurat som han har gjort mange ganger før. Og når jeg kommer hjem og ser han holde på med dette sier jeg "jeg regner med at du fjerner den snøen fra gårdsplassen min etterpå?", hvor han ikke forstår noe ting og sier noe om å kontakte sameie styret eller noe slik. Og jeg sier at "Nei du kan komme ned her med en gang å rydde opp etter deg!!!". Jeg var rimelig lei etter at han hadde gjort dette MANGE ganger. Det sier det meste om hvor respektløse disse folka er.

Det er ingen unnskyldning for å stå der å ikke gjøre noen ting med ungen.

Hvis du ikke klarer å oppdra ungen til å kunne oppføre seg i offentligheten så får dere holde dere hjemme!

Men det er en forklaring 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei så absolutt ikke. Å la unger stå å hyle i offentligheten er så respektløst som det går an å få blitt. Og slike foreldre og skrikerunger må permanent utestenges fra steder hvor de oppfører seg slik.

Hva barnet og foreldre gjorde i denne situasjonen er irrelevant. Du skriker ikke banneord til barn, spesielt ikke andres barn.

Anonymkode: a76e1...6c7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er på ingen måte sjarmerende med hylende barn i offentligheten som foreldrene bare ignorerer. Jeg sier ikke at det er greit eller lurt å banne foran barn, men man skal heller ikke kimse av effekten av at barn får oppleve å bli irettesatt av fremmede når foreldrene ikke klarer/gidder å håndtere sitt eget barn i offentligheten. Eller er du en sånn som tror at barn lærer motgang og å håndtere litt vonde opplevelser av å aldri få oppleve de?

Det er ikke sjarmerende med hylende barn, men du synes det er greit med voksne som roper hold kjeft?🙄

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts

Men du har åpenbart heller ikke lært de kodene så foreldrene dine har feilet 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

resultat av fri barneoppdragelse. Hvor barna selv skal finne ut hva som er greit basert på erfaringene det får ved ulik oppførsel. Herlig 

Anonymkode: c3cd3...5c0

Eller ei mor som har gitt opp litt.

Fort gjort 😊

Skrevet

Fornuftig fyr da 😅 Og greit håndtert av deg :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...