Gå til innhold

Bagasje kaos på Oslo lufthavn gardermoen ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikkje vårt problem seier pressesjefen for Norwegians flyselskap.   Flyene går som planlagt ?

Da selv utan passasjerer og bagasje ? ? .. Er det ikkje kundene de lever av også flyselskapene. 

Pressesjefen sier feilen ligger utenfor Norwegians kontroll, og at selskapet derfor ikke kan ta ansvar for eventuelle reisende som ikke rekker flyet.

– Flyene våre går som planlagt. Hvis reisende ikke rekker flyet som følge av lange køer ved innsjekking, så er det Avinor som har ansvar for dette, sier Skari.

Anonymkode: ed7e0...1df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke egne setninger eller en kommentar å komme med til dette, men bare legger ut sitater fra avisartikkel du ikke engang linker til?

Anonymkode: 96acd...39f

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Norwegian kan selvagt ikke holde igjen flyene sine fordi det er kø i innsjekk eller sikkerhetskontrollen.

Folk lærer jo ikke, det er som om ingen på flyplassen har reist i juli mnd før. 

Anonymkode: 884b8...880

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du flyselskapene skal gjøre med det?

Anonymkode: 96028...de5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så merkelig det, de har sine timeslots både på Gardermoen og neste flyplass. Dette koster penger. Også får de på neste sted masse passasjerer med erstatningskrav på mat, connecting flights pga forsinkelser, hvor de kanskje ikke kan få det dekt av noen. Og, det påvirker de som har bagasjen sin på plass eller reiser med håndbagasje. Det å holde igjen fly får store logistikkproblemer. Så det gjør de stort sett ikke.

Anonymkode: 29931...ba0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig går flyene som planlagt. At folk ikke rekker frem til avgangen, enten det er pga. en trafikkulykke på vei til Gardermoen eller lang kø ved innsjekking, er synd.

Løsningen er likevel åpenbart ikke at fly som skal gå i skytteltrafikk hele dagen bevisst sørger for at forsinkelsene forplanter seg ut over hele Norge og div. andre land også.

Anonymkode: 6b862...f97

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Norwegian kan selvagt ikke holde igjen flyene sine fordi det er kø i innsjekk eller sikkerhetskontrollen.

Oh, så tøff du er. Hvor langt skal man strekke seg for å alltid hensynta worst case? Skal man møte opp tre timer før avgang? Fem? 10? Det var ingenting i nyhetene, på appen til avinor eller beskjed fra norwegian om at det var basjetrøbbel på gardermoen da jeg dro hjemmefra. Da ville jeg forventet at oppmøte til anbefalt tid er tilstrekkelig. Når jeg ankommer flyplassen er det imidlertid komplett kaos. Og joda - teknisk svikt kan skje, men da forventer jeg i det minste litt informasjon. Disse avinoransatte som var på gulvet ved bagasjedrop-skrankene kunne like gjerne droppet å komme på jobb for de bidro med absolutt ingenting.

Det sagt - null stress for meg, jeg rakk flyet mitt med veldig god margin jeg. Men at noen - som hadde møtt opp til anbefalt tid og ikke gjorde det - ja, de har jeg all sympati for, juli eller ei.

Anonymkode: cece8...d34

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Selvfølgelig går flyene som planlagt. At folk ikke rekker frem til avgangen, enten det er pga. en trafikkulykke på vei til Gardermoen eller lang kø ved innsjekking, er synd.

Løsningen er likevel åpenbart ikke at fly som skal gå i skytteltrafikk hele dagen bevisst sørger for at forsinkelsene forplanter seg ut over hele Norge og div. andre land også.

Anonymkode: 6b862...f97

Flyselskapene har ikke så mye valg ja. Forsinkelser vil forplante seg utover i systemet. Flyene har et tett program der de skal fly mange strekninger innenlands og utenlands fra tidlig morgen til sen kveld. Man har slottider på flyplasser å forholde seg til. Passasjerer som venter på neste flyplass der det ikke er bagasjekaos akkurat nå. Man har bemanningsplaner og arbeidstidsbestemmelser å forholde seg til. Kjipt hvis man venter på passasjerene nå, men så får man straffen i andre enden og ender opp stuck i Roma eller Barcelona med et crew som går ut på tid sånn at avgangen tilbake til Norge må utsettes til i morgen.

Anonymkode: 6e1c9...4d8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Oh, så tøff du er. Hvor langt skal man strekke seg for å alltid hensynta worst case? Skal man møte opp tre timer før avgang? Fem? 10? Det var ingenting i nyhetene, på appen til avinor eller beskjed fra norwegian om at det var basjetrøbbel på gardermoen da jeg dro hjemmefra. Da ville jeg forventet at oppmøte til anbefalt tid er tilstrekkelig. Når jeg ankommer flyplassen er det imidlertid komplett kaos. Og joda - teknisk svikt kan skje, men da forventer jeg i det minste litt informasjon. Disse avinoransatte som var på gulvet ved bagasjedrop-skrankene kunne like gjerne droppet å komme på jobb for de bidro med absolutt ingenting.

Det sagt - null stress for meg, jeg rakk flyet mitt med veldig god margin jeg. Men at noen - som hadde møtt opp til anbefalt tid og ikke gjorde det - ja, de har jeg all sympati for, juli eller ei.

Jeg pleier å møte opp 3 timer før avgang i juli måned, det er jo noe kaos hvert eneste år. Da har man ok margin og slipper å få panikk av køene. 

Anonymkode: d584b...9cb

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest Cartman
Skrevet

Derfor jeg tar danskebåten. Hvorfor dra til en hetebølge? Det gir ingen mening å dra sørover nå. Syd-Europa er best på høsten og vinteren.

AnonymBruker
Skrevet
Cartman skrev (2 minutter siden):

Derfor jeg tar danskebåten. Hvorfor dra til en hetebølge? Det gir ingen mening å dra sørover nå. Syd-Europa er best på høsten og vinteren.

Du tror at alle på Gardemoen reiser til «syden»? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg pleier å møte 3 timer før avgang hvis jeg skal reiser fra Gardermoen i juli, ja, og 2,5 timer hvis jeg reiser fra Flesland. Handler ikke om å være tøff, men realistisk. Det er alltid masse tull i juli! Hvert år. Det er jo da alle skal reise på tur med småbarn og badedyr, samtidig som halve IT-Norge er på ferie. Juli og november i Norge er masse rot, og er 100 % forutsigbart.

Om man likevel mister et fly pga forhold på flyplassene, har man rettigheter for kompensasjon og å få kommet seg med neste fly, og da er det bare å sette seg ned, ta noe kaldt å drikke, og nyte litt lenger ferie. Ingenting løser seg av å stresse eller mase om hvordan ting "burde" være. 

• Liker 3
Gjest Cartman
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du tror at alle på Gardemoen reiser til «syden»? 

Ja. Jeg tror absolutt alle skal til Syden. Til og med Widerøe flyr til Syden. På tavlen sto det Alta, men flykapteinen satte kursen mot Alanya. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg pleier å møte 3 timer før avgang hvis jeg skal reiser fra Gardermoen i juli, ja, og 2,5 timer hvis jeg reiser fra Flesland. Handler ikke om å være tøff, men realistisk. Det er alltid masse tull i juli! Hvert år. Det er jo da alle skal reise på tur med småbarn og badedyr, samtidig som halve IT-Norge er på ferie. Juli og november i Norge er masse rot, og er 100 % forutsigbart.

Om man likevel mister et fly pga forhold på flyplassene, har man rettigheter for kompensasjon og å få kommet seg med neste fly, og da er det bare å sette seg ned, ta noe kaldt å drikke, og nyte litt lenger ferie. Ingenting løser seg av å stresse eller mase om hvordan ting "burde" være. 

Hvorfor er det masse rot på flyplassene i november? Trodde ikke det var høysesong. Desember er vel mer høysesong når "alle" skal hjem til slekta og feire jul og ha juleferie.

Anonymkode: 96acd...39f

AnonymBruker
Skrevet

Kaos på Gardermoen og jeg er ikke overrasket. Det skjer hver sommer, så det er bare å stålsette seg. Snart begynner streikene, så da blir det gøy. Piloter, kabinansatte, bakkemannskap, sikkerhetsfolk.....lykke til, dere som skal ut å fly i fellesferien.

Anonymkode: 0b7e0...d6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvor lenge mener du det er rimelig at du som rakk flyet skal sitte å vente på resten av passasjerene? 
Hvis du har ett fly til f.eks Køben, med videreforbindelse til NewYork. Du rekker det første flyet ditt, men du misser det neste fordi det første flyet måtte vente en time på passasjerer. Så får du kortet ned din ferie med ett døgn, fordi neste fly ikke går før dagen etter. 
Har du fortsatt like mye sympati da? 

Jeg skjønner godt at det er skikkelig kjipt for de som mister fly på grunn av tekniske feil eller annet uforutsett. Men samtidig vil de fleste tiltak medføre at det går ut over andre igjen, og det vil få ringvirkninger. 

De fleste avisene var ute med info 20-25 minutter etter feilen oppsto. Jeg synes ikke det er helt urimelig at de skal få litt tid for å sjekke om de kanskje kan fikse feilen på 2 minutter, før det varsles videre. Hvis det skal varsels bredt hver gang det er selv korte stanser, så vil man få situasjoner hvor folk ikke lengre tar det seriøst. 

Anonymkode: e9130...d42

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Regner med de fleste som leser, og hører nyheter har fått med seg kaoset som oppstod på gardermoen på  grunn av feil i bagasjebåndene, og det handler ikkje problemer i sikkerhetskontrollen.

Høres ut som "du har lærd mye " og  det er folk flest som aldri lærer ?.........Det er vel typisk norsk å vera god idet meste.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvor lenge mener du det er rimelig at du som rakk flyet skal sitte å vente på resten av passasjerene? 
Hvis du har ett fly til f.eks Køben, med videreforbindelse til NewYork. Du rekker det første flyet ditt, men du misser det neste fordi det første flyet måtte vente en time på passasjerer. Så får du kortet ned din ferie med ett døgn, fordi neste fly ikke går før dagen etter. 
Har du fortsatt like mye sympati da? 

Jeg skjønner godt at det er skikkelig kjipt for de som mister fly på grunn av tekniske feil eller annet uforutsett. Men samtidig vil de fleste tiltak medføre at det går ut over andre igjen, og det vil få ringvirkninger. 

De fleste avisene var ute med info 20-25 minutter etter feilen oppsto. Jeg synes ikke det er helt urimelig at de skal få litt tid for å sjekke om de kanskje kan fikse feilen på 2 minutter, før det varsles videre. Hvis det skal varsels bredt hver gang det er selv korte stanser, så vil man få situasjoner hvor folk ikke lengre tar det seriøst. 

Anonymkode: e9130...d42

Selvsagt er det "kjipt" om ein mister sitt fly på grunn av at ein ikkje får sjekket inn bagasjen, men spørsmålet er da hva gjør man ?

Skal ein bare unnlate å sjekke inn bagasjen, og la den stå igjenn i håp om at den blir ettersendt  ?

Mange er vel heilt avhengi å ha med bagasjen  på turen. `?

Flyselskapene har selvsagt fått sin betaling for flyavgangen anten det sitter 2 personer elller 100. ?

Her bør Avinor vise litt smidighet og la passasjerer får ta med  lovlig vekt i flyet, og sørge for ettersendelse om muleg 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva mener du flyselskapene skal gjøre med det?

Anonymkode: 96028...de5

Folk burde kunne ta med bagasajen til flyet. og burde ikkje vere verre der en på hvilken som helst ekspressbussrute som har flere stopp underveis.  Det må vera lov å vise litt smidighet når det oppstår kaos

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...