Gå til innhold

Far som støtter oppunder at det er kult å begå kriminalitet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en tenåring som ble tatt for stjele på butikk. En betydelig mengde. I etterkant har han sagt at han synes dette var litt gøy og spennende følelser og han sier han skjønner hvorfor folk stjeler. Kjenner jeg blir veldig bekymret, delt omsorg med faren, og faren var og er fortsatt en som ikke tar livet så seriøst og synes det er gøy med "action". Når jeg spør han om dette så sier han at han fremstår mer kul og populær blant vennene sine. I konfliktrådet viste han anger og var lei seg, men 4 dager etterpå skryter han litt av det.

Hva gjør man her, når barnefar er tafatt og delvis synes også dette er kult? Er bekymret for gutten min!

Anonymkode: 02bca...098

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå sier du bare hva gutten din mener, og ikke noe hva faren mener. Har du hatt en ordentlig snakk med far om hvordan dere skal takle dette? 

Hvordan reagerer du? Hvilke konsekvenser gir du/dere?

Anonymkode: 3946a...346

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå sier du bare hva gutten din mener, og ikke noe hva faren mener. Har du hatt en ordentlig snakk med far om hvordan dere skal takle dette? 

Hvordan reagerer du? Hvilke konsekvenser gir du/dere?

Anonymkode: 3946a...346

Jeg reagerte med at dette er uakseptabel oppførsel og at han vet bedre. Konfliktrådet har vi vært hos, og jeg nekter han å oppholde seg visse steder med mindre særlig god grunn. Faren sier at jeg overdriver, og drar frem historier om at han var en som alltid stjal og gjorde faenskap i barndommen, og at det ble folk av han også (kan diskuteres) - han har også sagt at "Neste gang så må du stjele X og X fordi det trenger jeg til båten" sånn på tull, men synes ikke man skal tulle med dette.

Anonymkode: 02bca...098

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen din liker adrenalinrush, det er helt vanlig for mange. Du bør hjelpe han å få utløp for dette på andre, lovlige, måter. Ala terrengsykling, rafting, klatring, go-cart osv. 

Anonymkode: bc2a2...b01

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Litt av en far gutten din har. Det er jo pinlig. Fortell din sønn hvor ufattelig flau du blir over at både han og far skryter av sånn oppførsel. Det er PINLIG! Jeg blir flau bare av å lese innlegget ditt. Skamfull også. Få barn med en sånn mann? Grøss. Og det er ikke alltid valgfritt eller gjennomtenkt fra di side, eller man vet det ikke før det er for sent. Og så blir barnet av samme alen, oppmuntra av far? Grøss enda mer!

Jeg ville fortalt gutten nøyaktig hva jeg mente om både hans oppførsel og fars.

Anonymkode: 3189f...735

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

her må dere jo gi konsekvenser ikke bare prat..

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen din trenger å få utløp for spenning i mer aksepterte former. Han kan begynne med idrett spille i band eller engasjere seg i noe han brenner for.

Faren får du ikke gjort mye med.

Anonymkode: 35588...870

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sett om det var mulig å komme i prat med noen som har ødelagt livet sitt med kriminalitet og angrer. Som ville ha spenning men har innsett at de bare kastet bort livet sitt.

Evnt må du bare ta den praten tyselig selv- at såklart er det spennende, ellers ville ingen gjort det. Det er jo derfor vi har lover, for å hindre folk fra å gjøre ting som er gøy der og da, men som går utover andre. Synes han det er greit at andre ikke får penger til mat til barna sine, evnt "bare" ikke får penger de har jobbet og slitt for, fordi han skal ha det litt spennende? Vi lar jo ikke være å stjele fordi det ikke er spennende, vi lar være fordi det er dårlig gjort, og hvis du lar det gå for langt vil det frata deg mulighet fra å bli voksen senere og ha et normalt liv.

Anonymkode: b60d2...b06

Gjest Cartman
Skrevet

Har sønnen din psykopatiske trekk? Dyreplageri, mobbing, vold, lite medfølende, kun selvmedlidenhet, hærverk, manipulativ, løgnaktig, tidlig kriminell atferd? Eller er dette et enkelttilfelle? Tenåringer kan gjøre dumme ting. Hvis det er et mønster, så ville jeg vært bekymret. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...