Gå til innhold

Henvist til pakkeforløp tarmkreft i dag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i dag blitt henvist til pakkeforløp for tarmkreft da legen mistenker kreft etter at jeg fant friskt blod i doskål en morgen.  Ingen smerter eller andre ting. Ble veldig redd da legen nevnte kreft (det er min aller største frykt når det kommer mer til sykdom), og nå ble jeg enda mere redd. Jeg er henvist med mistanke, samtidig som legen vil få en evnt utelukkelse. Er snart 51 år, frisk,  litt tyngre enn optimalt, men hindrer meg ikke. Ingen historikk med tarmkreft i familie,  men papp døde  av føflekkreft for noen år siden,  og flere av hans fettere hadde kreft(døde nå). 

Vet ikke hvor lang tid jrg må vente, hva slags undersøkelse og hva som skjer. Drar på ferie med familien i morgen, skal jobbe for å holde tankene pp kreft unna. Kun mannen som vet foreløpig, involverer barna etterhvert.  

Noen som har vært igjennom pakkeforløp og har en gladhistorie?

Anonymkode: 1600b...3ce

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har i dag blitt henvist til pakkeforløp for tarmkreft da legen mistenker kreft etter at jeg fant friskt blod i doskål en morgen.  Ingen smerter eller andre ting. Ble veldig redd da legen nevnte kreft (det er min aller største frykt når det kommer mer til sykdom), og nå ble jeg enda mere redd. Jeg er henvist med mistanke, samtidig som legen vil få en evnt utelukkelse. Er snart 51 år, frisk,  litt tyngre enn optimalt, men hindrer meg ikke. Ingen historikk med tarmkreft i familie,  men papp døde  av føflekkreft for noen år siden,  og flere av hans fettere hadde kreft(døde nå). 

Vet ikke hvor lang tid jrg må vente, hva slags undersøkelse og hva som skjer. Drar på ferie med familien i morgen, skal jobbe for å holde tankene pp kreft unna. Kun mannen som vet foreløpig, involverer barna etterhvert.  

Legen mistenker tarmkreft etter ett tilfelle av friskt blod i doskålen? 

Skal det ikke litt mer til enn det? 

Jeg har hatt det flere ganger pga hemorroider, 2 leger har bare sagt, det er nok det.

Anonymkode: 5002a...9f0

• Liker 27
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Målet med pakkeforløpet er for å avklare om du har kreft eller ikke. Dvs du skal til utredning. Kan jo være alt og ingenting. Lykke til❤️

Anonymkode: 4ec94...730

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man blir ikke henvist til pakkeforløp før man er diagnotisert med kreft,da et pakkeforløp innebærer kreftbehandling..

Men for å svare på spørsmål,jeg startet mitt forløp 5 dager etter diagnose,så å reise på ferie hadde jeg droppet.

Det går veldig kjapt.

Anonymkode: 74126...32c

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som regel skal det litt mer til enn friskt blod i doskåla for å bli henvist pakkeforløp. 
Nå er det noen leger som "trykker den rød bryteren" uansett, hvilket betyr at det må vurderes deretter. Når det er sagt, er det svært få pas som henvises til pakkeforløp som det virkelig er pakkeforløp, svært få faktisk!
Du kan uansett regne med å høre fra sykehuset en av de nærmeste dagene

Anonymkode: 1d8ab...112

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen blodprøver eller andre prøver/symptomene på tarmkreft? I så fall har du en litt overivrig lege som henviser på minste mulige grunnlag. Det er selvfølgelig mulig at du har tarmkreft med disse symptomene, men de aller fleste med ett slikt tilfelle av blod har ikke tarmkreft. Det kan både være innvendige rifter og innvendige hemoroider eller andre ting. Uansett får du en utredning, så det er jo veldig bra. 

Anonymkode: 6d6ce...237

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man blir ikke henvist til pakkeforløp før man er diagnotisert med kreft,da et pakkeforløp innebærer kreftbehandling..

Men for å svare på spørsmål,jeg startet mitt forløp 5 dager etter diagnose,så å reise på ferie hadde jeg droppet.

Det går veldig kjapt.

