Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Har en baby på 6 mnd som fortsatt spiser en del om natten. Ofte tror jeg det mest er for kos også, men litt vanskelig å si noen ganger. Ble fortalt på helsestasjonen at han ikke trenger så mye om natten, h*n kan ofte vekke meg hver andre time. 

H*n tar ikke smokk så jeg har ikke så mye annet og tilby, og da er h*n ikke interessert i noe annet. Prøver ofte å vugge i søvn igjen, men det tar veldig lang tid og varer ikke lenge. Har begynt med smaksprøver og fast føde, men foreløpig går det mest på utsiden. 

Hvordan gikk dere frem? 

Anonymkode: 69707...f4d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kuttet en og en amming, far tok oppvåkningene.

Anonymkode: e38f2...203

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi flaske med vann på natt. Sterilisert selvsagt.  Og gi godt med amming før legging. 

Gi litt vann på dagtid også, så barnet  blir vant med smaken. 

Anonymkode: ddc79...555

AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips er å vente til barnet spiser mer fast føde. Melken går fort gjennom systemet og barnet blir raskt sulten igjen på natt. Det enkleste er å amme liggende mens du sover.

Anonymkode: 16cc9...e29

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du vet det sikkert, men greit å være forberedt på at det kan hende baby våkner like ofte selv om du slutter å amme😅 Ingen forskjell her. 

Anonymkode: 53927...17d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg samsov med barnet og prøvde å stryke og kose på barnet i stedet for å gi pupp. Noen ganger fungerte det. Men rundt 6-8 måneder hadde barnet mitt mye vondt i magen på grunn av ny mat, tannfrembrudd og også første sykdommer så jeg gav opp og hadde fri bar til 9 måneder. 
Da tok pappaen over noen av oppvåkningene.

Anonymkode: 8d0ff...312

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du begynt med fast føde? Her gir vi 3 måltider i og baby våkner ikke på natten, våkner på morgenen i 6 tiden å får en flaske før han sover videre et par timer. Han er 8 mnd nå, men sov helt elendig dårlig før vi begynte med faste måltider fra 6 mnd.

Vi introduserte fast føde fra 4 mnd siden han får mme.. 

Anonymkode: b54d1...abf

AnonymBruker
Skrevet

Fortsett med ammingen om det er det som gir alle mest søvn. Det vil gå seg til av seg selv etter hvert uansett 😊 Ikke noe vits med noe styr for å slutte tenker jeg. 

Anonymkode: 01089...679

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed fra helsestasjonen om at man skulle begynne med å kutte den første nattammingen. Altså den som inntraff først etter at de hadde lagt seg. På den måten kom de til å venne seg til å ta opp mer næring på kvelden, ettersom magesekken ikke i utgangspunktet var forberedt på å ta til seg næring for flere timer av gangen. Mine barn brukte å våkne litt før midnatt og forvente å bli ammet. Vi gikk rett og slett litt med dem og la dem igjen. Dette holdt vi på med noen dager og så var det gjort. Da sov de lenger og lenger av gangen før de våknet opp.

Anonymkode: 7c7a9...404

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Følger, er i eksakt samme situasjon 

Anonymkode: 6d8e7...8da

AnonymBruker
Skrevet

Min på 4 måneder har ammet en gang i timen i 7 uker. Den siste uka har jeg hatt fokus på å få i henne mer mat på dagtid. Ofte kan de spise for lite på dag fordi de blir distrahert, eller er litt sutrete. Så jeg har tilbudt mat oftere. I tillegg passer jeg på at hun spiser mest mulig når hun ammer på natt, stryker henne over kinnet eller klemmer hånden hennes når hun slutter å spise. Da spiser hun alltid mer.

Nå ammer hun hver 1,5 - 2 time på natt, en stor forbedring.

Mer enn det har jeg ikke tenkt å gjøre. Barn er forskjellige og det kan fort skape mer stress å skulle "tvinge" dem til å endre sine behov. Det er svært vanskelig å påvirke barnet til å endre sine vaner når han/hun fortsatt skal sove med deg og fortsatt amme på samme måte. Da bør far ta over samsovinga og ta med baby til deg når den skal ha mat. Ikke verdt det spør du meg.

Anonymkode: 73777...db1

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 7.7.2025 den 7.53):

Gi flaske med vann på natt. Sterilisert selvsagt.  Og gi godt med amming før legging. 

Gi litt vann på dagtid også, så barnet  blir vant med smaken. 

Anonymkode: ddc79...555

Takk, kan prøve mer av dette. Foreløpig er ikke vann en hit😅

Endret av julie08
Anonym
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du begynt med fast føde? Her gir vi 3 måltider i og baby våkner ikke på natten, våkner på morgenen i 6 tiden å får en flaske før han sover videre et par timer. Han er 8 mnd nå, men sov helt elendig dårlig før vi begynte med faste måltider fra 6 mnd.

Vi introduserte fast føde fra 4 mnd siden han får mme.. 

Anonymkode: b54d1...abf

Ja, har begynt litt. H*n er mer og mer interessert nå, og viser interesse for å smake og spise litt så det er i gang i hvert fall. Kan se om vi får til flere måltider etterhvert. 

AnonymBruker
Skrevet

Les litt på ammehjelpen om nattamming. 

IMG_2362.png

Anonymkode: 01089...679

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...