Gå til innhold

Jeg sa "hysj" til en liten gutt som hylte i garderoben i dag

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok

Anonymkode: fe11e...862

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Javel

Anonymkode: a75e8...04f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke flaut for foreldre at andre må gi beskjed til deres barn at "nok er nok"?

Ts

Anonymkode: 44e08...8e5

• Liker 29
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

resultat av fri barneoppdragelse. Hvor barna selv skal finne ut hva som er greit basert på erfaringene det får ved ulik oppførsel. Herlig 

Anonymkode: c3cd3...5c0

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Foreldre i dag lar ungene gjøre som de vil. Har noen nabounger også. Skriker og hoier i høy c hele dagen. Latter og lek er koselig, ikke skriking.

Bevissteløse foreldre som lar ungene holde på sånn, til og med på offentlige steder, uten å bry seg om at plager andre folk blir det flere og flere av. 

Og så lurer de på hvorfor besteforeldre ikke orker å passe dem…

Oppdragelse er en fin ting.

Anonymkode: d94e9...45a

Gud jeg er lei av "foreldre i dag" ditt og datt. Det er akkurat samme som "ungdommen nå til dags", som om at folk bare glemmer at det har eksistert elendige foreldre i alle tider. Slutt å skjær alle over en kam. 

Jeg jobber med barn, og foreldre flest er da mye mer involvert og flinke med barna sine i dag enn før.

Anonymkode: e89a4...bd9

• Liker 25
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg var på et offentlig bad i dag, og i garderoben var det en mor som hadde med seg en gutt på rundt 4 år. 

Han snakket veldig høyt og begynte så å hyle høyere og høyere, og det jallet i veggene på grunn av akustikken, og moren sa ingenting.

Etter et par minutter klarte jeg ikke å holde meg, og sa:"hysj" og holdt fingeren over leppene mens jeg så på han.

Han stoppet å hyle og så på meg, og jeg spurte han om han forstod hvorfor jeg sa "hysj" til han, og da sa han at det var nok fordi at han bråkte. 

Så spurte jeg om han gikk i barnehagen, og om han hade lært i barnehagen å ha inne/ utestemme, og det hadde han, men nå var han ikke i barnehagen så da trengte han ikke å ha innestemme, sa han.

Jeg sa at når vi er innendørs sammen med andre mennesker, så skal vi ha innestemme.

Gutten sa da at hjemme trengte han ikke å ha innestemme, og moren sa ingen verdens ting.

Jeg hadde vært flau hadde jeg vært denne moren.

Ville gjort det samme. Barn og unge må tåle at andre enn foreldre korrigerer dem. 

Anonymkode: ddcd5...e70

• Liker 17
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville gjort det samme. Barn og unge må tåle at andre enn foreldre korrigerer dem. 

Jeg er en av få som hysjer på bråkete barn- ser aldri at andre gjør det

Ts

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gjort det samme selv. Uspiselig å bråke med utestemme inne blant folk. 

Anonymkode: 8fe11...881

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg var på et offentlig bad i dag, og i garderoben var det en mor som hadde med seg en gutt på rundt 4 år. 

Han snakket veldig høyt og begynte så å hyle høyere og høyere, og det jallet i veggene på grunn av akustikken, og moren sa ingenting.

Etter et par minutter klarte jeg ikke å holde meg, og sa:"hysj" og holdt fingeren over leppene mens jeg så på han.

Han stoppet å hyle og så på meg, og jeg spurte han om han forstod hvorfor jeg sa "hysj" til han, og da sa han at det var nok fordi at han bråkte. 

Så spurte jeg om han gikk i barnehagen, og om han hade lært i barnehagen å ha inne/ utestemme, og det hadde han, men nå var han ikke i barnehagen så da trengte han ikke å ha innestemme, sa han.

Jeg sa at når vi er innendørs sammen med andre mennesker, så skal vi ha innestemme.

Gutten sa da at hjemme trengte han ikke å ha innestemme, og moren sa ingen verdens ting.

Altså nå vet du ikke hvor sliten denne moren var eller hvorfor hun ikke sa noe . Kanskje hun kjemper så hardt til vanlig at hun var lettet du sa noe. Tenker man skal vere forsiktig med å dømme uten å vite. 

Anonymkode: 24871...320

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Bra gjort. Det er mange foreldre som er helt apatiske. Hun burde bli flau, men driter sikkert i det. 

Veldig fin måte du sa i fra på også synes jeg 👍

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Altså nå vet du ikke hvor sliten denne moren var eller hvorfor hun ikke sa noe . Kanskje hun kjemper så hardt til vanlig at hun var lettet du sa noe. Tenker man skal vere forsiktig med å dømme uten å vite. 

Det er fint å alltid ha en unnskyldning...

Anonymkode: 77d92...1d3

• Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er greit at mødre er slitne. Men barnas bråkete oppførsel skal likevel ikke gå utover andre. Og det er mye enklere å la det ligge hvis moren faktisk hadde prøvd, og det ikke hadde hjulpet. Da får jeg straks medfølelse, hvert fall. For da har hun i det minste prøvd 

Anonymkode: 8fe11...881

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det tenkte jeg på, men hun så ikke på meg eller sa ingenting.

Jeg gidder ikke å unnskylde alle foreldre med bråkete barn, for mange foreldre er så vant til bråket at de ikke legger merke til det eller så driter de i det.

Ts

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Takk for informasjonen 👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og det har ofte en mye sterkere effekt enn at mamma siet hysj for 50 gang den dagen.

Anonymkode: 718e3...bf7

• Liker 12
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Dump han

Anonymkode: b0018...738

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

:opplyser: Snart kommer det vel en tråd fra mammaen. En fremmed hysjet på mitt barn! 

Anonymkode: 2e701...c7e

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Veldig bra du sa i fra. Av og til skulle jeg ønske noen sa i fra til mine barn. Forskjellen er at jeg virkelig forsøker. Jeg står ikke der stille og later som ingenting. Men det hjelper ofte at en fremmed reagerer også. En av begrunnelsene jeg ofte bruker hvis de roper osv er at hverken jeg eller naboer/folk rundt/andre liker roping og det er vondt å høre så høy stemme. Da hjelper det at de ser at fremmede reagerer på det.

Utrolig tafatt av denne moren da. Det er ikke greit å la barnet holde på slik. Og stakkers barnet som sikkert kommer til å streve med å lære folkeskikk og oppførsel. Hvordan skal barnet vite hva som er greit og ikke når mor/foreldre ikke sier ifra? Og tenk hvor mange vonde situasjoner barnet kan ende med å stå i. Du håndtere dette fint og snakket til han på en måte han forstod. Men jeg vil tro mange ikke hadde vært like god på det.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...