AnonymBruker Skrevet 7. juli #1 Skrevet 7. juli Jeg har aldri hatt god råd, og har derfor heller aldri fått spart noe utenom en liten bufferkonto. Nå har jeg fått en liten sum med penger som jeg tenker skal komme barna til gode. Det er ikke snakk om mer enn 20-30000 på de hver, så ikke en svimlende investering. De har begge en liten inntekt, så tanken er at de selv sparer fra 500 til 2000 i måneden i tillegg. Men hvor skal vi sette pengene? Jeg har hørt om Kron - er det et greit alternativ? Når må de begynne å skatte av sparebeløpet, eller er det kanskje bare når de tar penger ut av sparingen? Pengene skal sikkert ikke røres på 10-15 år. Anonymkode: 13d91...39b
AnonymBruker Skrevet 7. juli #2 Skrevet 7. juli Jeg ville satt det i indeksfond Anonymkode: e2387...676 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli #3 Skrevet 7. juli Kron funker fint det. Finn et indeksfond med lave forvaltningsgebyr. Mine barns fond står i mitt navn av hensyn til studielån og risiko for russebilkjøp ved fylte 18 år. Anonymkode: 08deb...05c 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli #4 Skrevet 7. juli Det er en veldig god tanke, og en sum som kan vokse seg vesentlig større med årene. Indeksfond er det trygge(ste) valget.Lavt årlig forvaltningsgebyr (0,19-0,24%-ish). Jeg ville nok for enkelhet splittet innskuddet i tre, og fordelt det med 50% norsk indeksfond, f.eks Nordnet Norge Indeks eller tilsvarende fra DNB, 10% DNB Teknologi og 40% Nordnet Global Indeks eller DNB Global Indeks A. Nå kjenner ikke jeg Kron, men jeg er godt vant til Nordnet. Har ingen problemer med å anbefale dem. Jeg ville hatt denne sparingen i mitt navn – det kommer forhåpentligvis tider når det vil være ugunstig for dem å ha for mye sparepenger i eget navn (reglene til Statens Lånekasse). Det JEG ville gjort var å opprette konto hos Nordnet og aktivert to aksjesparekontoer (ASK) – en til hver. Dette er veldig oversiktlig og enkelt. En ASK er enkelt forklart en økonomisk boble der skatt ikke utløses før du, enkelt forklart, tar ut mer enn innskuddet. I denne boblen kan dere i årene som kommer kjøpe inn andre fond, selge fondsandeler eller overføre penger fra et fond til et annet etc UTEN at det utløser skatt. Når tiden en dag blir moden for det kan du overføre ASK til hvert av barna uten at det utløser beskatning ( dere utsetter altså beskatningen), men bare så lenge du overfører en ASK i sin helhet til barnet ditt. Derfor er det mao svært smart at du lager en ASK til hver av dem. Det upraktiske med at ASK står på din konto er at innskudd og justering av fondsandeler fremover må gå via deg. På den annen side kan du velge å se på dette som en nyttig og visuell måte å lære barna om sparing ved at de får være med på gjøre dette og se utviklingen. Å opprette en Nordnet-konto og å sette opp disse ASK-ene er veldig fort gjort. Anonymkode: 85ae6...696 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli #5 Skrevet 7. juli Takk for svar! Jeg skal bruke ferien til å få oppdatert meg litt, for når dere sier indeksfond har jeg ingen begrep om hva det er. 😅 Disse ungdommene er snart myndige begge to, og siden formuegrensen hos Lånekassen er på 500K tenker jeg sparingen kan stå i deres navn. De små bidragene fra meg rekker neppe å bli til en halv mill i løpet av de neste 4-5 årene. Anonymkode: 13d91...39b
AnonymBruker Skrevet 7. juli #6 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Takk for svar! Jeg skal bruke ferien til å få oppdatert meg litt, for når dere sier indeksfond har jeg ingen begrep om hva det er. 😅 Disse ungdommene er snart myndige begge to, og siden formuegrensen hos Lånekassen er på 500K tenker jeg sparingen kan stå i deres navn. De små bidragene fra meg rekker neppe å bli til en halv mill i løpet av de neste 4-5 årene. Anonymkode: 13d91...39b Skjønner. Det gjør jo det hele litt enklere å gjennomføre. Men jeg anbefaler fremdeles at de passer på å opprette såkalte ASK, uansett hvilken leverandør (f.eks. Kron eller Nordnet) dere velger. Et indeksfond er et aksjefond som automatisk investerer i de fleste – eller et representativt utvalg – av selskapene i en bestemt børsindeks, som for eksempel et bestemt bransjeområde eller Oslo Børs Hovedindeks. Det prøver ikke å slå markedet, men å kopiere utviklingen så tett som mulig. Siden det ikke styres aktivt, har det lavere kostnader, og du får bred risikospredning ved å eie mange selskaper samtidig. Anonymkode: 85ae6...696 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå