AnonymBruker Skrevet 7. juli #1 Skrevet 7. juli Jeg løper en time på 10 km, jeg bruker to timer på samme distanse om jeg går. Hva forbrenner mest? Med utgangspunkt at distansen er den samme, vil to timer roligere aktivitet utgjøre samme "nytten" som en time høyere intensitet? Anonymkode: c2c36...49f
Snublefot62 Skrevet 7. juli #2 Skrevet 7. juli Jeg vil påstå at løpingen forbrenner mest. Men noe veldig mange glemmer i en slik sammenheng; klarer du en time med løping uten påfyll av energi/næring? Jeg klarer fint å gå to timer uten å øke matinntaket mitt. Resultatet blir da at totalt sett blir gåing, for meg, det som gir mest forbrenning. 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli #3 Skrevet 7. juli Visstnok skal det gi samme effekt. Men det spørs også på pulssonen din når du løper, hvis du klarer å holde en samtale mens du løper er du kanskje i en gunstig sone forbrenningsmessig. Men hvis du må gi nær alt du har for å løpe forbrenner man ikke (fett) like nyttig. Anonymkode: f904b...5f0
AnonymBruker Skrevet 7. juli #4 Skrevet 7. juli Løping er mindre energieffektivt, vi beveger oss mer opp og ned når vi løper, så løping vil forbrenne mer. Anonymkode: 47dd7...65c 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli #5 Skrevet 7. juli Om du går med dype knebøy i 10 km forbrenner du mer… Anonymkode: 34097...70f 1
I Grosny Skrevet 7. juli #6 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg løper en time på 10 km, jeg bruker to timer på samme distanse om jeg går. Hva forbrenner mest? Med utgangspunkt at distansen er den samme, vil to timer roligere aktivitet utgjøre samme "nytten" som en time høyere intensitet? Anonymkode: c2c36...49f Jeg har variert litt mellom hard og rolig sykling. Sykler jeg ekstremt rolig trenger jeg ikke å dusje, men prøver jeg på rekord så blir jeg så kokt at svetten strømmer mer enn 15 minutter etterpå. Mye mer varmeutvikling, og mye høyere etterpå-puls. Det ligger sikkert en god del forbrenning der.
AnonymBruker Skrevet 7. juli #7 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Løping er mindre energieffektivt, vi beveger oss mer opp og ned når vi løper, så løping vil forbrenne mer. Anonymkode: 47dd7...65c Dette tenker jeg også. Tyngdepunktet flyttes i rettere linje ved gåing, enn ved løping. På den måten er lengden når man jogger litt lenger. Anonymkode: f5f9a...6d1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #9 Skrevet 7. juli Uansett hva du velger, så må du være aktiv i minst 30 min før kroppen begynner å forbrenne fett. Anonymkode: 54391...74e
AnonymBruker Skrevet 7. juli #10 Skrevet 7. juli Det er en grunn til at folk løper 🙂 Løping gir i hvert fall meg bedre trent muskulatur og kondis. Jeg hater å løpe, men jeg gjorde det en del før. Jeg blir ekstremt sulten av å løpe, type ulvehunger og jeg hungrer raske karbohydrater. Jeg får ingenting av dette når jeg går samme strekket eller faktisk lenger, da jeg har kapasitet til å gå mye mer enn jeg kan løpe, også mer krevende løyper. Jeg som kun tenker vektnedgang og samtidig vedlikeholde muskulatur, føler jeg har best utbytte av å gå og det er også det jeg liker best om det står mellom løping og gåing. Jeg har i tillegg tid til det. Legen anbefalte gåing pga risiko for overbelastning/slitasje på ledd, men jeg er lettere overvektig. Antar normalvektige ikke har den type utfordringer normalt sett. Jeg har høy intensitet på gåinga, men jeg løper ikke. Jeg er ellers glad i å sykle, og bruker sykkel mye i hverdagen som fremkomstmiddel (ikke el-sykkel). Det er nok det som hovedsakelig holder meg i form 🙂 Anonymkode: cbc8e...da5
AnonymBruker Skrevet 7. juli #11 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Uansett hva du velger, så må du være aktiv i minst 30 min før kroppen begynner å forbrenne fett. Anonymkode: 54391...74e Hvor har du dette fra? Anonymkode: 47dd7...65c 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli #13 Skrevet 7. juli Løpe https://www.elitept.no/blogg/lope-vs-gaa Anonymkode: e03c7...1c9 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #14 Skrevet 7. juli Det du trives best med. For det vil du fortsette med over tid. Anonymkode: b4e7a...e60 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli #15 Skrevet 7. juli Løping selvsagt. Ved å gå, beveger du deg omtrent kun horisontalt. Ved å løpe beveger du deg også vertikalt i tillegg. Der ligger det mye forbrenning. Anonymkode: f6ab2...32d 1
Jdz Skrevet 7. juli #16 Skrevet 7. juli Definitivt løping, men om vektnedgang er målet har det nok ikke så mye å si.
AnonymBruker Skrevet 7. juli #17 Skrevet 7. juli Løping, MEN det øker jo også sulten kraftig hos de fleste. Da blir vektnedgang vanskeligere. Derfor, hvis kun vektnedgang er målet, er det bedre å gå. Anonymkode: 702c4...f84
AnonymBruker Skrevet 7. juli #18 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Løping, MEN det øker jo også sulten kraftig hos de fleste. Da blir vektnedgang vanskeligere. Derfor, hvis kun vektnedgang er målet, er det bedre å gå. Anonymkode: 702c4...f84 Feil. Tvert imot. Jeg har løpt i flere tiår, og på lange turer så opplever jeg å miste helt matlyst i flere timer etterpå. Det er et kjent fenomen hos langdistanseløpere. Bare spør de du kjenner som løper langt. Litt irriterende, faktisk, for man må tvinge i seg mat man ikke vil ha. På fjellturer hvor jeg går blir jeg derimot ekstra sulten. Anonymkode: 39795...b3e 2
I Grosny Skrevet 7. juli #19 Skrevet 7. juli (endret) Snublefot62 skrev (15 timer siden): Jeg vil påstå at løpingen forbrenner mest. Men noe veldig mange glemmer i en slik sammenheng; klarer du en time med løping uten påfyll av energi/næring? Jeg klarer fint å gå to timer uten å øke matinntaket mitt. Resultatet blir da at totalt sett blir gåing, for meg, det som gir mest forbrenning. Jeg antar at de aller fleste klarer en time i høyest mulig tempo uten energipåfyll (men vann trengs). Jeg tok nylig en lang sykkeltur med puls mest mellom 65 og 80 % av max (ikke stor intensitet, men allikevel høy innsats i forhold til lengden på økta). Etter tre timer ble det en troikasjokolade. Etter 4,5 timer netto (5 timer brutto) var jeg framme. Da hadde jeg drukket litt over 2 liter vann. Intensiteten var imidlertid såpass lav at appen min påsto at jeg brant 56% fett, 5 % protein og 39 % karbohydrater. Kaloriforbruket ble estimert til 3529. Jeg var ikke sukkertom da jeg kom fram, men allikevel matt og sliten. Endret 7. juli av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 7. juli #20 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Uansett hva du velger, så må du være aktiv i minst 30 min før kroppen begynner å forbrenne fett. Anonymkode: 54391...74e Flink du er som bryter fysikkens lover. Anonymkode: 64b11...10d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå