Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

allergisk mot katten min??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg orker ikke, jeg ELSKER katten min, men er jeg allergisk? Jeg merker jeg føler meg tung og sliten og surrete. Men hvorfor skulle jeg reagere slik nå?? Hva har jeg gjort galt? Kan man plutselig bli allergisk?

20250707_155057.jpg

20250707_155106.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Du reagerer på noe dritt den hadde under klørne da den klorte deg......

Anonymkode: c84f6...080

• Liker 9
Skrevet (endret)

Du er ikke allergisk, du har fått infeksjoner fordi katten har bakterier og dritt under klørne når den risper/klorer deg. Det er en kjent sak at katteklor kan gi fæle infeksjoner i sårene de etterlater. Den blemmen bør du gå til legen med og få renset skikkelig.... den så ikke god ut. Det er en infeksjon der.

Tenk på at katten står i kattekassen og graver med potene for å dekke over avføring osv, og får det under klørne sine. Ute får den jord og bakterier og kanskje avføring under poten og klørne også. 

Endret av Million
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ta allergitest 

Anonymkode: c7195...3b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
kardemommeloven123 skrev (13 minutter siden):

Jeg orker ikke, jeg ELSKER katten min, men er jeg allergisk? Jeg merker jeg føler meg tung og sliten og surrete. Men hvorfor skulle jeg reagere slik nå?? Hva har jeg gjort galt? Kan man plutselig bli allergisk?

20250707_155057.jpg

20250707_155106.jpg

Har katten klort deg? Hvis ja, så går du på Helsenorge.no og ser om det er mer enn 3 år siden sist du fikk stivkrampevaksine. Er det det så kontakter du legevakt omgående. (Den skal rutinemessig fornyes hvert 10. år, men ved skade skal ny vaksine setter dersomdet er mer enn 3 år siden siste satte vaksine). 
Reagerer du med vondt og mer rødhet i såret så er det og lege/legevakt fordi du har fått ett urent klor fra katt. 
Så ring 116 117 legevakt og få vurdering av helsepersonell, nå.

Anonymkode: 565b6...5af

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har katten klort deg? Hvis ja, så går du på Helsenorge.no og ser om det er mer enn 3 år siden sist du fikk stivkrampevaksine. Er det det så kontakter du legevakt omgående. (Den skal rutinemessig fornyes hvert 10. år, men ved skade skal ny vaksine setter dersomdet er mer enn 3 år siden siste satte vaksine). 
Reagerer du med vondt og mer rødhet i såret så er det og lege/legevakt fordi du har fått ett urent klor fra katt. 

Jeg tok stivkrampe i fjor

Skrevet
Million skrev (18 minutter siden):

Du er ikke allergisk, du har fått infeksjoner fordi katten har bakterier og dritt under klørne når den risper/klorer deg. Det er en kjent sak at katteklor kan gi fæle infeksjoner i sårene de etterlater. Den blemmen bør du gå til legen med og få renset skikkelig.... den så ikke god ut. Det er en infeksjon der.

Tenk på at katten står i kattekassen og graver med potene for å dekke over avføring osv, og får det under klørne sine. Ute får den jord og bakterier og kanskje avføring under poten og klørne også. 

Dette skjedde for en halvtime siden

Skrevet

Tok en allergitablett i tillegg nå hvertfall og dusja 

Skrevet
kardemommeloven123 skrev (13 minutter siden):

Dette skjedde for en halvtime siden

Så den blemmen har poppet frem i løpet av den siste halvtimen? Oi... det var litt betenkelig. Her er det åpenbart ikke vært tid for betennelse av bakterier, men heller en akutt reaksjon. Du burde kanskje gå til legevakten og få sett på det (legekontorer er vel stengt nå, det er etter kontortid). Synes det var en uvanlig reaksjon å få en sånn blemme på en halvtime.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (4 minutter siden):

Så den blemmen har poppet frem i løpet av den siste halvtimen? Oi... det var litt betenkelig. Her er det åpenbart ikke vært tid for betennelse av bakterier, men heller en akutt reaksjon. Du burde kanskje gå til legevakten og få sett på det (legekontorer er vel stengt nå, det er etter kontortid). Synes det var en uvanlig reaksjon å få en sånn blemme på en halvtime.

Jeg får sånn med en gang hvis en katt klorer meg. Er allergisk.

Anonymkode: 427f0...6d0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke en blemme? Det ser ut som en reaksjon som ligner et myggstikk. Jeg får sånn hele tiden når kattene mine klorer meg. Null stress. Det går over av seg selv. 

Anonymkode: 99745...f76

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke en blemme? Det ser ut som en reaksjon som ligner et myggstikk. Jeg får sånn hele tiden når kattene mine klorer meg. Null stress. Det går over av seg selv. 

Anonymkode: 99745...f76

Jeg synes det så ut som en blemme med noe inni, ja. Men det kan vel ts avklare ved å trykke litt på den. Er det væske i den eller er det hud som er hovnet opp?

Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det så ut som en blemme med noe inni, ja. Men det kan vel ts avklare ved å trykke litt på den. Er det væske i den eller er det hud som er hovnet opp?

Føles ikke ut som blemme bare hovent

Skrevet
kardemommeloven123 skrev (Akkurat nå):

Føles ikke ut som blemme bare hovent

Da er det jo ingen infeksjon i alle fall. Men en reaksjon i huden på kloret. Om det er allergi vet jeg ikke. Klør det?

Hadde katt før selv, og en bestevenninne av meg var allergisk mot katter. Før hun kom på besøk til meg, støvsugde jeg nøye sofaen og gulvet og stolen katten pleide å ligge i, og slapp katten ut før hun kom. Hennes allergiske reaksjon var kløe i øynene og nysing og snufsing i nesen. Ingen blemmer (men katten var jo aldri borti henne) eller noe fysisk hevelser e.l.

Jeg bare spekulerer, men burde du ikke hatt andre reaksjoner om det faktisk var allergi på kattens nærvær? Alle kan vel få en reaksjon på en skade i huden, som den "blemmelignende" hevelsen du fikk, men det betyr jo ikke nødvendigvis allergi.

Du får ta en allergitest hos lege om du opplever flere reaksjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Blir også sånn av katteklor, myggstikk osv, går over i løpet av få timer. 

Anonymkode: 52e31...065

• Liker 1
Annonse
Skrevet
Million skrev (43 minutter siden):

Da er det jo ingen infeksjon i alle fall. Men en reaksjon i huden på kloret. Om det er allergi vet jeg ikke. Klør det?

Hadde katt før selv, og en bestevenninne av meg var allergisk mot katter. Før hun kom på besøk til meg, støvsugde jeg nøye sofaen og gulvet og stolen katten pleide å ligge i, og slapp katten ut før hun kom. Hennes allergiske reaksjon var kløe i øynene og nysing og snufsing i nesen. Ingen blemmer (men katten var jo aldri borti henne) eller noe fysisk hevelser e.l.

Jeg bare spekulerer, men burde du ikke hatt andre reaksjoner om det faktisk var allergi på kattens nærvær? Alle kan vel få en reaksjon på en skade i huden, som den "blemmelignende" hevelsen du fikk, men det betyr jo ikke nødvendigvis allergi.

Du får ta en allergitest hos lege om du opplever flere reaksjoner.

Joda jeg har reagert smått tidligere men jeg vil ikke innse det, fordi det går bra i perioder også lever jeg jo med katta! Blir nok vant til å puste dårlig 😂

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Blir også sånn av katteklor, myggstikk osv, går over i løpet av få timer. 

Anonymkode: 52e31...065

Det begynner å minke

Skrevet
Million skrev (8 timer siden):

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ro ned. Dette er helt tydelig en allergisk reaksjon, akkurat som hevelsen man kan få rundt insektstikk. Jeg er allergisk mot katt, og får slike av de minste risp i huden av katteklør. 

Ja, tetthet og kløende/rennende øyne er også allergiske reaksjoner på katt, men da på luftbårne partikler som kommer inn i nese/øyne. 

TS; ja, du er allergisk mot katten din. Det betyr ikke at du må kvitte deg med den, men at du kanskje bør ta allergimedisiner. Jeg reagerer ulikt på ulike katter, og skaffet meg for et halvår siden en katt jeg reagerer minimalt på - da med unntak av om den risper huden.

Ja, allergi kan utvikle seg/bli verre og man kan også få allergisymptomer i voksen alder etter vedvarende eksponering for noe man i utgangspunktet har en lett allergi mot som man ikke er klar over. 

Anonymkode: 04962...0c7

Skrevet

Hadde du vært allergisk mot selve katten, så tror jeg reaksjonen hadde vært større. Det kan ha vært noe under klørne, eller bare noe du hadde på huden, som gjorde at du reagerte bare der. Litt merkelig at det bare er hevelse på et lite sted.

Ser mer ut som et stikk eller annet som har blitt aktivert av kloret. Veldig ofte merker ikke jeg stikk før jeg har klart å klore borti det.

Anonymkode: 3c6af...06b

Skrevet

Jeg får alltid sånn når jeg blir klort av katt, men så er jeg allergisk da. Har aldri hørt om at man må til legevakt å sjekke det?

Anonymkode: 5aece...1ed

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...