Gå til innhold

Er jeg egoistisk? Tanker om å få bare ett barn...

Anbefalte innlegg

Gjest Miss Nutcase
Skrevet

Jeg er gravid med mitt første barn nå, og bor sammen med kjæresten min. Han har ytret ønske om 2 barn.

Jeg må si at jeg er meget skeptisk til å få flere enn dette ene barnet. For det første vil jeg ikke ødelegge/redusere kroppen min med å gå gravid for mange ganger. (Er DET egoistisk??) For det andre tjener jeg ikke nok til å ta meg av to barn alene, dersom noe skulle skje med kjæresten. For det tredje er jeg slett ikke sikker på om barn virkelig har så vondt av å være enebarn som alle sier. For hvis jeg skulle bli gravid igjen en gang til etter dette barnet, ville det kun være for at h*n ikke skulle bli enebarn. (Vokste selv opp i en forholdsvis stor søskenflokk, og ser både fordeler og ulemper med det!) For det fjerde vil jeg komme videre i mitt eget liv og min egen karriere også, og ikke "stivne i småbarnsmor-rollen" som jeg ser at mange rundt meg gjør.

Dette barnet kom som en overraskelse på oss begge (dvs ikke planlagt), og vi tar det ansvaret som ble lagt på oss. Men etter fødselen kommer jeg til å hamstre kondomer, og etterhvert finne en bombesikker prevensjonsform. Sterilisering er uaktuelt, da jeg ikke vet om jeg vil ombestemme meg i fremtiden.

Og vær så snill og ikke kom med insinueringer om at dette barnet kommer til å få det fælt osv fordi det har en mor som vil litt mer enn å bare være mamma- jeg elsker dette barnet allerede.

Men er det egoistisk av meg å ikke ville ha flere barn?....

Videoannonse
Annonse
Gjest Brunhilde
Skrevet

Jeg syns ikke det er egoistisk å "bare" få et barn. Jeg har et barn, og når folk spør "har du BARE et barn?" Pleier jeg å svare "nei, jeg er så heldig at jeg HAR et barn!"

På den annen side er det jo hyggelig med søsken - og du behøver vel ikke å ta avgjørelsen med det samme? Jeg tror ingen barn har vondt av å være enebarn - men jeg tror vi som foreldre til enebarn har et ansvar for å lære barnet å ta de hensyn de "autimatisk" lærer i en søskenflokk.

Det å "stivne i rollen som småbarnsmor" er vel strengt tatt opp til deg selv. Et barn (eller to) er ikke nødvendigvis til hinder for hverken utdanning eller karriere - alt til sin tid. Om jeg kjøper ÅRSAKEN til at du ikke vil ha flere barn er jeg slett ikke sikker på. Reduserer kroppen? Tja, endrer den muligvis - men redusere er et negativt ladet begrep for meg! Det er klart det skjer forandringer med kropppen i forbindelse med svangerskap og fødsel, men det ville nok aldri vært i mine tanker at dette skulle stoppe meg fra å få flere barn - i mitt tilfelle ble det bare ikke slik, selv om jeg godt kunne tenkt det - og nå er jeg for gammel!

Jeg syns du skal nyte den graviditeten du går gjennom nå - og så se; hvis det viser seg at du ønsker flere barn senere er det jo bare å prøve, hvis ikke kan du jo la være. Jeg syns nok å merke at du ikke er HELT sikker siden du ikke vil sterilisere deg. Når det gjelder "sikker" prevensjon er det jo et hav av muligheter nå; hormonspiral, r-ringen og p-staven - eller p-sprøyte for den saks skyld. Det er egentlig bare å velge fra øverste hylle.

Lykke til med den lille som er på vei!

:lol:

Gjest Ikke innlogget Lula
Skrevet

Det å få barn er jo i seg selv egoistisk :-)

Det at du velger å ikke få mer enn et barn med den begrunnelsen du gir, synes jeg IKKE er egoistisk. Du tenker på hva både du personlig orker, og hva økonomien din kan klare.

Et helt greit valg, spør du meg!

Skrevet

Det er vel helt greit med et barn. Jeg har selv en på 7, men nå driver vi å prøver på en til. Men jeg så lenge for meg at jeg bare skulle ha en, og det ser ikke ut til å gjøre jr. noe at han ikke har søsken. Det som er egoistisk er vel å få flere barn en man ønsker/klarer.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Jeg synes slett ikke at du Miss Nutcase er egoistisk. Tvert imot så viser du en solid posjon selvinnsikt og ansvarsfølelse.

Håper du ikke lar andre styre ditt liv. Og jeg ville nok vært klarere mot kjæresten ved å si at det blir dette barnet- og ferdig med det.

Milla

Skrevet
Men etter fødselen kommer jeg til å hamstre kondomer' date=' og etterhvert finne en bombesikker prevensjonsform. Sterilisering er uaktuelt, da jeg ikke vet om jeg vil ombestemme meg i fremtiden. [/quote']

Ligger jo en åpning her spør du meg om at det kanskje kan bli et barn til slik partnern din ønsker?

Kjenner mange som er enebarn jeg og som har klart seg kjempefint under oppveksten..... men nå som de er voksne sier flere av dem også at de nå gjerne skulle ha sett at de hadde et søsken. Er vel ikke så rart det når besteforeldre etter hvert forsvinner og forldrene selv begynner å trekke på årene... har man ikke da en stor familie ellers vil det være greit å ha minst en søster eller bror.

Skrevet

Er nok litt uenig med deg og de fleste her, jeg.....

Synes for det første at barn behøver søsken, fordi mye av utviklingen og sosialiseringen foregår søsken imellom. Dessuten kan ingen venner eller andre erstatte et søsken. Det er et spesielt forhold. Ser selv hvordan mine jenter har glede av hverandre, og husker godt hvordan mine enebarn-venner misunte meg min esøsken.....

Og at du ødelegger kroppen din ved å få barn er det største bullshit jeg har hørt!!!!! Synes at den vakreste kroppen er en kvinnes når den har modnet og gitt liv! Selv har jeg vært veldig syk og ekstremt stor i min esvangerskap, noe som måtte sette spor. Men jeg er alikevel fornøyd med meg selv, og det er mannen min også. Komplimenter fra gutta på jobben får jeg også! :)

Til slutt synes jeg at barn ikke bør ses på som en hindring for noe! Det være seg karriere, opplevelser, reiser...... etc. Det gjelder bare å planlegge litt annerledes, som mor blir du ekspert i alt fra logistikk til infrastruktur og fler-armeri! :D Har dessuten erfart hvordan andre rundt meg har snudd om. Fra å være høyt utdannede karriere-mennesker som aldeles ikke behøvde barn, til å være de elskeligste, smeltede foreldre som brått tok tre års ekstra permisjon fra jobben for å få nok tid med arvingen!

Jeg er altså innmari uenig med deg, men avgjørelsen er jo så klart opp til dere to i fellesskap. Lykke til! Og husk at mye kan forandre seg, du må ikke bestemme deg idag!

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Og at du ødelegger kroppen din ved å få barn er det største bullshit jeg har hørt!!!!! Synes at den vakreste kroppen er en kvinnes når den har modnet og gitt liv

Det er litt frekt av deg og snakke slik Tuppelure. Det er nok av eksempler på kvinner som er fullstendig "deformerte" etter mange svangerskap og kom ikke her og fortell meg at de alle sammen har det fint med seg selv. Og igjen kan det gå ut over sexlivet og i verste fall skjer det jo at mannen finner seg en ny og slank kjæreste.

I dagens samfunn er det viktig og ikke la seg forfalle selv om man har født barn.

Milla

Skrevet

det kommer jo også an på hvordan man lever under svangerskapet. ser nok av dem som spiser seg ihjel opå fet mat og sukker under hele graviditeten, og ikke mosjonerer fordi de jo er gravide, og da SKAL de bare late seg. ikke angrip meg nå, jeg sier ikke alle, men MAAANGE. og de legger på seg kilo på kilo, da er det jo klart man får problemer etterpå. det viktigste er å leve normalt pg passe godt på kroppen når man er gravid også, så får man ta de uunngåelige problmenene som evt skulle komme, men det blir som regel ikke mange.

Gjest Anonymous
Skrevet

Og igjen kan det gå ut over sexlivet og i verste fall skjer det jo at mannen finner seg en ny og slank kjæreste.

Milla

Dette forklarer kansje hvorfor du ikke vil ha flere barn?!

Ærlig talt!!!! Er det dit vi har kommet i dag? Det hele koker ned til kropp og karriere???

Jeg må si meg helt enig med Snuppelure.

Lisen

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Jeg må si meg helt enig med Snuppelure.

Så du mener at alle kvinner bør ofre kroppen sin?

Vet du, det finnes faktisk de kvinner som både ønsker barn og å fortsatt være tiltrekkende. Tro det eller ei.

Nutcase: ikke la deg provosere av majoriteten her inne. Stå fast på det du mener er best for deg. Jeg skulle selv ønske jeg var enebarn for da jeg var liten hadde jeg en grusom storesøster som både slo og manipulerte og den dag i dag har vi null kontakt.

Milla

Skrevet

eeh ja okei jeg må bare si en ting: dersom en kvinne skal være redd for å få barn pga at mannen kanskje går fra henne til fordel for en slankere kvinne, da bør hun kutte ut denne mannen snarest!!! min mann hadde aldri kunnet gjort noe sånt. vet du hva han kaller strekkmerker? Adelsmerker! han elsker meg akkurat som jeg er, og han sier han kommer til å bli, om det er mulig, enda mer forelsket i meg etter at jeg har båret frem hans egne barn.

Skrevet

Synes det er vanskelig å angripe noen her for enten det ene eller andre synet når det gjelder disse tingene Det er et HØYST personlig valg, og sikkert like mange grunner som det er kvinner til at man velger enten det ene eller det andre.

Selv har jeg ikke barn, men det er klart at man gjør seg mange tanker rundt det å få barn. Mange positive tanker selvsagt, men også noen rundt min egen personlige tilværelse som innbefatter karriere, kropp og sexliv (for å nevne noe).

Det er en stor omvelting på mange områder å få barn, og jeg tror det er langt mer sammensatt enn du-verden-så-stas-det-er og absolutt-alt-annet-er-ikke-viktig-lenger

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
dersom en kvinne skal være redd for å få barn pga at mannen kanskje går fra henne til fordel for en slankere kvinne, da bør hun kutte ut denne mannen snarest!!!

Jeg tror at alle gravide kvinner frykter at de ikke vil kunne få tilbake sin gamle kropp uten for mye skader etter svangerskap- og fødsel. Det er nok av skrekkeksempler ute i gatene. Kvinner som ser ut om digre fettberg og ikke lengre kan bruke vanlige klær pga. svangerskap etter svangerskap.

Man skal også ta vare på seg selv. Det er ikke egoistisk og ville ha en slank og fast kropp. Man skal tross alt leve godt med seg selv etter fødsel også.

Milla

Skrevet

Det er ikke snakk om å offre noen kropp her! Enten så vil man ha barn, eller så vil man det ikke. Det er et bersonlig valg, og jeg respekterer begge. Men vis utgangspunktet er at kroppen forfaller eller mannen forlater en, DA er man ikke klar for å få barn.

Uansett hvordan man vrir og vender på dette, er vi alle offer for aldrinsprosessen.

Lisen

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Uansett hvordan man vrir og vender på dette, er vi alle offer for aldrinsprosessen.

Det har du rett i, men det er helt i orden og tenke litt på sin egen kropp også midt oppi det hele. Hvis Nutcase bare vil ha ett barn så er det kjempeflott. Søsken er ingen nødvendighet.

Skal man ha ett liv og en karriere ved siden av det å være mor kan man ikke avle som rotter.

Milla

Gjest Anonymous
Skrevet

Det har du rett i, men det er helt i orden og tenke litt på sin egen kropp også midt oppi det hele. Hvis Nutcase bare vil ha ett barn så er det kjempeflott. Søsken er ingen nødvendighet.

Skal man ha ett liv og en karriere ved siden av det å være mor kan man ikke avle som rotter.

Milla

Hei

vis man skla ha barn bør man tenke litt på va som er best for dem og ikke bare seg selv, man må ofre litt for og oppnå det

Hilsen

Skrevet
... Det er nok av skrekkeksempler ute i gatene. Kvinner som ser ut om digre fettberg og ikke lengre kan bruke vanlige klær pga. svangerskap etter svangerskap.  

Man skal også ta vare på seg selv. Det er ikke egoistisk og ville ha en slank og fast kropp. Man skal tross alt leve godt med seg selv etter fødsel også.

Milla

Ganske pussig det der med hvordan veldig mange går rundt og innbiller seg at det å få "mange" barn er synonymt med å se ut som en diger "dundredeise" i etterkant. Særlig med tanke på det at du og jeg f.eks milla er tilnærmet akkurat like store (refererer til en annet tråd her på et forum på kvinneguiden hvor mange ramset opp sine mål (byste-liv-rumpe/hofter)). Jeg er bare en cm kortere enn deg i høyden, har like mål på byste og liv, og 10 cm mindre rundt rumpa. Jeg har 6 barn, du ingen slik jeg har forstått det? :wink:

Sv.skap i seg selv "ødelegger" sjelden en kropp, det er det livsstilen som gjør, stort sett. Mye mat og lite trening har en tendens til å endre en kropp i årenes løp, uavhengig av antall graviditeter, enten de er 0 eller 10. :kgsmil:

Skrevet

Hurra for deg Asterix!

La selv på meg over 20 kilo under mine to svangerskap, disse forsvant som dugg for solen når barna var født. Skulle gjærne beholdt noen av dem, da jeg er ganske tynn, men men. Det viktigste er at jeg har to flotte barn! :P

Lisen

Skrevet

Nei, jeg synest ikke det er egositisk av deg å bare ville ha ett barn. Forøvrig så synest jeg ikke det er det om du ville hatt 3 eller 6 barn heller. Eller ingen... Er mange som mener det er egoistisk å få barn, jeg synest vel det er mer "livets gang". Joda, en kan jo si at en velger barn eller antall barn på bakgrunn av hvordan en ønsker sitt liv. Men er det nødvendigvis egoisme? Det er faktisk lov å ta vare på seg selv og`.

Jeg selv kunne tenke meg to barn. MEN min samboer vil kun ha ETT. Så det blir den samme "problemstillingen" som dere har. Jeg må innrømme at jeg blir litt snurt når han sier det. For JEG vil ha TO!!!! Bagrunnen for at jeg vil ha to, er at jeg ønsker en familie, på mer enn tre. :wink: Og jeg ønsker at eventuelle barn skal ha søsken.

Vi har ingen barn nå, så tanker, meninger og ønsker om dette kan bli forandret underveis. Men det er klart, om noen år. Når vi forhåpentligvis har fått barn, så må jeg akseptere om han ikke vil ha flere.

Siden du venter ditt første barn nå, så ville jeg gledet meg over det når det kommer. Bruk prevensjon, og latt være å tenke på "flere barn". For det må du jo ikke bestemme deg for nå mener jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...