Dette stemmer ikke, man henvises til pakkeforløp ved mistanke ☺️

Anonymkode: 81230...1fd

• Liker 8
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Blod i doskåla en gang kan være en rift, en hemoroide. Vil tro du blir henvist til koloskopi. Sånn opp i rumpa. Mener det heter koloskopi. Jeg hadde blod i avføringen viste avføringsprøver jeg tok selv flere dager på rad. Leverte de på legesenteret. Ble da henvist til koloskopi, men legen trodde ikke det var kreft, men for å være på den sikre siden. Faren min døde av tarmkreft da han var i 60 årene. 

Var veldig nervøs, var heldigvis ikke lange ventetiden. Undersøkelsen viste at alt var fint, men at jeg hadde hatt et slags virus i tarmen som antageligvis hadde gitt utslag på blod. Jeg hadde da hatt ganske løs mage i et par uker. 

Anonymkode: a3f9d...978

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det går veldig kjapt.

Vet ikke hvor du har det fra, men det stemmer ikke. Fra Helsenorge: Pakkeforløp er noe man henvises til ved Begrunnet mistanke. Det er for å få selve utredningen og eventuelt starten av behandlingen til å gå effektivt.

https://www.helsenorge.no/sykdom/kreft/pakkeforlop-for-kreft/

Anonymkode: 99950...5e1

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det skal i utgangspunktet ta maks 9 kalenderdager fra henvisningen er sendt til time. Men jeg er enig med de andre her – dette er tynt. Høres ut som du har en overivrig fastlege ja 😅

Prøv å slappe av og tenk at det går fint. Sannsynligheten er mye større for at det er hemoroider eller rifter, ev. betent tarm, enn kreft!

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det går veldig kjapt.

Har ikke fått diagnosen,  skal vel ha koloskopi for å finne det skikkelig ut....legen skal pakkeforløp.  Er hjemme fra ferie på fredag denne uka

AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel ikke reise på ferie når du er henvist til dette? 

Anonymkode: 3f19a...491

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det skal i utgangspunktet ta maks 9 kalenderdager fra henvisningen er sendt til time. Men jeg er enig med de andre her – dette er tynt. Høres ut som du har en overivrig fastlege ja 😅

Prøv å slappe av og tenk at det går fint. Sannsynligheten er mye større for at det er hemoroider eller rifter, ev. betent tarm, enn kreft!

Vikar for fastlegen.  Skal ta egen blodprøve som kan indikere kreft, men siden det er fellesferie hadde ikke legekontoret mulighet for i slutten av juli.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel ikke reise på ferie når du er henvist til dette? 

Legen sa det var greit. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Legen sa det var greit. 

Hva gjør du om du får pakkeforløp-innkalling mens du er på ferie da? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det går veldig kjapt.

Man blir henvist til pakkeforløp når man oppfyller kriteriene. Første del er undersøkelser. Hvis det ikke er kreft, blir pakkeforløp stanset.

Jeg fikk selv innkallelse til koloskopi på veg hjem fra fastlegen, så det gikk raskt. Oppmøte på sykehuset dagen etter, så alle planer måtte omrokkeres.

Anonymkode: 91e36...870

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta avføringsprøve og blodprøve først, så henvisning koloskopi. Pakkeforløp hørtes dramatisk ut. Har du andre symptomer? Smerter, vekttap, diaré/forstoppelse/økt tretthet? 

Dette går nok fint.

Anonymkode: 60bcd...dc2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva gjør du om du får pakkeforløp-innkalling mens du er på ferie da? 

Ts skriver jo at hun er hjemme fra ferie nå på fredag. Tror ikke hun får time på 4 dager, når det er 9 dagers henvisningtid til man får time

Anonymkode: fab20...908

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må ta avføringsprøve og blodprøve først, så henvisning koloskopi. Pakkeforløp hørtes dramatisk ut. Har du andre symptomer? Smerter, vekttap, diaré/forstoppelse/økt tretthet? 

Dette går nok fint.

Anonymkode: 60bcd...dc2

Ingen av de nevnte symptomer..blodprøve skal tas i slutten  av juli, lab har sommerstengt.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det går veldig kjapt.

Joda det blir man.

Har en kompis som ble henvist til pakkeforløp på grunn av mistanke om tarmkreft, men det viste seg å være godartede polypper i tarmen som blødde.

Anonymkode: 200bb...c2f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...