Gjest Mysa Skrevet 20. mars 2006 #1 Skrevet 20. mars 2006 Jeg er lettere oppgitt her jeg sitter. Hvorfor skal det være så svimmelt dyrt å få seg et krypinn?? Enslig mamma til to barn. Tjener over 300 000 i året, som da skulle være ganske så bra. Hva får man i lån? Jo, kanskje en million. Har ikke sjekket selv, men hører dette er sånn noenlunde hva venner får. Hva får man for det? Leilighet med sinnsyke husleier på 3-6000 kroner måneden Hvis man derimot får 2 mill, kan man kjøpe selvveier rekkehus/enebolig uten husleie. Hva søren er forskjellen? Man betaler like mye eller mer i måneden om man må kjøpe bolig med husleie. Forskjellen er når lånet er nedbetalt kan man nyte livet og romsligere økonomi med eget hus og null husleie ved kjøp av selveier. Å leie er i alle fall ikke aktuelt. Spy ut flere tusen kroner i måneden på noe som ikke er mitt føles helt idiotisk. Kanskje vi får kjøpe en campingvogn og bo i hagen til mor??? hihihihi (eh..nei) Hmrf........... Takk det var godt å få ut litt frustrasjon
Nabodama Skrevet 20. mars 2006 #2 Skrevet 20. mars 2006 Husk at kommunale avgifter, forsikring og vedlikehold er med i husleia da.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mars 2006 #3 Skrevet 20. mars 2006 Husk at kommunale avgifter, forsikring og vedlikehold er med i husleia da. ← Enig i denne. Selv har vi 3500,- i månedlig husleie - men siden dette inkluderer varmtvann, oppvarming, fastavgift telefon, kabel-tv, trappevask, dugnad ("lønn" til de i borettslaget som tar seg av hagearbeid og slikt), kommunale avgifter og forsikring så er selve husleien (som går til nedbetaling av fellesgjelden) veldig lav. Men nå er det lav fellesgjeld her, bare drøyt 100.000,- Kjøper en seg inn i et av de nye borettslagene er det jo ofte rundt en million i fellesgjeld, og da blir så klart saken en annen. Jeg skjønner frustrasjonen, og ønsker meg selv tilslutt å ha en selveiende bolig; men hvis en regner på husleien i en borettslagsleilighet så er ofte store deler av den direkte utgifter som en måtte ha betalt likevel om en hadde bodd i en selveiende bolig.
Susan Sto Helit Skrevet 20. mars 2006 #4 Skrevet 20. mars 2006 Enig i denne. Selv har vi 3500,- i månedlig husleie - men siden dette inkluderer varmtvann, oppvarming, fastavgift telefon, kabel-tv, trappevask, dugnad ("lønn" til de i borettslaget som tar seg av hagearbeid og slikt), kommunale avgifter og forsikring så er selve husleien (som går til nedbetaling av fellesgjelden) veldig lav. Men nå er det lav fellesgjeld her, bare drøyt 100.000,- Kjøper en seg inn i et av de nye borettslagene er det jo ofte rundt en million i fellesgjeld, og da blir så klart saken en annen. Jeg skjønner frustrasjonen, og ønsker meg selv tilslutt å ha en selveiende bolig; men hvis en regner på husleien i en borettslagsleilighet så er ofte store deler av den direkte utgifter som en måtte ha betalt likevel om en hadde bodd i en selveiende bolig. ← Enig med Titta! Det er ikke så dyrt hvis du tenker over at du betaler noen for å gjøre masse jobb som du ellers hadde måttet gjøre selv, samt endel ting som kabeltv og vedlikehold. Dette koster endel å ha uansett. Ser på borettslag som positivt jeg!
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #5 Skrevet 20. mars 2006 Hva med egenkapital?? Har du det, kan det utgjøre ganske mange tusen pr mnd. (lavere rente på lånet) . Tror nok det er ganske vanlig når folk tar opp 2 mill i lån per pers på et hus f.eks.
millemei Skrevet 20. mars 2006 #6 Skrevet 20. mars 2006 (endret) Husk at kommunale avgifter, forsikring og vedlikehold er med i husleia da. ← Dette er nå så forskjellig.En venninne betaler 5000 kroner i måneden i husleie og tror neppe man betaler over 50 000 i året i kommunale utgifter og parabol ved selveier. Det finnes også selveierleiligheter hvor man betaler en liten husleie på under 1000-lappen som dekker eventuelt vedlikehold. Endret 20. mars 2006 av millemei
Gjest Fruktfat Skrevet 20. mars 2006 #7 Skrevet 20. mars 2006 (endret) vi har eget hus og betaler ca 7500 i kommunale utgifter pr år, ca 1200 i kabel, ca 450 for snømåking (på veien, gårdsplassen tar vi selv), strøm og oppvarming (har ikke vedovn) maks 12000 i året, 4200 i bredbånd. det blir ca 2100 i mnd. Endret 20. mars 2006 av Fruktfat
Cupcake Skrevet 20. mars 2006 #8 Skrevet 20. mars 2006 Vi bor i selveierleilighet som kostet ca. 1070000, betaler 500,- i fellesutgifter (forsikring av huset, div. vedlikehold), og mellom 6000-7000 i året i kommunale utgifter.
Helene Skrevet 20. mars 2006 #9 Skrevet 20. mars 2006 Skjønner problemet. Jeg er alenemor med dårlig økonomi. Men jeg har eid bolig i over 10 år. Sist jeg flyttet kjøpte jeg hus på landet (15 min fra storby). Her har jeg ordnet med hybelutleie. Da ble mine boutgifter kr 6200,- pr måned inkludert lån (1 mill), strøm, forsikring, snømåkking og kommunale avgifter. Jeg greier ikke finne billigere bolig i dag.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #10 Skrevet 20. mars 2006 Jeg er lettere oppgitt her jeg sitter. Hvorfor skal det være så svimmelt dyrt å få seg et krypinn?? Enslig mamma til to barn. Tjener over 300 000 i året, som da skulle være ganske så bra. Hva får man i lån? Jo, kanskje en million. Har ikke sjekket selv, men hører dette er sånn noenlunde hva venner får. Hva får man for det? Leilighet med sinnsyke husleier på 3-6000 kroner måneden Hvis man derimot får 2 mill, kan man kjøpe selvveier rekkehus/enebolig uten husleie. Hva søren er forskjellen? Man betaler like mye eller mer i måneden om man må kjøpe bolig med husleie. Forskjellen er når lånet er nedbetalt kan man nyte livet og romsligere økonomi med eget hus og null husleie ved kjøp av selveier. Å leie er i alle fall ikke aktuelt. Spy ut flere tusen kroner i måneden på noe som ikke er mitt føles helt idiotisk. Kanskje vi får kjøpe en campingvogn og bo i hagen til mor??? hihihihi (eh..nei) Hmrf........... Du slipper aldri husleie selv om huset ditt blir nedbetalt. fra nå av skal det heller ikke hete husleie i eks borettslag,men fellesutgifter. fellesutgifter der er som ved eget hus. Altså, forsikringer,vann,renovasjon,eiendomsskatt osv. Takk det var godt å få ut litt frustrasjon ←
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå