AnonymBruker Skrevet 7. juli #1 Skrevet 7. juli Noen som har alternativer til markløft/utfall etc. for folk som sliter med meniskskade? Jeg kan ikke belaste knærne slik det blir med knebøy, det gjør så utrolig vondt. Anonymkode: a995f...32b
AnonymBruker Skrevet 8. juli #2 Skrevet 8. juli ulike "kick backs" og "glute bridge" varianter Anonymkode: 0c156...723
AnonymBruker Skrevet 8. juli #3 Skrevet 8. juli Jeg har også dritvonde knær. Jeg tar glute bridge med vekter. Anonymkode: 4e918...b58
pia mater Skrevet 8. juli #4 Skrevet 8. juli Jeg sliter med betennelse i et kne og har noen øvelser som fungerer greit for mine knær. Kjører mye hip trust, cable kickbacks, bulgarsk utfall både i og utenfor smithmaskin (går ikke lengre ned enn 90 grader i kneet), og rumensk markløft.
sicario Skrevet 8. juli #5 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (På 7.7.2025 den 20.58): Noen som har alternativer til markløft/utfall etc. for folk som sliter med meniskskade? Jeg kan ikke belaste knærne slik det blir med knebøy, det gjør så utrolig vondt. Anonymkode: a995f...32b Gå med gode, lange skritt i relativt bratt motbakke. Nå vet jeg ikke hvorfor du har smerter i kneet, men mange kneskader/begynnende kneskader kan bli værre av å gå bratt nedover en oppover. Å gå motbakke er god trening for rumpa og lår, men relativt skånsomt for knær. Å gå i bratte motbakker trener rumpa (gluteusmusklene) effektivt. Når du går oppover, må setemusklene jobbe hardere for å løfte kroppen mot tyngdekraften, spesielt hvis du tar lange steg og presser fra med hælen. For å maksimere effekten på rumpa, kan du gå med bevisst aktivering av setemusklene og velge bratte bakker. Øke intensiteten ved å gå raskere eller legge til vekt (f.eks. en ryggsekk eller vektvest) Å gå i motbakker kan være skånsomt for knærne sammenlignet med å gå nedover eller løpe, fordi det reduserer støtbelastningen på leddene. Du får mindre slagbelastning. Når du går oppover, lander foten din mer kontrollert under kroppen, noe som gir lavere støtkrefter på kneleddet enn ved nedovergåing eller løping, der knærne absorberer mer kraft. Motbakkegåing aktiverer setemuskler, lår (quadriceps) og hamstrings mer, slik at musklene tar opp mye av arbeidet i stedet for at leddene belastes direkte. Et annet viktig poeng når du har problem med knær, så vil regelmessig motbakkegåing styrker musklene rundt kneet, som quadriceps og hamstrings, noe som gir bedre stabilitet og støtte til kneleddet over tid. Etter at ortopeden og fysioterapeuten min på det sterkeste anbefalte motbakketrening, så inkorporerte jeg fast turer opp den lokale alpinbakken hele våren, sommeren og høsten. I tillegg til å være veldig bra trening for rumpe og lår, så gjør det underverker for kardio/utholdenhet. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #6 Skrevet 9. juli sicario skrev (15 timer siden): Gå med gode, lange skritt i relativt bratt motbakke. Nå vet jeg ikke hvorfor du har smerter i kneet, men mange kneskader/begynnende kneskader kan bli værre av å gå bratt nedover en oppover. Å gå motbakke er god trening for rumpa og lår, men relativt skånsomt for knær. Å gå i bratte motbakker trener rumpa (gluteusmusklene) effektivt. Når du går oppover, må setemusklene jobbe hardere for å løfte kroppen mot tyngdekraften, spesielt hvis du tar lange steg og presser fra med hælen. For å maksimere effekten på rumpa, kan du gå med bevisst aktivering av setemusklene og velge bratte bakker. Øke intensiteten ved å gå raskere eller legge til vekt (f.eks. en ryggsekk eller vektvest) Å gå i motbakker kan være skånsomt for knærne sammenlignet med å gå nedover eller løpe, fordi det reduserer støtbelastningen på leddene. Du får mindre slagbelastning. Når du går oppover, lander foten din mer kontrollert under kroppen, noe som gir lavere støtkrefter på kneleddet enn ved nedovergåing eller løping, der knærne absorberer mer kraft. Motbakkegåing aktiverer setemuskler, lår (quadriceps) og hamstrings mer, slik at musklene tar opp mye av arbeidet i stedet for at leddene belastes direkte. Et annet viktig poeng når du har problem med knær, så vil regelmessig motbakkegåing styrker musklene rundt kneet, som quadriceps og hamstrings, noe som gir bedre stabilitet og støtte til kneleddet over tid. Etter at ortopeden og fysioterapeuten min på det sterkeste anbefalte motbakketrening, så inkorporerte jeg fast turer opp den lokale alpinbakken hele våren, sommeren og høsten. I tillegg til å være veldig bra trening for rumpe og lår, så gjør det underverker for kardio/utholdenhet. Allright takk!! Men er det nok til å få fastere rumpe og lår da? Ser for meg at det ikke blir tøft nok liksom (?) Anonymkode: a995f...32b
sicario Skrevet 9. juli #7 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Allright takk!! Men er det nok til å få fastere rumpe og lår da? Ser for meg at det ikke blir tøft nok liksom (?) Anonymkode: a995f...32b Hehe. Du får ta på deg vektvesten, komme deg til nærmeste alpinanlegg og rapportere tilbake etterpå😁. Ja da. Det er god «rumpetrening». Men du vil selvfølgelig få enda mer muskelstimulering av ulike markløftvarianter som RDL feks, dype knebøy med høy stang, hipthrusts/booty builder, ulike utfallsvarianter etc. Spørsmålet blir mer hvilke av disse øvelsene knærne dine tåler😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå