Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #1 Skrevet 20. mars 2006 Leietaker har ødelagt vasken på badet. Den er knust. Det vil si den har fått sprekker. Kan tyde på at noe tungt er blitt mistet ned i vasken. Nå har h*n flyttet og skal ha depositumet utbetalt. Hva kan jeg kreve for vasken? Kan jeg si at jeg vil ha ny vask og at h*n må betale rørlegger for å skifte den?
aline Skrevet 20. mars 2006 #2 Skrevet 20. mars 2006 vil tro at du kan trekke kostnadene for å skifte til ny vask av depositumet ja, det er jo bl.a slikt man har depositum for.
Gjest Varg-Menja Skrevet 20. mars 2006 #3 Skrevet 20. mars 2006 Sjekk med en rørlegger og få ett skriftlig prisoverslag på hva det vil koste å kjøpe ny vask og få den byttet. Krev så å få trukket dette beløpet fra depositumet, og bruk prisoverslaget som dokumentasjon.
millemei Skrevet 20. mars 2006 #4 Skrevet 20. mars 2006 Er litt usikker. Vanlig slitasje må påregnes uten at det skal gå utover depositum, men når det er snakk om at du må skifte vasken vil jeg tro du kan kreve dette av leietaker. Hva med å ta en telefon til utleieforeningen eller hva det nå heter?
Abr@xas Skrevet 20. mars 2006 #5 Skrevet 20. mars 2006 Depositum er vel nettopp m.t.p slike ting, ja, og du kan ta for vasken det beløp det vil koste deg å skifte den ut.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #6 Skrevet 20. mars 2006 Da har krav på å få dekket utgifter til ny vask av depositumet.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #7 Skrevet 20. mars 2006 Dette burde han ha sagt fra om,da. Det er jo sånt depositum er for!! nettop skader leietager har påført.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 20. mars 2006 #8 Skrevet 20. mars 2006 H*n mener at vasken var sprukket da h*n flyttet inn. Jeg mener ikke. Altså påstand mot påstand. Vi har ingen skriftlig som viser at det var sånn ved overtakelse. Hvordan stiller dette seg juridisk? Jeg har tilbudt følgende løsning for å bli ferdig med saken: Det kjøpes vask (det her er av den helt enkle slaget.) og rørlegger monterer. Vi deler kostnadene. Da får vi et tap begge to. H*n trenger depositumet pga nytt leieforhold. Dersom vi kommer fram til en minnelig løsning så sa jeg at så fremst vi hadde en skriftlig avtale på løsningen så kunne jeg være villig til å fristille depositumet. Er dette dumt av meg? Tenkte at h*n f.eks. kunne få en måned på seg. Det her er en ordentlig leietaker som har overholdt alt. Jeg synes det er veldig leit at det her skjedde. Ikke at h*n gjorde som h* gjorde, men at vi altså er uenige.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #9 Skrevet 20. mars 2006 H*n mener at vasken var sprukket da h*n flyttet inn. Jeg mener ikke. Altså påstand mot påstand. Vi har ingen skriftlig som viser at det var sånn ved overtakelse. Hvordan stiller dette seg juridisk? Hvis leietager ikke kan bevise at vasken var sprukket ved innflytting, så må h*n erstatte skaden.
millemei Skrevet 20. mars 2006 #10 Skrevet 20. mars 2006 Synes ikke dette er dumt av deg. Synes du går inn for en god løsning for dere begge. AT leietaker ikke ser dette er jo forferdelig dumt, men det blir hans problem i og med at da får han ikke ut depositumet sitt i det hele tatt hvis han nekter.
liv Skrevet 20. mars 2006 #11 Skrevet 20. mars 2006 Så lenge det ikke er lagt med liste over leilighetens feil ved kontrakten (leietagers jobb) så er det leietager som er pliktig til å erstatte. Jeg ville ikke fristilt alt depositumet for sjansen for at leietager betaler da er liten.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #12 Skrevet 20. mars 2006 Så lenge det ikke er lagt med liste over leilighetens feil ved kontrakten (leietagers jobb) så er det leietager som er pliktig til å erstatte. Jeg ville ikke fristilt alt depositumet for sjansen for at leietager betaler da er liten. ← Enig. Og dette sier jeg som leieboer:-) Jeg ville betalt, men veldig mange gjør ikke det... Om han har lite penger NÅ kan det vel hende han skylder på det framover også. Jeg synes løsningen om å dele på regninga er generøs fra utleiers side, og som utleier trenger man ikke strekke seg lengre enn dette.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 20. mars 2006 #13 Skrevet 20. mars 2006 Saken er uansett at dette er en jeg oppfatter som redelig. H*n sier at vasken var ødelagt da h*n flyttet inne. Jeg mener definitivt at den ikke var det. Påstand mot påstand. Det virker som h*n er like overbevist om sitt ståsted som jeg er om mitt. Jeg har ingen intensjoner om å være urimelig. Jeg synes det her er veldig ubehagelig og leit. Jeg har ikke tenkt å trumfe igjennom noe bare fordi h*n har den juridiske bevisbyrden. Jeg vil egentlig at det skal være fair. Er usikker på hvordan jeg skal løse dette.
Shea Skrevet 20. mars 2006 #14 Skrevet 20. mars 2006 Min vask er også sprukket. Det er ikke mistet noe tungt i den men likevell er den bare blitt værre og værre. Ikke så ille at den er lek eller at jeg tar meg råd til å bytte den. Det begynte med en liten sprekk i emaljen så ble den større og større og flere av dem. Er du helt sikker på at det rett og slett ikke er slitasje og dårlig kvalitet?? Uansett burde jo leieboer gitt beskjed om det når h*n så det første tegnet.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #15 Skrevet 20. mars 2006 Min erfaring som leieboer er at man skal og BØR si fra om ting som ikke er i orden når man flytter inn - eller når de evt blir ødelagt etter hvert, samme om man er skyld i det selv. Stort sett trenger man (leieboer) ikke betale det selv dersom man ikke har vært uforsiktig, men det stiller seg vel annerledes når huseier ikke har hørt noe før h*n selv sjekker leiligheten etter utflytting? Men fint at du ikke har noe behov for å være flisespikkete på dette:-) Utover det ville jeg ikke frigitt depositumet for å få penger av han seinere, jeg tror man stiller svakere da om han ikke betaler?
Gjest gjest1 Skrevet 20. mars 2006 #16 Skrevet 20. mars 2006 Pleier ikke slik å være kontraktsfestet da? :klø: I min kontrakt står det at jeg skal melde fra til huseier dersom det skjer noe, slik at en evt skade kan utbedres med en gang. Gjør man ikke det har man jo seg selv å takke mener nå jeg... En venninne av meg har unnlatt å melde fra om ting som har skjedd på kjøkkenet og på badet, det vil være et under dersom hun får tilbake en krone av depositumet ditt
millemei Skrevet 22. mars 2006 #17 Skrevet 22. mars 2006 Man skal forøvrig alltid gå grundig igjennom leiligheten sammen med leietaker og føre notater på standen huset er i ved innflytting. Godt råd er også å få leietaker til å skrive under på dette. På den måten kan ikke leietaker snakke seg fra nye skader som oppstår under leieforholdet. Si fra til leietaker at du ikke gjør dette for å være urimelig, og at h*n får resten av depositum utbetalt (hvis det blir mer igjen da) så snart utgifter for vask er dekket. Du har strukket deg langt og vist velvilje og det bør leietaker også hvis h*n vil ha dette ut av verden.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 22. mars 2006 #18 Skrevet 22. mars 2006 Nå har jeg løst saken. H*n betaler halvparten av vasken og jeg tar resten av kostnadene. Skal se om jeg kan få trukket det i fra på selvangivelsen siden jeg skatter av leieinntektene. Ny vask er kjøpt inn (på tilbud ) og rørlegger kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå