Gå til innhold

Hater å hoste og nå er det pån igjen trenger hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei for et par år siden hadde jeg en skikkelig sykdoms runde som resulterte i flere uker med hosting og hosteanfall. Om det var tørrhoste eller slimhoste er vanskelig å si fordi det kilte og klødde. Uansett hostet jeg så mye at jeg fikk kjempevondt i ribbeina og klarte såvidt å bevege meg. Jeg fikk dårlig søvn og det var liksom ikke greit.

Og nå er det pån igjen. Startet ferie på fredag, nettopp vært gjennom brudd i ekteskapet og vi skal reise på hytta med familie i morgen. 

Kan man få noe hos legen som er bedre enn det man kjøper på apoteket ? Noe som faktisk funker ? 

Anonymkode: d285f...f1a

AnonymBruker
Skrevet

Cosylan

Anonymkode: 7768c...42b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Cosylan

Det er reseptpliktig. Kan jeg sende melding til legen å få det over Helsenorge?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du vil sannsynligvis måtte inn til time. Det er morfin i den hostesaften, det er derfor den virker så godt, fordi morfin hemmer hosterefleksen og faktisk funker. Man skal ikke ta den hvis man har slim i halsen og brystet, for slim SKAL hostes opp for å frigjøre luftveiene. Bør altså kun brukes ved tørrhoste.

Pga morfin-inneholdet vil legen mest sannsynlig ønske å ha deg inn for vurdering før resept ev skrives ut.

PS! Pga morfinet er Cosylan fristende å misbruke for de som liker rus, derfor er hostesaften tilsatt brekkmiddel i lav dose, tro det eller ei, noe som gjør at man blir kvalm og kaster opp om man drikker FOR mye av den (over anbefalt dosering). Den skal altså ikke være mulig å misbruke pga dette.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du spurte om du kunne få noe hos legen.

Jeg får Cosylan av min fastlege uten men han kjenner meg og vet han kan stole på meg.

AnonymBruker
Skrevet

Noskapin

Anonymkode: 82a4e...96f

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs om det er tørrhoste eller slimhoste. Hva du kan få av legen kommer an på hva slags hoste det er.

Hvis det er slimhoste så bør fokuset også være på å få opp slimet. Drikk mye vann for å tynne ut slimet og vær i bevegelse en del for å passe på at slimet ikke synker til bunns i lungene. Det kan også hjelpe med pusteteknikker for å få slimet opp og ut (google så finner du, jeg har brukt det selv).

Anonymkode: 42c43...98d

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (41 minutter siden):

Du vil sannsynligvis måtte inn til time. Det er morfin i den hostesaften, det er derfor den virker så godt, fordi morfin hemmer hosterefleksen og faktisk funker. Man skal ikke ta den hvis man har slim i halsen og brystet, for slim SKAL hostes opp for å frigjøre luftveiene. Bør altså kun brukes ved tørrhoste.

Pga morfin-inneholdet vil legen mest sannsynlig ønske å ha deg inn for vurdering før resept ev skrives ut.

PS! Pga morfinet er Cosylan fristende å misbruke for de som liker rus, derfor er hostesaften tilsatt brekkmiddel i lav dose, tro det eller ei, noe som gjør at man blir kvalm og kaster opp om man drikker FOR mye av den (over anbefalt dosering). Den skal altså ikke være mulig å misbruke pga dette.

Åja det er såpass ja:/ jeg sendte nettopp melding til legen for jeg snakket med moren min ang det. Håper ikke det virker som jeg vil ha rus eller noe sånt overfor legen. 

Det er tørrhoste fordi det er ikke noe slim lenger. Det er hyppige hosteanfall og jeg blir forstyrret i daglig aktivitet med barna.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du spurte om du kunne få noe hos legen.

Jeg får Cosylan av min fastlege uten men han kjenner meg og vet han kan stole på meg.

Ja altså legen vet jo ikke hvordan jeg er som person. Jeg misbruker selvfølgelig ingen rusmidler, er også avholds pga religion, men det kan jo ikke legen vite. Jeg går på Zoloft bare men man blir jo ikke ruset av det.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det spørs om det er tørrhoste eller slimhoste. Hva du kan få av legen kommer an på hva slags hoste det er.

Hvis det er slimhoste så bør fokuset også være på å få opp slimet. Drikk mye vann for å tynne ut slimet og vær i bevegelse en del for å passe på at slimet ikke synker til bunns i lungene. Det kan også hjelpe med pusteteknikker for å få slimet opp og ut (google så finner du, jeg har brukt det selv).

Anonymkode: 42c43...98d

Det er tørrhoste har jeg skjønt. Sjokolade virker smørende så blir jo litt av det.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan prøve Noskapin tabletter om det er tørrhoste. Det er reseptfritt.

Anonymkode: 326ef...112

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei for et par år siden hadde jeg en skikkelig sykdoms runde som resulterte i flere uker med hosting og hosteanfall. Om det var tørrhoste eller slimhoste er vanskelig å si fordi det kilte og klødde. Uansett hostet jeg så mye at jeg fikk kjempevondt i ribbeina og klarte såvidt å bevege meg. Jeg fikk dårlig søvn og det var liksom ikke greit.

Og nå er det pån igjen. Startet ferie på fredag, nettopp vært gjennom brudd i ekteskapet og vi skal reise på hytta med familie i morgen. 

Kan man få noe hos legen som er bedre enn det man kjøper på apoteket ? Noe som faktisk funker ? 

Kan kvinneguidens lesere av din tråd undersøke deg og vurdere hva som er galt? Nei.

Når kg sine skribenter ikke kan finne ut hva som er galt, egentlig, kan de da anbefale behandling? Nei. 
Hva kan vi hjelpe med? Jo, anbefale å oppsøke lege og bli grundig undersøkt. Legen avgjør da beste behandling. 

Anonymkode: 3778d...4ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hoste med slim i hals og bryst i ca 3 uker for en tid tilbake. Hostet til jeg hadde vondt i hodet og bryst og holdt på å spy. For meg hjalp et råd jeg fant på Helse Bergen.no - husker ikke akkurat hvor, men det var pusteøvelser som gjalt alt fra forskjølelse til andre sykdommer med slim. Det ble det beskrevet støtvis pust. Du kan google det. Det hjalp meg å bli kvitt slim og deretter kløe. Pluss masse vann. 

Anonymkode: 63f5b...5d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...