AnonymBruker Skrevet 7. juli #21 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vikar for fastlegen. Skal ta egen blodprøve som kan indikere kreft, men siden det er fellesferie hadde ikke legekontoret mulighet for i slutten av juli. Anonymkode: 1600b...3ce CEA, sikkert. Den vil ikke sykehusene her i alle fall at fastleger skal ta. Og hvorfor henvise til pakkeforløp hvis mistanken er så lav at legen tenker den prøven kan vente til slutten av juli? Og si at du bare skal dra på ferie? Nei, her er det legen som ikke helt vet hva hen driver med 😅 Anonymkode: 81230...1fd 4 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli #22 Skrevet 7. juli Friskt blod i avføring er ikke det vanligste symptomet på tarmkreft. Så jeg ville tatt det med ro. Heller ikke vanlig å bli henvist til pakkeforløp kun for det. Ikke før evt andre indikatorer også er der. Blodprøve kan man ta på sykehuset. Man venter ikke til slutten av juli kun fordi laben er stengt. Turnuslege? Anonymkode: 22bae...2db 5
Rødstrupa Skrevet 7. juli #23 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Friskt blod i avføring er ikke det vanligste symptomet på tarmkreft. Så jeg ville tatt det med ro. Heller ikke vanlig å bli henvist til pakkeforløp kun for det. Ikke før evt andre indikatorer også er der. Blodprøve kan man ta på sykehuset. Man venter ikke til slutten av juli kun fordi laben er stengt. Turnuslege? Anonymkode: 22bae...2db Symptomer ved tarmkreft Endret avføringsmønster. Endret avføringsmønster som vekslende treg/løs avføring er vanlig ved kreft i tykktarmen. ... Følelse av at tarmen ikke tømmes ordentlig ved avføring. ... Luft i tarmen/følelsen av oppblåsthet. ... Magesmerter. ... Blod i avføringen. ... Vekttap. ... Blodmangel. ...
AnonymBruker Skrevet 7. juli #24 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg har i dag blitt henvist til pakkeforløp for tarmkreft da legen mistenker kreft etter at jeg fant friskt blod i doskål en morgen. Ingen smerter eller andre ting. Ble veldig redd da legen nevnte kreft (det er min aller største frykt når det kommer mer til sykdom), og nå ble jeg enda mere redd. Jeg er henvist med mistanke, samtidig som legen vil få en evnt utelukkelse. Er snart 51 år, frisk, litt tyngre enn optimalt, men hindrer meg ikke. Ingen historikk med tarmkreft i familie, men papp døde av føflekkreft for noen år siden, og flere av hans fettere hadde kreft(døde nå). Vet ikke hvor lang tid jrg må vente, hva slags undersøkelse og hva som skjer. Drar på ferie med familien i morgen, skal jobbe for å holde tankene pp kreft unna. Kun mannen som vet foreløpig, involverer barna etterhvert. Noen som har vært igjennom pakkeforløp og har en gladhistorie? Anonymkode: 1600b...3ce Så bra du har en fastlege som tar det på alvor og henviser deg, som du selv nevner, for å utelukke evt alvorlige årsaker. Vil tro utvidede blodprøver og tarm undersøkelser er neste steg (koloskopi/rektoskopi). Se om du finner noe info på sykehuset ditt sine sider evt helsenorge/fhi. Pakkeforløp er laget for å gå kjapt, også en god ting! Prøv å ikke ta sorgen på forskudd! Anonymkode: d2dff...591 1 1
Rødstrupa Skrevet 7. juli #25 Skrevet 7. juli Ts, håper det går bra med deg og at du får en rask utredning og et positivt svar om at det ikke er noe alvorlig ❤️🤗
AnonymBruker Skrevet 7. juli #26 Skrevet 7. juli Rødstrupa skrev (3 minutter siden): Ts, håper det går bra med deg og at du får en rask utredning og et positivt svar om at det ikke er noe alvorlig ❤️🤗 Takk. Jeg er fortsatt litt redd, men prøver å tenke at jeg får ikke gjort noe mer før jeg får en innkalling. Men skummelt er det virkelig. Anonymkode: 1600b...3ce 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli #27 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Friskt blod i avføring er ikke det vanligste symptomet på tarmkreft. Så jeg ville tatt det med ro. Heller ikke vanlig å bli henvist til pakkeforløp kun for det. Ikke før evt andre indikatorer også er der. Blodprøve kan man ta på sykehuset. Man venter ikke til slutten av juli kun fordi laben er stengt. Turnuslege? Anonymkode: 22bae...2db Neida, bare ikke min fastlege Anonymkode: 1600b...3ce
AnonymBruker Skrevet 7. juli #28 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (28 minutter siden): CEA, sikkert. Den vil ikke sykehusene her i alle fall at fastleger skal ta. Og hvorfor henvise til pakkeforløp hvis mistanken er så lav at legen tenker den prøven kan vente til slutten av juli? Og si at du bare skal dra på ferie? Nei, her er det legen som ikke helt vet hva hen driver med 😅 Anonymkode: 81230...1fd Ts har skrevet at blodprøven ikke kan tas fordi laben er stengt frem til slutten av juli Anonymkode: 14185...233 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #29 Skrevet 7. juli Rødstrupa skrev (24 minutter siden): Symptomer ved tarmkreft Endret avføringsmønster. Endret avføringsmønster som vekslende treg/løs avføring er vanlig ved kreft i tykktarmen. ... Følelse av at tarmen ikke tømmes ordentlig ved avføring. ... Luft i tarmen/følelsen av oppblåsthet. ... Magesmerter. ... Blod i avføringen. ... Vekttap. ... Blodmangel. ... Ofte svart/mørkt blod og heller ikke det vanligste tegnet. Og ettersom det er mørkt, vanskeligere å oppdage. Med mindre man har rectumcanser, som han da antageligvis ville kjent. Anonymkode: 22bae...2db 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #30 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts har skrevet at blodprøven ikke kan tas fordi laben er stengt frem til slutten av juli Anonymkode: 14185...233 Alle laboratorier er da ikke stengt i juli. Anonymkode: 22bae...2db 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #31 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle laboratorier er da ikke stengt i juli. Anonymkode: 22bae...2db Lab hos fastlegen er stengt. Jeg spurte om.å få ta prøven på sykehuset, legen sa det ikke var nødvendig. Vet vel ikke jeg hva jeg skal kreve når jeg sitter med redsel hos legen? Anonymkode: 1600b...3ce 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #32 Skrevet 7. juli Her er det mye som skurrer. Om dette er sant, vil det nok bli avslag på den henvisningen. Ingenting av prøver er tatt. Anonymkode: b5d4c...687 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli #33 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ts har skrevet at blodprøven ikke kan tas fordi laben er stengt frem til slutten av juli Anonymkode: 14185...233 Jeg vet det. Men hvis denne legen faktisk mente at den prøven burde tas som ledd i kreftutredning hen har sendt pakkeforløpshenvisning til, så ville hen ha funnet en løsning for å få tatt prøven. For øvrig høres det ikke forsvarlig ut med et legenontor som har en måned uten mulighet til å ta lab! AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ofte svart/mørkt blod og heller ikke det vanligste tegnet. Og ettersom det er mørkt, vanskeligere å oppdage. Med mindre man har rectumcanser, som han da antageligvis ville kjent. Anonymkode: 22bae...2db Rektumcancer vil heller gi friskt blod da den sitter så langt ned. Men da vil det ikke være én episode med blødning 😅 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Lab hos fastlegen er stengt. Jeg spurte om.å få ta prøven på sykehuset, legen sa det ikke var nødvendig. Vet vel ikke jeg hva jeg skal kreve når jeg sitter med redsel hos legen? Anonymkode: 1600b...3ce Tydelig at denne legen ikke helt vet hva hen holder på med. Lettere sagt enn gjort, men prøv å slappe av ❤️ Anonymkode: 81230...1fd 2
Jeanett87 Skrevet 7. juli #34 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har i dag blitt henvist til pakkeforløp for tarmkreft da legen mistenker kreft etter at jeg fant friskt blod i doskål en morgen. Ingen smerter eller andre ting. Ble veldig redd da legen nevnte kreft (det er min aller største frykt når det kommer mer til sykdom), og nå ble jeg enda mere redd. Jeg er henvist med mistanke, samtidig som legen vil få en evnt utelukkelse. Er snart 51 år, frisk, litt tyngre enn optimalt, men hindrer meg ikke. Ingen historikk med tarmkreft i familie, men papp døde av føflekkreft for noen år siden, og flere av hans fettere hadde kreft(døde nå). Vet ikke hvor lang tid jrg må vente, hva slags undersøkelse og hva som skjer. Drar på ferie med familien i morgen, skal jobbe for å holde tankene pp kreft unna. Kun mannen som vet foreløpig, involverer barna etterhvert. Noen som har vært igjennom pakkeforløp og har en gladhistorie? Anonymkode: 1600b...3ce Dette hørtes veldig drøyt ut. Tror vanlig prosedyre er at man først må ta avføringsprøver hjemme før man henvises. Men dog, når det er sagt så er det bra at legen din er såpass på. Dersom det skulle vært noe så vil det da forhåpentligvis bli oppdaget fort 1
Nådeløs Skrevet 7. juli #35 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva gjør du om du får pakkeforløp-innkalling mens du er på ferie da? Anonymkode: 3f19a...491 Gi deg, legen sa det var greit. Men du vet bedre enn legen, ikke sant? 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #36 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har i dag blitt henvist til pakkeforløp for tarmkreft da legen mistenker kreft etter at jeg fant friskt blod i doskål en morgen. Ingen smerter eller andre ting. Ble veldig redd da legen nevnte kreft (det er min aller største frykt når det kommer mer til sykdom), og nå ble jeg enda mere redd. Jeg er henvist med mistanke, samtidig som legen vil få en evnt utelukkelse. Er snart 51 år, frisk, litt tyngre enn optimalt, men hindrer meg ikke. Ingen historikk med tarmkreft i familie, men papp døde av føflekkreft for noen år siden, og flere av hans fettere hadde kreft(døde nå). Vet ikke hvor lang tid jrg må vente, hva slags undersøkelse og hva som skjer. Drar på ferie med familien i morgen, skal jobbe for å holde tankene pp kreft unna. Kun mannen som vet foreløpig, involverer barna etterhvert. Noen som har vært igjennom pakkeforløp og har en gladhistorie? Anonymkode: 1600b...3ce Pakkeforløp er jo raskt og effektivt. Men tarmkreft og pakkeforløp av blod i toalettet en gang? Du er sikker på at du ikke har misforstått noe her? Man drar heller ikke på ferie når man er henvist til pakkeforløp. Så noe her stemmer ikke. begrunnelse for at ting ikke stemmer får en ved å lese her, både på henvisningkriterier og fastlegens informasjonsplikt om pakkeforløp. https://www.helsedirektoratet.no/nasjonale-forlop/tykk-og-endetarmskreft/inngang-til-pakkeforlop-for-tykk-og-endetarmskreft#informasjon-og-dialog-med-pasienten Synes for øvrig slike ting er for alvorlig til å lage useriøse tråder om. Anonymkode: b1c0e...4d8 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #37 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Pakkeforløp er jo raskt og effektivt. Men tarmkreft og pakkeforløp av blod i toalettet en gang? Du er sikker på at du ikke har misforstått noe her? Man drar heller ikke på ferie når man er henvist til pakkeforløp. Så noe her stemmer ikke. begrunnelse for at ting ikke stemmer får en ved å lese her, både på henvisningkriterier og fastlegens informasjonsplikt om pakkeforløp. https://www.helsedirektoratet.no/nasjonale-forlop/tykk-og-endetarmskreft/inngang-til-pakkeforlop-for-tykk-og-endetarmskreft#informasjon-og-dialog-med-pasienten Synes for øvrig slike ting er for alvorlig til å lage useriøse tråder om. Anonymkode: b1c0e...4d8 Dette er ingen spøketråd, det som er skrevet er hva som ble sagt . Det ble nevnt mulighet for abscess eller hemorider også, evnt kreft, men siden legen var usikker ønsket legen raskt svar, så da sa legen det ble pakkeforløp. Får jeg blod en gang til skal jeg ringe legevakt og si hva legen har sagt. Anonymkode: 1600b...3ce
AnonymBruker Skrevet 7. juli #38 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er ingen spøketråd, det som er skrevet er hva som ble sagt . Det ble nevnt mulighet for abscess eller hemorider også, evnt kreft, men siden legen var usikker ønsket legen raskt svar, så da sa legen det ble pakkeforløp. Får jeg blod en gang til skal jeg ringe legevakt og si hva legen har sagt. Anonymkode: 1600b...3ce Bli voksen og sutt å tulle. Pakkeforløp igangsettes innen ni dager, da reiser du ikke på ferie. Legen er forpliktet til å ta blodprøver før henvisning sendes. Det har du heller ikke gjort. Om lab er stengt, så klarer legen fint å ta blodprøver som trengs he. Henvisningen blir ikke en gang vurdert før blodprøver ligger på bordet. Tarmkreft og pakkeforløp er du ikke henvist til med den infoen som ligger i tråden. I hvertfall ikke av en norsk lege med norsk autorisasjon og til et norsk sykehus. Anonymkode: b1c0e...4d8 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli #39 Skrevet 7. juli Denne legen skyter jo spurv med kanoner. Om ikke annet burde du i alle fall ta en hb på legekontoret (det er et stikk i fingeren og analysert på to min), og er den normal er de lite sannsynlig at de ter kreft ut fra blødningen. Lyst blod er høyst sannsynlig rift eller hemoroider, i alle fall når du bare har sett det en gang. Undersøkte ikke legen deg rektalt? Du kommer ikke inn på legevakt med dette, det er ikke akutt på noe som helst vis, og det er absolutt ingenting legevakten kan gjøre for deg. Du må jo ha vært hos en medisinerstudent med lisens sånn om han har reagert. Hvis sykehuset i det hele tatt godtar en henvisning til pakkeforløp uten noen som helt test eller undersøkelse, så kan det gå fort med time, da er det lite lurt å dra ferie. Ikke skrem ungene med dette, sannsynligvis er det noe helt uskyldig. Anonymkode: 1fc91...10e 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli #40 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er ingen spøketråd, det som er skrevet er hva som ble sagt . Det ble nevnt mulighet for abscess eller hemorider også, evnt kreft, men siden legen var usikker ønsket legen raskt svar, så da sa legen det ble pakkeforløp. Får jeg blod en gang til skal jeg ringe legevakt og si hva legen har sagt. Anonymkode: 1600b...3ce Ringe legevakt? Er du seriøs? Anonymkode: a3f9d...978 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå