Gå til innhold

Hvem om ting!

Fremhevede innlegg

Gjest Bellatrix
Skrevet
Det er like legalt å si hvem som hvilken faktisk....

Hvem sko skal man ha på, hvem frisør bruker du.....

Når ble det greit å skrive hvem om ting? Hvem handler om personer.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

"hvem pron. (brukt om person (bare substantivisk, jf. hvilken ) ; mht. n. se hva ; mht. gen. se hvis I )

A (som spørrende pron.)

1 (i direkte spørsmål) hvem er han? / (i tilrop) hvem der? / hvem i all verden skal betale / hvem gav du pengene? / hvem er dette brevet fra?; hvem av dem vil du ha til bords?– ; (med appositivt ledd) hvem annen enn du kan gjøre dette? / hvem flere kommer enn disse to?; – (med overgang til adjektivisk bruk, i oppklarende spørsmål av typen) hvem "han" (er det du mener)? / – (i spørsmål som i bet. svarer til fortellende setning med ingen som subj.) hvem vet hva som kan skje? ɔ:ingen vet hva som kan skje / tja, hvem vet?; hvem sin se hvis I

2 (i avhengig spørresetn.) jeg vet ikke hvem han er / jeg undres på hvem som kommer / ikke vite hvem (som) er hvem ikke vite hva den ene heter og hva de(n) andre heter, ikke kunne holde to el. flere fra hverandre

B (som relativt pron.)

1 ( litt.) en advokat med hvem jeg har hatt adskillig å gjøre

2 (til dels med innrømmende bet., ofte i forb. med enn el. så) slipp ham inn, hvem han så er! / han kan måle seg med hvem det skal være; hvem som helst se helst 2 , jf. hvemsomhelst

Etym.: gno. hveim dat. sg. m.; jf. hvo og gno. nom. hverr , akk. hvern som er blitt til nyno. kven"

Dette står på www.ordnett.no

Skrevet

Enig med deg. Har også reagert på dette.

Har inntrykk av at det er de "litt yngre" som bruker det mest. Er det blitt litt mote kanskje, samme som sms-språk, kj-lyder ol.l?

Gjest Bellatrix
Skrevet

Vet ikke. Det ser bare fullstendig feil ut.

Skrevet

Enig!

Samboeren min sier slik. Jeg blir :frustrert:

Skrevet
Vet ikke. Det ser bare fullstendig feil ut.

Helt enig. Synes det høres rart ut når noen sier det, men det er enda verre å skrive det.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Helt enig. Synes det høres rart ut når noen sier det, men det er enda verre å skrive det.

Ja. Når folk sier det høres det bare sløvt ut, når det er skrevet ser det direkte feil ut. Og det er det også.

Skrevet

Helt enig med Bellatrix på dette. Ikke bare er det feil, men det er irriterende også....

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg MÅ bare si meg enig - det skjærer i ørene på meg når jeg hører den feilbruken, og siden jeg er litt snobbete når det kommer til språkbruk så ser jeg litt ned på de som ikke behersker språket, når de er innfødte nordmenn og ikke har dysleksi eller andre lærevansker.

(Og i tråden til King James er denne snobbingen noe jeg sier jeg bør prøve å jobbe litt med)

Skrevet
Jeg MÅ bare si meg enig - det skjærer i ørene på meg når jeg hører den feilbruken, og siden jeg er litt snobbete når det kommer til språkbruk så ser jeg litt ned på de som ikke behersker språket, når de er innfødte nordmenn og ikke har dysleksi eller andre lærevansker.

Som om jeg skulle sagt det selv.

Gjest Louisa
Skrevet

Så kjipt..for meg virker dette som en ren provokasjonstråd bare fordi den som laget den vet at det vil bli mange innlegg. :roll: Men tråden vil vel stoppe naturlig av at vi får konstatert at det ikke heter "hvem" om ting.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg laget tråden fordi feil bruk av hvem irriterer meg. Noen skrev hvem skole i en annen tråd. Da var det en eller annen som skrev at det ikke skulle stå hvem. Da svarte trådstarteren at hvem var riktig. Noe det ikke er.

Gjest gjesta
Skrevet (endret)
Ja. Når folk sier det høres det bare sløvt ut, når det er skrevet ser det direkte feil ut. Og det er det også.

Det er direkte feil, er det ikke? (Edit: Ja, det skriver du jo.. Hehe. Leste ikke skikkelig)

Irriterer meg nok til at jeg ikke gidder å gå inn på trådene med slike overskrifter, kan bare innbille meg hvilke skrivefeil som dukker opp i selve innlegget.

Men jeg har forøvrig vært skånet for å høre det, har kun sett det i tråder her på KG.

Endret av linck
Gjest Purple
Skrevet

Godt det ikke bare er meg... ;)

Jeg er språkpsykopat, og blir gal av å skrivefeil og feil ordbruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...