Gå til innhold

Overreagerer jeg når det gjelder lån av bilen ?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det var en gjeng der. De tok en tur på McDonalds før å kjøre hjem. Jeg er skuffet av måten hvordan han brøt avtale og ble nesten ufin .Skrev kom og hent bilen da. 

ts 

Anonymkode: 0a880...1c4

For en drittunge. Hvorfor låner du bilen bort til en så ufordragelig drittunge? Nå må du ta tak. Du låner ikke bilen bort til han mer. Så enkelt kan det gjøres. 

Anonymkode: 2c904...15f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Han kan kjøre døgnet rundt når han har egen bil. Jeg tåler ikke at en låner min bil og behandler meg som en idiot. Jeg jobber, betaler regninger, stiller opp og betaler alt hjemme inkl lån og utgifter for denne bilen. Det minste man kan gjøre er respektere avtaler og behandle meg med respekt. Gå og legg deg, kom og hent bilen  og ignorere meg... Er ikke greit. 

ts

Så gjør noe med det da! 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er faktisk mitt hus og mine regler. Jeg jobber mye for å få alt til å gå rundt. Når man er nesten 20 år og låner bilen så forventer jeg at den blir levert som avtalt.  Det gjelder alt annet. Selvfølgelig kan vi komme til et punkt der der blir mer fritt, men avtaler må først respekteres og vises ansvar. Ikke alle som må sette sånne grenser, men det finnes foreldre som må av diverse grunner. 

I tilegg er jeg åpen å hjelpe ham å kjøpe en rimelig bil, men han synes det er flaut å kjøre i biler under 100 tusen. 
Jeg skal feks innføre ny regel -ingen jobb, ingen lån av bil eller skal jeg bare la ham late seg/sove dagen langt og kjøre fritt rundt. 

ts 

Jeg er helt for å stille krav, men å ikke kjøre bilen etter kl 01.00 virker urimelig og min erfaring er at regler som virker urimelige ofte ikke blir respektert. 

Er din sønn under utdanning eller ligger han å drar seg i hverdagen generelt og ikke kun i ferier? Virker som det er andre ting å ta tak i her for dere 2 enn nødvendigvis hvilket klokkeslett denne bilen kjøres. 

Still krav ts men still krav som skaper grobunn for å ta naturlig ansvar over eget liv og godt samarbeid med andre. Krev at sønnen fyller tanken viss sønnen er dagdriver og ikke vil studere/jobbe. Dette er et eksempel på et rimelig krav. 

Anonymkode: 5cc5b...713

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du virker som en tyrann med disse reglene dine. Pleier du også å si "mitt hus, mine regler?" La han få bruke bilen uten disse reglene. Det virker mere som du kontrollerer han på samme måte som Gjert Ingebrigtsen med sin eldste sønn. "Du skal få låne bilen, men her du alle reglene å følge". Du sover jo likevel om natten. Noe annet hvis du hadde trengt bilen.

Anonymkode: dbe5a...01f

Vist faen er det mine regler i mitt hus som gjelder og jeg er ikke ts.

Anarki får dem lage i sine egne hus når dem kommer dit.

Anonymkode: b0378...694

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan være at bilen blir gresskar utpå natta. 

Anonymkode: c5252...b4c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor ikke? 

Bilen er kanskje mørkredd 🤣🤣

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde jeg tatt en god prat med ungdommen min om.  Både om hvorfor han var sen og om hvorfor du ønsker disse reglene. Han kan gjerne være borte til kl. 5, men ikke med din bil, kan du si. 

Anonymkode: 267ca...aaa

Skrevet

Da hadde det vært slutt på å låne bilen. Tøff i trynet fordrer egen bil ass. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Han har nettopp fått lappen og jeg forstår det er gøyt å ha bil. Derfor får han låne så lenge han holder seg til avtaler. Vi har 1 bil og den skal ikke kjøres rundt på natten. Selv om han er ungdom man kjører ikke på den tiden hvis man ikke må. Vi hadde avtale når bilen skal leveres, men han brydde seg ikke. 

ts

Av nysjerrighet; hva er forskjellen på klokka 1 og klokka 5? Hva gjør at du har denne regelen?

Skrevet
xQueenKx skrev (4 timer siden):

Lurer på hvorfor folk henger seg så mye opp i hvilket klokkeslett ts har satt som grense. Det kan hende det har med sønnen å gjøre, og ikke selve nattetrafikken å gjøre. Hun sier jo selv at de er i en prosess der det skal bygges tillitt og respekt. Da synes jeg ikke det er urimelig at grensene i starten er litt "strenge". Han har jo nå bevist at han ikke respekterer premissene for avtalen de gjorde, og da skjønner jeg godt at hun ikke vil la han kjøre som han vil så lenge han vil. Han er ikke moden nok enda.

Jeg spør fordi jeg er nysjerrig på regelen (som antakelig vil bite ts i ræva)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ingen ting i veien å stille krav til sine voksne barn. Livet består av krav. De bør de helst lære hjemmefra. Det å låne bilen er en gode, ingen rettighet. 

Anonymkode: 0f2fe...a6f

Jamnen for faen da… om det er 1 eller 5 spiller nads rolle i mitt sinn, derfor vil jeg utvide min horisont og spørre hvorfor denne regel eksisterer foruten at ts ikke liker at bilen kjøres på natta

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette hadde jeg tatt en god prat med ungdommen min om.  Både om hvorfor han var sen og om hvorfor du ønsker disse reglene. Han kan gjerne være borte til kl. 5, men ikke med din bil, kan du si. 

Anonymkode: 267ca...aaa

God prat?? Her hadde han fått så ørene hadde flagret. Frekk drittunge som ikke respekterer moren sin. Hun har nok skyld i dette selv pga dårlig oppdragelse, men likevel. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Chlypa skrev (7 minutter siden):

Jeg spør fordi jeg er nysjerrig på regelen (som antakelig vil bite ts i ræva)

Skjønner. Jeg tenker det kan være mange grunner til at avtalen ikke er løsere. Vi ser jo at det ikke hjalp med reglene, sønnen brøt den og var altså ikke opptatt av å respektere sin mor.

• Nyttig 3
Skrevet

Det var en gjeng der. De tok en tur på McDonalds før å kjøre hjem. Jeg er skuffet av måten hvordan han brøt avtale og ble nesten ufin .Skrev kom og hent bilen da. 

ts 

4 timer på McDonald's,  ?

AnonymBruker
Skrevet

Han har nettopp fått lappen og jeg forstår det er gøyt å ha bil. Derfor får han låne så lenge han holder seg til avtaler. Vi har 1 bil og den skal ikke kjøres rundt på natten. Selv om han er ungdom man kjører ikke på den tiden hvis man ikke må. Vi hadde avtale når bilen skal leveres, men han brydde seg ikke. 

ts

Hæ, har dere kjøpt en bil som ikke kan kjøres på natten? Altså hvorfor skal ikke bilen kjøres på natten? Jeg er enig med deg i at en avtale skal holdes, men å bruke argumentet at bilen ikke skal kjøres om natten er helt koko.

Anonymkode: 7e16c...186

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei. Jeg har kjørt mye på natten. Og det er jo ingen andre biler ute. Må ikke være så kontrollerende. Slipp ungdommen fri. 😀

Hvem er du til å bestemme hva andre skal bestemme over sine barn? Idioti 

Anonymkode: 06d2a...8d6

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hæ, har dere kjøpt en bil som ikke kan kjøres på natten? Altså hvorfor skal ikke bilen kjøres på natten? Jeg er enig med deg i at en avtale skal holdes, men å bruke argumentet at bilen ikke skal kjøres om natten er helt koko.

Anonymkode: 7e16c...186

Skjerp deg. Mye grisekjøring om natten nettopp pga lite biler, og mye fyllekjøring. Dårligere sikt og dyr i veibanen. Eier av bilen må selv få lov til å sette reglene for når bilen skal brukes. Er du 18 selv eller? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

En myndig person må komme hjem kl 01, en bil som ikke skal kjøres på natten. Hvorfor i all verden lager en sånne regler?

Anonymkode: bead6...300

Fordi biler koster penger, og siden poden må låne bil, har han neppe penger. Hva om denne nybegynneren i trafikken vraker en bil til 500 k, og forsikringsselskapet påviser uaktsom kjøring, og nekter å utbetale forsikringssum. Sikkert moro for foreldrene det..

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skjerp deg. Mye grisekjøring om natten nettopp pga lite biler, og mye fyllekjøring. Dårligere sikt og dyr i veibanen. Eier av bilen må selv få lov til å sette reglene for når bilen skal brukes. Er du 18 selv eller? 

Skjerp deg sjøl 

Anonymkode: 2082d...1a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

han synes det er flaut å kjøre i biler under 100 tusen. 

Han får slippe å kjøre rundt i din bil også synes jeg. Han der har mye modning å gjøre! 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I tilegg er jeg åpen å hjelpe ham å kjøpe en rimelig bil,

Bare legg dette på hylla. La han få 100% ansvar for å skaffe seg sin egen bil. Mye mulig det snart er på tide at han flytter ut snart og begynner å tørke seg bak ørene sine...

Anonymkode: 6c0b3...138

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...