Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten har vært samboer i ett års tid nå. Det har vært en utfordrende periode med oppussing av hus, salg, kjøp osv.. 

Han har ett hus som han hadde før han møtte meg. Det ble bestemt at han skulle leie ut. Det økonomiske med det har ikke jeg lagt meg bort i. Har hele veien fått inntrykket av at han har hatt ryddig økonomi. Har godt betalt jobb, har kun brukt kredittkort i forbindelse med reise og opptjening av poeng osv. 

Samtidlig har vi kjøpt hus sammen. Nå for noen mndr siden skulle vi opprette ny strøm-avtale. Han fikk avslag. Jeg sa at du må jo finne ut av hvorfor du får avslag. Det endte med en lang periode der han ikke snakket, jeg tvingte han til å finne ut av ting. Da kom det frem at han har en gammel gjeld i fra tidligere salg av hus med x. Det ble en lang prosess som endte i ting-retten. Der hun fikk medhold. Han hadde så laget en privat avtale med henne, som han da ikke har overhold. Å nå har hun da tatt det videre, å det har blitt en ny sak ut av det å han har fått en betalings-anmerkning på flere hundre tusen. Å han mener på at det ikke er relevant for oss. Men det er jo drit-relevant…? Samtidlig som han har vist om det her, så har han brukt mye penger på huset som han leier ut. Nytt elektriske, andre duppedingser som er totalt unødvendig osv.. Han står nå ovenfor ett gedigent trekk i lønn, for han ikke har gjort noe med det. Han lar ting bare skure å gå å håper på at ting ordner seg selv… 

Det her gjør at jeg har trekt meg bort, har ikke lyst på sex, nærhet eller noe.. Å han forstår ikke hvorfor 🙈

Anonymkode: 7f26f...fd8

• Liker 3
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

det hadde jeg rett og slett ikke godtatt. Løp

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker at dere har vært sammen så kort, der han har holdt en svært elementær opplysning om seg selv helt bevisst skjult for deg samtidig som han viser manglende vilje og evne til å håndtere problemene sine, at du bør vurdere hele forholdet. 

Gjelden og betalingsanmerkningen i seg selv er ikke et problem. Men at han skjulte det og at han ikke håndterer det bedre. Og akkurat dette er varsku om at dere vil få problemer framover - pga han.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det der er ganske ille å holde skjult for noen man skal dele livet med. Hadd ejeg aldri godtatt. Han eier jo ikke økonomisk sans. Brått er det du som blir stående med alt alene fordi han roter det så til. Kom deg ut mens du kan 

Anonymkode: dbbc0...069

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet du hvor lite respekt han vil ha for deg når det er slutt mellom dere (og sammen, han lyger jo). Han driter i å betale eksen penger han skylder sånn at hun må gå rettens vei igjen og igjen. Stakkars dame, han gjør livet hennes surt med vilje. 

Jeg ville kommet meg bort fra han så fort som jeg kan. Han har først deg bak lyset og han straffer eller plager eksen sin. Han er et svin. Han hadde råd til å betale henne ut, men prioriterer annet med vilje. LØP. 🚩

Anonymkode: 3ffa6...d14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du kjøpe ham ut? Så kan han leie hos deg. Med fullstendig adskilt økonomi. Det er eneste måten jeg kan se at dere kan fortsette som samboere. 

Anonymkode: ac751...940

Skrevet

Han gjentar årsakene til hvorfor forrige forhold gikk i dass tenker jeg.

Så - jeg hadde solgt felles hus asap. 

Han er en økonomisk bombe, og ny rettssak mellom dere blir bare enden på visa. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke gitt noen sjanse, og jeg hadde sporenstreks forlatt forholdet. 

det er faktisk penger man lever av, ikke kjærlighet. Dette er økonomisk utroskap. Hadde han vært ærlig fra dag én og vist vilje og evne til å bedre situasjonen, så hadde jeg ikke sett noen problemer med det. Jeg flyttet selv sammen med en mann med stor gjeld, mens jeg tjente godt. Han var ærlig, og sammen fant vi gode løsninger, og han jobbet seg ut av gjelden. Han trengte hjelp til å finne løsninger, men han tok selv ansvar. Hadde han løyet for meg og holdt gjelden skjult, så hadde jeg tolket det slik at han ikke forstod alvoret og var villig til å sette meg i en økonomisk vanskelig situasjon for å redde eget skinn. Det hadde vært uaktuelt for meg. 

kom deg ut av dette så fort som mulig! Grunnen til at han ikke vil selge egen bolig er antagelig fordi han da blir trukket det han skylder direkte. Han er ikke villig til å gjøre opp for seg. 

Anonymkode: f04ec...be2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er faktisk så alvorlig at jeg hadde avsluttet forholdet. Greit nok å ha gammel gjeld men å skjule det på den måten? Og attpåtil ikke skjønne alvoret av det? Nei kom deg unna så raskt som mulig. Gudene må jo vite hva mer han skjuler for deg

Anonymkode: 67185...5f7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde sett på dette som økonomisk utroskap, og vurdert veldig sterkt om jeg hadde giddet dette i lengden. Problemet her er jo at han viser at han ikke har lært av sine tidligere feiltrinn. Jeg ville klart å stole på han, når han kan unnlate å snakke om slikt. Det hadde jeg sett på som et svik, rett og slett.

• Liker 2
Skrevet

Enig i alt som skrives ovenfor her. Men jeg lurer på hvordan dere i det hele tatt fikk boliglån til huset dere har kjøpt sammen? Når han har betalingsanmerkning...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg og kjæresten har vært samboer i ett års tid nå. Det har vært en utfordrende periode med oppussing av hus, salg, kjøp osv.. 

Han har ett hus som han hadde før han møtte meg. Det ble bestemt at han skulle leie ut. Det økonomiske med det har ikke jeg lagt meg bort i. Har hele veien fått inntrykket av at han har hatt ryddig økonomi. Har godt betalt jobb, har kun brukt kredittkort i forbindelse med reise og opptjening av poeng osv. 

Samtidlig har vi kjøpt hus sammen. Nå for noen mndr siden skulle vi opprette ny strøm-avtale. Han fikk avslag. Jeg sa at du må jo finne ut av hvorfor du får avslag. Det endte med en lang periode der han ikke snakket, jeg tvingte han til å finne ut av ting. Da kom det frem at han har en gammel gjeld i fra tidligere salg av hus med x. Det ble en lang prosess som endte i ting-retten. Der hun fikk medhold. Han hadde så laget en privat avtale med henne, som han da ikke har overhold. Å nå har hun da tatt det videre, å det har blitt en ny sak ut av det å han har fått en betalings-anmerkning på flere hundre tusen. Å han mener på at det ikke er relevant for oss. Men det er jo drit-relevant…? Samtidlig som han har vist om det her, så har han brukt mye penger på huset som han leier ut. Nytt elektriske, andre duppedingser som er totalt unødvendig osv.. Han står nå ovenfor ett gedigent trekk i lønn, for han ikke har gjort noe med det. Han lar ting bare skure å gå å håper på at ting ordner seg selv… 

Det her gjør at jeg har trekt meg bort, har ikke lyst på sex, nærhet eller noe.. Å han forstår ikke hvorfor 🙈

Bruk prevensjon!

Anonymkode: eb496...659

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
esmer skrev (1 time siden):

Enig i alt som skrives ovenfor her. Men jeg lurer på hvordan dere i det hele tatt fikk boliglån til huset dere har kjøpt sammen? Når han har betalingsanmerkning...

Det lurer jeg også på. Dere kan ikke ha hatt så mye åpenhet rundt økonomi i utgangspunktet. Tok dere opp lån sammen? 

Anonymkode: 510e1...d95

AnonymBruker
Skrevet
esmer skrev (1 time siden):

X kan jo ha tatt saken videre -etter- de kjøpte hus? Syns ikke det var så ulogisk

Anonymkode: 51da4...b89

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Samtidlig har vi kjøpt hus sammen.

Kondolerer så mye! Har du mulighet for å kjøpe han ut? Enten kjøper du han ut, eller så legger dere huset ut for salg igjen. Han har jo et annet hus han kan flytte inn i. Be han sende leietakerne oppsigelse, slik at han flytte inn dit asap. Han får ikke kjøpe deg ut uansett pga sin betalingsanmerkning. 

Han har vist deg at han ikke er til å stole på. 

Anonymkode: d0a20...eb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle. 

Anmerkningen har komt etter vi kjøpte hus sammen. Jeg har følt at vi har hatt en grei dialog om økonomi. Alt det økonomiske ble jo lagt frem når vi søkte om huslån sammen også. Men han unngikk jo å fortelle om den saken med x.. Han sier at han følte det at han tapte var urettferdig, å at han føler seg sveket av x’n og at dette her er «takken» for alt han har gjort for henne.. Har jo fått lest igjennom alle papirene i forhold til den saken, å noe syns jeg er urettferdig, men som jeg sa til han at det er en dom bestemt av tingretten, å den må han faktisk forholde seg til. 

Videre sier han at jeg vet jo det nå, men jeg har sagt at dette her burde han vært åpen om fra dag EN når vi ble sammen. Her er også barn inni bildet, mine/dine barn. Jeg blir egentlig mest forbanna på barna våres sine vegne. At han driter i å ta ansvar, slik det går så vannvittig mye utover vår økonomi. Hadde han tatt stilling til det her fra starten av, så hadde det nok blitt ett helt annet utfall 

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst, logg inn på seeiendom og søk opp hans hus. Der kan du lese hvor mye pant kreditorer har tatt i boligen hans. Dette må du gjøre før du vurderer å flytte sammen med noen, dersom de ikke vil ta samtalen rundt økonomi og gjeld. Aldri flytt sammen med noen som ikke har orden på det! Da kan dere jo bo hver for dere mens det blir orden eventuelt. 

Anonymkode: 682f9...97c

AnonymBruker
Skrevet

Hadde krevd at huset hans fra før ble solgt for å betale ned denne gjelden. Er det sånn at du kan bli økonomisk ansvarlig for hans gjeld på felles hus om han ikke betaler for seg nå? 

Anonymkode: 9b6a9...66e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...