AnonymBruker Skrevet 7. juli #1 Skrevet 7. juli Til nå har jeg egentlig bare brukt Nordnet, da jeg innbiller meg at verdipapirutvalget der er bedre enn de fleste vanlige banker kan tilby, samt at brukergrensesnittet er noenlunde oversiktlig og brukervennlig, kanskje sågar bedre enn konkurrentenes. Jeg syns det er ryddig og oversiktlig å ha alle aksjer og fond osv samlet på ett sted. Avgiftene til Nordnet ser også jevnt over ut til å være lavere enn det konkurrentene opererer med. (Sparebank1-fond er f.eks. billigere hos Nordnet enn hos banken selv.) Men samtidig tenker jeg jo litt på sikkerheten. Nordnet hadde ganske nylig et alvorlig sikkerhetsbrudd hvor brukere fikk tilgang til hverandres konti. Og siden Nordnet er svensk, er ikke midlene man har der omfattet av garantiordningen til det norske banksikringsfondet. Hva tenker dere om Nordnets sikkerhet sammenlignet med andre norske plattformer for verdipapirhandel? Er det verdt å holde seg utelukkende til Nordnet, eller er risikoen for høy? Anonymkode: 904fd...094
AnonymBruker Skrevet 7. juli #3 Skrevet 7. juli Cartman skrev (4 minutter siden): Dnb sin plattform er bra. Da antar jeg at du har brukt både den og Nordnet, slik at du kan sammenligne? Anonymkode: 904fd...094
Gjest Cartman Skrevet 7. juli #4 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da antar jeg at du har brukt både den og Nordnet, slik at du kan sammenligne? Anonymkode: 904fd...094 Jeg bruker begge, ja. I tillegg bruker jeg Firi til krypto. Personlig liker jeg alle plattformene.
AnonymBruker Skrevet 7. juli #5 Skrevet 7. juli DNB har en stor fordel som jeg ikke tror noen av de andre har; man kan kjøpe og selge fond til kjent kurs. Dette gjelder hvis man kjøper eller selger før kl. 12. Kursen oppdateres som regel i 11.30-tiden, så da har man en halvtime på seg for å få dagens kurs. I tillegg går det raskt å få pengene på konto etter salg. Jeg har solgt meg ned over tid og har hatt pengene på konto neste virkedag hver gang (lagt inn salg før kl. 12 og på konto før kl. 12 neste dag). Men, det er mye feil med appen deres, og flere dager hver uke har det vært innloggingsproblemer de siste månedene. Jeg er ikke spesielt begeistret for DNB og har flyttet lån og sparekontoer til en annen bank, men pga. nevnte fordeler med fondsplattformen deres, vil mine fond fortsatt bli der. Anonymkode: ebd51...801
AnonymBruker Skrevet 7. juli #6 Skrevet 7. juli Nordea har en elendig nettbank, men de har grei kurtasje. Tror den kanskje er gått opp litt nå. Anonymkode: 0249e...7fa
AnonymBruker Skrevet 8. juli #7 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): DNB har en stor fordel som jeg ikke tror noen av de andre har; man kan kjøpe og selge fond til kjent kurs. Dette gjelder hvis man kjøper eller selger før kl. 12. Dette tror jeg er slik fondsmarkedet fungerer,og har ikke noe med DNB sin plattform å gjøre. Jeg benytter KLP,og der gjelder det samme, bortsatt asiatiske fond. Det siste er fordi disse omfatter mange ulike valuta, slik jeg har forstått det. Til ts: jeg bruker KLP sin plattform og er fornøyd. Men de har bare egne fond. Som er rimelige og jevnt over gjør det bra. Anonymkode: e2608...45d
AnonymBruker Skrevet 8. juli #8 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette tror jeg er slik fondsmarkedet fungerer,og har ikke noe med DNB sin plattform å gjøre. Jeg benytter KLP,og der gjelder det samme, bortsatt asiatiske fond. Det siste er fordi disse omfatter mange ulike valuta, slik jeg har forstått det. Til ts: jeg bruker KLP sin plattform og er fornøyd. Men de har bare egne fond. Som er rimelige og jevnt over gjør det bra. Anonymkode: e2608...45d Det gjelder nok ikke overalt. Dette står på Nordnets nettsider: Fondsandeler kjøpes til ukjent kurs. Legger du inn fondsordren før kl 08.30 en dag, kjøper du normalt til sluttkursen samme dag, men dette avhenger av forvalteren. Oppgjøret tar likevel normalt tre til fire dager fra du legger inn ordren om kjøp/salg. Hvis du skal selge andeler i et fond, så skjer det også til ukjent kurs. Nordnet sender fondsordren din til fondsforvalter og du får godskrevet kontoen din så snart vi mottar tilbakemelding om salget fra fondsforvalter. Dette kan ta tre til fire dager. Les mer om dette under handelstider for fond. Anonymkode: ebd51...801
AnonymBruker Skrevet 8. juli #9 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (På 7.7.2025 den 18.04): Til nå har jeg egentlig bare brukt Nordnet, da jeg innbiller meg at verdipapirutvalget der er bedre enn de fleste vanlige banker kan tilby, samt at brukergrensesnittet er noenlunde oversiktlig og brukervennlig, kanskje sågar bedre enn konkurrentenes. Jeg syns det er ryddig og oversiktlig å ha alle aksjer og fond osv samlet på ett sted. Avgiftene til Nordnet ser også jevnt over ut til å være lavere enn det konkurrentene opererer med. (Sparebank1-fond er f.eks. billigere hos Nordnet enn hos banken selv.) Men samtidig tenker jeg jo litt på sikkerheten. Nordnet hadde ganske nylig et alvorlig sikkerhetsbrudd hvor brukere fikk tilgang til hverandres konti. Og siden Nordnet er svensk, er ikke midlene man har der omfattet av garantiordningen til det norske banksikringsfondet. Hva tenker dere om Nordnets sikkerhet sammenlignet med andre norske plattformer for verdipapirhandel? Er det verdt å holde seg utelukkende til Nordnet, eller er risikoen for høy? Anonymkode: 904fd...094 Fond er uansett ikke dekket av Bankenes sikringsfond, så det er vel ikke viktig at Nordnet er svensk, med mindre du har mye penger stående i «kontanter»/innskudd? https://www.bankenessikringsfond.no/om-garantien/hvem-gjelder-garantien-for/ Anonymkode: bdc3d...820
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå