Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tall viser at 44% av nordmenn opplever ensomhet i varierende grad. Hva tenker dere er årsaken til dette? For få møteplasser? For lite tid? Kultur?
Rett og slett trist  

Anonymkode: 926c1...44c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok mange er ufrivillige enslige , ikke bare ensomme. Utvalget har blitt for stort gjennom internett, alle tror de kan finne noen bedre .

Anonymkode: a5049...51a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her på KG blir man rådet til å ta kontakt med psykolog når man har det vanskelig, og la vennene sine være i fred. 

Om ikke det høres ut som en verden på randen av ensomhet, så vet ikke jeg! 

Anonymkode: 014ba...3a3

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

I Norge spiller ikke den utvidede familien noen stor rolle i de flestes liv, i mange andre land er tanter, onkler etc. mye nærmere enn det som er normen her.

I mange andre land er det også landsbyer, hvor alle kjenner alle, og hvor folk er nærmere knyttet enn det som er vanlig i Norge.

Så har vi NAV og oljepenger som gjør at folk som egentlig ikke greier å ta vare på seg selv blir tatt vare på av staten. Folk er avhengig av staten heller enn av folk rundt seg.

Kjønnsmarkedet blir bare mer og mer vanskelig, høydekravene etc. går opp for hvert år som går. Det blir færre parforhold.

Anonymkode: 0e04c...2d5

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ekstrem sosial kontroll og klikkdannelse og manglende inkludering. «Er du ikke som oss kan du ikke være med oss.»

Så sitter alle vi rare der ensomme og tror at det er oss det er noe gærent med. 

Anonymkode: 66fb1...fec

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ekstrem sosial kontroll og klikkdannelse og manglende inkludering. «Er du ikke som oss kan du ikke være med oss.»

Så sitter alle vi rare der ensomme og tror at det er oss det er noe gærent med. 

Anonymkode: 66fb1...fec

Har aldri skjønt problemet med å inkludere andre! Syns det er råttent 

• Liker 1
Skrevet

Fordi vi er redde å treffe nye mennesker. 
Redd for å bli dømt kanskje. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan finner de disse tallene? Jeg har aldri blitt spurt eller svart på noe sånt. Går sikkert under den statistikken ved å bo alene. Jeg er ikke ensom. Har ikke vært det siden tenårene. 

Anonymkode: 8753f...962

AnonymBruker
Skrevet

Fordi alle bare sitter hjemme i sofaen og scroller på mobilen. Og familien gidder nordmenn bare å besøke til jul og påske.

Anonymkode: 35f85...a3d

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tall viser at 44% av nordmenn opplever ensomhet i varierende grad. Hva tenker dere er årsaken til dette? For få møteplasser? For lite tid? Kultur?
Rett og slett trist  

Kultur.

Møteplassene er der, tid er prioritering.

• Nyttig 1
Skrevet

dette er ikke bare et fenomen i Norge, men også i flere andre land, skyldes nok det moderne samfunnet vi lever i.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi vi er et kaldt, kynisk og egoistisk folk. Jobber med en del folk med andre etnisiteter, de gir SÅÅ mye mer av seg selv enn etnisk norske.

• Liker 3
Skrevet

Folk har blitt mer kalde og selvsenterte

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det fordi at så mange har diagnoser som ikke folk i andre land ikke er preget av?

Anonymkode: 42114...168

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Rett og slett trist  

Tilbud er det mye av, men får inntrykk av at folk er veldig opptatt av at de er introvert. Ingen må ringe på døren, ingen må stikke innom, man bør ikke svare på telefonen osv.  Alle må ha så mye egentid, å være sosial er en uting, og da må man nesten bli ensom. 

Anonymkode: 13c68...90e

• Nyttig 2
Skrevet

Vi bryr oss lite om storfamilien, og har lagt byggefeltene langt fra naturlige møteplasser. Mora mi mente det var syndig å gå på pub. Andres problemer er ikke vår sak. Vi har kalde vintre og all tilgjengelig underholdning i vårt eget hjem. Men viktigst er nok at nordmenn har råd til å bo alene.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskeligere knytte de nære båndene i voksen alder. 

Jeg har flere venner, men kun en nær venn. 
Jeg finner alltids noen jeg kan invitere meg til på spesielle dager som 17 mai, men jeg er den som de fleste glemmer invitere. 
Hvis jeg inviterer til meg, så har de fleste allerede planer med vennegjengene sine. 

Jeg får stort sett alltid være med når venner finner på ting med vennegjengene sine, men jeg blir sjeldent invitert. Jeg må invitere meg selv. Eller så blir jeg invitert helt i siste liten, for det er da de kommer på at jeg også eksisterer... 

Det er viktig å huske på at det å være ensom, og det å være alene, er to ulike ting. Man kan være ensom selv om man ikke er alene. Og man kan være alene, uten å være ensom. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan finner de disse tallene? Jeg har aldri blitt spurt eller svart på noe sånt. Går sikkert under den statistikken ved å bo alene. Jeg er ikke ensom. Har ikke vært det siden tenårene. 

Anonymkode: 8753f...962

https://www.verdensdagen.no/fagartikler/nokkelfakta-om-ensomhet-og-utenforskap

Anonymkode: fc289...5d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tilbud er det mye av, men får inntrykk av at folk er veldig opptatt av at de er introvert. Ingen må ringe på døren, ingen må stikke innom, man bør ikke svare på telefonen osv.  Alle må ha så mye egentid, å være sosial er en uting, og da må man nesten bli ensom. 

Anonymkode: 13c68...90e

Man kan være ensom selv om man oppsøker hundre tilbud! Hvis man ikke finner noen man har kjemi med der så er ensomheten like stor. 

Anonymkode: 7fa94...74c

AnonymBruker
Skrevet

Tror mange er redde for å ta kontakt med mennesker som en ikke kjenner. Er nok ikke mange som setter seg på en benk i parken hvor det sitter noen fra før og att på til innleder en liten samtale. En på by litt på seg selv. 

Anonymkode: 0dce1...fa0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Rett og slett trist  

Fordi alle sitter hjemme og scroller på dataen istedet for å være sammen med andre mennesker. Det er ikke bare fordeler med internett..

Anonymkode: 03a6c...7b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...