AnonymBruker Skrevet 7. juli #1 Skrevet 7. juli Jeg har en gutt på 4.5 år og for et år siden sluttet han med bleie på dag/kveld. Men har den på om natten da han ikke våkner at han må tisse. Jeg har ei eldre jente på 13, men husker ikke hvordan vi gjorde det der. Har dere noen tips til bleieslutt på natten? HS sa at så lenge bleien er våt på natten er han ikke klar, så vi har ikke stresset med dette (og stresser ikke enda) Anonymkode: 6aeb7...b61
AnonymBruker Skrevet 7. juli #2 Skrevet 7. juli Har dere forsøkt å ta han opp av sengen og bære han ut på badet rett før dere selv skal legge dere, sette han på do i halvsøvne og få han til å tisse? Hvis han tisser så sent på kvelden, altså rett før dere voksne legger dere, vil bleien fortsatt bli våt i løpet av natten, eller holder det dobesøket til å holde han tørr resten av natten? Har dere ikke prøvd, test det ut og se. Anonymkode: 8083e...965 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #3 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har en gutt på 4.5 år og for et år siden sluttet han med bleie på dag/kveld. Men har den på om natten da han ikke våkner at han må tisse. Jeg har ei eldre jente på 13, men husker ikke hvordan vi gjorde det der. Har dere noen tips til bleieslutt på natten? HS sa at så lenge bleien er våt på natten er han ikke klar, så vi har ikke stresset med dette (og stresser ikke enda) Anonymkode: 6aeb7...b61 Begynn med mindre drikke om kvelden. På wc før han legger seg, og ta han på wc før dere legger dere. Når han våkner er det rett på badet, før han rekker å bruke bleien. Anonymkode: 8bc97...d84
AnonymBruker Skrevet 7. juli #4 Skrevet 7. juli Min bestemte seg selv for at han ville slutte. Var vel omtrent like gammel som din. Hadde knapt hatt ei tørr natt før det, så vi var skeptiske, men lot han få bestemme. Var nøye på at han måtte gå på do før han la seg, og begrenset litt mengde drikke på kvelden. Gikk over all forventning! Han hadde og har noen få uhell en gang i blant, men ikke mer enn man må regne med tenker jeg. Har madrassbeskytter og kladder under lakenet. Anonymkode: 6f830...951 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #5 Skrevet 7. juli Reduserte vann fra 18.00. Tisse før legging. Hadde tisselaken. Men han var tørr første natten og alle netter siden. Våknet av seg selv om han måtte tisse på natten. Anonymkode: 3494a...d69 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #6 Skrevet 7. juli På to av våre tok vi bare av bleia om natta. De hadde aldri hatt ei tørr bleie (de var faktisk ekstremt tunge om morgenen), men likevel skjedde det ingen uhell da vi tok av bleia. Den tredje vår tissa i senga til hun begynte på minirin da hun gikk på småskolen, og barnet var sengevæter til hun var rundt 10. Barnet brukte bleie på overnattingsbesøk som sikkerhet, men hadde svært god effekt av tablettene. Anonymkode: 13e3e...86d 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #7 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har dere forsøkt å ta han opp av sengen og bære han ut på badet rett før dere selv skal legge dere, sette han på do i halvsøvne og få han til å tisse? Hvis han tisser så sent på kvelden, altså rett før dere voksne legger dere, vil bleien fortsatt bli våt i løpet av natten, eller holder det dobesøket til å holde han tørr resten av natten? Har dere ikke prøvd, test det ut og se. Anonymkode: 8083e...965 Dette er frarådet av flere helsepersonell da man da lærer barnet mer opp til å tisse i halvsøvne. Målet bør jo være at barnet ikke tisser i sengen om natten. Det er ikke uvanlig at barn tisser i sengen opp til 8 års alderen, det er først da nattbleier gis på resept. Anbefaler sterkt å ikke stresse med det så tidlig og heller normalisere det. Ikke ta bort nattbleia før barnet er tørt. Om gutten selv ønsker behandling og blir opprørt av sengevætingen kan dere spørre legen om å enten prøve medisin eller alarm. Og så er det vanlig råd å begrense drikke før leggetid. Dobbeltissing kan også prøves, altså at man først tisser på do, så reiser seg og danser/hopper/spretter litt før man så tisser en gang til. For noen er sengevæting koblet opp mot forstoppelse. Viser han tegnt på det? Anonymkode: 43ed8...ff8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå