Sniglå Skrevet 20. mars 2006 #21 Skrevet 20. mars 2006 Jeg kan gå med på at noen snakker slik, men å skrive det...
Mandel Skrevet 20. mars 2006 #22 Skrevet 20. mars 2006 Jeg har bare hørt det brukt av folk fra østlandsområdet. Det er et ganske nytt fenomen, er det ikke? Fryktelig irriterende er det i alle fall.
Gjest Pi Skrevet 20. mars 2006 #23 Skrevet 20. mars 2006 Kan jeg få lov til å henge ut "åssen" i samme tråd? Åssen i steden for hvordan er også helt for j¤#&%#¤.
KR-øst Skrevet 20. mars 2006 #25 Skrevet 20. mars 2006 Kan jeg få lov til å henge ut "åssen" i samme tråd? Åssen i steden for hvordan er også helt for j¤#&%#¤. ← Nå synes jeg ikke åssen kan sammenlignes helt, for dette er et riktig brukt ord på dialekt på flere steder på Østlandet, men det lyder fælt når en ser det skrevet. Hvis en snakker Opplands- eller Hedmarksdialekt så blir det litt for fint for mange å si hvordan. Da stemmer det ikke helt med resten av dialekta.
Gjest Gjesta Skrevet 20. mars 2006 #27 Skrevet 20. mars 2006 Jeg har bare hørt det brukt av folk fra østlandsområdet. Det er et ganske nytt fenomen, er det ikke? Fryktelig irriterende er det i alle fall. ← Jeg har heller ikke hørt det brukt andre steder enn på østlandet. Brukes det bare der kanskje?
Gjest synseren Skrevet 21. mars 2006 #28 Skrevet 21. mars 2006 (endret) "hvem pron. (brukt om person (bare substantivisk, jf. hvilken ) ; mht. n. se hva ; mht. gen. se hvis I ) A (som spørrende pron.) 1 (i direkte spørsmål) hvem er han? / (i tilrop) hvem der? / hvem i all verden skal betale / hvem gav du pengene? / hvem er dette brevet fra?; hvem av dem vil du ha til bords?– ; (med appositivt ledd) hvem annen enn du kan gjøre dette? / hvem flere kommer enn disse to?; – (med overgang til adjektivisk bruk, i oppklarende spørsmål av typen) hvem "han" (er det du mener)? / – (i spørsmål som i bet. svarer til fortellende setning med ingen som subj.) hvem vet hva som kan skje? ɔ:ingen vet hva som kan skje / tja, hvem vet?; hvem sin se hvis I 2 (i avhengig spørresetn.) jeg vet ikke hvem han er / jeg undres på hvem som kommer / ikke vite hvem (som) er hvem ikke vite hva den ene heter og hva de(n) andre heter, ikke kunne holde to el. flere fra hverandre B (som relativt pron.) 1 ( litt.) en advokat med hvem jeg har hatt adskillig å gjøre 2 (til dels med innrømmende bet., ofte i forb. med enn el. så) slipp ham inn, hvem han så er! / han kan måle seg med hvem det skal være; hvem som helst se helst 2 , jf. hvemsomhelst Etym.: gno. hveim dat. sg. m.; jf. hvo og gno. nom. hverr , akk. hvern som er blitt til nyno. kven" Dette står på www.ordnett.no ← Helt enig med deg Bellatix!! Endret 21. mars 2006 av synseren
NullHull Skrevet 22. mars 2006 #29 Skrevet 22. mars 2006 Godt det ikke bare er meg... Jeg er språkpsykopat, og blir gal av å skrivefeil og feil ordbruk. ← Fint, da er vi to med samme diagnose . Særlig hvem-om-ting-problematikken vekker psykopaten i meg.
biuq Skrevet 22. mars 2006 #30 Skrevet 22. mars 2006 En ting som i hvert fall kan sies - uavhengig om man vil anerkjenne det eller ikke - er at det sannsynligvis har kommet for å bli. Det ligger i språkets vesen at det utvikler seg kontinuerlig i takt med tiden, og at det ikke lar seg kontrollere av rettskrivningsregler og retningslinjer for grammatikk. En kan enten akseptere det, eller la seg irritere.
Gjest Bellatrix Skrevet 22. mars 2006 #31 Skrevet 22. mars 2006 En ting som i hvert fall kan sies - uavhengig om man vil anerkjenne det eller ikke - er at det sannsynligvis har kommet for å bli. Det ligger i språkets vesen at det utvikler seg kontinuerlig i takt med tiden, og at det ikke lar seg kontrollere av rettskrivningsregler og retningslinjer for grammatikk. En kan enten akseptere det, eller la seg irritere. ← Jeg kan akseptere mye, men ikke at spørreordene brukes feil.
biuq Skrevet 22. mars 2006 #32 Skrevet 22. mars 2006 Jeg kan akseptere mye, men ikke at spørreordene brukes feil. ← Deg om det. Jeg sier det bare at det ligger i språket.
Rio Skrevet 22. mars 2006 #33 Skrevet 22. mars 2006 Jeg har heldigvis aldri hørt noen bruke hvem på denne måten. Så idiotisk
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå